• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.364 votes
Profile

MovieMeter Top 100 2014 (+ persoonlijke top 10 2014 en floplijst)

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Twee stuks. Interstellar en totaal niet verwacht Birdman.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

McSavah wrote:

(quote)

Toch altijd jammer dat er ook users zijn die films die vorig jaar in aanmerking kwamen nu in hun top-10 hebben gezet, zoals La Grande Bellezza, Gravity en La Vie d'Adèle.

Hoezo jammer? Ik heb La Vie d'Adèle pas dit jaar in de bioscoop gezien, zo te zien was ik niet de enige. De helft van mijn top 10 bestaat uit films met productiejaar 2013 die ik pas in 2014 in de bios heb gezien, dan komen die er gewoon in.

feenah

• 352 messages
  • 1445 votes

arno74 wrote:

(quote)

Hoezo jammer? Ik heb La Vie d'Adèle pas dit jaar in de bioscoop gezien, zo te zien was ik niet de enige. De helft van mijn top 10 bestaat uit films met productiejaar 2013 die ik pas in 2014 in de bios heb gezien, dan komen die er gewoon in.

En toch klopt het volgens mij ook niet.

Er is een verschil tussen het verschijnen in de bioscoop en het zelf gezien hebben.

Voor mij telt de datum van verschijnen in België of Nederland. Als een film verschijnt in november van het ene jaar, maar jij gaat 'm pas zien in januari, dan is dat toch geen film uit het nieuwe jaar?

Dit klopt dan langs geen kanten meer.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

De enige (top)lijst ter wereld waar je As Above, So Below hoger zult aantreffen dan Birdman

jarno1975 (moderator series)

• 10970 messages
  • 2790 votes

jacobine_rodijk wrote:

De enige (top)lijst ter wereld waar je As Above, So Below hoger zult aantreffen dan Birdman

Alles hangt hier samen met het aantal stemmen. Birdman heeft slechts een 29 stemmen op dit moment. Dus bijna niemand heeft hem nog gezien. Grote kans dat die in de toplijst van 2015 nog naar boven komt (als men de film dan nog niet vergeten is)

synec

• 752 messages
  • 439 votes

feenah wrote:

(quote)

Er is een verschil tussen het verschijnen in de bioscoop en het zelf gezien hebben.

Voor mij telt de datum van verschijnen in België of Nederland. Als een film verschijnt in november van het ene jaar, maar jij gaat 'm pas zien in januari, dan is dat toch geen film uit het nieuwe jaar?

Dit klopt dan langs geen kanten meer.

Elk jaar dezelfde discussie.. Valt gemakkelijk te vermeiden door een paar iets specifiekere regels te geven voor deze lijst, maar die zijn er helaas niet. Ze moeten imo gewoon gebruik maken van het effectieve jaartal, en die dan een jaar later laten invullen. Bv. Dit jaar enkel films die in 2013 zijn uitgebracht (de '(2013)' films dus), en zo heeft iedereen ook tijd genoeg om de meeste late releases ook effectief te zien, en volgend jaar de '(2014)' films enzo voort... Geen verwarring meer met de Amerikaanse en Belgische/nederlandse release of bioscoop of dvd release... Daarbij is het ook niet slecht om films langer te laten inzinken, misschien zelfs tijd om te herzien, en niet steeds in de hype van het moment je top 10 in te gooien. Maar ach..

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

Ik had The Wolf of Wall Street op één verwacht, maar blijkbaar is zowat iedereen voor Interstellar gevallen. Verder op zich wel een mooi lijstje, maar The Hobbit: The Battle of the Five Armies vind ik eerlijk gezegd misplaatst.

Overigens mooi om te zien dat mijn nummer één (The Raid 2) toch nog de top 20 heeft gehaald.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

arno74 wrote:

(quote)

Bioscoopreleasedata lagen in 2013 en de films stonden al hoog in de lijst van vorig jaar. Dat is wat anders dan films die alleen een festivalrelease in 2013 hebben gehad en in 2014 uitkwamen in de Nederlandse bioscoop. Het gaat mij er vooral om dat ze vorig jaar al dik in de lijstjes meededen. Een Birdman die er nu instaat kan in 2015 wat mij betreft wel worden meegenomen omdat maar een select publiek de film al in de bioscoop heeft kunnen zien.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

synec wrote:

(quote)

Elk jaar dezelfde discussie.. Valt gemakkelijk te vermeiden door een paar iets specifiekere regels te geven voor deze lijst, maar die zijn er helaas niet. Ze moeten imo gewoon gebruik maken van het effectieve jaartal, en die dan een jaar later laten invullen. Bv. Dit jaar enkel films die in 2013 zijn uitgebracht (de '(2013)' films dus), en zo heeft iedereen ook tijd genoeg om de meeste late releases ook effectief te zien, en volgend jaar de '(2014)' films enzo voort... Geen verwarring meer met de Amerikaanse en Belgische/nederlandse release of bioscoop of dvd release... Daarbij is het ook niet slecht om films langer te laten inzinken, misschien zelfs tijd om te herzien, en niet steeds in de hype van het moment je top 10 in te gooien. Maar ach..

De lijst een jaar vertragen heb ik ook al eens voorgesteld. Daarmee ben je inderdaad af van de meeste knelpunten, maar zal wel niet bepaald een aantrekkelijk idee zijn wat betreft populariteit en relevantie en zo.

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Interstellar.. Blegh! Intellectueel geneuzel dat met een hoop poespas gebracht wordt. Hier en daar wat mooie effecten maar dit is natuurlijk nummer 01 onwaardig.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

De top 10 van MovieMeter is er zag ik, paar overeenkomsten met mijn eigenTop Tien 2014 (inc uitleg) Op de valreep, maar hij is er

Voor de niet-klikkers:

Vanaf begin december begint het lijstjes te regenen. We hebben gewacht met de definitieve lijst tot de laatste kanshebbers ook bekeken waren. Dit zijn de beste films van het jaar volgens de eindredactie van Beeld. Klik op de titel voor de trailer.

1. Boyhood

De grote favoriet van 2014 op menig lijst. En niet zonder reden, Richard Linklaters film waarin we een jongen letterlijk over twaalf jaar tijd zien opgroeien, is echt zó goed. Een film die je eigenlijk onbevangen moet ervaren. Zonder twijfel onze meest bijzondere filmervaring van 2014.

2. Under The Skin

Scarlett Johansson als buitenaards wezen die mannen verleidt. Een van de meest visionaire films van het jaar, die ook echt onder je huid kruipt. Visueel indrukwekkend, knap geacteerd en met een geweldige soundtrack. Hij is allesbehalve alledaags, maar verplichte kost voor de filmhuisganger.

3. Whiplash

Zelden gingen 107 minuten zo snel voorbij. Miles Teller speelt een getalenteerde jonge drummer die niets liever wil dan de top bereiken, terwijl zijn muziekleraar (een briljante J.K Simmons) op zijn beurt ook alle grenzen overschrijdt om dat in zijn leerlingen naar boven te halen. Vuurwerk!

4. Mommy

25 jaar oud is regisseur Xavier Dolan, maar zijn werk draait sinds 2009 al in Cannes. Mommy, waarin we zien hoe een alleenstaande moeder, haar gewelddadige zoon en een buurvrouw worstelen met hun situatie, ging dit jaar met de juryprijs aan de haal. Een film met grote emotionele impact.

5. Life Itself

Roger Ebert was de meest invloedrijke filmcriticus van onze tijd, misschien wel ooit. Steve James’ documentaire is een kleurrijk en diepgaand portret van een bijzonder mens, dat zijn onderwerp overstijgt door tegelijkertijd een terugblik te zijn en getuige van Eberts laatste zware maanden. Indrukwekkend.

6. Ida

Ida is een jonge wees die op het punt staat haar geloften af te nemen en non te worden. Een bezoek aan haar laatste nog levende familielid buiten het klooster resulteert echter in een zoektocht naar haar familiegeschiedenis en een kennismaking met het moderne leven, in ronduit schitterend zwart-wit gefilmd.

7. The Grand Budapest Hotel

De anticipatie was groot voor Wes Andersons laatste film, na het succesvolle Moonrise Kingdom, maar de eigenzinnige regisseur stelt niet teleur. Stilistisch is het weer een genot om naar te kijken en er is een blik acteurs opengetrokken dat zijn weerga nauwelijks kent. Letterlijk fantastisch.

8. The Wolf of Wall Street

Dat Scorsese op zijn oude dag nog een film als deze zou maken, is op zijn minst verrassend te noemen. Misschien niet naar ieders smaak, maar DiCaprio schittert als losgeslagen, steenrijke handelaar. Drie uur totale hebzucht en fout gedrag, maar geen minuut verveling. Laat dat maar aan Scorsese over.

9. The Wind Rises & The Tale of Princess Kaguya

Studio Ghibli. Of The Wind Rise óf The Tale of Princess Kaguya zou in deze top tien komen. Hoewel de laatste wat animatie betreft wint, wist Miyazaki’s laatste(?) film ons net iets meer te beroeren, al lijken we daarmee in de minderheid te zijn. Eigenlijk zijn beide films niet te missen.

10. Calvary

Tijdens het afnemen van de biecht wordt Father James verteld dat de persoon in kwestie hem gaat vermoorden. In Calvary zien we het week die hierop volgt, waarin de altijd sterke Brendan Gleeson de getroebleerde priester portretteert die worstelt met zijn omgeving en wat te doen.

Het bij tien favorieten houden is ontzettend moeilijk in een goed filmjaar. Waarom zet je de ene 4* wel in de top tien, en die andere 4* niet? Daarom enkele kanshebbers die het net niet hebben gehaald, maar wel zeer de moeite waard zijn: The Babadook, Winter Sleep, Blue Ruin, The Double, White God, Gone Girl, Interstellar, Finding Vivian Maier, How to Train Your Dragon 2, Jodorowsky’s Dune, Leviathan, Locke, Marie Heurtin, The Normal Heart, Only Lovers Left Alive, We Are the Best! en Starred Up.

Uiteraard zijn er een hoop films die we graag hadden gezien, maar wat niet gelukt is door een late Nederlandse release of simpelweg tijdgebrek. De voornaamste daarvan zijn Birdman, Deux Jours, Une Nuit en American Sniper.

Dat 2015 voor iedereen maar weer net zo’n goed filmjaar mag worden als het afgelopen jaar!

synec

• 752 messages
  • 439 votes

McSavah wrote:

.

De lijst een jaar vertragen heb ik ook al eens voorgesteld. Daarmee ben je inderdaad af van de meeste knelpunten, maar zal wel niet bepaald een aantrekkelijk idee zijn wat betreft populariteit en relevantie en zo.

True. Maar de films die het dan halen, zullen het veel meer verdiend hebben. En gegarandeerd een pak minder van die onzin blockbusters die we een jaar later toch vergeten zijn, en er nu gewoon instaan door hun 'tijdelijke' populariteit.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

La Vie D'adelle en Gravity bungelen ergens onderaan? Stonden die vorig jaar al zo hoog in de lijst dat er zo weinig op gestemd is? Je zou toch verwachten dat ze beiden minstens in de top 10 staan.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Gravity kwam in oktober 2013 al in de bioscoop ... dan is het eerder vreemd dat hij alsnog in de lijst van 2014 opduikt.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

kappeuter wrote:

Macmanus

Nee helaas, dit kon tot en met gisteren...

Jammer, volgens mij had ik het volgende ongeveer.

1. Interstellar

2. The Grand Budapest Hotel

3. Transformers: Age of Extinction

4. Guardians of the Galaxy

5. Boyhood

6. Gone Girl

7. The Signal

8. Predestination

9. Housebound

10. Godzilla

Erg mainstream lijst van mij. Weinig Europa/Aziatische films gezien dit jaar ivm drukte waardoor ik weinig zin had in te lastige/slome films. Hoop pareltjes vast gemist, maar heb mij wel lekker vermaakt met een hoop films. Op dit moment niet onbelangrijk. Top 100 is weinig spannend, maar staat wel haast alles in wat ik leuk vond dit jaar dus mag niet klagen.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Gravity kwam in oktober 2013 al in de bioscoop ... dan is het eerder vreemd dat hij alsnog in de lijst van 2014 opduikt.

Ja, als ze dus inderdaad al de lijst van 2013 stonden zou je verwachten dat ze er nu niet in mogen belanden.

Zelf dit jaar maar geen lijst ingevuld, want kom slechts op drie 4.0* films, de rest zou dan alweer moeten worden "opgevuld" met 3.5*.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Blijft toch altijd wat free-for-all deze lijst, je leert ermee leven na 11 jaar MM

Weer een wanstallig resultaat trouwens, maar dat zeg ik elk jaar geloof ik wel. Maar dat een Godzilla boven een The Wind Rises eindigt ... njah

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

11 jaar alweer ja. Ik zit bijna aan de twaalf Best time everr

Eigenlijk zou de crew - als ze al niet willen zwichten voor ons user/votes/2014 verhaal - een lijst moeten meesturen met de "dit jaar in de bios" films die je allemaal mag invoegen om dubbel postings te voorkomen.

synec

• 752 messages
  • 439 votes

danuz wrote:

La Vie D'adelle en Gravity bungelen ergens onderaan? Stonden die vorig jaar al zo hoog in de lijst dat er zo weinig op gestemd is? Je zou toch verwachten dat ze beiden minstens in de top 10 staan.

Als ik het nog goed herinner, stonden ze inderdaad wel vorig jaar beiden hoog in de top 10.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

synec wrote:

(quote)

Als ik het nog goed herinner, stonden ze inderdaad wel vorig jaar beiden hoog in de top 10.

Je kan iedere jaarlijst simpel terughalen door het jaartal in de URL te veranderen (traditie is eigenlijk dat Montorsi dit duidelijk maakt): http://www.moviemeter.nl/list/top2013

Op 2 en 7 dus.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Onderhond wrote:

Blijft toch altijd wat free-for-all deze lijst, je leert ermee leven na 11 jaar MM Weer een wanstallig resultaat trouwens, maar dat zeg ik elk jaar geloof ik wel. Maar dat een Godzilla boven een The Wind Rises eindigt ... njah

Onze smaken lijken niet altijd op elkaar Onderhond, maar ik ben het wel met je eens. Er staan een hoop typische Hollywoodfilms heel hoog. Heus wel vermakelijke in veel gevallen, of zelfs best goed, maar nauwelijks beste van het jaar materiaal naar mijn mening. Soms gewoon echt slecht, zoals Godzilla. Ik heb hem niet compleet aandachtig kunnen zien op het werk, maar de eerste indruk was wel raised eyebrow, instead of highbrow

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

De verwachte winnaar. Wat dat betreft is MM meestal best voorspelbaar. Al kan ik er wel mee leven, Interstellar is een vrij complexe, boeiende film.

Ook leuk dat Boyhood zoveel terechte credits krijgt.

Filmkriebel

• 9955 messages
  • 4647 votes

Weeral Nolan op nummer 1 (na Inception en Dark Knight Rises). Het begint een gewoonte te worden.

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

schram101 wrote:

Interstellar.. Blegh! Intellectueel geneuzel dat met een hoop poespas gebracht wordt. Hier en daar wat mooie effecten maar dit is natuurlijk nummer 01 onwaardig.

Helemaal mee eens!

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

Je kijkt wat af in zo'n jaar.

Persoonlijk was ik zelf wel erg in mijn nopjes met mijn eigen top 10.

Die smeer ik nu ook aan in mijn omgeving.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Hoogtepunten + Dieptepunten.

Op de valreep hebben Dumb and Dumber To, Locke, Kreuzweg, Greencard Warriors, Silent Ones, Coming Home, The Hobbit: The Battle of the Five Armies en Exodus: Gods and Kings een leuk plekje gekregen.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

arno74 wrote:

TOP 10 2014:

01. (01) 4.5* La Vie d'Adèle (2013)

02. (02) 4.5* La Jaula de Oro / The Golden Cage (2013)

03. (03) 4,0* No Se Aceptan Devoluciones (2013)

04. (----) 4,0* Magical Girl (2014)

05. (04) 4,0* Kamikaze (2014)

06. (05) 4,0* Le Passé (2013)

07. (06) 4.0* The Fault in Our Stars (2014)

08. (----) 4,0* Guardians of the Galaxy (2014)

09. (----) 4,0* The Judge (2014)

10. (07) 4,0* Frozen (2013)

En de volgende films heb ik nog niet kunnen zien maar ben ik wel heel benieuwd naar: o.a.

Mommy, Kreuzweg, The Signal, Winter Sleep, Whiplash

YAH87

• 230 messages
  • 0 votes

Niet per se de beste 10 films van het jaar maar wel mijn favoriete films.

10. The Fault In Our Stars

09. Selma

08. Whiplash

07. Edge of Tommorow

06. X-Men: Days of Future Past

05. Nightcrawler

04. 22 Jump Street

03. Gone Girl

02. The Raid 2: Berandal

01. Interstellar

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Mijn definitieve jaaroverzicht voor 2014

top10 NIEUW

Kis uykusu (2014) 9,5

Under the Skin (2013) 9,5

River of Fundament (2014) 9,5

The Zero Theorem (2013) 9

Blind (2014) 9

Enemy (2013) 9

La Vénus à la fourrure (2013) 9

Violet (2013) 9

Mommy (2014) 9

A Vida Invisível (2013) 9

flop10 NIEUW

Al doilea joc (2014) 1

Mancanza-Inferno (2014) 2

Oilfields Mines Hurricanes (2014) 2

Aux yeux des vivants (2014) 2

Raze (2013) 3

The Heart Machine (2014) 3

I, Frankenstein (2014) 3D 3,5

Into the Storm (2014) 4,5

Manakamana (2013) 5

The Maze Runner (2014) 5

Top10 Ouder, maar voor het eerst gezien dit jaar

Le camion (1977) 10

Conte de printemps (1991) 9

The Night of the Iguana (1964) 9

Altered States (1980) 9

Een dagje naar het strand (1984) 9

Memorias del subdesarrollo (1968) 9

Reconstituirea (1968) 9

Le clair de terre (1970) 9

Shura (1971) 9

Brand Upon the Brain (2006) 9

Flop10 Ouder, maar voor het eerst gezien dit jaar

Marnie (1964) 3

I predatori di Atlantide (1983) 3,5

Rose-France (1919) 3,5

The Mask of Fu Manchu (1932) 4

The Wrath of Vajra (2013) 4,5

Battle Beyond the Stars (1980) 4,5

Conquest of the Planet of the Apes (1972) 4,5

Die Teufelskirche (1919) 5

Superman and the Mole-Men (1951) 5

It! The Terror from Beyond Space (1958) 5

- Het was voor mij het jaar van de herzieningen. Ruim 50 stuks waaronder veel arthouse die ik in de jaren 90 voor het eerst en het laatst had gezien (een fijn weerzien met Bartas, Denis, Carax en een herontdekking van In the Mood for Love).

- Het jaar ook wel van de docu's. Ook zo'n 50 stuks waarvan ook veel in de bios

- Van de Nederlandse film. Naast docu's op dit gebied nog zo'n 27 andere Nederlanders gezien. Acht stuks maar liefst van Digna Sinke. Ook veel Ditvoorst en op de valreep zelfs een eerste Stelling. De herdenking van van Gogh leverde me ook nog een nieuwe favoriete Nederlandse film op met Dagje naar het Strand!

- Van de voornemens die ik aan het begin van het jaar had is veel gelukt. Heb me goed kunnen focussen op het inhalen van recente arthouse hits en op vergeten oude Franse meesters bijvoorbeeld. Spontane onderwerpen die op mijn pad kwamen waren de HK cinema en de Weimar cinema waar ik dan gelijk ook helemaal ingedoken ben!

- Deze zomer waren er drie vrij unieke screenings die me ook wel altijd bij zullen blijven. Napoleon met orkest olv Carl Davis, River of Fundament (episch art project waar je bij moest zijn of het waarschijnlijk voor altijd missen) en Boyhood met een zeer coole Q&A met Linklater en Arquette en ter afsluiting nog een mini-optreden van de band "Family of the Year"

Qua regisseurs stond dit jaar voor mij wel in het teken van Hitchcock. Ik zag 26 films van em (waaronder 6 herzieningen). Andere veel geziene namen zijn David Cronenberg met 9, Claire Denis met 8, Digna Sinke met 8, Tsui Hark met 7 en John Huston met 6. Die laatste was een grote ontdekking waar ik dit jaar zeker nog meer van ga opzoeken!

laatste statistieken:

totaal gezien: 825

waarvan in de bios: 259

waarvan downloads: 252

waarvan tv: 10

waarvan uit de collectie: 304

gemiddelde score: 7.4

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

beavis wrote:

waarvan tv: 10

- dat haal ik soms in een week - zeker rond Kerst

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.