• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.905 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

MovieMeter Top 100 2023 (+ persoonlijke top 10 2023 en floplijst)

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

Kondoro wrote:

Ik wil vanavond Aftersun nog kijken, dan ben ik wel klaar.

Ik zou dat niet doen, lijkt me geen film voor je

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2198 votes

Zo. Toen ik de administratie vandaag aan het bijwerken was klopte ik af op precies 250 geziene films dit jaar. En bij dit mooie ronde aantal houd ik het ook. Veel films die al tijden op de uitpuilende watchlist stonden gezien en daarnaast 35 films die in 2023 een release hadden in Nederland. Waar ik eerder zei dat ik het geen wonderbaarlijk filmjaar vond moet ik me hier toch rectificeren. Gewoon een degelijk jaar met een goede middenmoot.

Maar dan... de top-10. Een film als Oppenheimer had er wellicht tussen gekund maar deze heb ik er bewust uitgelaten waardoor ik tot het volgende resultaat ben gekomen:

1. Aftersun (2022)

Tja, wat kan ik hier nog aan toevoegen. Dé film van 2023. Under Pressure zal na de formidabele eindscène nooit meer hetzelfde zijn.

2. The Holdovers (2023)

Op Tweede Kerstdag toch nog maar even meegepakt in de voorpremière. Zou namelijk zonde zijn om nog een paar weken te wachten met zo'n kerstfilm. En weer stelt Alexander Payne niet teleur. Geweldige kerstfilm met een lach én een traan.

3. Falcon Lake (2022)

De pareltjes zitten vaak in onbekende hoek. Door het MM-project 2023 gezien en deze film laat zien waarom coming-of-age zo'n mooi genre is. Verdiend het om hoog te eindigen in de jaarlijst.

En verder:

4. Perfect Days (2023)

5. Dalva (2022)

6. Kuolleet Lehdet (2023)

7. Past Lives (2023)

8. Anatomie d'une Chute (2023)

9. Yin Ru Chen Yan (2022)

10. Znachor (2023)

Verrassingen van het jaar: Laurence Anyways (2012) en The Virgin Suicides (1999)

En tot sloot nog even een shoot-out naar 2 pareltjes uit Macedonië: Iluzija (2004) en Before the Rain (1994). Iluzija is zelfs op Netflix te zien!

MRDammann

• 661 messages
  • 3560 votes

Nou ik ben eruit. Dit is mijn top 25:

1. Killers of the Flower Moon

2. Spider-Man: Across the Spider-Verse

3. Aftersun

4. All of Us Strangers

5. Past Lives

6. Barbie

7. Poor Things

8. Wonka

9. Oppenheimer

10. Kimitachi wa dô Ikiru Ka

11. Are You There God? It’s Me, Margaret.

12. The Fabelmans

13. Suzume no Tojimari

14. Occupied City

15. An Cailín Ciúin

16. INU-OH

17. The Holdovers

18. Asteroid City

19. Talk to Me

20. Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

21. No One Will Save You

22. Saltburn

23. Anatomie d'une Chute

24. Babylon

25. EO

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Mijn lijst ook nog maar even daadwerkelijk ingevuld op moviemeter op die verstuurde link, zonde om dat te vergeten. Dit kan tot en mét morgen 30-12.

Goed om te zien dat Aftersun op zoveel lijstjes opduikt, ik zou hem gewoon kijken Kondoro

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Theunissen wrote:

(quote)

Ik zou dat niet doen, lijkt me geen film voor je

Ik kan het niet oordelen. Ik heb nu al een paar van dit soort drama's gezien die mij wel juist wel bevielen. Dus ik waag de poging.

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

Kondoro wrote:

Ik kan het niet oordelen. Ik heb nu al een paar van dit soort drama's gezien die mij wel juist wel bevielen. Dus ik waag de poging.

Ik zou "The Day After (1983)" (zit ook het woordje "After" in en ook een soort van "Sun") kijken tijdens de laatste dagen van 2023, ga je tenminste knallend het jaar uit

"Aftersun" kan je beter bewaren voor de deprimerende maand januari.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Sommige mensen worden wel blij van wat meesterlijk uitgevoerd ontroerend drama hoor Theunissen

Speaking of which... Niet zo meesterlijk als Aftersun, maar Le Bleu du Caftan (2022) komt zojuist binnen op #12 van mijn lijst. wat een rollen van Azabal en Bakri. Prachtig. Na Adam raakt regisseur Maryam Touzani me wederom. Horrorfilm Talk to me valt er aan de onderkant uit, het is niet anders.

https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2022/09/Blue-Caftan.jpg

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Theunissen wrote:

(quote)

Ik zou "The Day After (1983)" (zit ook het woordje "After" in en ook een soort van "Sun") kijken tijdens de laatste dagen van 2023, ga je tenminste knallend het jaar uit

"Aftersun" kan je beter bewaren voor de deprimerende maand januari.

Ik zal die film zo even pindakazen, dan komt die op de kijk stapel te liggen!

Ik heb gisteren 4€ voor Aftersun betaalt, dus ik heb hem hoe dan ook gezien.

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

Mijn top tien:

https://i.imgur.com/DseWN5R.jpg

1. Babylon

2. Spider-Man: Across the Spider-Verse

3. Kimitachi wa dô Ikiru Ka

4. Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

5. Talk to Me

6. John Wick: Chapter 4

7. Suzume no Tojimari

8. The Equalizer 3

9. Guardians of the Galaxy Vol. 3

10. A Good Person

Jammer dat 'Babylon' zo is geflopt. Ik ging namelijk wel helemaal mee in de film. Verder heb ik nog nooit zoveel animatiefilms in mijn lijst gehad. Wel ben ik blij dat de superheldenfilms op hun retour zijn; het publiek heeft gelukkig geen zin meer om die ongeïnspireerde troep te zien.

En voor de liefhebbers nog een flop tien:

1. The Marvels

2. Shazam! Fury of the Gods

3. Winnie the Pooh: Blood and Honey

4. Five Nights at Freddy's

5. Aquaman and the Lost Kingdom

6. Expend4bles

7. The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes

8. Blue Beetle

9. The Flash

10. The Exorcist: Believer

EDIT: En ik had nog graag de nieuwe Godzilla in de bios willen zien, maar bij mijn Pathé draaide die welgeteld slechts twee weken.

Tanguy

• 455 messages
  • 2051 votes

1. Aftersun (Film, 2022)

2. Falcon Lake (Film, 2022)

3. An Cailín Ciúin (Film, 2022)

4. Infinity Pool (Film, 2023)

5. The Banshees of Inisherin (Film, 2022)

6. Oppenheimer (Film, 2023)

7. A House in Jerusalem (Film, 2023)

8. Stars at Noon (Film, 2022)

9. Das Lehrerzimmer (Film, 2023)

10. Kuolleet Lehdet (Film, 2023)

Dit is mijn top tien geworden, met releases uit 2023 en films uit 2022 die ik dit jaar voor het eerst zag. Veel namen die ik andere lijstjes ook voorbij zie komen, waar onder natuurlijk het prachtige Aftersun. Ook leuk om te zien dat Falcon Lake (mede door de MM top 1000 notering?) ook geregeld voorbij komt.

Films die bij mij net buiten de boot vielen zijn TÁR, de nieuwe Godzilla, Tiger Stripes, Killers of the Flower Moon en de twee Dupieux films: Fumer Fait Tousser en Yannick.

Films die mij enigszins tegenvielen (vooral te danken aan té hoge verwachtingen) zijn: Beau is Afraid, Anatomy of a Fall en The Whale al presteerde ze met een 3,5* ook zeker niet slecht.

Veel misperen had mijn filmjaar gelukkig niet, al vond ik de Scandinavische films Fædre & Mødre en Syk

Pike wel matig en ook Asteroid City viel tegen.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

John Milton wrote:

Sommige mensen worden wel blij van wat meesterlijk uitgevoerd ontroerend drama hoor Theunissen

Speaking of which... Niet zo meesterlijk als Aftersun, maar Le Bleu du Caftan (2022) komt zojuist binnen op #12 van mijn lijst. wat een rollen van Azabal en Bakri. Prachtig. Na Adam raakt regisseur Maryam Touzani me wederom. Horrorfilm Talk to me valt er aan de onderkant uit, het is niet anders.

(afbeelding)

Deze film neem ik mee naar 2024. Net zoals Dalva, die bij jou hoog in de lijst stond. Eigenlijk twee films uit 2022, maar zonder duidelijke release mag dat wel .

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

John Milton wrote:

Voor de genre liefhebbers zeker.

Kondoro wrote:

Ik heb gisteren 4€ voor Aftersun betaalt, dus ik heb hem hoe dan ook gezien.

Dat geld had je je kunnen besparen, want de film is ook te pindakazen. Heb ik ook gedaan en vluchtig even bekeken, maar ik denk niet dat ik hem ga bekijken.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik weet bijna zeker dat Dalva je kan bekoren. Caftan denk ik ook, maar die eerste is volgens mij een zekerheidje.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Mijn voorkeur gaat uit naar komedie, komedie-drama of zwarte komedie (6 komedies in mijn top 10 van dit jaar).

En daarnaast bevatten Call Me Chihiro, Fabelmans en Broker ook komedie elementen.

Die zware filmhuis drama's die zie ik nog wel maar veel minder.

Zo'n Dalva daar zie ik gewoon tegen op. En vorig jaar had ik dat met dat abortus drama (nog steeds niet gezien).

Wat waren jullie favoriete genres dit jaar?

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik snap dat wel. Ik neig wel primair naar de donkere drama’s (mits niet soapy of melodramatisch). Echt fantastische komedie zoals The Holdovers haalt mijn top 5, maar ik ben qua komedie extreem kritisch heb ik het idee. Ik vind het al snel matig, helaas.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

John Milton wrote:

Ik snap dat wel. Ik neig wel primair naar de donkere drama’s (mits niet soapy of melodramatisch).

Ieder z'n voorkeur ja. Ik keek het vroeger ook wel meer. Ook als je moe bent?

Echt fantastische komedie zoals The Holdovers haalt mijn top 5,

Ja The Holdovers is erg leuk.

Kijk vooral ook Win Win (Film, 2011)

Zelfde soort film. Daar speelt Giamatti ook een mentor van een jongen met problemen.

maar ik ben qua komedie extreem kritisch heb ik het idee. Ik vind het al snel matig, helaas.
Dat is jammer. Ik neem dan aan dat je het dan vooral over volbloed komedies hebt?

Veel goede filmhuis films hebben komedie als subgenre, daar heb je het minder neem ik aan?

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Theunissen wrote:

(quote)

Dat geld had je je kunnen besparen, want de film is ook te pindakazen. Heb ik ook gedaan en vluchtig even bekeken, maar ik denk niet dat ik hem ga bekijken.

Ik wou hem gisteravond zien, en dan duurt pindakazen me te lang. Soms een keer niet pindakazen is ook niet erg, ik kijk misschien jaarlijks 10 ongepindakaasde films...

€4 was prima, al valt de film helaas wel buiten mijn top 20. *verschuilt zich*...

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

Kondoro wrote:

Ik wou hem gisteravond zien, en dan duurt pindakazen me te lang. Soms een keer niet pindakazen is ook niet erg, ik kijk misschien jaarlijks 10 ongepindakaasde films...

€4 was prima, al valt de film helaas wel buiten mijn top 20. *verschuilt zich*...

Ik had hem al na een paar minuten binnen en inmiddels weer verwijdert. Ik ga toch nooit naar Turkije op vakantie (en zeker niet zolang Erdogan daar aan de macht is) en ik heb ook geen dochter.

Dat de film niet in je Top 20 terecht is gekomen, verbaasd me niet. Hopelijk was het wel 4 euro waard

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Oké, na het zien van Aftersun gisteravond durf ik eigenlijk wel met veel zelfvertrouwen mijn top 25 aan jullie te presenteren. Het is denk ik voor de meesten wel te verwachten wat ik ga plaatsen, of hoe mijn top 25 er uit ziet aangezien het vrijwel ieder jaar het zelfde is. Toch ben ik met mijn nummer één echt héél erg tevreden! Dat heb ik nog niet vaker gehad op deze manier!

25. Knock at the Cabin

24. Extraction II

23. The Equalizer 3

22. Evil Dead Rise

21. Plane

20. Terrifier 2

19. John Wick: Chapter 4

18. Napoleon

17. Dark Harvest

16. The Holdovers

15. Blood & Gold

14. Dungeons & Dragons: Honor among Thieves

13. Air

12. Saw X

11. Sisu

10. Spider-Man: Across the Spider-Verse

https://static1.colliderimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/11/spider-man-across-the-spider-verse-(1).jpg

09. The Creator

https://wordpress.bigissue.com/wp-content/uploads/2023/09/the_creator_r6_06120105.jpg

08. Oppenheimer

https://www.alternateending.com/wp-content/uploads/2023/05/8ohejkcQkNgkJgLn71Ws6Kd35g0-scaled.jpg

07. Talk to Me

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjg0MzQ1MTEtMmU1Zi00YWFmLTgxZDAtOTJhYWIzYmRmYjVmXkEyXkFqcGdeQXVyMDM2NDM2MQ@@._V1_.jpg

06. Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

https://www.thelantern.com/files/2023/07/ENTER-MISSION-IMPOSSIBLE-MOVIE-REVIEW-1-ZUM-1.jpg

05. Guardians of the Galaxy Vol. 3

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/zzfmbYvshXz8NJFreUVfhg.jpg

04. Cocaine Bear

https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/index-bear-1677259828.jpg?crop=0.888888888888889xw:1xh;center,top

03. Killers of the Flower Moon

https://images.newrepublic.com/afe297f5956c1bd1bbe3da582b4bfed3837c9673.jpeg

02. The Killer

https://media.npr.org/assets/img/2023/11/08/matz_r1_47_20221201cs_v14_dovi_20230421.0094807_wide-ae633c8b5ca04d5b0ecac0c1fc636e82e636fde4-s1100-c50.jpg

En dan mijn nummer één van dit jaar, samen met de nummer twee een 4,5* mogen ontvangen en eentje waar ik @John John Milton dankbaar moet zijn voor de tip (en hij staat al sinds twee februari op deze plek, gewoon bijna het hele jaar lang al!!!!!):

01. The Banshees of Inisherin

https://hollywoodprogressive.com/.image/ar_16:9%2Cc_fill%2Ccs_srgb%2Cfl_progressive%2Cg_faces:center%2Cq_auto:good%2Cw_768/MTk0NDkyNTc0MjU2NzM1NzQ5/inisherin-1201.jpg

Ik zal later op de avond of morgen ook mijn flop 10 presenteren!

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Mijn absolute flop tien van dit jaar:

10. Insidious: The Red Door

09. Meg 2: The Trench

08. Shazam! Fury of the Gods

07. Transformers: Rise of the Beasts

06. Ant-Man and the Wasp: Quantumania

05. Haunted Mansion

04. It's a Wonderful Knife

03. The Black Demon

02. Black Lotus

01. Grenzeloos Verraad

De top 3 alle drie met een halve ster genoteerd, de nummer vier met een 1* en de rest met 1,5 ster.

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

Weer een goed filmjaar beleefd. De echte nummer 1 is een gedeelde plaats voor de Lord of the Rings trilogie. Jarenlang thuis grijs gedraaid als kind, dit jaar eindelijk op het grote scherm mogen aanschouwen. De volle mep komt niets te vroeg.

1. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The Two Towers, The Return of the King (5*).

En nu voor releasejaar 2023:

1. Roter Himmel (4*)

2. Sound of Freedom (4*)

3. Pathaan (4*)

4. Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One (4*)

5. John Wick: Chapter 4 (4*)

6. Jawan (4*)

7. Robot Dreams (4*)

8. Saw X (3.75*)

9. Wil (3.5*)

10. Past Lives (3.5*)

Aan vele genoemde films van vorig jaar nog niet geraakt. Daarnaast uitkijkend naar: Kill, The Sweet East, Little Brother en Dogman. En bovenal: de nieuwe Evrenol!

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

stephan-0115 wrote:

En tot sloot nog even een shoot-out naar 2 pareltjes uit Macedonië: Iluzija (2004) en Before the Rain (1994). Iluzija is zelfs op Netflix te zien!

Zeker akkoord dat Iluzija en Before the rain verassend goede films zijn maar ik heb een tip : Ik vond Enklava (Film, 2015) toch nog beter. Afkomstig uit Servië en handelt over de etnische tegenstellingen tussen Serviërs en Albanezen/Kosovaren. Sterke premisse, knappe observatie over de situatie daar. Ook een jongetje als hoofdpersonage. Is ook nog op Netflix te zien. Mijn pareltje voor 2023.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Oppenheimer zeer verwachte nummer 1. Daar had ik zelfs wel geld op durven inzetten.

Ik had niet verwacht dat Killers of the Flower Moon nog zo hoog zou eindigen, omdat die een vrij late release heeft gehad en de film zelfs nog niet op AppleTV+ is verschenen.

Mission: Impossible vond ik aardig, maar niet meer dan dat.

Leuk dat The Banshees of Inisherin zo hoog is geëindigd. Ik had 'm zelf op 1 staan.

Filmhuisfavorieten Past Lives en Aftersun ook in de top 10.

Nog knappe 10e plek voor The Killer. Een film die toch vrij wisselende recensies kreeg.

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2198 votes

We hebben met z'n allen Aftersun in de top-10 gekregen

Wel verrast dat Past Lives met minder stemmen een hogere notering heeft!

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

stephan-0115 wrote:

Wel verrast dat Past Lives met minder stemmen een hogere notering heeft!

Wellicht zijn die mensen net zo autistisch als mij dat je eigenlijk alleen maar films uit het zelfde filmjaar in het lijstje wil hebben. Of die hebben Aftersun vorig jaar al in het lijstje gehad?

We zullen het nooit weten .

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Dat gaat over het gemiddelde cijfer. Users hebben Past Lives gemiddeld genomen hogere cijfers gegeven.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

kappeuter wrote:

Dat gaat over het gemiddelde cijfer.

Past Lives staat toch boven Aftersun, en hebben toch een hogere notering in de lijst? Snap mijn verwarring

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Kondoro

Vorig jaar stond Aftersun niet in de lijst.

De film kwam hier in 2023 uit. Niemand heeft er vorig jaar voor de jaarlijst op gestemd.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Ah, duidelijk kappeuter.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.