• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.166 votes
Profile

MovieMeter Top 100 2023 (+ persoonlijke top 10 2023 en floplijst)

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

The Creator staat vrij laag in je lijstje IH, en dat is wel één van de weinigen waar ik heel nieuwsgierig maar ben. Was die toch niet zo goed? Of waren die anderen zo goed dat haar daar gewoon nog onder valt?

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Kondoro wrote:

The Creator staat vrij laag in je lijstje IH, en dat is wel één van de weinigen waar ik heel nieuwsgierig maar ben. Was die toch niet zo goed? Of waren die anderen zo goed dat haar daar gewoon nog onder valt?

Plaats 11 t/m 20 staat niet vast. Het is ook een momentopname. Andere films maakten iets meer indruk.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

IH88 wrote:

(quote)

Plaats 11 t/m 20 staat niet vast. Het is ook een momentopname. Andere films maakten iets meer indruk.

Dat snap ik, daar zijn dynamische lijstjes uiteraard voor, ik heb er ook eentje . Maar het viel me gewoon op dat hij ondanks dat vrij laag staat, dus wou even weten of hij wat was tegengevallen. Maar, je laatste zin verteld mij genoeg .

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Kondoro wrote:

(quote)

Dat snap ik, daar zijn dynamische lijstjes uiteraard voor, ik heb er ook eentje . Maar het viel me gewoon op dat hij ondanks dat vrij laag staat, dus wou even weten of hij wat was tegengevallen. Maar, je laatste zin verteld mij genoeg .

Oh nee, zeker niet tegengevallen. Hij staat in mijn top 20. En ik heb dit jaar heel veel films gezien . Alleen het einde van The Creator stelde iets teleur.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Ik zag dat de pagina om het top 10 lijstje voor 2023 in te vullen al beschikbaar is.

Heb ik de communicatie daarover gemist?

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Zat vanmorgen in je postvak in

Ik schrok er wel van, er is nog geen jaar geweest sinds ik lid ben van MM, dat ik de nieuwe releases zo abominabel slecht bij heb gehouden. Dat krijg je met een beebie en maar één keer naar de bios, en thuis nauwelijks een film af kunnen kijken. Tijd om film te kijken is er echt wel, maar niet met wederhelft Miss Milton, en zonder haar erbij laat ik de meest veelbelovende titels toch liggen.

Ik zal gerust tot een lijstje kunnen komen horen, maar de lijst met titels die ik had willen zien zal wellicht imposanter zijn dan die met wat ik daadwerkelijk zag

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Nog even te gaan, maar deze top 10 heb ik alvast samengesteld. Enkele titels uit 2022 met release hier in 2023.

1. Spider-Man: Across the Spider-Verse

2. Wil

3. Aftersun

4. Babylon

5. Suzume no Tojimari

6. The banshees of Inisherin

7. Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem

8. Barbie

9. A good person

10. The equalizer 3

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Mijn voorlopige tussenstand:

1. The Banshees of Inisherin 4*

2. Fumer Fait Tousser 3,5*

3. BlackBerry 3,5*

4. Call Me Chihiro 3,5*

5. Beurokeo 3,5*

6. The Fabelmans 3,5*

7. Znachor 3,5*

8. Une Belle Course 3,5*

9. The Whale 3,5*

10. An Cailín Ciúin 3,5*

11. The Killer 3,5*

Beste documentaire:

Dicht bij Vermeer 3,5*

Tegenvallers:

Asteroid City 2,5*

You People 2*

Murder Mystery 2 1,5*

65 1*

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Vind het jaar wat magertjes. Ik heb nog geen 4.5* of 5.0* ontdekt vooralsnog.

https://i.ibb.co/tQZKknq/top-10-2023.jpg

joolstein

• 10824 messages
  • 8910 votes

Mijn top 10 zoals ik hem nu heb ingediend op MM. Ik zag dit jaar tot nu143 films en ook al waren er dit jaar maar weinig waar ik niet van genoot, werd ik wel minder omvergeblazen Hier is TOP 20 van 2023 te vinden!

Op nummer 01 staat Moon Garden (2022) van schrijver en regisseur Ryan Stevens Harris, (deed Editor-werk en geluidswerk voor films van Emmerich) Een horror/fantasie-film die met veel liefde op het scherm wordt getoverd en voortdurend indruk maakt met een doe-het-zelf-wereld die ongelooflijk gedetailleerd is ontworpen en visueel met live action, stop-motion en traditionele animatie, en een groot aantal uitstekende praktische effecten uitpakt https://www.dreadcentral.com/wp-content/uploads/2022/11/Moon-Garden-Main-Image.jpg

Nummertje 02 is voor het grootste kassucces van China Man Jiang Hong (2023) en eveneens voor regisseur Yimou Zhang. Dit bijna 160 minuten durende moordmysterie met zijn oorsprong in een gedicht vol vaderlandsliefde komt tot leven met een rijk palet aan grijs- en blauwtinten en in het oor-springende muziek https://www.fareastfilm.com/Archivi/FEFJ/ALL/0011/11392A.jpg

Op nummer 03 de Spaanse horror- en mysterie Netflix-film Hermana Muerte (2023) van regisseur Paco Plaza (bekend van de [Rec]-films) Een soort prequel van de film Verónica (2017) waarin de ketting-rokende blinde non Narcisa, ook gekscherend zuster Dood (Hermana Muerte) rondliep. Hoe zij blind werd is te zien in deze fijne ouderwetse, sfeervolle horrorfilm. https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/hermana-muerte-netflix-1-6466026350ddb.jpg

In nummer 04 Cuando Acecha la Maldad (2023) van regisseur/schrijver Demián Rugna is niemand veilig. Het balanceert met bloed en smerigheid op de grenzen van wat kijkers trekken maar gaat er nooit over. Eén van de meest venijnige, wrede en verontrustende films" die dit jaar uitkwamen https://jeffstafford76.files.wordpress.com/2023/10/pedros-ex-wife-and-child.jpg

05 Lola (2022) Gepresenteerd als ‘gevonden filmmateriaal’ uit de jaren 40, is deze eerste film van schrijver /regisseur Andrew Legge een zeer aangenaam zwart-wit sciencefictionfilmpje. Barstensvol inventieve ideeën, verwijzingen naar modernere popcultuur en lichte Britse humor wat natuurlijk ook nooit verkeerd is! https://cinemagazine.nl/wp-content/uploads/lola_2022.jpg

Door naar nummer 06, Faces of Anne (2022) Je wordt wakker in een kamer zonder enig idee hoe je daar terecht bent gekomen. Je kunt je naam niet herinneren en ontdekt dat andere vrouwen in dezelfde situatie verkeren. Deze Thaise mysterie thriller met slasher-elementen bezit een ingenieus plot en visuele flair https://f.ptcdn.info/784/078/000/rk0e0h151yqli8vWzyW-o.jpg

Nummer 7 is voor Malum (2023) Regisseur Anthony DiBlasi neemt zijn eigen film ‘Last Shift’ uit 2014 en vertelt het dit keer vanuit een ander perspectief. Zodoende is het herkenbaar maar ook een compleet andere film. De climax van “Malum” (het Latijns woord voor ‘kwaad’) geeft je iets wat “Last Shift” niet eens probeert. https://cdn.filmtotaal.nl/images/original/5luupipow9pc_hero.jpg

Dan nummer 8 Inside (2023) Een psychologische eenmansfilm met Willem Dafoe als kunstdief die gevangen zit in een luxueus penthouse. Een vreemde gekke kijkervaring die niet iedereen even goed zal vinden maar voor mij werkte het fascinerend. https://assets-prd.ignimgs.com/2023/03/20/i-sfp-012-1679353379223.jpg

De remake en bioscoop-hit Evil Dead Rise (2023) mag/kan natuurlijk niet ontbreken! De film verplaatsen van het bekende hutje in het bos naar een Tower of Terror-locatie pakt goed uit! Over-de-top met Liters bloed en liters aan bloed, deden de rest! https://wwwflickeringmythc3c8f7.zapwp.com/q:intelligent/r:0/wp:1/w:1/u:https://cdn.flickeringmyth.com/wp-content/uploads/2023/04/Evil-Dead-Rise-2-1.jpg

Als laatste en op de 10de positie Suitable Flesh (2023) Een verfilming van een HP Lovecraft verhaal waarin de mannelijke personages zijn omgedraaid voor vrouwelijke. Ik moet eerlijk toegeven dat deze de top 10 haalt voor de nostalgie want de geest van Stuart Gordon waart hier flink rond. Er zijn zeker een paar mindere keuzes gemaakt maar menig moderne horrorfilm bezit minder praktische effecten! https://statcdn.fandango.com/MPX/image/NBCU_Fandango/447/579/thumb_ECDF6AF4-70F3-4786-8E3D-E3520CAF82E6.jpg

Tja de grootste tegenvaller die ik zag is toch wel Jeanne du Barry (2023) maar ook met publieksfavoriet Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One, Guy Ritchie's The Covenant en Florence Pugh's film A Good Person kon ik maar weinig! Op horrorgebied waren The Exorcist: Believer en Run Rabbit Run twee opvallend behoorlijk matige films!

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Zeer goed filmjaar tot nu toe. Niet geweldig, maar na de afgelopen twee (magere) jaren eindelijk weer een aantal toppers gezien. Twee 4.5* met ook nog Past Lives die daar dicht tegenaan zit. Plus veel 4*. Mijn lijst zal rond Tweede Kerstdag wel af zijn. Volgende films ga ik nog proberen te kijken:

May December (Film, 2023) - MovieMeter.nl

The Holdovers (Film, 2023) - MovieMeter.nl

Rebel Moon - Part One: A Child of Fire (Film, 2023) - MovieMeter.nl

Anatomie d'une Chute (Film, 2023) - MovieMeter.nl

Suzume no Tojimari (Film, 2022) - MovieMeter.nl

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Bedankt iedereen trouwens voor de Falcon Lake tip. Magnifieke film.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

De top 10 heb ik al gemaakt, ik wacht eigenlijk nog even een paar films af die ik graag dit jaar nog wil zien voordat ik hem definitief inlever.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

IH88 wrote:

Bedankt iedereen trouwens voor de Falcon Lake tip. Magnifieke film.

Die staat ook hoog in mijn lijst. Wat een meesterwerkje.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Het topje van mijn kijklijst die ik graag nog zou zien alvorens mijn definitieve lijst samen te stellen.

https://i.ibb.co/WBBM0wt/1.jpg

Van nummer 16 tot 62 zal ik ook dingen proberen mee te pakken, maar zoals altijd zal er een hoop doorgaan naar volgend jaar.

Killers of the Flower Moon komt morgen uit op VOD lees ik net tot mijn vreugde, al zie ik in de comments eronder dat men de betrouwbaarheid hiervan betwijfelt. Hopelijk komt hij niet januari pas, dan ga ik misschien toch nog maar naar de bios. Al heeft zeker met deze lengte thuis kijken ook wel voordelen.

Edit: Fincher's The Killer helemaal vergeten. Die kijk ik uiteraard ook nog

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

John Milton wrote:

Het topje van mijn kijklijst die ik graag nog zou zien alvorens mijn definitieve lijst samen te stellen.

(afbeelding)

Van nummer 16 tot 62 zal ik ook dingen proberen mee te pakken, maar zoals altijd zal er een hoop doorgaan naar volgend jaar.

Killers of the Flower Moon komt morgen uit op VOD lees ik net tot mijn vreugde, al zie ik in de comments eronder dat men de betrouwbaarheid hiervan betwijfelt. Hopelijk komt hij niet januari pas, dan ga ik misschien toch nog maar naar de bios. Al heeft zeker met deze lengte thuis kijken ook wel voordelen.

Dat is fantastisch nieuws wat je hier deelt over Flowers. Die wil ik sowieso nog voor de jaarwisseling gezien hebben. Het gaat nog een druk maandje worden. Dalva heb ik ook nog in de kijklijst staan zoals zoveel...

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

John Milton wrote:

(afbeelding)

Hij is al te pindakazen zelfs JM!

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ha, ik hoopte het al. En ik zie het, in glorious 4k en Atmos. Toen ik mijn bericht typte stond de Portugese 1080p versie er namelijk net 16 minuten op, en dat voelde al een beetje alsof de rest er ook aankwam.

Heel blij! Nu nog tijd samen vinden want ik mag hem niet alleen kijken van Miss Milton. Gelukkig duurt hij maar kort

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

John Milton wrote:

Ha, ik hoopte het al. En ik zie het, in glorious 4k en Atmos. Toen ik mijn bericht typte stond de Portugese 1080p versie er namelijk net 16 minuten op, en dat voelde al een beetje alsof de rest er ook aankwam.

Heel blij! Nu nog tijd samen vinden want ik mag hem niet alleen kijken van Miss Milton. Gelukkig duurt hij maar kort

Ja ze zijn er tegenwoordig echt heel snel mee! Ik ga hem dit weekend kijken sowieso, ik denk zondag en dan zeker met een lekker hapje en drankje, aangezien het dan ook cheatday is . Ik kijk er alvast naar uit, zeker nog een kandidaat voor mijn eindejaar lijstje.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Mijn dynamische top 10 ziet er als volgt uit tot nu toe:

1. The Banshees of Inisherin

2. The Killer

3. Cocaine Bear

4. Guardians of the Galaxy Vol. 3

5. Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

6. Talk to Me

7. Oppenheimer

8. The Creator

9. Sisu

10. Spider-Man: Across the Spider-Verse

Mijn volledige top 20 is hier te zien:

My top 20 of 2023, a list of films by Kondoro

Zoals ik dus al zei, ik moet nog enkele films kijken dit jaar die kans hebben zelfs nog in de top 10 te komen, dus ik lever nog niks in of maak nog niks definitief. De definitieve lijst zal ik rond de kerstdagen klaar hebben.

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

Is bij mij samen met "Debbie Does Demons (2023)" de grootste tegenvaller van het jaar (beiden kregen 1,0* van mij).

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Theunissen wrote:

(quote)

Is bij mij samen met "Debbie Does Demons (2023)" de grootste tegenvaller van het jaar (beiden kregen 1,0* van mij).

Dat weet ik. GotG is de laatste film van de laatste tijd van Marvel waarbij ik nog echt het Marvel gevoel had.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

nog iets te vroeg voor de definitieve eindstand, maar ik was nieuwsgierig, dus alvast een overzicht tot nu toe:

‎best new films I saw in 2023, a list of films by Peter • Letterboxd

TOP NIEUW

9,0 - Tár (2022)

9,0 - Conann (2023)

8,5 - Stars at Noon (2022)

8,5 - I morti rimangono con la bocca aperta (2022) The Dead Remain with Their Mouths Open

8,5 - Geographies of Solitude (2022)

8,5 - Roter Himmel (2023) Afire

8,5 - The Banshees of Inisherin (2022)

8,5 - Zhena Chaikovskogo (2022) Tchaikovsky’s Wife

8,5 - Guardians of the Galaxy Volume 3 (2023)

8,5 - Skinamarink (2022)

FLOP NIEUW

4,0 - Silent Night (2023)

4,5 - Expend4bles (2023)

4,5 - Tag (2023)

4,5 - Une Nuit (2023) Strangers by Night

5,0 - Polako nikuda (2022) Slowly Nowhere

5,0 - Asiklar Bayrami (2022) The Festival of Troubadours

5,0 - Yannick (2023)

5,0 - Pisutoru raitā no uchikata (2022) Firing The Lighter Gun

5,0 - Die Middag (2023)

5,0 - Kurak Günler (2022) Burning Days

TOP OUDER (maar voor het eerst gezien dit jaar)

9,0 - Durak (2014) The Fool

8,5 - Seven Days in May (1964)

8,5 - Zhi chi (2021) Limbo

8,5 - Monsieur Hire (1989)

8,5 - Tüzoltó Utca 25. (1973) 25 Fireman’s Street

8,5 - Checkpoint Berlin (2020)

8,5 - Film ohne Titel (1948) Film Without Title

8,5 - Kalpana (1948)

8,5 - Le chagrin et la pitié (1969) The Sorrow and the Pity

8,5 - Prostaya smert (1985) A Simple Death

FLOP OUDER (maar voor het eerst gezien dit jaar)

2,0 - It's a Gift (1934)

4,0 - Ashes and Snow (2005)

4,0 - Sleuth (1972)

4,0 - Double Agent 73 (1974)

4,0 - Der Ort der Handlung (1977)

4,0 - Dames (1934)

4,5 - Soft Places (1978)

5,0 - Animals Are Beautiful People (1974)

5,0 - Registe (2014) Women Directors

5,0 - Vas-tu renoncer? (2021) Edouard and Charles

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Top 10 van de Cahiers du cinema .

Trenque Lauquen - Laura Citarella

Fermer les yeux - Víctor Erice

Anatomie d’une chute - Justine Triet

The Fabelmans - Steven Spielberg

Les Feuilles mortes - Aki Kaurismäki

Désordres - Cyril Schaüblin

N’attendez pas trop de la fin du monde - Radu Jude

Le Gang des Bois du Temple - Rabah Ameur-Zaïmeche

L’Été dernier - Catherine Breillat

Un prince de Pierre Creton et Showing Up - Kelly Reichardt

cahiersducinema.com

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De 20 beste films van 2023 volgens NRC

1. Aftersun

2. Tár

3. Anatomy of a Fall

4. The Quiet Girl

5. The Banshees of Inisherin

6. Godland

7. De Bezette Stad

8. Oppenheimer

9. All the Beauty and the Bloodshed

10. Past Lives

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Lijst van AFI AFI AWARDS 2023 Honorees Announced | American Film Institute

AMERICAN FICTION

BARBIE

THE HOLDOVERS

KILLERS OF THE FLOWER MOON

MAESTRO

MAY DECEMBER

OPPENHEIMER

PAST LIVES

POOR THINGS

SPIDER-MAN: ACROSS THE SPIDER-VERSE

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Flop top 10. Altijd leuk om te doen!

1. Winnie the Pooh: Blood and Honey (Film, 2023) - MovieMeter.nl

Met recht de slechtste film van 2023. Ik zie nu pas dat er ook een tweede deel is aangekondigd. Mijn slechtste film voor 2024 is ook gelijk bekend.

2. Jeepers Creepers: Reborn (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Reborn? Laat dit alsjeblieft dood blijven vanaf nu.

3. O Lado Bom de Ser Traída (Film, 2023) - MovieMeter.nl

Het lichaam van Giovanna Lancellotti is waanzinnig. Ze neemt zeker haar vitaminen, zoals Finch uit American Pie zou zeggen. Helaas is er ook nog een film/verhaal rond haar lichaam gebouwd. En dat is faliekant mislukt.

4. Alone at Night (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Ik ben bijna in slaap gevallen bij deze film. Dit moet een horrorfilm zijn, maar het is vooral slaapverwekkend saai.

5. All Fun and Games (Film, 2023) - MovieMeter.nl

Ik wist bijna zeker dat dit de slechtste film zou zijn, die ik dit jaar zou zien. Maar toch zijn er nog vier slechtere films. Vooral Butterfield is lachwekkend slecht.

6. I'll Be Watching (Film, 2023) - MovieMeter.nl

Prima einde. Maar voor de rest is dit een low-budget thriller/horrorfilm die eerder lachwekkend dan spannend is.

7. Night Train (Film, 2023) - MovieMeter.nl

Low-budget film met te weinig actie. Alles wordt ook te serieus genomen. Dit soort films werken beter als alles met een knipoog wordt benadert.

8. Spy Kids: Armageddon (Film, 2023) - MovieMeter.nl

De special effects in de jaren 90 waren zelfs beter. Een film voor kinderen, maar zelfs de kinderen zullen deze film links laten liggen. Robert Rodriguez kan beter.

9. Black Lotus (Film, 2023) - MovieMeter.nl

Dat Rico Verhoeven niet eens het slechtste element van deze film is zegt genoeg. Wat een bagger.

10. Foe (Film, 2023) - MovieMeter.nl

Nog steeds geen idee waar ik naar gekeken heb. Ja, naar Ronan en Mescal die doelloos rondlopen.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Serieus op één? Jammer dat je zo over die film denkt. Hij was natuurlijk alles behalve goed, alleen waren de meeste kills best geinig.

Ik zal mijn flop 10 ook nog wel posten aan het einde van het jaar (wat bijna zover is trouwens), alleen als je me een beetje gevolgd hebt weet je al wel welke op één komt .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.