- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Moviemeter Top 100 2010 (+ persoonlijke top 10 2010)
Moviemeter Top 100 2010 (+ persoonlijke top 10 2010)
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Je mag best gewoon ABN schrijven op deze NL site, maar dat terzijde
Mwoah, haal dat 'terzijde' maar weg. Ik vind dit gevalletje wel ernstig hoor. Snap jij er wat van? 
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
ma dan is da toch gemaan moeilijk om te weten welke films ge allemaal kunt pakken...
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Het is 'Dat', met een T. De zelfde toets die je hebt gebruikt in het woordje 'echt'. Bij voorbaat dank.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Anders is er gewoon een grijsgebied van films die nooit in jaarlijstjes voor kunnen komen...
En dat is erg want ...
Vind het veel leuker als er films in een jaarlijst staan die daadwerkelijk uit dat jaar komen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik ga uit van de Nederlandse bioscoopreleases, maar tel rereleases niet mee. Het zou me wat te absurd worden om Casablanca bovenaan te zetten, zelfs al is dat de beste film die ik in de bios zag dit jaar. Wel staat er nu een film uit 2008 in mijn lijst, maar ik kan er verder ook niets aan doen dat men hier zo langzaam was met het uitbrengen van The Hurt Locker.
1. A Serious Man
2. Toy Story 3
3. The Social Network
4. Mary & Max
5. Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans
6. Exit Through the Gift Shop
7. Fantastic Mr. Fox
8. The Hurt Locker
9. Scott Pilgrim vs. the World
10. Summer Wars
En dit zijn de andere films die ik vier sterren gaf:
11. El Secreto de Sus Ojos
12. Where the Wild Things Are
13. Up in the Air
14. Shutter Island
Fijn jaar. Vooral voor animatie kennelijk, want vier van die films hebben mijn lijst gehaald.
Overigens ontbrak Bad Lieutenant in het bioscoopoverzicht op MovieMeter, maar ik weet zeker dat ik die hier rond februari of maart in de bios zag. Vergeet hem niet op jullie lijstjes te zetten!
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
En dat is erg want ...

Hoe is het andersom erg dan?
Waackx
-
- 721 messages
- 1308 votes
1. Inception (2010)
2. Centurion (2010)
3. Cherry Tree Lane (2010)
4. Prophète, Un (2009)
Alternatieve titel: A Prophet
5. Kynodontas (2009)
Alternatieve titel: Dogtooth
6. Océans (2009)
Alternatieve titel: Oceans
7. Triangle (2009)
8. Shutter Island
9. I Love You Phillip Morris
10. The A-Team
Voorlopig is dit mijn top 10, ik heb een beetje weinig films gezien dit jaar (en veel daarvan waren voor 2010 gemaakt).
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Voorlopige top 10:
1. Die Fremde ( When We leave )
2. Elle S'appelait Sarah ( Here Name Was Sarah )
3. Ovsyanki ( Silent souls )
4. Inception
5. Temple Grandin
6. Shutter Island
7. The Social Network
8. Kyatapirâ ( Caterpillar )
9. L'arbre ( The Tree )
10. Año Bisiesto ( Leap Year )
Brimmi
-
- 344 messages
- 1362 votes
1. Social Network, The
2. Shutter Island
3. Ghost Writer, The
4. Inception
5. Iron Man 2
6. Sherlock Holmes
7. Toy Story 3
8. Expendables, The
9. Hurt Locker, The
10. Prince of Persia: The Sands of Time
90% Hollywood 
Waackx
-
- 721 messages
- 1308 votes
En dat is erg want ...
Vind het veel leuker als er films in een jaarlijst staan die daadwerkelijk uit dat jaar komen.
Ja iedereen zal dat fijner/logischer vinden maar anders zijn heel veel films bij voorbaat kansloos om ooit genomineerd te worden.
Als een film uit 2009 komt en hij komt hier pas in 2010 in de bioscooop dan zal hij zowel niet genomineerd kunnen worden voor 2009 als voor 2010.
Vaak zijn dat buitenlandse producties of films die sowieso al weinig aandacht krijgen (omdat ze draaien in filmhuizen of hier alleen op dvd uitkomen) en het gaat inderdaad een beetje ver om zulke films helemaal uit te sluiten.
Een film als The Hurt Locker zal dan nooit genomineerd kunnen worden.
(niet voor 2008,2009 of 2010).
Spiekercoen
-
- 326 messages
- 1450 votes
1. Alamar (2009)
2. Des Hommes et des Dieux (2010)
3. Lebanon (2009)
4. Kinatay (2009)
5. Submarino (2010)
6. Prophète, Un (2009)
7. Katalin Varga (2009)
8. Ajami (2009)
9. Politist, Adjectiv (2009)
10. Bal (2010)
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
01. 5.0* - Southland Tales
02. 5.0* - Un Prophete
03. 5.0* - Kick-Ass
04. 4.5* - De Helaasheid der Dingen
05. 4.5* - The Box
06. 4.5* - Bitch Slap
07. 4.0* - District 9
08. 4.0* - J'ai Tué Ma Mère
09. 4.0* - Inglourious Basterds
10. 4.0* - Paranormal Activity
Bij sommige films heb ik toch wel mijn twijfels of ze daadwerkelijk in 2010 uitgekomen zijn. Southland Tales, District 9 en Paranormal Activity horen daarbij.
joeri_filmfreak
-
- 143 messages
- 0 votes
inglourious bastards en paranormal activity ( 1? ) 2010 ?
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
District 9 zelf gezien op 4 September 2009. Dus zou goed kunnen dat hij hier nog draaide in 2010 hoor.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
inglourious bastards en paranormal activity ( 1? ) 2010 ?
Mijn Top10 lijst is volledig gebaseerd op de video releases lijst.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
1. Mary and Max (2009)
2. Piranha (2010)
3. Tangled (2010)
4. Buried (2010)
5. Expendables, The (2010)
6. Inception (2010)
7. Toy Story 3 (2010)
8. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 (2010)
9. Unthinkable (2010)
10. A-Team, The (2010)
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ja, ik weet het. Moet er nog zoveel joh, Kick-ass, social network, Ghost Writer..
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Ach, je bent al verder dan ik, moet zelfs Mary and Max (2009) nog zien. Nergens te verkrijgen hier. 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Dat probleem heeft iedereen, daarom pindakazen ze hem.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Zonde. Maar begrijpelijk
Ik ga de nummer 3 uit jouw lijstje ook binnenkort maar eens kijken. Oh bah, komt pas in januari zie ik nu, nouja gelukkig ben ik in een Bruce Almighty mood.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Hier in de UK wel. Is verleden week in Nederland in première gegaan, althans volgens cineworld.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Och ja, de UK. Vergeet telkens dat je hier niet woont.
Wel apart dat landen als België en Nederland eerder zijn.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Vreemd inderdaad, gebeurt de laatste tijd veel vaker. Maar niet voor lang meer hoor verhuis 22 januari weer terug. (waarom dan? Omdat Black Swan de dag ervoor hier in première gaat). 
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
1.inception
2.the social network
3.shutter island
4.buried
5. the town
6. toy story 3
7. despicable me
8. the ghost writer
9.haar naam was sarah
10.the expendables
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Voorlopige top 10:
1. Die Fremde ( When We leave )
2. Elle S'appelait Sarah ( Here Name Was Sarah )
3. Ovsyanki ( Silent souls )
4. Inception
5. Temple Grandin
6. Shutter Island
7. The Social Network
8. Kyatapirâ ( Caterpillar )
9. L'arbre ( The Tree )
10. Año Bisiesto ( Leap Year )
naast men top 10 uit 2010 heb ik ook een top 10 van films gezien in de bioscoop in 2010:
1. (2010) Die Fremde 9.5
2. (2009) Mr. Nobody 9.4
3. (2009) Uzak Ihtimal ( Wrong Rosary ) 9.3
4. (2008) Ein Augenblick Freiheit 9.2
5. (2009) City Of life And Death 8.9
6. (2010) Ovsyanki ( Silent souls ) 8.7
7. (2009) Sippur Gadol ( A Matter Of Size ) 8.6
8. (2008) Okuribito ( Departures ) 8.6
9. (2010) Elle S'appelait Sarah 8.5
10. (2010) Inception 8.5
Rosicky
-
- 1436 messages
- 1709 votes
In Film > Toplijsten en favorieten > 2010: De lijstjes:
Nu de dagen op z'n kortst zijn, en de goedheiligman alweer een week het land uit is, wordt het tijd om terug te blikken. Op het filmjaar 2010 wel te verstaan. Nu zouden we dat kunnen doen door middel van een kale top 10, maar laten we het voor de verandering eens wat uitgebreider aanpakken. Een beargumenteerde, doch beknopt verklaarde top 10 en flop 5, en daarnaast nog alle andere ins and outs, hoogte- en dieptepunten en weet ik wat nog meer van het afgelopen jaar. (Alles dat in Nederland uitkwam tussen december 2009 en nu) Een overzicht:
TOP 10:
10. Machete
Robert Rodriguez is weer helemaal terug. Machete is stoer, grappig en bovendien heel erg lomp. Heerlijke testosteron-cinema
9. The Imaginarium of Doctor Parnassus
Het verhaal loopt niet altijd even lekker en ook het einde is een chaos van jewelste, maar toch vond ik dit een erg fijne film. Sterk geacteerd, stijlvol vormgegeven en met een aantal onvergetelijke droomscenes.
8. Shanghai
Slechts door een enkeling gezien, maar zeer zeker de moeite waard. Cusack is wellicht miscast als undercover-agent in Shanghai anno 1941, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door een intense Ken Watanabe. Sfeervol en mooi geschoten, doch met de nodige gebreken.
7. Defendor
Toen ik deze prent in de DVD-speler duwde had ik niet verwacht hem in deze lijst te plaatsen. Woody Harrelson steelt echter je hart, en de film is schattig, droevig en grappig tegelijk.
6. Up in the Air
George Clooney steelt de show in deze fijne indi-film. Goed geacteerd en met het hart op de juiste plaats. Had wel wat meer Oscars verdiend.
5. Harry Brown
Levende legende Michael Caine is intens en rauw als wrekende opa. Realistische setting, sterke acteurs en met een bevredigend slot. Wellicht clichématig en voorspelbaar, maar ik hou van Harry Brown.
4. Toy Story 3
De briljante humor, timing en vormgeving van Pixar wordt nog maar eens tentoongesteld. Met vlag en wimpel de beste animatiefilm van het jaar. De plot is bovendien bijzonder vindingrijk.
3. Inception
Niet de mindfuck of het epische plot dat ik verwacht had, maar nog steeds makkelijk de beste blockbuster van het voorbije jaar. DiCaprio en co. zijn erg goed. Nolan lukt het bovendien om een ingewikkeld verhaal erg eenvoudig uit te leggen. Visueel zeer indrukwekkend.
2. The Social Network
David Fincher had ik eigenlijk al een beetje afgeschreven na het vervelende Bejamin Button, maar niets is minder waar. Opmerkelijk hoe zo'n 'standaard' plot kan uitgroeien tot zo'n razend interessant verhaal. Bovendien ook een extra positieve vermelding voor alle acteurs. Timberlake zo zomaar eens een (dikverdiende) Oscar kunnen winnen.
1. Scott Pilgrim vs. The World
Love-it or Hate-it van de bovenste categorie. Ik vind het briljant. De film ziet er nagenoeg perfect uit, is erg geestig, bij vlagen hilarisch en altijd erg cool. De retro vormgeving is erg origineel en vindingrijk. Niets dan lof eigenlijk. De soundtrack is prima, de acteurs zijn prima, eigenlijk is alles goed. Enige kleine minpuntje is de herhaling naar het einde toe.
Ook een warme aanbeveling naar: Kick-Ass, Sherlock Holmes en Fantastic mr. Fox
FLOP 5:
1.Clash of the Titans
Het bewijs dat goede acteurs geen garantie zijn voor een sterke film. Tevens het bewijs dat 3D ontzettend kan zuigen. Het plot is belachelijk, de personages van bordkarton en de special effects van een Playstation2-niveau.
2.The Loveley Bones
Gruwelprent van jewelste. De special-effect show van Peter Jackson kent geen einde. De droomwereld slaat de plank volledig mis en ook het zoetsappige einde schoot bij mij in het verkeerde keelgat.
3. Armored
Belachelijk plot over een groep waardetransportchauffeurs (mooi woord trouwens) die besluiten om hun eigen transport te overvallen. De nieuwe jonge wil dit echter verijdelen. Drie keer raden hoe dat afloopt... Erg onrealistisch en bloedeloos.
4. Precious
Door Oprah Winfrey omhoogeneukt dramafilmpje over een meisje in de getto's dat alle problemen heeft die een mens kan hebben. Een geweldig overkill aan viezigheid en miserie. Jammer van de sterke rol van Mo'Nique.
5. The Last Airbender
Visueel best prima, maar bijzonder onvakkundig verteld en tenenkrommend slecht geacteerd. Shyamalan zit in een diepe put, waarvan de bodem nog lang niet in zich is.
Ontsprongen de dans ternauwernood: Salt, Repo Men en Boondock Saints 2
Een kleine greep uit de awards die de Academy ook dit jaar niet zullen halen:
Slechtste sequel van het jaar: Boondock Saints 2
Grootste sterrencast in flauwste film: The Men who Stare at Goats
Meest van verwacht, minst van terechtgekomen: Where the Wild Things Are
Teleurstellendste blockbuster: Alice in Wonderland
Meest voorspelbare einde van het jaar: Shutter Island
Fijnste film om na afloop over te discussieren van het jaar: Unthinkable
Charmanste rol van het jaar: gedeelte eerste plaats voor Harrelson in Defendor en Ferrell in The Other Guys
Minst logische keuze ooit, dus ook van dit jaar: Jessica Alba proberen dood te maken i.p.v. gratis te liefkozen in The Killer Inside Me
Meest mislukte blockbuster van het jaar: Jonah Hex, wat wil je met een speelduur van nog geen 80 minuten en de slechtste rol die John Malkovich ooit heeft gespeeld.
Guilty Pleasure van het jaar: Piranha 3D
Slechtse kapsel van het jaar: Ralph Fiennes in Clash of the Titans
Leukste scene in verder beroerde film: Uma Thurman als Medusa in Percey Jackson
In totaal heb ik op het moment van schrijven 53 films gezien die in Nederland uitkwamen tussen December 2009 en nu. In z'n algemeenheid vond ik het een vrij zwak filmjaar.
Niet gezien uit deze periode maar nog wel op de verlanglijst: The Town en Mr. Nobody
Voor 2011 kijk ik het meest uit naar: Black Swan, True Grit en A Dangerous Method
Dat was het wel zo'n beetje. Ik zou iedereen willen vragen een soortgelijk overzicht te maken over zijn of haar eigen filmbelevingen van dit jaar.Voor nu, tot ziens!
Dit idee is afkomstig van Digg*.be
Bobbelzz0
-
- 10 messages
- 402 votes
1. Inception
2. Toy Story 3
3. Shutter Island
4. Unstoppable
5. The Social Network
6. Harry Potter and the Deadly Hallows: Part 1
7. Buried
8. The Ghost Writer
9. The A-Team
10. Kick-Ass
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Sherlock Holmes kreeg een magere 2,0*
Nog 2 films te gaan voor dit jaar. Mss is 'A Single man' toch nog iets.