- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste gevangenisfilm
Beste gevangenisfilm
Devastation HCT
-
- 405 messages
- 1414 votes
La Grande Illusion, The Green Mile (is wel death row, maar ja), natuurlijk Shawshank Redemption, American History X (gedeeltelijk), Escape From Alcatraz.
Die neppe films waarin een actieheld undercover in een bajes terechtkomt om iemand te volgen, ruzie maakt met bajesklanten die hij heeft opgepakt en vrienden maakt met de "losers" en met de bad-guy hangen me de strot uit.
CAPIpsv
-
- 766 messages
- 628 votes
natuurlijk 2 superfilms
-The Green Mile
-The Shawshank redemption
mikoz
-
- 11297 messages
- 867 votes
Natuurlijk 3 superfilms
- The Green Mile
- The Shawshank Redemption
- Escape from Alcatraz
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik wil niet iedereen napraten dus voeg ik nog maar eens een andere film toe aan de lijst: The Shawshank Redemption.
Verder The Green Mile en zeker Papillon.
Dos37
-
- 14 messages
- 1630 votes
the shawshank redemption duidelijk nummer 1 bij mij.
Escape from Alcatraz nummer 2
The Green mile nummer 3.
Maar ok mindere films
Lock Up vond ik ook wel een goede film kan niet tippen aan mijn top 3 maar toch.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Birdman of Alcatraz op eenzame hoogte. Lancaster 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Inderdaad!
Maar Renoir's La Grande Illusion is ook titelkandidaat. Die vind ik nog beter. Zo anders ook...
Poisonthewell
-
- 4939 messages
- 13393 votes
Ik houd helemaal niet van gevangenisfilms 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
1. Escpe from New York!
2. Bad Boys (Sean Penn)
3. American History X
4. Midnight Express
5.Turkey shoot (Escape 2000)
Fragglo
-
- 26 messages
- 61 votes
Voor mij Das Experiment.. ik zat best wel te shaken dat mensen zo kunnen omslaan.
dieuwie
-
- 29 messages
- 182 votes
ik deel deze mening met je
KrisV
-
- 8061 messages
- 1173 votes
[quote=Die neppe films waarin een actieheld undercover in een bajes terechtkomt om iemand te volgen, ruzie maakt met bajesklanten die hij heeft opgepakt en vrienden maakt met de "losers" en met de bad-guy hangen me de strot uit.[/quote]
Desondanks waag ik me nog eens in het hol van de leeuw, in dit geval de Green-Mile-fanclub. 
Afgezien van het feit dat ik "The Green Mile" een -op deze site- zwaar overgewaardeerde film vind, is het ook geen gevangenisfilm volgens mij, en hoort dus niet in deze lijst thuis.
Ik wil niet betwisten dat de film zich in een gevangenis afspeelt, maar volgens mijn bescheiden mening moet een gevangenisfilm betrekking hebben op de moeilijke levensomstandigheden in de gevangenis, relaties tussen gevangenen onderling, gevangenen en cipiers, cipiers onderling, machtsstrijd, eventueel een idealistische of sadistische directeur, een occasionele ontsnappingspoging, ... Geen sprookjesfilm met de gevangenis als locatie. 
Wat me extreem verbaast is dat ik, als ik goed gekeken heb, geen enkele keer de film 'Brubaker' vermeld heb gezien, de beste gevangenisfilm die ik ooit bekeken heb. En zelfs de Green-Mile-fans zullen er iets aan hebben : ook hier kunnen ze bij het einde hun zakdoeken bovenhalen 
ellen haan
-
- 53 messages
- 29 votes
de twee meest goede gevangenis films vind ik nog steeds midnight express
en Bangkok Hilton.(met niole kidman)
master_denhaag
-
- 83 messages
- 443 votes
midnight express
escape from alcatraz
blood in blood out
american history x
shawshank redemption
Tim Burton
-
- 112 messages
- 51 votes
zonder nadenken: The Shawshank Redemption.
Ravenstein
-
- 1524 messages
- 518 votes
The Shawshank Redemption, zonder twijfel.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Papillon, Midnight Express en het onvermijdelijke The Shawshank Redemption.
Wat wordt Papillon trouwens opvallend weinig genoemd! Ga jullie schamen mensen, dat is Kwaliteit met een grote K!
ellen haan
-
- 53 messages
- 29 votes
weet niet of ik tijdje geleden dit lijstje al een keer heb ingevuld, maar, deze vijf film zijn bij mij favoriet, en dan maakt de volgorde in dit geval even niet uit.
midnight expres
bankok hilton
bad boys
escape from alcatraz
the green mile
Ik heb nog een andere film die ik geweldig vind, maar daar is de titel me van ontschoten de film gaat over iemand die als gevangene op een eiland word gedropt, waar twee groepen gevangene leven, die daar hun eigen wereld hebben, en in oorlog zijn met elkaar. maar dit is meer iets voor een andere rubriek, ik zal deze vraag daar eens plaatsen
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Mijn favoriet blijft Wedlock, in hoeverre dat een gevangenisfilm is.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Ik denk dat iedereen het er zo'n beetje wel over eens is dat The Green Mile en Escape From Alcatraz de beste films in dit genre zijn. Shawshank Redemption heb ik zelf nog niet gezien...
Nog een paar films die niet zijn genoemd: Con Air, The Hell en net zoals de laatste nog 1 met Jean Claude van Damme in de hoofdrol. Die heeft vroeger een grote indruk op mij gemaakt...als er op het eind 'The Sandman' ofzo in de gevangenis komt. De titel kan ik mij niet meer herinneren...
Niet dat dit de beste zijn, maar gewoon een kwestie om nog een paar op te noemen... 
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Dat is Death Warrant (1990). Eén van de leukere Van Damme's. 
donnie darko
-
- 6140 messages
- 2816 votes
the shawshank redemption zonder weten. Vondt the green mile niet slecht,maar ook zeker niet geweldig. Een beetje overgewaardeerd in mijn ogen.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Dat is Death Warrant (1990). Eén van de leukere Van Damme's. 
Inderaad, bedankt! Het was dus Klaas Vaak, en niet de Sandman...