• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.338 votes
Profile

Top 100 beste filmkarakters

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

Hier

Godfather op 1 ben ik het wel mee eens. Maar Scarlett o'Hara op 3 ? Naja, Gollum op 10 maakt veel goed .

Darth Vader had ook veel hoger gemoeten, alsmede The Dude.

Discuss!

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Phoenix wrote:

Darth Vader had ook veel hoger gemoeten

Darth Vader had toch zeker in de top 10 moeten staan. Een van de meest gequote filmfiguren. Wat Judy Benjamin uit Private Benjamin erin te zoeken heeft is me overigens niet helemaal duidelijk.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Het lijstje zit vol met hopeloos kleurloze personages (met als hoogtepunt Rose Sayer uit The African Queen...), maar de meeste ken ik gewoon niet. Ik wil de volgenden trouwens nog graag nomineren:

Special Agent Dale Cooper (Twin Peaks)

HAL (2001 a Space Odyssey)

'The Mystery Man' (Lost Highway)

Charlton Heston (Bowling for Columbine)

Elephant Man (The Elephant Man)

De Hond (Les Triplettes de Belleville)

Solaris (Solyaris)

En liefst iets meer Coen-films, er staan maar twee van hun personages in de lijst, terwijl zij eigenlijk ongeveer de hele top honderd zouden kunnen vullen... en dan nemen ze uit Fargo nog uitgerekend Marge Gunderson, terwijl Jerry Lundegaard toch een veel beter personage is!

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

25. Gordon Gekko of Wall Street

Da Jando

• 1383 messages
  • 1060 votes

Ik mis vooral:

Sgt. Hartman (Ronald Lee Ermey) uit Full Metal Jacket

Amelie (Audrey Tautou) uit Amelie

Tyler Durden (Brat Pitt) uit fight club (of toch maar Norton?)

Lesther Burnham (Kevin Spacey) uit American Beauty

Arnie Grape (Leonardo DiCaprio) uit What's Eating Gilbert Grape

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Annie wel maar Agent Smith niet

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

neo wrote:

Annie wel maar Agent Smith niet

Annie? Toch niet die krullenbol... Volgens mij alleen Annie Hall en die Annie uit Misery... of kijk ik er nu overheen?

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Ja ik bedoelde die uiterst irritante krullenbol

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

The 100 Greatest Movie Characters of All Time

99. Kevin McCallister of Home Alone

Ik mis vooral Philip Seymour Hoffman, welke rol: Maakt niet uit.

En er zitten verdacht weinig "buitenlandse" films tussen.

Waar is Cartman eigenlijk of mochten tekenfilm karakters niet.

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Ik mis Donnie Darko.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Als ze toch Annie en Kevin McCallister ertussen zetten, waarom dan niet gelijk Ernest

Brooklyn

• 1144 messages
  • 1402 votes

Deckard uit bladerunner

Diesel

• 9411 messages
  • 0 votes

Vind deze top 100 nog niet eens zo slecht.

Het lijst bevat enkele persoonlijke favorieten, zoals Vito Corleone (Brando), Norman Bates (Perkins), Ellen Ripley (Sigourney Weaver), Randle McMurphy (Nicholson), John Blutarsky (Belushi), The Dude (Bridges), Tony Montana (Pacino) en Jack Torrance (Nicholson).

Ik mis onder andere Henry (Rooker), Patrick Bateman (Bale), Mr. Blonde (Madsen), Juan Miranda (Steiger) en Seth Gecko (Clooney).

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Heerlijk, die nummer 51

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Chainsaw wrote:

Heerlijk, die nummer 51

Had hem wel wat hoger verwacht eigenlijk.

DaveV

• 327 messages
  • 5179 votes

Dat Karl Childers uit Sling Blade ontbreekt is onvergeeflijk. Getuigt van karakterloosheid van Premiere Magazine!

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

Staat T.E. Lawrence er ook niet in???

Wolkenmeter

• 640 messages
  • 1448 votes

Kai wrote:

Staat T.E. Lawrence er ook niet in???

Die staat er niet in omdat T.E. Lawrence echt heeft geleefd, en dus geen filmkarakter in de strikte zin van het woord is. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de 'Elephant Man' niet in de lijst is terug te vinden.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Ik zie niet in wat dat uit zou maken. De T.E. Lawrence uit Lawrence of Arabia is gewoon een filmpersonage, ook in de 'strikte zin van het woord': zijn karaktertrekken en uitspraken zijn door de scriptschrijver bedacht, zijn gelaatsuitdrukkingen en houdingen het gevolg van het spel van O'Toole.

Het is maar de vraag in hoeverre het filmpersonage Lawrence overeenkomt met de 'echte' Lawrence. Het is niet dezelfde persoon; het zou hooguit een benadering kunnen zijn (maar zelfs dan nog is het resultaat gewoon een filmpersonage).

Volgens diezelfde redenatie zou George C. Scotts Patton ook gewoon een plaats op die lijst kunnen hebben (en die zou daar ook horen, wat mij betreft).

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Wat een overdonderend aantal personages uit niet-Amerikaanse films trouwens.

Wolkenmeter

• 640 messages
  • 1448 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Ik zie niet in wat dat uit zou maken. De T.E. Lawrence uit Lawrence of Arabia is gewoon een filmpersonage, ook in de 'strikte zin van het woord': zijn karaktertrekken en uitspraken zijn door de scriptschrijver bedacht, zijn gelaatsuitdrukkingen en houdingen het gevolg van het spel van O'Toole.

Daar ben ik het helemaal mee eens: ik haalde alleen maar even de criteria aan die bij het opstellen van die lijst gebruikt zijn. Ikzelf ga ook niet akkoord met die criteria, die stelden dat een filmkarakter niet mocht gebaseerd zijn op een bestaand persoon, als het in de lijst zou worden opgenomen.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Opmerkelijk dan dat ze wel John Malkovich uit Being John Malkovich hebben opgenomen.

Wolkenmeter

• 640 messages
  • 1448 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Opmerkelijk dan dat ze wel John Malkovich uit Being John Malkovich hebben opgenomen.

Ik ben de exacte bewoordingen van de samenstellers nog eens gaan opzoeken:

For this list, we’ve shunned biopics, which begin with a filmmaker’s mission to do justice to reality. Here we’re giving priority to people who never were—but who are always with us movie lovers.

Inderdaad een beetje vreemd dat ze dan wel John Malkovich in de lijst opnemen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Het is maar de vraag in hoeverre het filmpersonage Lawrence overeenkomt met de 'echte' Lawrence. Het is niet dezelfde persoon; het zou hooguit een benadering kunnen zijn (maar zelfs dan nog is het resultaat gewoon een filmpersonage).

Volgens diezelfde redenatie zou George C. Scotts Patton ook gewoon een plaats op die lijst kunnen hebben (en die zou daar ook horen, wat mij betreft).

Je hebt helemaal gelijk. Waarom mogen er immers wel karakters in die uit de litaratuur komen. En C.F. Kane is toch ook gebaseerd op W.R. Hearst?

Idiote lijst.

Rujar

• 2871 messages
  • 3816 votes

Absoluut een ontbrekende karakter is Pennywise uit It. Hoe is dit mogelijk

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Rujar wrote:

Was gisteren nog op tv trouwens, in 't Duits nagesynchroniseerd. Vandaag weer (ZDF 23.15).

Maar inderdaad. Pennywise hoort er zeker bij!

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Rujar wrote:

Da's een tv-karakter....

Dopke

• 695 messages
  • 8973 votes

Onderhond wrote:

Wat een overdonderend aantal personages uit niet-Amerikaanse films trouwens.

Bedacht me net hetzelfde.

Kan me verder wel redelijk vinden in de lijst, al zet ik mijn vraagtekens bij Melanie Daniels of The Birds, Rose Sayer of The African Queen, Mrs. Iselin of The Manchurian Candidate en Antoine Doinel of The 400 Blows.

Ik had graag David Thewlis in zijn rol in Naked terug gezien :

Captain Pervert

• 4643 messages
  • 2099 votes

Ik word vreselijk moe van lijstjes waarin enkel films / acteurs / personages van VOOR 1950 door de beugel schijnen te kunnen.

Oud is niet altijd beter. Maar vertel dat die 'critici' eens. Al valt dit lijstje nog wel mee. Darth Vader, Dirty Harry, The Terminator, zelfs John McClane

Herisson

• 3413 messages
  • 607 votes

Verbal kint uit usual suspects had ook wel iets hoger mogen staan. (staat op 100).

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.