- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De Wereld Rond: Een film uit ieder land op aarde
De Wereld Rond: Een film uit ieder land op aarde
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik zag op Letterboxd een leuke challenge: '30 films, 30 countries', wat me ook leuk leek om te doen. Tijdens het maken van de lijst echter kwam ik er al snel genoeg achter dat er alleen in Europa al meer landen waren dan ik dacht, waaruit ik nog nooit een film had gezien. En vervolgens begon het steeds meer te jeuken om het dan toch Gelijk Goed Te Doen: een film kijken uit ieder land op aarde, voor zover dat mogelijk is en artikeltjes over de films (en wellicht de staat van de cinema in het desbetreffende land) te schrijven.
Bij voorkeur geen coproductie als er te kiezen valt en als het even kan ook in het land zelf opgenomen en in de meest gangbare taal. Dit bleek al snel lang niet even makkelijk als het lijkt, en bij sommige landen was ik zo een kwartier half uur kwijt om überhaupt een geschikte titel te vinden. En dan heb ik nog geeneens gekeken of ik er überhaupt aan kan komen, maar dat komt later.
Het moet een film zijn die ik nog niet gezien heb, en het liefst natuurlijk wel een beetje goed, al betekent dat niet altijd dat ik voor de film kies die 'op de meeste lijstjes staat'.
De lijst in aanbouw valt hier te bekijken.
Ik ben erg benieuwd naar tips en of iemand zich eerder zoiets op de hals heeft gehaald. Ik vond wel een aantal pogingen, maar niemand die het ook daadwerkelijk al gelukt is. Ik houd vooralsnog deze lijst aan met landen. Ik ben met Europa begonnen, maar heb daarna besloten om voor de zekerheid gewoon alfabetisch zo'n lijst te maken, zodat het risico op een land overslaan wat kleiner wordt.
Tips zijn ten alle tijde welkom,
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Gheh, alvast veel succes met het vinden van een film uit een land als Kyrgyzstan. Dat zal vermoedelijk geen eenvoudig karwei worden.
Hier in ieder geval alvast een paar titels/tips:
Batalla en el Cielo (2005) - Mexico
Rampage (2009) - Canada
Cara Oculta, La (2011) - Colombia
Meet the Feebles (1989) - Nieuw-Zeeland
Macabre (2009) - Singapore
Srpski Film (2010) - Servië (hoewel niet direct een ''tip'')
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Hmmm, ik dacht altijd dat er een 260-tal landen waren? Maar veel daarvan zijn vaak gewoon wat eilandengroepjes. Denk niet dat daar veel films gedraaid worden 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Nee het gaat lastig worden idd! Maar ik vind het wel erg leuk tot nu toe. En ik ben al bij de letter 'C' met het systematisch afwerken van de landenlijst (wat uitzoeken van titels betreft, niet het kijken en vinden ervan). Poehpoeh!
Bedankt voor de tips, leatherhead. Al laat ik srpski nog even zitten 
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Leuke topic.
Hier enkele tips van goede films uit diverse landen, heb overigens niet gechecked of je ze al gezien hebt:
Afghanistan: ik zie dat je al eentje hebt uitgekozen, hier nog een optie: The Patience Stone (2012), oftewel Syngué Sabour, Pierre de Patience. Werd o.a. bij de Cesars genomineerd. Gaat over een vrouw die voor haar comateuze man (een strijder) moet zorgen en haar levensverhaal aan hem opbiecht, daarbij komen de moeilijkheden van een vrouw in Afghanistan naar voren, haar dorp wordt ondertussen aangevallen. Bevat een scène rondom haar huwelijksceremonie die veel indruk op me wist te maken.
Colombia: La Cara Oculta (2011), oftewel The Hidden Face, die leatherhead ook al heeft genoemd. Bega a.u.b. niet de fout om de trailer te bekijken!!! De trailer is één grote spoiler. Het is een sterke mysterythriller waarbij een man een relatie met een andere vrouw aangaat nadat zijn vorige relatie spoorloos was verdwenen. De politie onderzoekt de vermissing en duikt in het verleden, ook (een klein beetje) in het verleden van Colombia. Sterke en onderhoudende mysterythriller mits je de trailer niet ziet bekijkt want die verklapt en verpest alles.
Een andere optie uit Colombia is Maria Full of Grace (2004), over een vrouw die drugs naar de VS smokkelt, en de ingrijpende gevolgen die dat voor haar heeft. Kreeg een waslijst aan nominaties en prijzen (Oscars, New York Film Critics Circle, Los Angeles, Chicago Film Critics, Berlijn, Deauville, Sundance, American Film Institute, Critics' Choice Awards)
Denemarken: de bekende topfilm Jagten | The Hunt (2012), en ook noemenswaardig Hævnen (2010), ookwel bekend onder de titels "In a Better World" en "Revenge". Een film die volgens mij het contrast of juist een raakvlak zoekt tussen leven in Denemarken en leven in een oorlogsgebied. Het wist me net niet volledig te overtuigen, maar het blijft een prima film.
Guatemala: La Jaula de Oro (2013) oftewel "The Golden Cage". Soort van roadmovie waar twee jongens en een meisje proberen naar de Verenigde Staten te trekken om daar als illegale immigranten te gaan leven. Een levensgevaarlijke reis waar ze beroving, verkrachting, ontvoering en hun leven riskeren. Het is een fictief verhaal dat gebaseerd is op werkelijke gebeurtenissen. Hoe dan ook een absolute aanrader met sterke cinematografie, ijzersterk verhaal, sprekende stiltes, en veel meer. Kreeg diverse nominaties, vooral in Latijns-Amerika (Cannes (Un Certain Regard), Morelia Film Festival, Mar del Plata Film Festival, Ariel Awards, Fenix Film Awards).
Ierland: Omagh (2004). Drama over de nasleep van de aanslag op Omagh waarbij vele doden vielen onder nietsvermoedende winkelende mensen. De film doet je bijna ondervinden hoe het is om een aanslag mee te maken. Erg indrukwekkend. Het kent eigenlijk twee stukken. Enerzijds de aanslag en de invloed ervan, en anderzijds de zoektocht naar gerechtigheid en de politieke keuzes rond de aanslag.
India: The Lunchbox (2013) oftewel Dabba, over een liefdesverhaal die ontstaat doordat twee mensen d.m.v. een verkeerde bezorging van een lunchbox met elkaar in contact komen. Op de achtergrond het ingenieuze systeem waarmee elke dag miljoenen lunchboxen van huis naar het werk worden bezorgd in India.
Iran: The Children of Heaven (1997) oftewel Bacheha-ye Aseman. Schattige film over een jongetje uit een arm gezin die de schoenen van zijn zusje verliest en er alles aan doet om dat recht te zetten. Werd genomineerd voor de Oscars en in Montreal.
Bijna alle films uit Iran schijnen kinderen in de hoofdrol te hebben omdat zo de censuur makkelijker te omzeilen is. Een film uit Iran met volwassenen is volgens mij best bijzonder, en About Elly (2009), oftewel Darbareye Elly is daar een van. De film gaat over een groep vrienden die een weekend bij elkaar komen en waar veel te gebeuren staat, met ingrijpende gevolgen vanwege de starre man-vrouw omgaansregels uit Iran. Volgens mij kwam deze film door de censuur heen omdat het een dubbele lezing heeft, enerzijds kun je zien hoe star die man-vrouw-regeltjes in dat land zijn, anderzijds en volgens de Iraanse kijk zie je "hoe belangrijk die man-vrouw-regeltjes zijn". De film werd door Iran voor de Oscars ingezonden, en door de Academy geheel onterecht links gelaten.... De film viel in de prijzen o.a. in Berlijn.
Man: The Dark (2005). Voor het geval je niets vindt dan is dit een (matige) horror. Maar hopelijk hebben andere users betere tips uit dit (ei)land.
Mexico: Después de Lucía (2012), oftewel "After Lucía", over vader en dochter die na de dood van de moeder met hun leven door moeten gaan. Meer zeg ik niet want ik wil niet spoilen. Stevige, ijzersterke film. Aanrader.
Ook uit Mexico zijn er genoeg andere films het vermelden waard: Biutiful (2010) (goede film, maar niet echt over Mexico aangezien het zich in Barcelona afspeelt), No Se Aceptan Devoluciones (2013) Alternatieve titel: Instructions Not Included, Amores Perros (2000) Alternatieve titel: Love's a Bitch), en Quemar las Naves (2007). Die laatste (alternatieve titel: "Burn the Bridges") is zeker een vermelding waard, over een broer en een zus die na de dood van hun moeder verder moeten. Het raakt heel veel thema's aan: o.a. coming of age, homosexualiteit, etc. Heeft veel te weinig stemmen op MM, verdient meer aandacht.
Oostenrijk: Der Siebente Kontinent (1989). Eentje van Haneke, met een behoorlijke contemplatieve stijl. Het is een aangrijpende waargebeurd verhaal die (toepasselijk) met die contemplatieve stijl wordt verteld. Bereid je wel voor op minutenlange scènes waar je naar alledaagse dingetjes zit te staren. Dat heeft overigens wel een doel, Haneke doet het niet voor niets, maar het is geen film die je met een bakje popcorn in de hand moet opzetten.
Palestina: 5 Broken Cameras (2011)
Docu gefilmd door een bewoner van een Palestijns dorp, en waarvan het filmen uiteindelijk hem 5 camera's heeft gekost. In de film wordt aandacht besteed aan o.a. de bouw van de muur, de komst van kolonisten, protesten, enz. Werd genomineerd bij de Oscars en won een prijs op Sundance.
Paraguay: 7 Boxes (2012) oftewel 7 Cajas, onderhoudende actiethriller waarbij een jongen 7 dozen met onbekende inhoud gaat vervoeren om zo geld bij elkaar te krijgen zodat hij een nieuw tweedehands mobieltje kan kopen. Zowel de misdaad als de politie blijkt interesse te hebben in die dozen waardoor het op een heuze achtervolging/klopjacht uitloopt. De film leverde een recordopbrengst op aan de Paraguayaanse bioscopen. Ontving nominaties voor de Goya's en in San Sebastian. Iets opmerkelijks is dat qua taal Jopará gesproken wordt, een jongerenstraattaal dat bestaat uit een mix van Guaraní (de taal van de inheemse Paraguyaanse bevolking) en Spaans.
Servië: Sestre (2011)
Misdaaddrama over twee zussen die in een prostitutienetwerk terecht komen.
Roemenië: 4 Months, 3 Weeks, and 2 Days (2007), oftewel 4 Luni, 3 Săptămâni şi 2 Zile (2007), over een meisje dat illegaal abortus wil plegen maar waarbij de arts geen geld maar een wederdienst wil ontvangen. Zelf niet gezien, maar staat hoog op mijn nog zien lijstje. De film heeft een waslijst aan nominaties en prijzen binnengesleept (Cannes, Golden Globes, European Film Awards, Los Angeles Film Critics Association, Critics' Choice Awards, National Board of Review, Cesar, Goya Awards, Chicago Film Critics Awards)
Rusland: Syostry (2001)
Misdaaddrama over twee jonge zusjes die op de vlucht slaan omdat de maffia achter hun familie zit. Uit angst voor de maffia willen mensen hen niet helpen en zijn ze op zichzelf aangewezen.
Een film van Sergey Bodrov Jr. die kort daarna tijdens opnames van een andere film op veel te jonge leeftijd omkwam. In de hoofdrol Oksana Akinshina (bekend van Lilja-4-Ever).
Saoedi-Arabië: Wadjda (2012)
Ontving diverse nominaties (BAFTA, Independent Spirit Awards, Satellite Awards en National Board of Review). De rode draad gaat over een meisje die heel graag een fiets wil, terwijl vrouwen niet mogen fietsen in Saoedi-Arabië. Als achterliggend verhaal zien we via de personage van haar moeder ook de problemen die vrouwen hebben m.b.t. liefdesrelaties etc.
Zuid-Korea. Een ijzersterk filmland, die vaak met bizarre situaties in films weet te verrassen, pas recent door mij ontdekt en met veel sterke producties. Moeilijk om daaruit te kiezen, al licht ik er één uit: Do-ga-ni (2011), oftewel Silenced, waargebeurde vertelling over een ingrijpende gebeurtenis op een dovenschool. Aan de hand van een nieuwe leraar op de school leren we de wat 'vreemde' kinderen tegen en komen we uiteindelijk erachter waarom ze zich zo vreemd gedragen. Het gemiddelde van 4,03* met 16 stemmen op MM zegt al genoeg.
Verder zijn er nog genoeg opties uit Zuid-Korea, zonder ze toe te lichten (mijn mening staat wel bij de films):
Salinui Chueok | Memories of Murder (2003)
Ook leuk/goed:
Gwoemul (2006) Alternatieve titel: The Host
Kimssi Pyoryugi (2009) Alternatieve titel: Castaway on the Moon
Madeo (2009) Alternatieve titel: Mother
Yeopgijeogin Geunyeo (2001) Alternatieve titel: My Sassy Girl
Zwitserland: Cargo (2009). Ook daar kunnen ze films maken, en deze sciencefictionthriller bewijst het. Je zult snel veel situaties uit andere scifi-films herkennen maar ik moet zeggen dat het een erg fraai geheel is geworden, ook qua beeld en CGI. Prima scifi-thriller. Niet super origineel maar wel heel onderhoudend.
Verder zie ik dat je voor Brazilië voor Central do Brasil (1998) hebt gekozen.
. Goede keuze, ook in dit kader aangezien je heel wat van Brazilië te zien krijgt, en een absolute aanrader, must see materiaal. Ook Rosetta (1999) (België) heb ik gezien, al is voor mij The Broken Circle Breakdown (2012) dé Belgische topper. Wat betreft Chili heb ik ook interesse in NO (2012) al trekt Machuca (2004) mij meer, vooral omdat ik wisselende reacties over NO heb gehoord, beetje een hate it or love it-geval.
Daar laat ik het voorlopig bij, misschien dat ik op een andere dag nog met andere tips uit andere landen kom.
Ben benieuwd naar je 260 recensies! 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Geweldig arno74! fijn dat je zoveel moeite hebt gedaan! Ik ga ze allemaal bekijken, voor Roemenië had ik die al uitgekozen trouwens:) en La Jaula de Oro (2013), The Lunchbox (2013), 5 Broken Cameras (2011) en Wadjda (2012) lijken me ook allemaal uitstekende keuzes, die ik toch altijd al eens wilde zien. De rest zal ik als ik bij die landen ben zeker even overwegen! Fijne bijdrage dit!
260 recensies, garghllll... Maar dit gaat me sowieso jaren kosten denk ik, ook het vinden zal niet gemakkelijk zijn voor veel landen.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Gheh, alvast veel succes met het vinden van een film uit een land als Kyrgyzstan. Dat zal vermoedelijk geen eenvoudig karwei worden.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Whoops, my bad. Maar dat land was uiteraard louter een voorbeeld, legio aan andere landen op dat lijstje die nou niet bepaald bekend staan om hun bruisende filmindustrie.
Denk ook dat het een nagenoeg onmogelijke opgave wordt eerlijk gezegd, zeker als je er ook stemmen/recensies bij de desbetreffende films wilt plaatsen. Van sommige landen op het lijstje staan immers gewoon geen films op MM. Maar allicht heb ik ontzag voor de moedige poging van John Milton
.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Kirgizië heeft toch al aardig wat films opgeleverd: Aktan Arym Kubat o.a. Turkmenistan en Oezbekistan is al moeilijker.
Ik ben denk ik de enige met een film uit Papua Nieuw Guinea op mijn lijst: Tinpis Run (1991) edit: ik zie dat er een tweede stem is bijgekomen.
TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Tof idee!
Hier een paar suggesties van mijn kant (adhv mijn zojuist verstuurde top 500 
Argentinië: Abrir Puertas y Ventanas
Subtiel kleingehouden drama, licht dromerig, goed gespeeld
België: L'Envahisseur
Alleen de openingsscène is het al waard. Veel visuele pracht door kunstenaar Provost
Duitsland: Lore
Coming-of-age in WWII. Mooi geschoten, goed gebruik van licht. Sfeervol.
Frankrijk: Holy Motors
Raar. Maar goed raar.
Hong Kong: Chungking Express
Zeer fijne Wong. Ondergewaardeerd. Vrolijkmakende film.
Iran: Dah / Ten
Tien scènes, twee camera's. Kiarostami gaat in op de positie van de vrouw in Iraanse maatschappij. Grappig, schurend, scherp, indrukwekkend. Zeer geslaagd experiment.
Italië: Riso Amaro
Veel Italiaanser ga je ze niet vinden. Mooie vrouwen, moet gezegd worden.
Mexico: Despues de Lucia
Deze werd al genoemd hier en terecht. Hakt er wel even in, zeer indrukwekkend.
Noorwegen: Oslo, 31. August
Van de regisseur van het hier eerder genoemd Reprise. Die is niet onaardig, maar deze is vele malen beter. Realistisch verslavingsdrama.
Polen: Noz w Wodzie / Knife in the...
Het debuut van Polanski. Strak zwartwitte psycho-thriller. Neem aan dat je Ida al gezien hebt btw... Anders die dus 
Servië: Black Cat, White Cat
Mijn favoriete film van Kusturica. Heerlijke humor
Succes met het project!
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik heb jullie reacties gelijk maar even verwerkt 
Van leatherhead neem ik over:
Mexico - Batalla en el cielo
New Zealand - Meet the Feebles
van arno74's uitgebreide lijst had ik Maria Full of Grace, Jagten, The Children of Heaven, The Broken Circle Breakdown (2012) en Memories of Murder (2003) al gezien, maar ik neem over (of had voor dat land dezelfde keuze reeds gemaakt in enkele gevallen):
- Denemarken - Efter Brylluppet (via een omweg dan, want arno noemt Hævnen, maar ik wil deze eerst nog zien)
- India - The Lunchbox (2013)
- Iran - About Elly (2009) (titel dit jaar ontdekt, wilde hem al kijken, lijkt me prima keus!)
- Palestina - 5 Broken Cameras (2011)
- Paraguay - 7 Boxes (2012) (wat luchtiger werk tussendoor is niets mis mee)
- Roemenië - 4 Months, 3 Weeks, and 2 Days (2007)
- Saoedi-Arabië - Wadjda (2012)
- Zuid-Korea - Do-ga-ni (2011) (ik geloof je meteen, en inderdaad keuze te over, deze lijkt me echter uitstekend)
- Chili - Machuca (2004) (ik had hetzelfde met No, dus ik vervang hem zonder morren ;p )
Op de watchlist gaan (maar reeds gekozen films blijven staan): La Cara Oculta, Omagh, Der Siebente Kontinent. Voor Servie ga ik voor een andere keuze, namelijk Pretty Village, Pretty Flame (1996) die ik al even wilde zien.
Verhoeven maakt mijn leven makkelijker door Pereezd (2014) te tippen voor Kirgizië, die neem ik over (en de kans is groot dat ik een beroep op je doe voor lastige landen), en jeroentjuhhhhh strooit met Ugandese pareltjes alsof het niets is (and yes, VERY epic!).
Mochizuki Rokuro's Papua Nieuw Guinea suggestie onthoud ik, maar die twee sterren klinken niet heel aanlokkelijk. Eerst eens snuffelen.
TheBunk tenslotte had ook een mooie lijst, waarvan ik Lore, Chungkin Express, Oslo, 31. August en Black Cat, White Cat al gezien had. Op de watchlist gaan: Abrir Puertas y Ventanas (2011), L'Envahisseur (2011), Riso Amaro (1949) en de reeds genoemde Despues de Lucia.
Had Holy Motors willen overnemen, maar had mijn vriendin reeds de Tati beloofd voor Frankrijk
Deze en de Kiarostami stonden echter al wel op mijn watchlist. Als ik ze niet al gezien had zouden Lore, Chungking Express, Oslo, 31. August en Black Cat, White Cat uitstekende keuzes zijn denk ik.
Ik neem over van The Bunk:
- Polen - Noz w Wodzie / Knife in the Water
DE LIJST DER LIJSTEN (ahum) staat hier. Nu even de C afmaken en dan kan ik me de kop van de romp gaan zoeken voor een goede film uit Djibouti... What have I done...
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
Even een beetje meehelpen.
Memorias del Subdesarrollo (1968) is wel een aanrader voor Cuba.
Bab el Hadid (1958) voor Egypte.
The Harder They Come (1972) voor Jamaica.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Thanks Spetie.
Door even te zoeken naar die Bab el Hadid, vond ik dit lijstje. Voor Cuba kwam ik die andere film inderdaad ook steeds hoog tegen, maar om oud en nieuw wat af te wisselen had ik toch voor Strawberry and Chocolate gekozen. Zal aan het eind van de dag de nieuwe aanwinsten op de lijst hier even vermelden, sommige landen zijn weer erg moeilijk, andere heb ik er direct een. Ga die Jamaicaanse film zeker overwegen, is wel een stukje geschiedenis van daar meen ik ooit gelezen te hebben.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Het zoeken van de films zal ook al een klus zijn. Deze films lijken me vlot verkrijgbaar. Heb ik in elk geval zelf al kunnen zien op DVD (zelf in bezit of geleend)
Bosnië-Herzegovina: Na putu
Estland: Klass
Griekenland: Kynodontas
India: My name is Khan
Iran: Jodaeiye Nader az Simin
Sovjet-Unie: Idi i smotri
Taiwan: Ci ling
Thailand: Ong-Bak
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Zuid-Afrika: Dilemma (1962)
Al is dit wel ook een beetje Deens. In ieder geval een aanrader imo.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Zuid-Afrika: Dilemma (1962)
Al is dit wel ook een beetje Deens. In ieder geval een aanrader imo.
hehe. Kijk eens boven jouw review 
Leuk toeval!
en leatherhead, ze maken zelfs historische epossen tegenwoordig in Kyrgyzstan kwam ik achter, Check dit!
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Leuk toeval!
en leatherhead, ze maken zelfs historische epossen tegenwoordig in Kyrgyzstan kwam ik achter, Check dit!
Ziet er naar uit dat ik mijn 'kennis' over het Kirgizische filmlandschap toch even bij moet poetsen
. Shame on me!
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ziet er naar uit dat ik mijn 'kennis' over het Kirgizische filmlandschap toch even bij moet poetsen
. Shame on me!
Nou nu je dit weet, weet je alweer exact even 'veel' als ik 
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Leuk toeval!
Toevallig wel ja inderdaad haha! Succes nog met dit initiatief.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik kan niets kenmerkends vinden voor Liechtenstein, alleen coproducties (in de meeste gevallen omdat de productiemaatschappij van de filmmaker daar gevestigd zat). Verhoeven nog tips?
Anders zal ik toch genoegen moeten nemen met een coproductie die zich totaal ergens anders afspeelt.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Zou ik zo snel niet weten. Wellicht deze Franco?
Ja ik zat al aan Eugenie te denken van Franco. Maar als ik dan toch voor een coproductie moet gaan die er amper iets mee te maken heeft is het stapje naar een Paris, je T'aime niet zo groot meer. Denk dat ik daar meer lol aan beloof dan Francoschlock
Pittig hoor, dit... Gelukkig kon ik van Luxembourg sneller iets vinden
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
heb zelf ooit eens gevraagd voor een toevoeging van een film uit de Marhsall Islands 
De Site >> Algemeen >> Zelf films toevoegen aan MovieMeter (centraal toevoegingen topic)
kansloos uiteraard
Uit de meest obscure landen zijn wel films met Engelse subs te vinden, veel meer dan je denkt, alleen de beste bron daarvoor is ondertussen alweer een tijdje offline... kan dus even niet makkelijk snel wat andere exoten voor je opzoeken
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ja ik zat al aan Eugenie te denken van Franco. Maar als ik dan toch voor een coproductie moet gaan die er amper iets mee te maken heeft is het stapje naar een Paris, je T'aime niet zo groot meer. Denk dat ik daar meer lol aan beloof dan Francoschlock
Pittig hoor, dit... Gelukkig kon ik van Luxembourg sneller iets vinden
Les cauchemars naissent la nuit is echter geen coproductie, maar heeft enkel Liechtenstein als productieland (volgens MM en IMDb althans). Wil die nog erg graag zien, helemaal als het inderdaad lijkt op Robbe-Grillet!
Verder raad ik vooral de verschillende zoekfuncties aan 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
heb zelf ooit eens gevraagd voor een toevoeging van een film uit de Marhsall Islands 
De Site >> Algemeen >> Zelf films toevoegen aan MovieMeter (centraal toevoegingen topic)
kansloos uiteraard
Hangt natuurlijk af wat de definitie van een land is.
Als je de lijst van 193 landen gebruikt van de UN, dan ziet u dat de Marshall Eilanden daar niet in voor komen. Ze zijn gewoon deel van de verenigde staten. (zie List of sovereign states - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org )
Naast die 193 landen zijn er nog 2 'observer states': Vaticaanstad en Palestina. Lijkt me moeilijk om uit die eerste een film te zien. Zou daar ooit een film gemaakt zijn?
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Taiwan: Ci ling
Al wordt dit land door Nederland en België niet erkend, dus die kan je overslaan.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Al wordt dit land door Nederland en België niet erkend, dus die kan je overslaan.
Maar wel door Moviemeter. Het is dus te zien of je politiek of film wil volgen. 
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Dan zit Moviemeter fout. Is ook al eens een korte discussie geweest in Het grote opmerkingen topic. Daar wilde iemand ook Kosovo toevoegen, kon ook niet, is Servië geworden. Dan moet je consequent zijn. Beide wel of beide niet.
Het is dan wel weer prettig dat het Romeinse Rijk wel tussen de landen staat.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Les cauchemars naissent la nuit is echter geen coproductie, maar heeft enkel Liechtenstein als productieland (volgens MM en IMDb althans). Wil die nog erg graag zien, helemaal als het inderdaad lijkt op Robbe-Grillet!
Verder raad ik vooral de verschillende zoekfuncties aan
Hmm kijk, dat is inderdaad wel een idee dan. Ja ik gebruik die zeker, zowel die van MM als IMDb, maar dan nog is/was het bij een landje als dit lastig. Denk dat ik gewoon die film pak, al heeft hij niet zulke hoge beoordelingen.
Wat wel een land is en wat niet, was voor mij vooralsnog een discussie voor later, juist met mensen die daar meer verstand van hebben dan ik. Soevereine staten leek me een handig onderscheid, en een beetje erkenning daarvan is ook nooit weg. 193 member states van de Verenigde Naties is sowieso het begin.
En beavis, je wilt niet weten hoeveel ik die 'momenteel niet beschikbare bron' gemist heb tot nog toe, was zó handig geweest om even te polsen wat beschikbaar is en wat niet. Ik ben deze week echt tot de realisatie gekomen dat er geen enkel gelijkwaardig alternatief is voor wie globaal met cinema bezig is. Zelfs niet iets dat in de buurt komt. Zag een Tweet (na wat googelen) dat de verwachting is dat het binnenkort weer online is. God I hope so.