• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.271 votes
Profile

Kleine juweeltjes: persoonlijk gegenereerde alternatieve tiplijsten

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik start met een top 5, misschien dat ik met wat tweaken nog wel aan wat meer geraak.

Jaartal: 1900 - 2016

Aantal stemmen: 5 - 25

Eigen stem: 4.5

Gesorteerd op: MovieMeter gemiddelde

[01] (4,00 - 09 stemmen) Renaldo and Clara (1978)

Vooral interessant voer voor de Bob Dylan liefhebber. Met een speelduur van 235 minuten geen makkelijke zit, maar ik vond het uitermate interessant. Met name de aanwezigheid van Dylan zelf, Joan Baez (Dylan's ex-vriendin) en Sara (Dylan's toenmalige vriendin, al zat er al wel een haar in de boter) is knetterend.

[02] (3.84 - 22 stemmen) Rurôni Kenshin: Seisô Hen (2001)

Alleen maar aan te raden wanneer je fan bent van de Rurouni Kenshin reeks. Een anime van 95 afleveringen, een aantal animatiefilms (waarvan deze de laatste is) en een recente live-action reboot vertellen allemaal een onderdeel van het verhaal van de rondzwervende samoerai. Reflection gaat over de laatste dagen van Kenshin en het is vooral de verbluffende animatie die mij indertijd over de streep trok om 4.5* te geven.

[03] (3.31 - 08 stemmen) Carnera: The Walking Mountain (2008)

Een boksfilm die blijkbaar nooit echt bekend is geraakt. Vreemd, want Carnera heeft op zich wel wat bereikt in zijn carrière. Ondertussen al wel een aantal jaar geleden dat ik de film heb gezien, maar ik herinner me wel dat ik onder de indruk was van de gevechten.

[04] (3.05 - 09 stemmen) The Anniversary (1968)

Uit een lijst van 22 geziene films met Bette Davis is The Anniversary mijn favoriet. Een late Hammer productie met La Davis op leeftijd, maar de rol van gestoorde moeder is haar op het lijf geschreven. De maniakale lach op het einde staat 4 jaar later nog altijd voor de geest.

[05] (2.79 - 12 stemmen) Abbott and Costello Meet Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1953)

Ik weet nu al dat ik de enige zal zijn die dit zal kunnen smaken. Abbott & Costello was een duo dat voor mij het niveau van Chaplin en Laurel & Hardy ruimschoots overtrof. Een bold statement, ik weet het, maar er is iets in hun samenspel dat ik fantastisch vind. Ze hebben een periode combinaties gedaan met de bekende Universal Monsters (lees: Dracula, Frankenstein, The Invisible Man, The Wolfman, ...) en Abbott and Costello Meet Dr. Jekyll and Mr. Hyde is er daar eentje van. Ik ben sowieso al fan van het oorspronkelijke verhaal, maar Karloff maakt het af.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Voortreffelijke bijdrage, Beavis! Vooral de manier waarop je het medium / drager erbij betrekt weet ik heel erg te waarderen. Wordt hier op MM veel te weinig besproken. Alsof er een taboe overheerst.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

McSavah wrote:

Baggerman, het maximaal aantal stemmen van de films in je lijstje zit boven de 18, getuige enkele titels zoals Komissar en Marketa Lazarová

Haha, je hebt helemaal gelijk en ik zie het nu ook. Dat krijg je van dat kopie/paste-en. Inmiddels aangepast.

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

jaar maximaal 2010

aantal stemmen tussen 6 en 18

eigen stem minimaal 4

26 titels

Gemiddelde van 3,8 weggehaald, anders is de lijst me o.a.te veel een kopie/combinatie van een aantal lijsten hierboven.

4:30 (2005)

Akai Satsui (1964)

Chichi Ariki (1942)

Choi Voi (2009)

Chun Feng Chen Zui De Ye Wan (2009)

Dada (2008)

Dokfa Nai Meuman (2000)

Gion no Shimai (1936)

Hai Tan De Yi Tian (1983)

Kong Bu Fen Zi (1986)

Korotkie Vstrechi (1967)

Luan Qing Chun (2008)

Mi Guo (2008)

Moe no Suzaku (1997)

Mujo (1970)

My Ain Folk (1973)

Nagaya Shinshiroku (1947)

Nemuru Otoko (1996)

Nihon Shunka-kô (1967)

Paris Is Burning (1990)

Saraba Natsu no Hikari (1968)

Shinjû: Ten no Amijima (1969)

Shinjuku Dorobo Nikki (1968)

Stingray Sam (2009)

Vynález Zkázy (1958)

Wu Qingyuan (2006)

De zelfde Yang titels komen boven drijven, plus een boel ATG en/of New Wave-Japanners en een paar klassiekere, onderbekeken Japanners. De rest is ook grotendeels Aziatisch, plus een enkele losse flodder.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Metalfist wrote:

Abbott & Costello was een duo dat voor mij het niveau van Chaplin en Laurel & Hardy ruimschoots overtrof. Een bold statement, ik weet het, maar er is iets in hun samenspel dat ik fantastisch vind. Ze hebben een periode combinaties gedaan met de bekende Universal Monsters (lees: Dracula, Frankenstein, The Invisible Man, The Wolfman, ...) en Abbott and Costello Meet Dr. Jekyll and Mr. Hyde is er daar eentje van. Ik ben sowieso al fan van het oorspronkelijke verhaal, maar Karloff maakt het af.

Ik vind dat echt een raar statement; 'ruimschoots overtrof'. Niets tegen Abbott & Costello verder (ik vind ze ook wel wat hebben), maar qua komedie, timing, uitvoering, slapstick, en ideeen zijn Chaplin en Laurel & Hardy beter. In alles.

Het is wel zo dat ik Lou Costello een heel grappig mens vind. Dat helpt enorm; ik vergeef 'm daarom 50% van de grappen per film die gewoonweg niet grappig of flauw zijn. En A & C combineren hun humorfilm vaak met een ander genre (een jungle-avontuur, een moordmysterie, een monsterfilm) en dat levert vaak een genietbare film op. Vooral de monsterfilms zijn leuk (mijn favoriet is Meet Frankenstein).

De meeste speelfilms van A & C delen trouwens dezelfde zwakke punten als de lange speelfilms van Laurel & Hardy: er is te weinig van het duo te zien. De rest van de 75 minuten worden opgevuld met:

*een love story tussen een meiske en een 'andere' gast (die nooit boeit).

*muzikale interludes en andere optredens van derden die in de film worden gevoegd en varieren van kwaliteit.

*komische routines van het duo zelf die al in een andere film te zien waren.

Haalt de kwaliteit van die A & B films een stuk omlaag. Bij Laurel & Hardy is dat ook zo, maar als dat duo wel aan de gang is dan is het ook genieten geblazen. En de shorts van L & H stijgen boven al hun lange speelfilms uit. En die shorts stijgen ook boven 90% van de films van A & C uit. Die gasten zijn gewoon veel beter; grappiger.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Jaar: maximaal 2011

Stemmen: tussen 5 en 27

Gemiddelde stem: minimaal 3,5

Eigen stem: minimaal 4,5

01. Shinkokyû no Hitsuyô (Breathe In, Breathe Out)

02. Lee's Adventure

03. Pk.com.cn

04. Hetun (Blowfish)

05. Zhu Li Ye (Juliets)

06. Yi Nian Zhi Chu (Do Over)

07. Pako to Mahô no Ehon (Paco and the Magical Picture Book)

08. Heung Gong Yau Gok Hor Lei Wood (Hollywood Hong-Kong)

09. Chuan Qiang Ren (The Wall Passer)

10. Gangu Shuriya (Toy Reanimator)

11. Heruzu Enjueruzu (Hells)

12. Lian Ai Zhong De Bao Bei ( Baober in Love)

13. Wu Qingyuan (The Go Master)

14. Ihatôbu Gensô, Kenji no Haru (Spring and Chaos)

15. Nasu: Andalusia no Natsu (Nasu: Summer in Andalusia)

16. Hyn Huet Ching Nin (New Blood)

17. Hottarake no Shima - Haruka to Maho no Kagami (Oblivion Island: Haruka and the Magic Mirror)

18. Osoi Hito (Late Bloomer)

19. Sodium Babies

20. Kaiwang Chuntian De Ditie (Spring Subway)

21. Yawarakai Seikatsu (It's Only Talk)

22. Dao Jiàn Xiào (The Butcher, the Chef, and the Swordsman)

23. Nintama Rantarô (Ninja Kids!!!)

24. Jam Films S

25. Goth

Karas er maar uitgelaten, da's een miniserie. Verder veel alternatieve titels, dan weet je hoe laat het is. Aziatische hegemonie wordt doorbroken door één Fransman (Sodium Babies).

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ramon K Daarom dat ik ook zeg dat ik er naar alle waarschijnlijkheid alleen in zal staan. Volgens deze lijst van ICM zit ik op net geen 60 geziene titels van Laurel & Hardy. Ik heb dus best wel wat materiaal gezien om te kunnen vergelijken, maar Laurel & Hardy hebben me nooit zo hard kunnen bekoren als Abbott & Costello. Over Chaplin zwijg ik liever helemaal, want dat vind ik één van de meest overgewaardeerde figuren in de geschiedenis van de cinema. Al blijft humor natuurlijk iets enorm persoonlijk. Geef mij in ieder geval maar Buster Keaton, Marx Brothers en Abbott & Costello boven al het werk van een Laurel & Hardy of Chaplin.

Maar misschien kan een verdere discussie beter verhuisd worden naar een ander topic.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Stemmen tussen 5 en 19

Gemiddelde Stem: minimaal 3,5

eigen stem: minimaal 4

25 titels

Chienne, La (1931)

Bas-fonds, Les (1936)

Roman d'un Tricheur, Le (1936)

Grande Guerra, La (1959)

Pociag (1959)

Chronique d'un Été (1961)

Vita Difficile, Una (1961)

Fidanzati, I (1963)

Verdugo, El (1963)

Memorias del Subdesarrollo (1968)

Symbiopsychotaxiplasm: Take One (1968)

Boys in the Band, The (1970)

Mikey and Nicky (1976)

Modern Romance (1981)

Hai Tan De Yi Tian (1983) (That Day, on the Beach)

Bianca (1984)

Dongdong De Jiaqi (1984) (A Summer at Grandpa's)

Messa È Finita, La (1985)

Qing Mei Zhu Ma (1985) (Taipei Story)

Kong Bu Fen Zi (1986) (The Terrorizers)

Palombella Rossa (1989)

Zendegi va Digar Hich (1992) (And Life Goes On...)

Comment Je Me Suis Disputé... (Ma Vie Sexuelle) (1996)

Saenghwalui Balgyeon (2002) (Turning Gate)

Silver Bullets (2011)

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Nanni Moretti uit de jaren 80 is 3x vertegenwoordigd! en bij de films zelf nog geen enkele berichtjes... die moet je echt even "verkopen" hier!! Voor mij ook nog redelijk onbekend terrein.

Chronique d'un Été (1961) is nog wel een belangrijke tip die breder gezien zou moeten worden. Zowel binnen de Franse new wave als binnen het documentaire genre neemt Jean Rouch een zeer bijzondere plaats in. En het is ook gewoon een hele fijne film

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Ja Moretti. Zeer fijn regisseur. Een Italiaanse Woody Allen zeg maar. Altijd lachen geblazen als je een filmpje (liefst één voor de jaren 90) van hem opzet.

Was al van plan om zijn betere films, van ecce bombo uit 1978 tot palombella rossa uit 1989 (heb ze hier allemaal op dvd liggen), nog eens te herzien deze zomer. Perfecte zomerfilms à la Rohmer trouwens ook. BIj die gelegenheid zal ik eens mijn best doen om ze wat van commentaar te voorzien, voor de enthousiaste 'Moretti-leken' onder ons .

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Rohmer klinkt beter dan Allen wat mij betreft, maar beiden hebben wel dat zomerse lichte, met een eventueel bitterzoete noot daaronder inderdaad... als ik de tijd ga vinden in mijn drukke filmkijk-plannen zal ik er ook eens aan beginnen. Wil Rohmer sowieso weer meer gaan zien nu ik de bluray box (ondertussen al een jaar geloof ik!) in huis heb ...Van João César Monteiro heb ik ook de hele oeuvre box in huis, die past ook wel in deze hoek geloof ik... ik kan het allemaal lekker door elkaar gooien zodra de pet de juiste kant op staat! alleen van Moretti heb ik dus nog nauwelijks iets in de collectie...

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

beavis wrote:

Van João César Monteiro heb ik ook de hele oeuvre box in huis, die past ook wel in deze hoek geloof ik...

kijk is aan. leuke tip die je daar geeft!

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Een bescheiden bijdrage van mijn kant.

Gemiddelde stem: minimaal 3,8

Eigen stem: minimaal 4,5

Volgorde: MM-gemiddelde

gemiddelde / aantal stemmen - titel:

4,33 / ..9 - Gangster - A Love Story (Anurag Basu, 2006)

4,17 / 14 - Mutluluk [a.k.a. Bliss ] (Abdullah Oğuz, 2007)

4,11 / ..9 - Bumbai (Mani Ratnam, 1995)

4,07 / 13 - Dogani [a.k.a. Silenced] (Dong-hyuk Hwang, 2011)

4,00 / ..4 - Chandni Bar (Madhur Bhandarkar, 2001)

4,00 / ..3 - Leila (Dariush Mehrjui, 1996)

3,94 / 51 - Gönül Yarası [a.k.a. Lovelorn] (Yavuz Turgul, 2005)

3,91 / 43 - Taare Zameen Par [a.k.a. Like Stars on Earth] (Aamir Khan, 2007)

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik kan er nog wel een paar ‘tips’ aan toevoegen.

Als ik met de volgende gegevens zoek krijg ik 28 resultaten, waarvan er enkele hier al staan.

Jaartal: t/m 2011

Stemmen: 6 t/m 18

Eigen stem: >= 4,0*

Gemiddelde >= 3,8*

Ook ik krijg een Nanni Moretti, maar ook een Jean Renoir. Grappig, dat is iemand met een grote naam die ik zelf niet eens zo goed vind, maar één film sprong er voor mij uit.

Van de 28 hieronder een lijstje van 12 van wat niet/minder genoemde titels. Tweemala Bette Davis in de categorie ‘oude hollywood-doos’, tweemaal Hideo Gosha in de categorie 70-er Japan, Britse en Tsjechische satire. Tsja van alles.

Les Années Lumière (1981)

Bianca (1984)

Et la Lumière Fut (1989)

Goyokin (1969)

Gururi no Koto (2008)

The Old Maid (1939)

Rok Dábla (2002)

The Ruling Class (1972)

Shussho Iwai (1971)

Le Soldatesse (1965)

The Southerner (1945)

Waterloo Bridge (1931)

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Stemmen tussen 5 en 19

Gemiddelde Stem: minimaal 3,8

eigen stem: minimaal 4

13 titels slechts, en (Onderhond druipt weg), goh, verrassend, hoofdzakelijk documentaires (9 stuks). Ook maar 2x zelf een 4,5* gegeven, de top 2 dus. Daarna op MoMe gemiddelde...

1. Arna's Children (2004)

2. Yuki Yukite Shingun (1987)

3. Hugo och Rosa (2002)

4. My Flesh and Blood (2003)

5. Wattstax (1973)

6. Het Ondergrondse Orkest (1998)

7. Hamlet (1969)

8. Le Pull-over Rouge (1979)

9. Joen (1967)

10. Mensen van Morgen (1964)

11. Le Mystère de la Tour Eiffel (1927)

12. Staat van Verzorging (1987)

13. De Prijs van Overleven (2003) (en daar hoort dan toch stiekem deel 1 bij: Begrijpt U Nu Waarom Ik Huil? (1969)

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Na de top 5 van 4.5* hier te hebben gepost, heb ik me maar eens bezig gehouden met een 4* lijst:

Jaartal: 1900 - 2016

Aantal stemmen: 5 - 16

Eigen stem: 4

Gesorteerd op: MovieMeter gemiddelde

[01] (3.40 - 16 stemmen) Nikutai no Mon (1964)

Relatief onbekende samenwerking tussen Yakuza regisseur Seijun Suzuki (bekend van onder andere Tokyo Drifter) en acteur Jo 'de hamster' Shishido. Gezien op het grote scherm in Cinema Zuid, al zou er ook wel een DVD van bestaan, en misschien wel mijn favoriet van de 4 Suzuki's die ik tot nu toe heb gezien. Een kleurrijke bedoening die toch een zwaarder thema (prostitutie na de tweede wereldoorlog) weet te combineren tot een geslaagd geheel.

[02] (3.32 - 14 stemmen) East Side, West Side (1949)

Opnieuw een Ava Gardner film. Qua verhaal nogal standaard (een getrouwd koppel probeert hun relatie terug op de rails te krijgen nadat de man een slippertje heeft gemaakt en juist wanneer alles terug in orde lijkt te komen, komt de minnares terug op de proppen), maar met glansrollen van Gardner (de minnares) en Barbara Stanwyck (de vrouw). Saignant detail: in het echte leven bedroog Robert Taylor, de man van Stanwyck, haar met Ava Gardner.. Gezien via TCM

[03] (3.29 - 12 stemmen) Ma Saison Préférée (1993)

André Téchiné en Catherine Deneuve hebben wel wat films samen gemaakt, maar Ma Saison Préféré is zonder twijfel de beste. Deneuve spat van het scherm en de chemie die ze met Daniel Auteuil is zowaar nog spattiger, als je begrijpt wat ik bedoel. Niet foutloos, want Chiara Mastroianni (de dochter van Deneuve en Marcello Mastroianni) heeft hier niet echt iets te zoeken. Gezien via Cinema Zuid

[04] (3.25 - 14 stemmen) The Swan (1956)

De laatste film die Grace Kelly maakte voor ze prinses van Monaco werd. Interessant op zich dat Kelly hier een rol speelt die ze later in het echt zou vertolken en het wat voorspelbare verhaal wordt omhoog getrokken door een leuke cast. Gezien via TCM

[05] (3.20 - 15 stemmen) Room Service (1938)

Een onbekende Marx Brothers film. Interessant om eens te zien, want dit is de enige volwaardige film van de broertjes die niet voor hen werd geschreven. Toch zijn de 3 (Zeppo was ondertussen hun manager geworden) weer eens lekker op dreef en voelt Room Service aan als een volwaardige Marx Brothers film. Zou op DVD uitgebracht zijn, maar zelf nog niet gevonden.

[06] (3.17 - 14 stemmen) Chi Ma (1973)

Was één van mijn eerste Shaw Brothers, maar het is ondertussen al zo lang geleden dat ik de film nog heb gezien dat ik echt op mijn score moet vertrouwen. Er staat me nog wel iets bij dat ik het verhaal vol vriendschap en verraad wel erg kon smaken. Gezien via DVD

[07] (3.16 - 09 stemmen) Old Acquaintance (1943)

Een Bette Davis film die vooral genekt wordt door de eerste 20 minuten. Die zetten compleet de verkeerde toon. De humor is kolderiek en past totaal niet bij de vibe die de overige 100 minuten uitstralen. Davis op haar best als getormenteerde vrouw. Gezien via TCM

[08] (3.14 - 07 stemmen) Shi San Tai Bao (1970)

Nog een Shaw Brothers en wederom één van Cheh Chang. Sowieso is zijn werk wel aan te raden, maar Thirteen Warlords bevat een hoge bodycount, dynamische gevechten en een heroïsch verhaal. Het kan zijn dat ik er alleen in sta, maar ik moet niet meer hebben bij dit soort films. Gezien via DVD

[09] (3.06 - 08 stemmen) A Muppet Family Christmas (1987)

The Muppets goes Christmas. De titel zegt het allemaal, maar hetgeen mij het meeste aansprak was die typische Muppets sfeer en het feit dat praktisch alle Muppets meedoen. En bovendien krijgen de Freggles en Sesamstraat ook nog eens een bijrol. Plus, 50 minuten.. Er zijn afleveringen van series die langer duren. Gezien via een oude VHS

[09] (3.00 - 07 stemmen) Hemingway's Adventures of a Young Man (1962)

Vreemd genoeg wordt het werk van Hemingway vaak vergeten hier op MovieMeter. Dit was mijn eerste kennismaking met de schrijver en ik heb ondertussen een groot deel van zijn oeuvre in bezit. Ben zelfs nu in A Moveable Feast aan het lezen, maar dat terzijde. Verfilming van de Nick Adams verhalen met Paul Newman in een kleine bijrol. Gezien via DVD

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Deze nog vergeten in mijn lijstje: My Childhood (1972) (+ 2 vervolgen).

Verder als reacties aan jullie allen in omgekeerd chronologische volgorde.

@Metalfist: Fijn om Bette Davis ook bij jou te zien, met Ava Gardner heb ik dan weer niet zo veel. Die Grace Kelly ga ik ook nog wel een keer zien denk ik, ik heb eerst nog The Country Girl liggen (waarvoor ze een Oscar won). Sowieso een bijzondere mix al zijn er parallellen tussen Marx en Shaw

@Mug: Docu’s blijven ook bij mij een wazig gebied, die Fransman zegt me niks, dus dat zien we als tip en die Tour Eiffel is ook nog een ‘à voir’ hier. Deze Hamlet zag ik niet (en zag er toch al vier), maar Tony Richardson is iemand die ik nog wel eens compleet zal maken. Heeft goede dingen gedaan in de Jaren 60 met name.

@BBarbie: Hier krijg ik het wel benauwd van. De ‘almaar uitdijende to-see lijst, zoals SB hem noemt – is al gigantisch en dan…. Ik heb al lang Mehrjui, Turgul en zo op mijn lijst en dan zijn dit nog weer andere titels. En India heb ik vorig jaar een eerste inhaal slag gedaan, dit jaar staat een tweede gepland, maar met andere titels, maar deze kunnen ook op de lijst begrijp ik.

@timmienoelie: Hier gaan we op voor mij bekender terrein (Yang, Moretti en oude Fransen) die ik deels al zag en deels al op die lijst heb staan. Maar Modern Romance is dan toch wel weer een heel verrassende titel hiertussen. Ken ik niet (edit: Ah, is een Rosenbaum-titel), maar ik ben over het algemeen wel te porren voor romantiek. Is er een link met Cassavetes?

@Onderhond: Jammer dat er geen verrassingen instaan, hoewel. Die wieler anime is wel grappig om te zien in een lijstje, maar die zag ik al. Fruit Chan waardeerde ik toch vooral in zijn luchtiger sociaal-komische werk, minder in zijn donkerder output. Deze titels laat ik toch nog even allemaal liggen vrees ik.

@Koenr: Ah, jij hebt ook Bill Douglas zie ik nu. Maar een ander. En veel Ozu, ik ben recentelijk herbegonnen met Mark Cousins mega-docu en de tranen sprongen bij het zien van Record of a Gentleman. Nu ik Ozu compleet heb (nog eentje – vooruit) voelt het helemaal nostalgisch, maar wat een eenvoud, waarvan ik ook hou. Verder heb ik hier de meeste wel gezien al moet ik Zeman nog officieel op de lijst zetten. Bij deze.

@Metalfist Part II: O ja, die Dylan-film (uitdij-modus aan).

@beavis: Ik heb je genoeg bijgehouden om de meeste al op het netvlies te hebben uit dze lijst. Vooral Von Sternberg (zie eerdere opmerking over Cousins) en in het spoor hiervan Lubitsch staan weer volop in de belangstelling hier. Nacer Khemir had ik naar aanleiding van de Trigion-box van Haile Gerima al genoteerd. De poster van deze hing op de studentenkamer van mijn toenmalige vriendin, dus daar heb ik wel herinneringen aan.

@arno74: Poeh, dat gaat ineens weer een heel andere kant op. Leuk, maar voorlopig noteer ik alleen even To Sir, With Love. Spaanse cinema is meestal niet favoriet hier – al ben ik wel een van de weinigen die El Sur al wel zag.

@Verhoeven: Deze a-typische (denk ik) Kurahara heb ik nooit aangedurfd, vooral omdat ik de muziek vrij goed ken – en dat is zeg maar niet echt mijn ding. De DVD is nogal moeilijk te vinden - tenzij je er 70 US$ voor over hebt. Ik haal jouw tips meer uit de recente doos denk ik.

@danuz: Zie de eerdere docu opmerking. Zal Halfway wel even nachecken en opnoteren. Indien vooraadig , zeg maar. Die andere twee zag ik.

@Baggerman: Shonen staat al jaar en dag in de Top 10 van wensen (kwam er nou nog een Criterion release??), de Tsjechen had ik al eens van je opgepikt. En Yamanaka’s meesterwerk heeft toch ook nog altijd weinig stemmen blijkbaar.

@moviefreak#1: Ik krijg een klein ICM momentje, met die 20-er jaren titels, die duiken daar ook steeds op bij de unchecked. Wel op de radar dus. Weer Yamanaka, El Verdugo gaat op de lijst.

@McSavah: Het meeste hiervan is bekend terrein (niet geheel verrassend) al vis ik Beregis Avtomobilya hier nog even uit. Maar dat is zeker zo'n (zeldzame) DVD zonder subs?

@beavis Part II & III: Deze zijn meer klassiek – waarvan ik de meeste al zag of al op de lijst had staan, al herinnert het er mij aan dat ook deze Olmi nog naast de Holy Drinker op de lijst moet.

Dus zo koers ik wel safe op de 10.000 titels af, nog los van wat er sinds 2010 is gemaakt en nog gaat komen.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Deze Hamlet zag ik niet (en zag er toch al vier), maar Tony Richardson is iemand die ik nog wel eens compleet zal maken.

Ik zal de dvd wel binnenkort in de pakketservice sodemieteren.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Mochizuki Rokuro Country Girl vond ik ook wel sterk, maar vond de Oscar wel een tikkeltje overdreven. Het was me inderdaad al opgevallen dat we wel eenzelfde smaak hebben voor een gedeelte met onder andere Gojira, Keaton en vooral Bette Davis. Al heb ik wel de indruk dat de score onderling vaak wel scheelt

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

@McSavah: Het meeste hiervan is bekend terrein (niet geheel verrassend) al vis ik Beregis Avtomobilya hier nog even uit. Maar dat is zeker zo'n (zeldzame) DVD zonder subs?

Is zelfs op blu-ray te vinden. Zonder subs, maar daar hebben anderen gelukkig voor gezorgd.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

@arno74...Spaanse cinema is meestal niet favoriet hier – al ben ik wel een van de weinigen die El Sur al wel zag.

Dat valt toch wel mee? Er zijn genoeg Spaanstalige films die hoog scoren op MM. De laatste jaren (pre economische crisis) maakte Spanje een lading goede films, en de laatste tijd lijkt Latijns Amerika, o.a. Mexico en Argentinië, dat over te nemen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Met 'hier' bedoel ik mijzelf.

Cellulord

• 597 messages
  • 2382 votes

Schitterende juweeltjes, moest even mijn zonnebril opzetten. Het leven lijkt me nu toch vrij kort na het zien van zulke mooie lijstjes bedankt aan allen.

Zelf had ik er 24 met volgend criteria:

jaar maximaal 2011

aantal stemmen tussen 5 en 25

gemiddelde stem minimaal 3,50

eigen stem minimaal 4

Arirang (2011)

Black Sun (2005)

Den-En ni Shisu (1974)

Mizu no Naka no Hachigatsu (1995)

Pako to Mahô no Ehon (2008)

Workingman's Death (2005)

The Century of the Self (2002)

Dao Jiàn Xiào (2010)

Insutanto Numa (2009)

Antena (2004)

Ashes and Snow (2005)

Blues Harp (1998)

The Elegant Universe(2003)

Jean-Michel Basquiat: The Radiant Child (2010)

Joze to Tora to Sakana Tachi (2003)

Kusa-Meikyu (1983)

Min Jing Gu Shi (1995)

Morfii (2008)

Le Petit Prince a Dit (1992)

Poets of Mongolia (1999)

State of Dogs (1998)

Suture (1993)

Die Tödliche Maria (1993)

Two Years at Sea (2011)

en als 25ste

Nostalgia de la Luz (2010) (met 26 stemmen)

Bevat zelfs 2 "Top10" noteringen.

------------------------

Mischien later nog een lijstje met als maximaal jaar 2015. Ik weet wel dat de recentere films/docu's nog niet genoeg in omloop zijn, maar dat geld vooral voor mensen die veel naar de bios gaan. Zelf kom ik amper nog in de filmzaal, moet het vooral van pindakaas hebben en hoe ouder hoe moeilijker te vinden.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Vooral Von Sternberg (zie eerdere opmerking over Cousins) en in het spoor hiervan Lubitsch staan weer volop in de belangstelling hier. Nacer Khemir had ik naar aanleiding van de Trigion-box van Haile Gerima al genoteerd.

Nu Lubitsch is gelukt is het tijd voor Khemir denk ik?

Trigon heeft de Gerima box momenteel staan op 30/10/2015 qua release... hoop dat het na jaren nu ook eens echt door gaat...

Een nieuw lijstje ook hier maar weer eens:

jaar: max 2013

stemmen: min 3 max 5

persoonlijke score 4,5 of 5

gesoorteerd op MM gemiddelde

geeft 25 hits voor mij, waarvan dit de top10 is:

Al-Khoroug lel-Nahar (2012) 4,25 (4)

Nog zeer recent gezien en een grote ontdekking. Zeer stijlvole arthouse uit Egypte die zich kan meten met de groten uit andere continenten. Kan er niet gelijk de vinger op leggen of er meer aansluiting is met Europese filmmakers, of Aziatische, of weer andere, maar het niveau is dus wel van de Internationale top. Kan zo snel geen andere Arabische of Afrikaanse filmmaker noemen die daar op deze manier bij aansluit momenteel (Sissako wellicht, maar die maakt toch weer een heel ander soort films). Dit is er wel ook weer zo eentje met een zware sombere stemming die je zeker niet iedereen moet willen aanraden, maar voor wie daar iets mee kan, is dit zéér mooi en indringend.

Clair de Terre, Le (1970) 4,16 (3)

Atlas (2013) 4,16 (3)

Princípio da Incerteza, O (2002) 4,12 (4)

Himiko (1974) 4,12 (4)

Party (1996) 4,00 (3)

Tian Can Bian (1983) Bastard Swordsman 3,87 (4)

Noir et Blanc (1986) 3,75 (4)

Final Flesh (2009) 3,66 (3)

Ister, The (2004) 3,62 (4)

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Op alfabetische volgorde kom ik op dit lijstje uit. Allemaal vier sterren:

- Aquí y Allá [04 | 3,75]

- Dukhovnye Golosa. Iz Dnevnikov Voyny. Povestvovanie v Pyati Chastyakh [03 | 3,83]

- Ji Yi Wang Zhe Wo [03 | 3,50]

- Los [03 | 3,83]

- Marseille [03 | 2,66]

- Nostos: Il Ritorno [04 | 3,75]

- La Pasión de Michelangelo [04 | 4,00]

- The Passage [03 | 3,66)

- La Piscina [04 | 3,25]

- Profils Paysans: L'Approche [03 | 4,00]

- Sogobi [04 | 3,50]

- Sport de Filles [03 | 3,00]

- El Valley Centro [03 | 3,83]

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Nacer Khemir ben ik al aan begonnen. De eerste beviel heel goed. Nummer 2 staat op de kijklijst "75->60".

Sowieso van beider lijstjes het een en ander al gezien. Van heel goed: O Principio da Incerteza en La Pasion de Michelangelo tot "minder goed" zullen we maar zeggen

Mijn eigen tips binnen de recente 1 stemmen films (met dank aan @beavis himself, die de films zelf nog niet zag): Detstvo Bambi (1985) Yunost Bambi (1986)

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Tijd voor een update:

Jaar maximaal 2015

aantal stemmen tussen 3 en 8

gemiddelde stem minimaal 3,75

eigen stem minimaal 4

In volgorde van mijn eigen voorkeur:

Cow (2009) 4,5*

The Boxer and Death (1962) 4,5*

Children in the Wind (1937) 4,5*

Four Seasons of Children (1939) 4,5*

Dirkie (1969) 4,5* (wel jeugdsentiment)

I'm the Girl He Wants to Kill (1974) 4,5* (óók jeugdsentiment)

If I Had a Gun (1972) 4*

Partners in Crime (2014) 4*

Design of Death (2012) 4*

...And the Fifth Horseman I... (1965) 4*

The Idiot Returns (1999) 4*

Hugo & Rosa (2002) 4*

A Song about the Gray Pigeon (1961) 4*

Keiho (1999) 4*

De Beste Zomer (2000) 4*

De methode levert wel verrassende titels op. Die laatste had ik bijvoorbeeld niet verwacht. Een hoop films met kinderen in een hoofdrol ook.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Eentje maar die aan de criteria voldoet:

4,5* The Lickerish Quartet (1970)

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Update na twee jaar. De volgende films komen erbij, gesorteerd op stemgemiddelde:

Stemgemiddelde/aantal stemmen - Eigen stem - Titel

3,96*/14 - 4,0* Keurosing | Crossing (2008)

Drama over een Noord-Koreaanse familie en vluchtelingen die uit dat land naar China vluchten.

3,91*/18 - 4,5* Do-ga-ni | Silenced (2011)

Hartverscheurend drama met thrillertrekjes die zich afspeelt in een dovenschool voor kinderen.

3,78*/18 - 4,5* El Verdugo [=De Beul] (1963)

Realistische komedie over het leven als beul in Spanje toen Franco regeerde. Een echte klassieker.

3,71*/14 - 4,0* Familia (1996)

Zeer bijzondere en qua script unieke en verrassende tragikomedie in de familiesfeer.

3,64*/45 - 4,0* Unforgiven (2009)

Spannende drama/miniserie over een vrouw die na 15 jaar gevangenis vrijkomt en haar zus gaat zoeken.

3,62*/04 - 4,0* Tu vida en 65' | Your Life in 65 Minutes (2006)

Erg bijzondere poëtisch en romantisch drama

3,51*/34 - 4,0* Min Dit: The Children of Diyarbakir (2009)

Drama over 3 Koerdische kinderen die in Turkije op straat worden gezet en moeten zien te overleven.

3,51*/35 - 4,0* Belle et Sébastien (2013)

Bijzondere jeugd/oorlogsdrama die zich in de Franse Alpen afspeelt.

3,41*/31 - 4,5* Magical Girl (2014)

Bijzondere film en plot die veel genres met succes met elkaar mengt.

3,38*/09 - 4,5* Le Silence de la Mer (2004)

Warme Franse oorlogsdrama met veel onuitgesproken chemie.

3,31*/08 - 4,0* Loreak | Flowers (2014)

Bijzondere en rustige drama met prachtige beelden, een fijn script en contemplatieve trekjes.

En dit was het lijstje van de vorige keer, twee jaar geleden:

arno74 wrote:

Arrugas / Wrinkles (2011)

Een Spaanse animatie voor volwassenen die zich in een bejaardentehuis afspeelt waarin o.a. Alzheimerpatiënten wonen.

Le Grand Chemin (1987)

Coming-of-age-film uit Frankrijk.

Quemar las Naves / Burn the Bridges (2007)

Mexicaans drama over coming of age, ziekte, mantelzorg, homosexualiteit, etc. Uitstekend filmhuismateriaal.

Las 13 Rosas / De 13 Rozen (2007)

Drama over een waargebeurd verhaal uit de Spaanse burgeroorlog.

Dschungelkind (2011)

Duits drama over meisje dat in de jungle opgroeit (waargebeurde autobiografische boekverfilming)

Operación E (2012)

Verfilming van het waargebeurd verhaal over de ontvoering en vrijlating door de FARC van presidentscandidate Ingrid Betancourt, haar assistente en haar tijdens de ontvoering geboren en afgenomen baby.

Camino (2008)

Objectieve verfilming van het waargebeurd verhaal rondom een ernstig ziek meisje uit een streng religieus Opus Dei-gezin. Bijzondere film in meerdere opzichten.

To Sir, With Love (1967)

Een soort van Entre les Murs (2008), maar in het Londen van de jaren '60

El Sur (1983)

Onafgemaakt drama van Victor Erice, in dezelfde stijl als El Espíritu de la Colmena (1973)

Syostry (2001)

Fraai Russisch (misdaad)drama over 2 zusjes die op de vlucht zijn. Met 48 stemmen op de valreep nu nog in dit lijstje.

Van de recente films is No se aceptan devoluciones (2013) ook een vermelding waard, een Mexicaanse tragikomedie.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.