- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste gevangenisfilm
Beste gevangenisfilm
Xx_se7en_xX
-
- 575 messages
- 495 votes
Hmm... moeilijk, ik doe een poging:
1. Public Enemy Number One: Part 1
2. Felon
3. Public Enemy Number One: Part 2
4. Bad Boys
5. Escape From Alcatraz
6. Shawshank Redemption
7. Escape From Sobibor
8. The Green Mile
9. Papillon
10. American History X
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Er is niet was tegen de tv-serie Prisonbreak op kan maar toch.
The Green Mile
The Shawshank Redemption
The Last Castle
The Longest Yard
Felon
American History X
Volgens mij heb ik er meer ook niet gezien maar gevangenisfilms vind ik sowieso altijd erg interessant. Escape from Alacatraz staat dan ook op mijn must-see lijst.
thisistimo
-
- 96 messages
- 511 votes
Bound by Honor
The Shawshank Redemption
Escape from Alcatraz
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
1. The Shawshank Redemption
2. Papillon
3. Carandiru
4. The Green Mile
5. Murder in the first
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
2. Papillon
3. Carandiru
4. The Green Mile
5. Murder in the first
Update:
2. Un prophète
3. Papillon
4. Carandiru
5. The green mile
6. Murder in the first
kramersietse
-
- 356 messages
- 0 votes
Filmfreaks, een moeilijk genre is dit hoor. Vooral door de "strenge" eisen die eraan worden gesteld. Heb na stevig nadenken toch 10 films kunnen bedenken die ik heb gezien en die behoren tot deze categorie.
Ze zijn in willekeurige volgorde, want het blijft tenslotte een moment opname:
De eerste die ik zo ongeveer zag was de Midnight Express, zeer indringend en heel goed vertolkt, de laatste keer dat ik hem zag is toch alweer enkele jaartjes geleden, moet snel maar weer eens.
The Shawshank Redemption, allereerste keer dat ik Tim Robbins zag acteren, was meteen om en heb nu alles al gezien van Timmie!
Steve McQueen die met de jonge Dustin Hoffman aan zijn zij een bijna perfecte vertolking weggaf in de waargebeurde verhaal in Papillon. Super.
The Great Escape, met alweer Stevie in de hoofdrol, gelukkig hebben we de dvd's nog van deze geweldige acteur.
Escape from Alcatraz natuurlijk ook niet te vergeten he! Een zwijgzame Clint die broedt op de perfecte ontsnapping.
Omdat je ook wel eens wat luchtigs wil, noem ik ook Green Fingers waarin Clive Owen een heel simpele, maar oh zo goeie rol speelt, natuurlijk niet zijn beste, maar wel geloofwaardig, een pluimpje waard.
The Longest Yard uit 1974 hoor! niet die waar Adam Sandler inspeelt enkele jaartjes geleden.
Volgens mij de doorbraak zowat van een nog zeer jonge Sean Penn in Hollywood had hij in Bad Boys, speelt zich net als Sleepers eigenlijk af in een jeugdgevangenis, maar omdat Sleepers zich ook buiten de muren van de gevangenis afspeelt kan ik niet anders zeggen dat Bad Boys voor deze genre meer in aanmerking komt.
Zag enkele weekjes geleden een film uit 1999 waar ik nooit van gehoord had met een nog jonge Kate Beckinsale in de hoofdrol, omdat ie nog vers in het geheugen ligt noem ik hem nu, maar denk dat ie wel weer uit mijn top 10 valt met de tijd: Brokedown Palace.
Qua verhaal hoort natuurlijk The Green Mile hier in te staan, gewoon omdat iedereen hem noemt en hij in de top 4 staat in de top 250, maar ik persoonlijk ben geen bewonderaar van Tom Hanks en heb daarom ook grote moeite met de verfilming van King's bestseller, spijt me Hanks fans!
Wie o wie kan mij helpen aan de titel waarin Eddie Murphy en Martin Lawrence spelen, grotendeels speelt die film zich ook af binnen de gevangenismuren. Op een gegeven moment komen ze niet meer vrij en laten ze alle hoop ook varen, en hebben het ontsnappen maar opgegeven, ben de titel kwijt! hellup!
Schindler's List en A Flew over the Cuckoo's Nest wou ik ook noemen in mijn top 10 omdat gevangen zitten in een concentratiekamp natuurlijk ook "gewoon" gevangen is en dat geldt natuurlijk ook voor een inrichting, maar heb het maar niet gedaan, heb respect voor de regels natuurlijk.
flipsyde
-
- 858 messages
- 1712 votes
@ Kramersietse, de film die je zoekt is Life (1999).
simonvinkie
-
- 2271 messages
- 827 votes
2. Escape from Alcatraz
3. Pappilon
4. The Green Mile
5. Bad Boys.
Charmides
-
- 414 messages
- 1304 votes
Hooligans 2 zeg ik maar
Verder vond ik de tv-serie PrisonBreak en OZ wel goed. 
Frenetic
-
- 203 messages
- 1425 votes
Hooligans 2, Prisonbreak en OZ, Bad Boys
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
Un Prophete en R. Beter bestaat niet. 
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
01. The Shawshank Redemption
02. Le Trou
03. Escape from Alcatraz
N811
-
- 1459 messages
- 913 votes
Un Prophete, AHX.
Ik hoop dat er ooit iets beters komt...
RJS
-
- 61 messages
- 238 votes
Ik ben op zoek naar een film die ik een hele tijd geleden heb gezien, maar ik weet niet hoe die heet. Ik weet ook niet veel meer van deze film alleen dat de gevangenen in opstand komen tegen de bewakers met geimproviseerde wapens en attributen. Zodra de vlag van de gevangenis op de kop wordt gehesen betekent dat onraad en komt de politie uit de omgeving om bij te springen. Maar de directeur van de gevangenis wil niet dat dit gebeurt omdat dat een blamage is voor zijn leiding. Aan het eind van de film wordt de vlag gehesen door de hoofdrolspeler (een gevangene) maar hij hijst hem niet op de kop maar normaal en wordt daarbij neergeschoten omdat er gedacht wordt dat hij de vlag op de kop hangt.
Dit is het enige wat ik mij nog kan herinneren. Weet iemand welke film dit is?
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ik was vroeger ontzettend onder de indruk van Mignight Express, mijn eerste gevangenis film.
megaman
-
- 1484 messages
- 229 votes
The Green Mile (1999)
The Island (2005)
Escape from Alcatraz (1979)
Fortress (1992)
Benno2
-
- 3 messages
- 0 votes
Iemand eventueel nog een suggestie i.v.m. een goede gevangenisfilm van de laatste 10 jaar ?
Ik merk dat hier heel veel the Shawshank Redemption wordt aangeraden, maar ik zou liever een iets recentere gevangenisfilm hebben.
Persoonlijk vond ik Prison Break Seizoen 1 top. Waarschijnlijk zal niks dit ooit overtreffen, maar een gelijkaardige film zou nog wel intressant zijn
.
Eric van O
-
- 24 messages
- 174 votes
1 Midnight Express
2 In The Name Of The Father
3 Cool Hand Luke
4 The Shawshank Redemption
5 Papillon
En ok, hij is niet goed, maar wellicht wel een van de aller bekendste gevangenisfilms natuurlijk : Jailhouse Rock.
Viel me op dat ie nergens wordt vermeld...
dominion
-
- 4062 messages
- 0 votes
1. Escape From Alcatraz
2. Midnight Express
3. Shawshank Redemption
4. The Green Mile
5. The Rock
Rogier.s
-
- 4 messages