- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Het zijn geen lijstjes-liefhebbers of ze vinden het een te zware opgave, 250 films in een rijtje plaatsen. Maar laten we maar niet vooruitlopen. Als de uiteindelijke lijst er staat dan kijk ik wel even. Vorige keer heb ik het wel intensief gevolgd. Heb toen ook niet meegedaan, maar het was wel spannend. Alleen het begon zo
toen werd het zo
en eindigde zo
.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
in de hogere regionen is het altijd iets meer "de gemene deler", daarom is het ook juist cool om een top1000 te maken! in de onderste helft zaten inderdaad veel leuke tips. maar naar het einde toe bleef het voor mij zeker nog spannend... "hoe hoog eindigen mijn eigen favorieten onder die algemeen gewaardeerde films" en "als die ene wel héél doorsnee film maar niet met de eerste prijs gaat weglopen", dat soort zaken 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
er is tot nu toe één user de blaxploitation klaarblijkelijk een warm hart toedraagt
Ramon K ?
Die deed de vorige keer niet mee. We zitten nu net over de helft van de deadline en je hebt volgens mij al meer lijstjes te pakken dan ik rond dezelfde tijd, dus ik denk dat we over het aantal deelnemers heen gaan dit keer. Aardig wat nieuwe namen al, zo te zien. En we moeten er helaas zeker twee van de vorige keer missen: Reinbo en Mar007. De lijst zal er, zeker in de lagere regionen waarschijnlijk anders uit zien.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Poeh, pittige klus hoor, maar mijn lijst is ook bijna af. Nog even wat daagjes om het één en ander te laten bezinken en dan lever ik 'm in! Ik verbaas mezelf uiteindelijk met een geringer aantal Amerikaans werk dan dan ik dacht in mijn lijst? Wel vrees ik dat meer dan 80% van mijn selectie de uiteindelijke top 1000 niet zal gaan halen, maar ja....
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
....nou ja, ook niet erg alleen waar baseer je dat op. Als je veel films hebt waar je als enige, dan wel één van de weinige bent die hem gezien hebt zal je dat wel al gauw krijgen.
En waar ligt het moeilijke, het chronologisch rangschikken?. Een top 250, 500 is een stuk gemakkelijker lijkt me dan bijvoorbeeld een top 50
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Bij het inleveren heb ik bij beavis aangegeven dat ik hoop dat 25% het haalt, dus dat lijkt op het getal van Baggerman. Ik baseer me dan onder andere op de vorige Top 1000.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Jij bent toch vaak ook een tipgever en gaat op eigen onderzoek uit, of doe je ook veel tips op van andere lijsten.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Allebei, ik neem ook heel veel over van anderen (niet iedereen uiteraard) in mijn eigen tiplijst. Mijn wensenlijst bestaat minstens voor een even groot deel uit 'eigen onderzoek' en 'tips van anderen'. Sommige users zouden eens moeten weten hoe groot hun invloed is ...
ZeppelinNL
-
- 19 messages
- 894 votes
Weet iemand trouwens hoe je eenvoudig in Excel een rij kan verslepen naar boven of beneden? Heb nu een geëxporteerde lijst met al mijn stemmen, maar die kan ik niet van volgorde veranderen. Erg onhandig als ik deze lijst aan het samenstellen ben.
Ferdydurke
-
- 1353 messages
- 854 votes
En waar ligt het moeilijke, het chronologisch rangschikken?
Da's niet zo lastig inderdaad, maar dat is ook niet de bedoeling 
Het gaat om een 'kwalitatieve' rangschikking. En zo'n lijst suggereert een ondubbelzinnigheid, een exactheid, die er in de praktijk helemaal niet is. Ik kan voor mezelf eigenlijk niet echt verantwoorden waarom mijn nummer 27 niet in mijn top 10 staat, of bijvoorbeeld waarom mijn nummer 44 beter is dan nummer 92.
Films zijn uit de aard van de zaak gewoon lastig vergelijkbaar.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Met een top 10, top 25 doe je andere films te kort, al met een top 100 zal je dat niet zo snel hebben. Al je favoriete films zullen een plaatsje hebben de één wat hoger dan de ander. Het hoeft dan wat minder nauwkeurig (Tenzij je heel veel favorieten hebt). Zo zie ik het.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Weet iemand trouwens hoe je eenvoudig in Excel een rij kan verslepen naar boven of beneden? Heb nu een geëxporteerde lijst met al mijn stemmen, maar die kan ik niet van volgorde veranderen. Erg onhandig als ik deze lijst aan het samenstellen ben.
Vooraan op de lijn klikken zodat die geselecteerd is. Dan rechtermuisknop klikken en kiezen voor 'knippen'. Daarna op de lijn klikken waar je uw tekst wil zetten. Opnieuw rechtermuisknop en kiezen voor 'geknipte cellen invoegen'. Dan komt die lijn op de nieuwe plaats staan. De rest zakt dan gewoon naar beneden.
Als dat duidelijk zou zijn. 
gauke
-
- 9852 messages
- 13069 votes
Met een top 10, top 25 doe je andere films te kort, al met een top 100 zal je dat niet zo snel hebben. Al je favoriete films zullen een plaatsje hebben de één wat hoger dan de ander. Het hoeft dan wat minder nauwkeurig (Tenzij je heel veel favorieten hebt). Zo zie ik het.
Met alle aanbevelingen, op- en aanmerkingen, die je plaatst, wat op zichzelf prima is, ben ik wel verbaasd dat je zelf niet mee wilt doen.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik heb twee blaxploitation films in mijn lijst gezet, maar die staan in de onderste regionen dus die gaan echt niet meetellen. Verder staan er oa ook niet-Leone spaghettiwesterns in. Zeker als je 500 plaatsen tot je beschikking hebt, moet je toch regelmatig afwijken van de reguliere Japanse, Amerikaanse, Europese klassieke cinema stroom; iedereen heeft toch wel een aantal films in zijn lijst staan die niet vallen onder de bekende 'grote meesterwerken van de cinema'? Een genre-voorkeur? Een jeugdliefde?
En ik neem ook aan dat je je bij een Top 500 niet gaat houden aan een 'one movie per director' -regel? Of is er iemand die dat wel gedaan heeft? Want dat lijkt me nogal onzinnig.
Ik moet zeggen dat het samenstellen van zo'n Top 500 veel makkelijker was dan ik gedacht had. Ik heb er alles in kwijt gekund.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Met alle aanbevelingen, op- en aanmerkingen, die je plaatst, wat op zichzelf prima is, ben ik wel verbaasd dat je zelf niet mee wilt doen.
Dat heeft te maken met vorige keer, en met wie er toen en nu weer meedoet.
Film >> Toplijsten en favorieten >> MovieMeter top 1000 project
Ik zal er dit weekend nog even over nadenken, maar zoals ik al schreef.
Ja, daarom doe ik ook niet mee. Vorige keer ook niet. Hoewel de uitslag wel spannend was. Maar het eindresultaat was in mijn geval bedroevend. (Stuk of 20 films, is de moeite niet). En zouden dan juist alleen, de al mindere films in de top 1000 voorkomen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
En ik neem ook aan dat je je bij een Top 500 niet gaat houden aan een 'one movie per director' -regel? Of is er iemand die dat wel gedaan heeft? Want dat lijkt me nogal onzinnig.
dat is ook uitdrukkelijk niet de bedoeling!!!
ben overigens nog niet aan de verwerking van jouw lijst toegekomen, dus goed om te horen dat er nóg iemand is met blaxploitation op de lijst. met twee stuks ben je nog steeds niet de grootste liefhebber...
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
binnengekomen lijsten:
01. Chainsaw (250)
02. beavis (350)
03. Tanita (500)
04. Onderhond (500)
05. Film Pegasus (500)
06. Spetie (500)
07. mister blonde (500)
08. BBarbie (500)
09. SimonSav (350)
10. gauke (500)
11. horizons (250)
12. Observator (459)
13. tovenaar (500)
14. Dievegge (500)
15. mjk87 (320)
16. Mochizuki Rokuro (500)
17. Metalfist (250)
18. Vinokourov (500)
19. Norma (500)
20. Silvio Dante (350)
21. Ramon K (500)
22. arno74 (340)
23. Ferdydurke (250)
24. Brave-Neo (350)
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
....nou ja, ook niet erg alleen waar baseer je dat op. Als je veel films hebt waar je als enige, dan wel één van de weinige bent die hem gezien hebt zal je dat wel al gauw krijgen
Er staan inderdaad een hoop films in mijn Top 500 waar ik als enige of één van de weinigen op heb gestemd.
gauke
-
- 9852 messages
- 13069 votes
Er staan inderdaad een hoop films in mijn Top 500 waar ik als enige of één van de weinigen op heb gestemd.
Hetzelfde geldt voor mij: ik heb behoorlijk wat films opgenomen waarin homoseksualiteit een belangrijke rol speelt. Daar kijken sowieso weinig tot geen gebruikers van deze site naar. Maart je zendt toch niet enkel een lijst in waarvan je zeker weet dat anderen dezelfde lijst in zullen sturen...
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
....nee, dat is eigenlijk ook niet de bedoeling. We zitten op de site met een uiteenlopende smaak en iedereen mag meedoen. Dat wilde TOR o.a. met het project. Dat vond ik naarmate het vorderde wel wat tegenvallen, maar kan hij natuurlijk niks aan doen. Het merendeel van de films heeft ook geen/weinig belangstelling op de site.
Eigenlijk zou je bovenste 100 van top 250 moeten uitsluiten, volgens mij scheelt dat al iets.
gauke
-
- 9852 messages
- 13069 votes
....nee, dat is eigenlijk ook niet de bedoeling. We zitten op de site met een uiteenlopende smaak en iedereen mag meedoen. Dat wilde TOR o.a. met het project. Dat vond ik naarmate het vorderde wel wat tegenvallen, maar kan hij natuurlijk niks aan doen. Het merendeel van de films heeft ook geen/weinig belangstelling op de site.
Eigenlijk zou je bovenste 100 van top 250 moeten uitsluiten, volgens mij scheelt dat al iets.
Nee, zodra je zaken uitsluit wordt het geen toplijst maar een alternatieve.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Hetzelfde geldt voor mij: ik heb behoorlijk wat films opgenomen waarin homoseksualiteit een belangrijke rol speelt. Daar kijken sowieso weinig tot geen gebruikers van deze site naar. Maart je zendt toch niet enkel een lijst in waarvan je zeker weet dat anderen dezelfde lijst in zullen sturen...
Daarom had ik ook best wat moeite om mijn lijst samen te stellen. Half bewust zat ik toch nog te ordenen met in gedachten de uiteindelijk mogelijke kans op een plaatsje in de top 1000. Maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor wat puur MIJN eigen lijst is. Dus de films waar ik uiteindelijk - om wat voor reden dan ook- het meeste plezier aan heb beleefd staan het hoogste. Daardoor staan er dus ook films in waar behalve ikzelf niemand op gestemd heeft (kansloos dus), films met voor mij nostalgische waarde (ook kansloos gezien mijn wansmaak daarin; alhoewel ik Sneeuwwitje hier al eerder toch langs zag komen!) en 'geijkte' films die ook in de gewone Top 250 staan (tja, sommige vìnd ik nou eenmaal goed!).
Ik ben het dan ook helemaal eens met jouw manier van selecteren. Hopelijk doet iedereen dit zo.
ZeppelinNL
-
- 19 messages
- 894 votes
Vooraan op de lijn klikken zodat die geselecteerd is. Dan rechtermuisknop klikken en kiezen voor 'knippen'. Daarna op de lijn klikken waar je uw tekst wil zetten. Opnieuw rechtermuisknop en kiezen voor 'geknipte cellen invoegen'. Dan komt die lijn op de nieuwe plaats staan. De rest zakt dan gewoon naar beneden.
Als dat duidelijk zou zijn.
Gelukt, dank je wel! Kan ik verder met m'n lijst
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
uiteindelijk heb ik toch gekozen voor wat puur MIJN eigen lijst is. Hopelijk doet iedereen dit zo.

Ferdydurke
-
- 1353 messages
- 854 votes
Zo is dat. Je vindt goed wat je goed vindt. Misschien is het wel aardig om het veronderstelde ‘mainstream’- gehalte van je lijst te testen door eens te kijken hoeveel MM-top 250-titels je hebt opgenomen (hoeveel stonden er eigenlijk in de vorige top 1000?).
Ikzelf kom tot 42 stuks op 250; toch een respectabel aantal. Toegegeven, ook de noemer ‘MM-top 250’ heeft iets willekeurigs (er zullen niet zoveel mensen zijn die, pak ‘m beet, én The Lion King én Stalker tot hun persoonlijke favorieten rekenen), maar ik heb verder geen moeite met het idee dat een film die velen goed vinden, ook ‘werkelijk’ goed kan zijn.
Bovendien: Misschien onderhuids meespelende overwegingen als ‘Iedereen – of die en die – vindt hem goed, dus ik neem hem op’, dan wel ‘Iedereen vindt hem al goed, dus ik neem hem niet op’ (of varianten daarop) zijn als criterium beiden even ‘slecht’. De volgers-mentaliteit versus de neiging om zich te profileren als onafhankelijk denkend ‘filmkenner’, dus.
Ach, lijstjes... het blijft een beetje flauwekul. Maar wel leuk 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Met je laatste zin heb je helemaal gelijk. Voor tips kan je ook in hoge/lage stemmen kijken bij mensen. Als je kort op de site bent is dat lastig, na een paar jaar weet je wel, hij/zij kijkt graag naar dat, en die films dan weer niet. Maar lijstjes zijn ook leuk en handig. 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik heb twee blaxploitation films in mijn lijst gezet, maar die staan in de onderste regionen dus die gaan echt niet meetellen. Verder staan er oa ook niet-Leone spaghettiwesterns in. Zeker als je 500 plaatsen tot je beschikking hebt, moet je toch regelmatig afwijken van de reguliere Japanse, Amerikaanse, Europese klassieke cinema stroom; iedereen heeft toch wel een aantal films in zijn lijst staan die niet vallen onder de bekende 'grote meesterwerken van de cinema'? Een genre-voorkeur? Een jeugdliefde?
Zijn die vragen aan mij gericht? Ik ben het met alles wat je zegt eens hier.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
binnengekomen lijsten:
01. Chainsaw (250)
02. beavis (350)
03. Tanita (500)
04. Onderhond (500)
05. Film Pegasus (500)
06. Spetie (500)
07. mister blonde (500)
08. BBarbie (500)
09. SimonSav (350)
10. gauke (500)
11. horizons (250)
12. Observator (459)
13. tovenaar (500)
14. Dievegge (500)
15. mjk87 (320)
16. Mochizuki Rokuro (500)
17. Metalfist (250)
18. Vinokourov (500)
19. Norma (500)
20. Silvio Dante (350)
21. Ramon K (500)
22. arno74 (340)
23. Ferdydurke (250)
24. Brave-Neo (350)
25. Badalamenti (250)
26. eRCee (250)
we zijn al over de 25!! 
nét over de helft van de deadline ook, dus wie weet hoe ver we nog kunnen komen
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Heb de 8 lijsten tot nu toe verwerkt, hoe langer de lijst met ingezonden titels wordt hoe langzamer dat gaat, dus nogmaals een verzoek aan iedereen om niet perse tot de deadline te wachtten, anders gaat er een lang gat vallen tussen deadline-stress en uitslag-pret 
Er zijn nu in totaal 2366 (uit 3600) unieke titels genoemd
2 daarvan staan op 7 lijsten
10 daarvan staan op 6 lijsten
43 daarvan staan op 5 lijsten
...
714 daarvan staan op 2 lijsten
De diversiteit die de eerste MM lijst zo geslaagd maakte, lijkt mij nog steeds aanwezig. Er is één user met een redelijk unieke smaak waarvan de #1 (en behoorlijk wat andere top10 titels) nog door niemand anders is genoemd. Maar er begint langzaam dus ook wat overlap te ontstaan. 25 deelnemers als minimum stellen was zeker de juiste inschatting.
Heb momenteel 22 lijsten verwerkt... 22,5 eigenlijk. die halve lijst wacht al een tijdje op wat aanpassingen waardoor deze update ook wat achterbleef, maar wil niet langer wachten 
Ik zit nu op 3972 unieke titels, waarvan 1737 door meer dan 1 iemand genoemd
Veruit het meest genoemd is één titel, op 18 van de 22 lijstjes
en dit is niet de nummer 1 van de vorige editie
daarna volgen
5 titels op 16 lijsten
9 titels op 15 lijsten
12 titels op 14 lijsten
enz enz
de titel die momenteel op #1000 staat (nog niet kunnen berekenen door die halve lijst, dus puur op het aantal stemmen bekeken) wordt door drie mensen genoemd.
Ik vermoed zelf dat we nog niet eens op de helft zitten qua inzendingen, dus ik weet niet of het dit keer weer zo zal zijn dat drie stemmen inderdaad voldoende is om de uiteindelijke lijst te halen... hoewel, nummer 677 staat ook nog op 3 stemmen... 676 is de eerste titel met vier stemmen...