• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.139 votes
Profile

Het beste filmjaar

Diesel

• 9411 messages
  • 0 votes

Een jaar noemen is idd moeilijk.

Daarom ga ik voor de jaren zeventig en tachtig.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Dan nomineer ik de 20e eeuw

Poisonthewell

• 4939 messages
  • 13393 votes

Jaren 70

Jorick

• 8776 messages
  • 2335 votes

Eind jaren 90

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Meestal wordt 1939 genoemd als hét filmjaar allertijden. Lastig om één jaar te noemen. Zo goed ken ik al die jaren nu ook weer niet uit mijn hoofd.

jpglaarh

• 102 messages
  • 0 votes

Ik vind:

1946: It's a wonderful life, The big sleep, The best years of our lives, Notorious, Ivan the Terrible II, Brief Encounter

1939: Gone with the wind, Wizard of Oz, Stagecoach, La règle du jeu

1974: The Godfather, part II, Chinatown, The conversation, The Holy Grail

1957: Het zevende zegel, Wilde Aardbeien, Bridge on the river Kwai, Paths of glory, Throne of Blood, 12 angry men, Witness for the prosecution

En de beste decennia zijn

(vooral) '40: Citizen Kane, The big sleep, It's a wonderful life, Les enfants du paradis, The lady eve, Sullivan's Travels, The red shoes, Nora inu, Casablanca, Notorious, Ivan, Brief Encounter, Rebecca, The third man, Odd man out, White heat, Shadow of a doubt, The Treasure of the Sierra Madre, Fietsendieven e.v.a.

'70 ook wel: Patton, Godfather 1 & 2, Chinatown, The conversation, Apocalypse now, One flew over the cuckoo's nest, Taxi Driver, Star Wars, Alien, Annie Hall, Jaws, Barry Lyndon, Network, Nashville, The French Connection, The Holy Grail e.v.a.

Rujar

• 2871 messages
  • 3816 votes

.... moet nog komen!!!

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Onderhond wrote:

Dolls, Irréversible, Tokyo.Sora en Gerry in 2002. Zo dramatisch vind ik het allemaal niet.

tuurlijk zijn er uitzonderingen. die uitzonderingen zijn echter steeds dunner bezaaid.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Decennia top 5:

1. '70

2. '50

3. '40

4. '60

5. '30 (hoewel ik daar te weinig van heb gezien)

Dramatisch over het algemeen;

1. Deze eeuw tot nu toe

2. jaren '80

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Vind de jaren '80 prima. Blade Runner, The Thing, Escape from New York, Big Trouble in Little China, Full Metal jacket, Raiders, ET, Do the Right Thing, Mad Max 2, Das Boot, etc.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

mister blonde wrote:

1. Deze eeuw tot nu toe

2. jaren '80

Bleh, sorry hoor maar dat vind ik echt zo'n ouwe-lullen-vroeger-was-alles-beter uitspraak.

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

mister blonde wrote:

Decennia top 5:

1. '70

2. '50

3. '40

4. '60

5. '30 (hoewel ik daar te weinig van heb gezien)

1. Deze eeuw tot nu toe

2. jaren '80

Dit komt op mij over alsof je intressant probeert te doen. Kijk is naar je 4 sterren en hoger en dan tel ik, als ik het goed heb, wel 3 films uit de jaren dertig en weet niet hoeveel uit de jaren tachtig. Ik vind het vreemd dat je dan de jaren tachig als dramatisch durft te omschrijven

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

ehm, ik ben 22 jaar. ik ben opgegroeid met film uit de jaren '80 en '90. dat ik oudere films over het algemeen beter vind, kan ik ook niets aan doen. de jaren '90 vind ik best goed, de jaren '80 slechts een paar uitzonderingen. als ik een top zo moeten maken met slechtste films zouden er veel uit de jaren '80 komen.

ik zie te weinig moderne films uit bijv. Azië, moet ik toegeven. verder kan ik de films die ik echt goed vind, die deze eeuw uitkwamen op twee handen tellen.

Heeft te maken met beleid dat veel studio's hanteren tegenwoordig, daar is een heel duidelijk verschuiving in te constateren (las vorig jaar een mooi artikel in de VPRO-gids). bedrijfsmannetjes die over het algemeen alleen kijken naar de (mogelijke) winstgevendheid van een (potentiële) film.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Art wrote:

Dit komt op mij over alsof je intressant probeert te doen.

wat is dit nu weer? ik geef oprecht mijn mening.

Ik heb in verhouding veel meer films uit de jaren '80 en '90 gezien, dus staan er ook meer films (in kwantitatieve zin) uit die jaren die ik hoog beoordeel. kijk eens bij de films die ik slecht vind. de 4 sterren en hoger films vanaf de jaren '80 vormen slechts een heel klein percentage, terwijl dat bij jaren '30, '40 en '50 films veel hoger is. veel slechte films van de laatste 20 jaar heb ik ook nog niet eens op gestemd (veelal omdat ik geen titels herinner).

De laatste 3x dat ik een jaarlijstje maakte, kwam ik amper (of helemaal niet zelfs) tot 10 goede films. om droevig van te worden.

Bijna al mijn favoriete regisseurs maakte hun films in de jaren waarvan ik aangaf die goed te vinden.

dit topic was toch bedoelt om je eigen favoriete jaartal te noemen en niet om te beoordelen of mr. blonde interessant aan het doen is?

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

mister blonde schreef:

Verder kan ik de films die ik goed vind, die deze eeuw uitkwamen op twee handen tellen.

Dan moet je wel veel vingers hebben. Want bij je 4 sterren en hoger, daar gaan we weer, staan dik 40 films die uit dit decennia komen

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

mister blonde schreef:

(quote)

Wat is dit nu weer? Ik geef oprecht mijn mening.

Dit topic was toch bedoelt om je eigen favoriete jaartal te noemen en niet om te beoordelen of mr. blonde interessant aan het doen is?

Dat is waar. Ik neem het intressant doen terug maar ik blijf het een tikkeltje vreemd vinden. Maar goed, dat is dan ook weer mijn mening.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

14/25 van m'n 5* films komen voort uit de laatste 5 jaar. Daartussen eigenlijk geen films waar mannetjes in pakken het creatieve gedeelte strak in handen hebben, dus misschien maar eens een wat ander type films proberen kijken ? Als ik vertrouw op bioscoop en videotheek zou ik ook triestig worden denk ik.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Art wrote:

Dan moet je wel veel vingers hebben. Want bij je 4 sterren en hoger, daar gaan we weer, staan dik 40 films die uit dit decennia komen

beetje misleidend dit natuurlijk. er staan twee films uit mijn 5 sterrenlijstje en 7 uit mijn 4,5 sterrenlijstje. twee handen, dus.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Een los jaar vind ik moeilijk. Ik heb wel een zwak voor bepaalde periodes. Amerikaanse films uit de periode '68-'78 bijvoorbeeld. Of Italiaanse films die tussen midden jaren '40 en midden jaren '70 gemaakt zijn (bij zowat allemaal heb ik het idee dat ze na herziening nog hoger gaan uitkomen), of Aziatische films van de laatste jaren. Ik denk dat als ik nog veel meer films heb gezien de verdeling in jaren bij mij redelijk gelijkmatig zal zijn, maar vooral de afkomst van bepaalde films in bepaalde periodes zal wisselen. Ik heb alleen sterk de indruk dat in de jaren '80 voor mij een wat mindere periode zullen blijven.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Art schreef:

Kijk eens naar je 4 sterren en hoger en dan tel ik, als ik het goed heb, wel 3 films uit de jaren dertig en weet niet hoeveel uit de jaren tachtig.

Dan moet je ook mijn 3,5 sterren erbij nemen. 4,5 en 5 sterren vind ik bijzonder goed. 3,5 en 4 goed. ik gaf ook aan dat ik weinig heb gezien uit de jaren '30. hoeveel films uit de jaren '30 telde je bij mijn 2 sterren en lager lijstje? (ik weet stiekem het antwoord al; uitsluitend films uit de jaren '80 tot nu).

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Het is natuurlijk ook wel zo dat wanneer je films uit de oude doos kijkt, je makkelijk bij "goede films" terecht komt (aangenomen dat je er wat aan vindt). De klassiekers (zowel films als regisseurs) zijn bekend en je hoeft zelf niet meer door een hoop zooi te waden om de pareltjes te vinden, dat werk is al voor jou gedaan. Terugkijken op een tijd is veel makkelijker, want wat overblijft zijn de films die hun waarde bewezen hebben.

Binnen 50 jaar is er niemand meer die zegt dat '00 een kuteeuw was, om daarna Wild Thing 2 en Be Cool aan te halen.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

heb je op zich wel gelijk in. maar om mijn punt te ondersteunen een voorbeeld; ik ben op dit moment (deze weken) bezig met een jaren '30 box van Hitchcock. hier zitten films in die lang niet allemaal als klassieker beschouwd worden. toch vind ik het opvallend (voor mezelf) om te merken hoe makkelijk deze films wegkijken en dat ik ze zoveel leuker vind dan de meeste films die ik tegenwoordig zie.

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

mister blonde schreef:

(quote)
Beetje misleidend dit natuurlijk. Er staan twee films uit mijn 5 sterrenlijstje en 7 uit mijn 4,5 sterrenlijstje. Twee handen, dus.

Als je het zo bekijkt dan heb jij gelijk Maar dat neemt niet weg dat dit decennia zo'n 4 een half jaar oud is en je nu al zo'n 70 films uit dit decennia 3,5 ster of hoger geeft en dat op zo'n 900 stemmen die je hier op MovieMeter geplaatst hebt. Dat vind ik een flink aantal voor iemand die vindt dat op dit moment de filmmaatschappijen etc het creatieve proces beperken door alleen voor de winst te gaan. Of je bent zelf zo'n bedrijfsmannetje of het blijkt allemaal wel mee te vallen. En ik denk dat dat laatste van toepassing is. Heb je dat artikel uit de VPRO-gids nog? Ik ben nu wel nieuwsgierig wat er precies in heeft gestaan. Ik zal niet meer verder "zeuren" over jouw stemmen/sterren maar ik blijf er wel bij dat ik dramatisch een beetje overtrokken vindt bij de jaren tachtig. Iig veel plezier met het kijken van de Hitchcock-box

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Ik heb eens jaren zitten tellen bij de films die ik echt heel goed vind (4.0* en meer). De jaren '90 en daarna overheersen nog. Uit die tijd heb ik ook veel meer films gezien, dus dat is logisch. 1999 is kampioen met maar liefst 18 films op 4 sterren of meer. De oudste 4-plusser komt uit 1936. Daar tussenin ontbreken maar een paar jaren (1943, 1949, 1961, 1969, 1981 en, begrijpelijk, 2005). Behalve 1943 en 2005 hebben al die jaren wel een film in mijn 3.5* rijtje.

Van de oudere jaren blijkt 1957 een opvallende uitschieter (6 films). Ook 1963, 1973, 1975 en 1988 zijn andere jaren die vijf films of meer halen. Vanaf 1991 haal ik dat in elk jaar. 2000 en 1994 zijn de enige jaren met twee films die 5.0* hebben.

Overigens heb ik bijna de exacte woorden van Onderhond vaak gebruikt om mensen tegen te spreken die beweren dat er tegenwoordig bijna alleen maar slechte muziek gemaakt wordt.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

heb een mailtje gestuurd naar de vpro voor dat artikel.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Onderhond schreef:

14/25 van m'n 5* films komen voort uit de laatste 5 jaar. Daartussen eigenlijk geen films waar mannetjes in pakken het creatieve gedeelte strak in handen hebben.

Eh, wat is er mis met een pak...?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

mister blonde wrote:

heb je op zich wel gelijk in. maar om mijn punt te ondersteunen een voorbeeld; ik ben op dit moment (deze weken) bezig met een jaren '30 box van Hitchcock. hier zitten films in die lang niet allemaal als klassieker beschouwd worden. toch vind ik het opvallend (voor mezelf) om te merken hoe makkelijk deze films wegkijken en dat ik ze zoveel leuker vind dan de meeste films die ik tegenwoordig zie.

Dan noem je ook iemand.

Onderhond heeft wel gelijk, hoor. het verleden lijkt vaak rooskleuriger omdat de filter van de tijd er over is gegaan. Zoals men ook vaak denkt dat het in het buitenland beter is dan hier, omdat lang niet alles hier naar toe komt.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

mister blonde wrote:

ehm, ik ben 22 jaar. ik ben opgegroeid met film uit de jaren '80 en '90. dat ik oudere films over het algemeen beter vind, kan ik ook niets aan doen. de jaren '90 vind ik best goed, de jaren '80 slechts een paar uitzonderingen. als ik een top zo moeten maken met slechtste films zouden er veel uit de jaren '80 komen.

ik zie te weinig moderne films uit bijv. Azië, moet ik toegeven. verder kan ik de films die ik echt goed vind, die deze eeuw uitkwamen op twee handen tellen.

Heeft te maken met beleid dat veel studio's hanteren tegenwoordig, daar is een heel duidelijk verschuiving in te constateren (las vorig jaar een mooi artikel in de VPRO-gids). bedrijfsmannetjes die over het algemeen alleen kijken naar de (mogelijke) winstgevendheid van een (potentiële) film.

Om die verschuiving goed te begrijpen moet je Easy Riders, Raging Bulls maar eens lezen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Het beste jaren zijn volgens mij 1994-1995. In die periode zijn er een hele hoop veranderingen gekomen en nieuwe trendsetters voor de jaren '90. '94 met oa Forrest Gump, Lion King, Shawshank Redemeption, Natural Born Killers, Speed en Pulp Fiction dat al een hele hoop kaskrakers en kwaliteitsfilms aflevert. 1995 zette die trend verder met Usual Suspects, Citizen X, Braveheart, Seven, Pocahontas, de terugkeer van 007 in Goldeneye en het vernieuwende Toy Story.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

moet trouwens enige nuance aanbrengen in mijn statement dat '80 en deze eeuw dramatisch slecht zijn. het gros is dramatisch slecht. blijven nog genoeg erg veel goede films over uit deze periodes. toch komt '75 % van de grootste troep die ik gezien heb uit deze periodes. dus vandaar mijn opmerkingen. verder ben ik het wel met Wouter en OH eens...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.