- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Het beste filmjaar
Het beste filmjaar
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik geloof niet in betere periodes en slechtere periodes. Goed, films voor de jaren '30 zal ik wel nooit gaan waarderen, omdat ik niet van de stomme film houd, maar voor de rest kan het mij niet schelen uit welk jaar een film komt. Als ie maar goed is. De waarheid is al gezegd: over oude films ligt een filter. Helemaal waar. Je kunt dan wel een Hitchcock-box als tegenargument gebruiken, maar Hitchcock ik niet bepaald onbekend. Ik denk dat in iedere periode wel ongeveer evenveel goede films uitkomen. Ikzelf heb nog niet al te veel films gezien voor de jaren '80, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik niet uit die tijd kom. En als ik een film uit die tijd wil kijken stuit ik automatisch op klassiekers. Is een film daarvoor geen klassieker, dan is ie in de vergetelheid geraakt. Zo is het over 20-30 jaar ook met de huidige films. De goede worden onthouden. En wedden dat er dan net zo veel uitkomen als toen.
Remi
-
- 6720 messages
- 0 votes
ik kan ook niet echt 1 jaar noemen. Zelf hou ik van films van ong. 1980 t/m 1999
gemaster
-
- 1005 messages
- 2715 votes
Het beste jaar is erg moeilijk om op te noemen. Voor mij persoonlijk is het toch 1999 denk ik. Erg veel goede films en 2 favorieten van mezelf, te weten Fight Club en The Matrix. Verder zijn nog vernoemingswaardig: Arlington Road, Beining John Malkovich, Three Kings, Man On The Moon en Office Space.
Verder vind ik de jaren '80 ook niet zo slecht. Once Upon A Time In America, Die Hard, Indiana Jones trilogie, Platoon, Full Metal Jacket, This Is Spinal Tap, RoboCop, The Shining, Blade Runner, Aliens, Das Boot, Airplane etc. Dat zijn toch geen misselijke films. Natuurlijk is er ook een hoop troep gemaakt, maar dat was daarvoor en daarna ook. Het komt volgens mij ook omdat veel mensen hier in de jaren '80 zijn opgegroeid en als kind kijk je toch vaak de grootst mogelijke troep. Mijn favoriete decennium is denk ik de jaren '90. Maar dat ligt natuurlijk ook aan mijn leeftijd.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Je kunt dan wel een Hitchcock-box als tegenargument gebruiken, maar Hitchcock ik niet bepaald onbekend.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Met kop en schouders 1953. Het jaar van:
1. Madame de... - Max Ophüls
2. Pickup on South Street - Samuel Fuller
3. Viaggio in Italia - Roberto Rossellini
4. Angel Face - Otto Preminger
5. The Big Heat - Fritz Lang
6. Ugetsu Monogatari (Tales of Ugetsu) - Kenji Mizoguchi
7. Tokyo Monogatari (Tokyo Story) - Yasujiro Ozu
8. Le Salaire de la Peur - Henri-Georges Clouzot
9. Les Vacances de M. Hulot - Jacques Tati
10. The War of the Worlds - Byron Haskin
bebdn
-
- 1884 messages
- 1148 votes
K' vind 2004 echt wel een goed filmjaar:
Diarios de motocicleta
Eternal sunshine of the spotless mind
Shi mian mai fu(House of flying daggers)
Garden State
Before Sunset
Sideways
Million Dollar Baby
Hotel Rwanda
The Aviator
The Life aquatic to steve Zizou
The Choristes
Toon1
-
- 497 messages
- 2797 votes
Ik vind de jaren '80 ook "dramatisch". Het valt mij op dat er zo ongeveer in de periode 1984-1991 vooral veel brol werd gemaakt. Maar natuurlijk waren er ook hoogtepunten, 'Platoon' bijvoorbeeld.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2285 votes
K' vind 2004 echt wel een goed filmjaar:
Diarios de motocicleta
Eternal sunshine of the spotless mind
Shi mian mai fu(House of flying daggers)
Garden State
Before Sunset
Sideways
Million Dollar Baby
Hotel Rwanda
The Aviator
The Life aquatic to steve Zizou
The Choristes
Het zijn eigenlijk allemaal films die met glorie in een Amerika onthaald werden maar bij ons(NL/BE)al na zo'n paar weken op onmogelijke uren te zien waren
bebdn
-
- 1884 messages
- 1148 votes
Zeker, maar in België vind je nog wel de "betere" film in bvb Limelight Kortrijk. Ook zijn ze bijna alle op dvd te verkrijgen.
mikoz
-
- 11297 messages
- 867 votes
Ik was aan het rondkijken in de toplijsten per jaar. En mij viel op dat 1999 een uitzonderlijk goed filmjaar was, met:
Fight club
the green mile
the matrix
american beauty
the boondock saints
magnolia
being john malkovich
In totaal 8 films in de top 100!
Iemand anders die een ander filmjaar voordraagt als de beste?
ben ik het helemaal mee eens.
een paar van deze films staan ook in mijn persoonlijke top - 100
mikoz
-
- 11297 messages
- 867 votes
1998 mocht er ook wezen met o.a American history X , Saving private ryan en the big lebowski.
jpglaarh
-
- 102 messages
- 0 votes
1998 mocht er ook wezen met o.a American history X , Saving private ryan en the big lebowski.
*zucht*
mikoz
-
- 11297 messages
- 867 votes
Wat ?
Kijk naar je zelf , mr. gemmidelde-stemmer
CAPIpsv
-
- 766 messages
- 628 votes
zo rond 1994 tot en met 1999 zijn er vind ik erg mooie films gemaakt
donnie darko
-
- 6140 messages
- 2816 votes
1994 is inderdaad een goed jaar. the shawshank redemption, pulp fiction, forrest gump
maar ook 2004 vond ik een geweldig jaar vooral te danken aan ESOTSM, garden state, big fish(is dat 2004?), lost in translation, anchorman 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
1939 - Wizard of Oz, Stagecoach, Gone with the Wind, La Regle du jeu, Mister Smith goes to Washington is misschien wel het bijznderste jaar. Mijn favouriete films komen met name uit de jaren 70 & 90.
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Het beste filmjaar is ongetwijfeld 1967 met volgende films :
Belle de Jour
Le Samourai
Point Blank
Reflections in a Golden Eye
Bonnie and Clyde
Ook héél sterk waren de beginjaren '90 met o.a :
Miller's Crossing, Wild at Heart, Ju Dou, Reservoir Dogs, Unforgiven, Schindler's List, Carlito's Way, Raining Stones, Trois Couleurs :Bleu, Short Cuts, Exotica, Interview with the Vampire, Little Odessa, Pulp Fiction, Hudsucker Proxy.........
Edie
-
- 3185 messages
- 1220 votes
Elk jaar heeft zo zijn hoogte (en diepte) punten qwa films
Een echt goedjaar zou ik zo even niet weten.
Doom
-
- 8214 messages
- 1540 votes
Gezien mijn Top 10 zou het 1999 moeten zijn...
7. Matrix, The (1999)
8. Sleepy Hollow (1999)
9. Sixth Sense, The (1999)
Here I am
-
- 26 messages
- 0 votes
1999 was een fantastische filmjaar met erg gedurfde films.
Vooral Fight Club, the Matrix en American Beauty
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Ik vond 2004 ook een goed jaar, met Saw, Eternal Sunshine en Garden State.
Gorro
-
- 701 messages
- 11654 votes
1957.
In dat jaar zijn op diverse vlakken een aantal erg sterke films verschenen die nog altijd hun kracht behouden hebben.
Uit Hollywood kwamen 12 Angry Men, The Bridge on the River Kwai, Paths of Glory, Witness for the Prosecution en The Sweet Smell of Success.
De wereldcinema bracht ons twee van de beste Bergmans, Det sjunde inseglet en Smultronstället, twee keer Kurosawa, Kumonosu jô en Donzoko, Fellini's Le notti di Cabiria, Wajda's Kanal, Letjat zhuravli en het tweede deel uit de Apu-trilogie van Satyajit Ray, Aparajito.
Daarnaast waren er nog de typische jaren '50 horrorklassiekers The Incredible Shrinking Man en Night of the Demon.
In totaal heb ik 11 films uit dat jaar 4.5* of hoger gegeven er zijn wel jaren te vinden waar ik meer films hoger heb gegeven, maar dat zijn allemaal recente jaren waar ik veel meer uit heb gezien en die nog maar moeten bewijzen over een 20 jaar hun kracht nog te bezitten.
Van de recente jaren vind ik 1999 het sterkst.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
... Wajda's Kanal, Letjat zhuravli ...
Letyat Zhuravli is door een Georgiër, Mikheil Kalatozishvili, gemaakt, die ook meesterlijke Ya Kuba heeft geregisseerd. Verder wordt er in Letyat Zhuravli Russisch gesproeken en in de films van Andrzej Wajda Pools.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Volgens mij bedoelde Gorro ook niet dat Letyat Pools was.
jokingsurely1
-
- 68 messages
- 2461 votes
Volgens mijn 5* films zijn dat 1988 en 1999 - schrik er zelf van! (allebei 5 topfilms)
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
1986 was ook een geweldig jaar:
1/2. Blue Velvet
1/2. Platoon
3. Down by Law
4. Manhunter
5. 37°2 le matin
6. Mauvais Sang
7. Ferris Bueller's Day Off
8. Le Rayon Vert
9. Hannah and Her Sisters
10. Offret – Sacrificatio
Ook goed: Aliens, Highlander, Salvador, The Color of Money, Peggy Sue Got Married, The Mission, Sherman's March, Hoosiers, Top Gun.
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
[quote]Badalamenti wrote:
Het beste filmjaar is ongetwijfeld 1967 met volgende films :
Belle de Jour
Le Samourai
Point Blank
Reflections in a Golden Eye
Bonnie and Clyde
Onlangs "Play Time" gezien. Ook van 1967 !