• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.905 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

Beste westerns-die-geen western-zijn

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Er komen nergens Cowboys in voor, bijvoorbeeld. Thema is compleet anders.

Sander2

• 2816 messages
  • 0 votes

ghostman wrote:

Taxi Driver: Meesterlijke kruising tussen Pickpocket en The Searchers

Taxi Driver een western?

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

FisherKing wrote:

Er komen nergens Cowboys in voor, bijvoorbeeld. Thema is compleet anders.

De decors zijn op sommige momenten wel het zelfde. En het mogen geen echte westerns zijn. Dus daarom vind ik ze wel in deze lijst passen.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Sander2 wrote:

(quote)

Taxi Driver een western?

Thematisch zit het er vrij dicht in de buurt. Ik vind het te verdedigen in een topic als dit.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

FisherKing wrote:

Er komen nergens Cowboys in voor, bijvoorbeeld.

Dat lijkt me geen argument in deze draad.

Nee, ik vind het gewoon geen western-in-disguise.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Er bestaat al zo'n categorie westerns-die-geen western-zijn.

Neo-Western is het antwoord op alle vragen! Mijn lievelings genre.

The Neo-Western looks both backward and forward, building on American traditions steeped in nostalgia and tradition. By re-visioning traditional genres, film scholars keep alive past methodologies while inspiring and improvising future hybrids, which provide tools of construction and interpretation for both storytellers and audiences.

http://www.mellenpress.com/mellenpress.cfm?bookid=494&pc=9

Films in this category reflect the traditions of the western film genre but are set in the contemporary, even urban, American West or frontiers beyond.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Neo-Western_films

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

De beste Neo-Westerns zijn:

A History of Violence -> mijn favoriet

Taxi Driver

Bring Me the Head of Alfredo Garcia -> Peckinpah

The Getaway -> Peckinpah

Collateral -> Michael Mann!!!

Ghost Dog: The Way of the Samurai

Assault on Precinct 13

Lone Star (John Sayles)

Science fiction Westerns

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Science_fiction_Westerns

Escape from New York

Mad Max

Waterworld

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Sander2 wrote:

(quote)

Taxi Driver een western?

Ja, en wat voor een!

bohica

• 254 messages
  • 307 votes

firefly???

Sander2

• 2816 messages
  • 0 votes

starbright boy wrote:

(quote)

Thematisch zit het er vrij dicht in de buurt. Ik vind het te verdedigen in een topic als dit.

Ehm, ja, kan wel. Ik snap dit topic trouwens sowieso niet. Westerns-die-geen-western-zijn... Hmm, juist ja.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

John Carpenter's Vampires

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

Ik weet niet precies wat Wouter bedoelt, maar typisch 'western' lijkt me:

- redelijk anarchistische maatschappij

- sterke goed en kwaad tegenstellingen

- masculine maatschappij

- "Loner" in de hoofdrol

Lang geleden gezien, dus weet ik het niet precies meer, maar zou 'Flesh + Blood' van Verhoeven daar onder vallen? Alsmede misschien andere "middeleeuwse' verhalen?

Misschien (de eerste) 'Death Wish' ook wel?

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

kijkert wrote:

Ik weet niet precies wat Wouter bedoeld, maar typisch 'western' lijkt me:

- masculine maatschappij

- "Loner" in de hoofdrol

Lang geleden gezien, dus weet ik het niet precies meer, maar zou 'Flesh + Blood' van Verhoeven daar onder vallen? Alsmede misschien andere "middeleeuwse' verhalen?

Misschien (de eerste) 'Death Wish' ook wel?

- masculine maatschappij

- "Loner" in de hoofdrol

+ Film moet over de Amerikaanse samenleving gaan. (dus geen Easterns of Europese "middeleeuwse' verhalen)

+ nieuwe tijden vs. oude/vervlogen tijden

Flesh + Blood is dus geen Western, maar Starship Troopers (ook van Verhoeven) misschien wel. Ik weet het niet zeker maar Starship Troopers kun je zien als Science fiction Western (Space western).

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

xgogax wrote:

(quote)

- masculine maatschappij

- "Loner" in de hoofdrol

+ Film moet over de Amerikaanse samenleving gaan. (dus geen Easterns of Euroepese "middeleeuwse' verhalen)

Flesh + Blood is dus geen Western, maar Starship Troopers (ook van Verhoeven) misschien wel. Ik weet het niet zeker maar Starship Troopers kun je zien als Science fiction Western (Space western).

Dat van 'geen europese verhalen' of 'easterens' vind ik wat gemaakt. (Noemde Wouter zelf al niet Mad Max?)

Maar als dat telt, dan telt Flesh + Blood inderdaad niet. Death Wish? Of is dat niet anarchistisch genoeg?

Starship Troopers vind ik niet masculine genoeg. Een western met een sterke vrouw kan, maar dan wel een sterke vrouw op psychologisch gebied, niet eentje die daadwerkelijk een bazenrol krijgt.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

kijkert wrote:

(quote)

Dat van 'geen europese verhalen' of 'easterens' vind ik wat gemaakt. (Noemde Wouter zelf al niet Mad Max?)

Maar als dat telt, dan telt Flesh + Blood inderdaad niet. Death Wish? Of is dat niet anarchistisch genoeg?

Starship Troopers vind ik niet masculine genoeg. Een western met een sterke vrouw kan, maar dan wel een sterke vrouw op psychologisch gebied, niet eentje die daadwerkelijk een bazenrol krijgt.

"- redelijk anarchistische maatschappij

- masculine maatschappij

- "Loner" in de hoofdrol"

+ Film moet over de Amerikaanse samenleving gaan. (dus geen Easterns of Euroepese "middeleeuwse' verhalen)

+ nieuwe tijden vs. oude/vervlogen tijden -> verandering van de samenleving

dus denk ik dat Death Wish wel een (Neo-)Western is. Over Starship Troopers twijfel ik. Wat vinden anderen (Wouter) hiervan?

italian

• 1391 messages
  • 262 votes

xgogax wrote:

(quote)

In vele spaghettiwesterns is dat juist geen kenmerk. Denk maar aan de films van Leone waar je het goede en het kwade moeilijk van elkaar kan onderscheiden.

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

italian wrote:

(quote)

In vele spaghettiwesterns is dat juist geen kenmerk. Denk maar aan de films van Leone waar je het goede en het kwade moeilijk van elkaar kan onderscheiden.

Ik denk dat niet *alle* eigenschappen aanwezig hoeven zijn. Wellicht dat daarom, en ik 'voel' dat xgogax wel een punt heeft met zijn 'amerikaanse maatschappij', Mad Max ook wel mee telt.

Toch zie ik in ook de Leone-westerns wel een zekere 'goed-slecht' tegenstelling, maar inderdaad niet altijd even duidelijk. (Goed en slecht zijn sowieso niet altijd even duidelijk.)

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Ja, op zich wel eens, maar dan kan ie Ghost dog niet noemen, want daar zitten toch echt hele grote raakvlakken in met de Japanse traditie.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

FisherKing wrote:

Ja, op zich wel eens, maar dan kan ie Ghost dog niet noemen, want daar zitten toch echt hele grote raakvlakken in met de Japanse traditie.

Leone gebruikte voor zijn spaghettiwesterns ook veel elementen uit de oosterse cinema. Ik las daar eens iets grappigs over. We zien in veel Leone films vaak twee (of meer) figuren lang tegenover elkaar staan. We weten dat ze op elkaar gaan schieten maar het duurt een lange tijd. Dit is gebaseert op het gedrag van samoerais in Japanse films. Als ik het goed begrepen heb hoort dit wachten bij de samoeraitraditie, maar het heeft natuurlijk niks te maken met het gedrag van cowboys, die juist zo snel mogelijk schoten.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

The One Ring wrote:

(quote)

Leone gebruikte voor zijn spaghettiwesterns ook veel elementen uit de oosterse cinema. Ik las daar eens iets grappigs over. We zien in veel Leone films vaak twee (of meer) figuren lang tegenover elkaar staan. We weten dat ze op elkaar gaan schieten maar het duurt een lange tijd. Dit is gebaseert op het gedrag van samoerais in Japanse films. Als ik het goed begrepen heb hoort dit wachten bij de samoeraitraditie, maar het heeft natuurlijk niks te maken met het gedrag van cowboys, die juist zo snel mogelijk schoten.

leuk feitje dat ik niet wist. en verrek, dat klopt ook helemaal.

Mr Confused

• 1715 messages
  • 6588 votes

Kill Bill II misschien?

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

De finale van Tsubaki Sanjuro is echt als een western. Ik denk vooral dat veel Samoerai-films als een western kijken.

italian

• 1391 messages
  • 262 votes

Ramon K wrote:

De finale van Tsubaki Sanjuro is echt als een western. Ik denk vooral dat veel Samoerai-films als een western kijken.

Klopt. Zelf vind ik deze regel ( Film moet over de Amerikaanse samenleving gaan. (dus geen Easterns of Euroepese "middeleeuwse' verhalen)

) erg dubieus. Het gaat vooral om de thematiek en niet zozeer om het verhaal, twee verschillende dingen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Ramon K wrote:

Niet zo vreemd als je weet dat veel makers naar de Amerikaanse westerns keken en veel Italianen naar de Samoeraifilms keken toen zij westerns gingen maken.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Klopt. Zowel de samoeraifilm (chanbara) als de western zijn daarom favo-genres van mij: heel veel gelijkenissen.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Dan wil ik bij deze Beloe solntse pustyni noemen. Deze film is een van de beste Russische “Easterns” uit de Sovjettijd!

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

Frankie and Johnny (1966)

The general (1927)

Om dezelfde rede als Gone with the Wind en Scarlett.

Sander2

• 2816 messages
  • 0 votes

The General, Gone With the Wind, Frankie and Johnny en Scarlett lijken me nou niet bepaald westerns...

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

Sander2 wrote:

The General, Gone With the Wind, Frankie and Johnny en Scarlett lijken me nou niet bepaald westerns...

The General en Gone With the Wind spelen zich af in amerika tijdens de burger oorlog. In die tijd spelen de meeste westerns zich af. Scarlett er net na. Frankie and Johnny (die jij nog niet eens gezien hebt) speelt zich af op een missesippieboot (of hoe je het dan ook spelt) waar veel gegokt wordt. De klederdracht is die van een western. Dus het lijkt me dat hij zich in die tijd afspeelt.

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

basketballerke wrote:

Giù la Testa

Dit is gewoon een western. Niet een die niet echt een western is.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.