- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 10 van 2003
Top 10 van 2003
KillaJah
-
- 356 messages
- 856 votes
Wat ik mij afvraag is waarom De zaak alzheimer er nog altijd niet instaat. Ik heb nochtans in december er een mail voor naar stinissen gestuurd. Deze film hoort voor mij zeker in de top-10
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Die mail had naar mij gemoeten.
Zoals hierboven te lezen is gaan we uit van films die in 2003 in Nederland in de bios zijn gaan draaien. Er valt hier veel tegen in te brengen (hebben we gemerkt) maar 't is even niet anders, 't was de makkelijkste oplossing voor me.
KillaJah
-
- 356 messages
- 856 votes
Oké sorry.
Maar omdat dit er stond:
heb ik het naar stinissen gestuurd en ik heb ook een berichtje van hem terug gekregen. Maar dan zal ik er volgend jaar wel op stemmen.
Pierre1
-
- 271 messages
- 271 votes
Top 10 2003: het beste en slechtste in de bioscoop
Uitgegeven: 31 december 2003 18:39
Van 24 Hour Party People via The 25th Hour tot The Hours: 2003 had weer heel wat uren bioscoopvermaak te bieden. Nu.nl besprak zo'n 150 films, en er werd flink afgereageerd. Daarbij leverden de afronding van de Matrix- en de LotR-trilogieën nog de meeste mailtjes op. Dat zal dus niet anders zijn bij mijn persoonlijke Top en Flop 10 van 2003.
TOP 10 2003
1. Punch Drunk Love - Geen film uit het sleetse rom-kom-genre kon mij nog ontroeren, en Adam Sandler was een flauwe moppentapper. Dat dacht ik, tot ik Paul T. Andersons hilarisch dwarse Punch Drunk Love zag.
2. Adaptation. - Nog origineler was Spike Jonze's bizarre Droste-vertelling met Nicolas Cage als geschifte tweeling én een lekker losse Meryl Streep.
3. Kill Bill: Volume 1 - Zes jaar liet hij niets van zich horen en in die tijd had hij de hele LOTR-trilogie kunnen maken. Maar Tarantino koos voor een film die van citaten aan elkaar hing en tóch fris en origineel was.
4. Finding Nemo - De Pixar-jongens flikten het hem weer: een film die voor jong en oud grappig en ontroerend was, met korte termijn-Dory als hilarisch hoogtepunt. Ook de Nederlandse versie verdient een pluim.
5. Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl - Veel zomerfilms waren sequels en dus per definitie weinig origineel. Johnny Depp en zijn kornuiten lapten alle regels aan hun laars en maakten een Zwarte Parel.
6. Van God Los - Niet alleen de beste Nederlandse film van het jaar, maar gewoon een van de beste films van 2003. Visueel indrukwekkend en met een griezelig goede Tygo Gernandt.
7. 24 Hour Party People - Heerlijke jaren tachtig-nostalgie van Michael Winterbottom, in een vorm die even eigenwijs was als Manchester-gids Steven Coogan.
8. In This World - En vervolgens toonde Winterbottom de harde realiteit in een aangrijpend docudrama over asielzoekers, met een containerscène die door merg en been ging.
9. Cidade de Deus - MTV meets Martin Scorsese's Goodfellas in een swingend epos over jeugdcriminaliteit in de sloppenwijken van Brazilië.
10. Catch Me If You Can - De combinatie Spielberg en DiCaprio bleek toch beter te werken dan Scorsese en DiCaprio in Gangs of New York. Charmant vakwerk waarvoor iedereen valt.
(Net) Niet in mijn top 10: Lord of the Rings - Return of the King - Vakkundig gemaakt, en een meer dan waardige afronding van de trilogie. Maar naast objectieve criteria hanteer ik ook subjectieve: een film moet me ook nog raken, en LOTR-ROTK raakte mij minder dan de genoemde tien films. Die wisten mij vaak na drie keer (Finding Nemo zelfs na vier keer) nog te boeien, ontroeren of vermaken. (En daarom had ik ook geen vijf sterren voor Return of the King over.)
Flop 10 2003
1. Dumb and Dumberer - Het was héél erg dom een sequel te maken zónder Jim Carrey, zónder Jeff Daniels en vooral: zonder grappen. Het was bijna ondraaglijk deze film uit te zitten, op een ochtendscreening.
2. Adrenaline - En het was ook niet bijster slim om een thrillseekersfilm zonder thrills te maken. Georgina Verbaan stak met kop en schouders boven de rest uit, ook al verdween ze na tien minuten.
3. Bulletproof Monk - Hongkong-legende Chow Yun Fat vernederd als aangever van grijnzende aap Seann William Scott. Met lachwekkend slechte special effects.
4. Bad Boys 2 - Herhalingsoefening vol slechte smaak en dito grappen, oeverloos uitgesmeerd over ruim twee uur in een spectaculair slecht getimed script. Zelfs Will Smith kon de pret niet redden.
5. Ken Park - Bejaarde kinderlokker Larry Clark kickt straffeloos door op tienersex en krijgt de steun van vele serieuze filmcritici.
6. I Spy - Zouteloze verfilming van tv-serie bewijst dat Eddie Murphy niet meer leuk is en Famke Janssen selectiever moet zijn in de keuze van rollen. Murphy moet nog erger zijn geweest in Daddy Day Care.
7. Analyze that - Volkomen overbodige sequel die de grappen uit het origineel herkauwde. Maar ik had ook een van de ruim 20 andere sequels kunnen noemen.
8. Basic - Voorbeeld van het gooi-het-maar-in-mijn-pet-genre: een ingewikkelde plot uitzetten, en die kluwen ontwarren door aan het slot een 'oplossing' uit de hoge hoed te toveren. Zie ook: Identity.
9. League of Extraordinary Gentlemen - Fantasieloze flutfilm bewees dat niet elke met special effects overladen stripverfilming een hit oplevert. Hulk probeerde tenminste nog iets nieuws, al werkte dat evenmin.
10. Matrix Revolutions - De nagel aan de doodskist van wat ooit een briljant concept was, en dit jaar met twee sequels de nek werd omgedraaid. De Wachowski's moeten in de leer bij Peter LOTR Jackson.
André Nientied
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Niented neem ik niet serieus.
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Critici neem ik alleen serieus als ik het gevoel heb dat ze of op dezelfde manier naar film kijken als ik, of ze interessante stukjes over film schrijven of mij op dingen wijzen die ik niet zag. Nientied doet geen van drieen. Totaal oninteressant figuur.
jokingsurely1
-
- 68 messages
- 2461 votes
Als je iemand zo afbreekt, kan je misschien beginnen met de juiste schrijfwijze van zijn naam.
Niemand kijkt op dezelfde manier naar een film als jij, omdat wij allen over een paar unieke ogen en bijbehorende hersencellen (hopelijk) beschikken.
Dat -ie ROTK niet in zijn top-10 zet vind ik onterecht, maar al bij al is zijn mening goed verwoord en geargumenteerd.
Cheer up, starbright boy!
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Ik lig niet wakker van m hoor, vind het alleen nogal onterecht dat een wat suffe, oninteressante criticus hier zijn hele top 10 krijgt. Er is een hele zwik MMers die hun mening beter verwoorden en die ik een stuk interessanter vind.
jokingsurely1
-
- 68 messages
- 2461 votes
heb trouwens wel een vraagje - ik probeer "Elephant" in mijn top-10 te zetten, maar kan deze niet selecteren. Is dat een technisch probleem, of iets anders ?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Zoals hierboven te lezen is gaan we uit van films die in 2003 in Nederland in de bios zijn gaan draaien. Er valt hier veel tegen in te brengen (hebben we gemerkt) maar 't is even niet anders, 't was de makkelijkste oplossing voor me.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hier is dan uiteindelijk ook mijn top 10 lijstje van het jaar 2003:
1. Respiro
2. Lilja 4-ever
3. Cloaca
4. Elsker Dig for Evigt (Open Hearts)
5. All or Nothing
6. Punch-Drunk Love
7. Adaptation
8. Mies Vailla Menneisyyttä (The Man Without a Past)
9. Lantana
10. Van God Los
Vanaf nummer 4 vind ik het moeilijk een rangorde aan te geven.
FeZ
-
- 460 messages
- 3170 votes
Voor de geintresseerden onder u presenteer ik hierbij mijn top 10 vaan 2003:
1. Kill Bill: Vol. 1
2. Cidade de Deus
3. Good Bye, Lenin!
4. Adaptation.
5. Gangs of New York
6. 25th Hour
7. Van God Los
8. Confessions of a Dangerous Mind
9. Sen to Chihiro no Kamikakushi
10. Lord of the Rings: The Return of the King, The
Locutus
-
- 606 messages
- 5883 votes
Ik lig niet wakker van m hoor, vind het alleen nogal onterecht dat een wat suffe, oninteressante criticus hier zijn hele top 10 krijgt. Er is een hele zwik MMers die hun mening beter verwoorden en die ik een stuk interessanter vind.
Waar heb je het over man? Ik snap jouw berichtjes niet. Jij wil niet dat iemand die anders over films denkt hier zijn mening weergeeft??? Waarom maak je niet een site voor jou alleen dan? Dan ben je het altijd met jezelf eens haha.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Jij wil niet dat iemand die anders over films denkt hier zijn mening weergeeft???
Iemand anders geeft hier de top 10 van NOG iemand anders (die zich er waarschijnlijk niet eens van bewust is dat 'ie hier besproken wordt), daar gaat het om.. We krijgen het forum zelf ook wel vol hoor, daar hebben we geen externe lijsten voor nodig.
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
tussenstandje van imdb: best foreign language movie
Cidade de Deus (2002) 30%
Good bye, Lenin! (2003) 20%
Invasions barbares, Les (2003) 16%
Triplettes de Belleville, Les (2003) 8%
Swimming Pool (2003) 7%
Osama (2003) 4%
Irréversible (2002) 3%
Ying xiong (2002) 3%
Whale Rider (2002) 3%
Homme du train, L' (2002) 2%
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Heb je een link naar de betreffende pagina op imdb ?
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Das ook een leuk ideetje voor MovieMeter, Best Foreign Language movie (niet-Engels) dan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De talen slaan we immers niet op, of wil je een lijst waaruit VS films gefilterd zijn, of ook GB films ?
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Non-US en Non-Uk zou een aardige Non-Engelse lijst zijn (sommige uitzonderingen daargelaten)
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
Heb je een link naar de betreffende pagina op imdb ?
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
De talen slaan we immers niet op, of wil je een lijst waaruit VS films gefilterd zijn, of ook GB films ?
Dan krijg je het idee van www.foreignfilms.com[/url]
Patvs
-
- 24 messages
- 129 votes
Mijn Top 10 (alfabetische volgorde):
25th Hour
Cidade de deus
Être et avoir
Good Bye, Lenin!
The Hours
Lagaan (zag ik in 2001 al in de bioscoop, maar ja..)
Lilja 4-ever
Oasis
Whale Rider
X2 (X-Men 2)
Slechtste film:
Bruce Almighty
Daredevil
Dreamcatcher
The Life of David Gale
Stupeur et tremblements
Meest overschat / teleurstelling:
Adaptation
Dogville
Gangs of New York
Meest onderschat / verrassend:
Any Way the Wind Blows
Equilibrium
Intacto
Max
Il più bel giorno della mia vita
(in 2003 281x naar de bioscoop gegaan... waarvan 143 films gezien van de officiele release lijst)
Linda
-
- 1336 messages
- 0 votes
in 2003 281x naar de bioscoop gegaan

Esteban
-
- 3606 messages
- 1826 votes
Mijn top 10 :
1. The Hours
2. Punch-Drunk Love
3. Kill Bill Vol.1
4. Matchstick Men
5. About Schmidt
6. Cidade de Deus
7. Master and Commander
8. Elephant
9. Finding Nemo
10. Chicago
11. Hero
12. Solaris
13. XMen 2
14. De Zaak Alzheimer
15. The Rules of Attraction
Ok, 15 dus 
Agony
-
- 1985 messages
- 1256 votes
zijn er nog linkjes actief waar ik de uitslag van 2002 en 2003 nog kan terugvinden?
Angrod_Pallanén
-
- 6687 messages
- 1042 votes
1. Finding Nemo
2. Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
3. The Lord of the Rings: The Return of the King
4. Love Actually
5. Phileine Zegt Sorry
6. Brother Bear
7. Final Destination 2
De overige vind ik niet echt iets om in een top te zetten.
Poisonthewell
-
- 4939 messages
- 13395 votes
1. Lost in Translation
2. The Lord of the Rings: The Return of the King
3. La Meglio Gioventu
4. Oldboy
5. Dogville
6. Finding Nemo
7. Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
8. Love Actually