• 178.379 movies
  • 12.228 shows
  • 34.008 seasons
  • 647.593 actors
  • 9.377.779 votes
Profile

De Oscars

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wat ook mee weegt is dat het uit commercieel oogpunt veel beter uitkomt als een film wint die nog overal moet gaan draaien (om fwereldwijd nog op dvd moet worden uitgebracht).

Dat speelt in het commerciele Hollywood en dus ook bij de Oscars natuurlijk ook mee.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Daarom bewaren ze ook zoveel belangrijke films tot het einde van het jaar, zodat ze Oscars kunnen winnen. Er zijn ook uitzonderingen. Crash bijvoorbeeld draaide in 2004 al op een festival en was al meer dan een half jaar voor de Oscaruitrijking van 2005 (in 2006) in de bioscoop te zien. Bij The Silence of the Lambs gebeurde ook iets soortgelijks. Maar het zijn altijd uitzonderingen.

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

Sja, sommige films zijn nou eenmaal gemaakt voor de Oscars.

garlic senior

• 4690 messages
  • 0 votes

Ik hoop dat Atonement en There Will Be Blood in de prijzen vallen, dat lijken mij de beste films.

moviemike

• 1309 messages
  • 5775 votes

Blijkbaar moet je plots in de smaak vallen bij de jury om genomineerd te kunnen worden voor zo'n oscar als acteur. Jarenlang is Johnny Depp gemeden geweest tijdens zo'n uitreiking en de laatste vijf jaren heeft hij plots vijf nominatie's op zak (vroeg of laat wint hij toch die oscar!), Clooney heeft in drie jaar tijd eentje gewonnen en nu een nominatie vast, Philip Seymour Hoffman heeft gewonnen en zag men graag terug dus na een jaar tussen opnieuw genomineert. Drie acteurs die tevoren al een indrukwekkend palmares bijeen hadden verzameld en eigenlijk nu pas worden 'erkend'. Sommigen goede acteurs en actrices vallen in het begin van hun carriëre al meteen in de smaak (Meryl Streep, Kate Winslet, Jack Nicholson), anderen krijgen na tijd hun erkenning (Johnny Depp, Leonardo DiCaprio, Michael Caine na lange tijd!) en bij sommigen vraag je het jezelf af wanneer ze die nominatie op zak gaan hebben (Christian Bale, Jim Carrey, Kevin Bacon)!

De Oscars is iets waar je kan bijhoren maar na een periode ook uit kunt gedumpt worden (Robert DeNiro, Al Pacino, Michael Douglas).

Zo'n uitreikingen zitten raar in elkaar!

Co Jackso

• 21924 messages
  • 2791 votes

moviemike wrote:

Blijkbaar moet je plots in de smaak vallen bij de jury om genomineerd te kunnen worden voor zo'n oscar als acteur. Jarenlang is Johnny Depp gemeden geweest tijdens zo'n uitreiking en de laatste vijf jaren heeft hij plots vijf nominatie's op zak (vroeg of laat wint hij toch die oscar!), Clooney heeft in drie jaar tijd eentje gewonnen en nu een nominatie vast, Philip Seymour Hoffmanheeft gewonnen en zag men graag terug dus na een jaar tussen opnieuw genomineert. Drie acteurs die tevoren al een indrukwekkend palmares bijeen hadden verzameld en eigenlijk nu pas worden 'erkend'. Sommigen goede acteurs en actrices vallen in het begin van hun carriëre al meteen in de smaak (Meryl Streep, Kate Winslet, Jack Nicholson), anderen krijgen na tijd hun erkenning (Johnny Depp, Leonardo DiCaprio, Michael Caine na lange tijd!) en bij sommigen vraag je het jezelf af wanneer ze die nominatie op zak gaan hebben (Christian Bale, Jim Carrey, Kevin Bacon)!

De Oscars is iets waar je kan bijhoren maar na een periode ook uit kunt gedumpt worden (Robert DeNiro, Al Pacino, Michael Douglas).

Deze uitleg zit ook raar in elkaar. Meestal heb je als acteur een nominatie op zak, als je in een oscar waardige film speelt. Aangezien Robert DeNiro en Al Pacino dat al lang niet meer hebben gedaan, worden ze ook niet meer genomineerd. Maar het is waar dat sommige acteurs een streepje voor lijken te hebben, ten opzichte van anderen. Maar wanneer je de prestatie van het jaar aflevert (Daniel Day-Lewis, Philip Seymour Hoffman) dan word je gewoon beloond. Het is wel duidelijk dat acteurs in Amerikaanse films een grote voorsprong hebben ten opzichte van acteurs in buitenlandse films.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

moviemike wrote:

Jarenlang is Johnny Depp gemeden geweest tijdens zo'n uitreiking en de laatste vijf jaren heeft hij plots vijf nominatie's op zak

Niet overdrijven, hij heeft pas 3 nominaties

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

moviemike wrote:

bij sommigen vraag je het jezelf af wanneer ze die nominatie op zak gaan hebben (Christian Bale, Jim Carrey, Kevin Bacon)!

Oke, met dat eerste ben ik het dus compleet met je eens. Die acteurs hebben zich immers al bewezen en mogen wat mij betreft wel genomineerd gaan worden voor een Oscar, en dan bedoel ik met name Jim Carrey.

Met het tweede ben ik het dus niet met je eens. Je kunt nergens bij horen met de Oscars. Kijk, Pacino en De Niro bijv. hebben al jaren niet meer in 'zeer goede' Oscarwaardige films gespeeld en daarom zijn ze ook niet genomineerd voor een Oscar de laatste jaren.

moviemike

• 1309 messages
  • 5775 votes

Co Jackso wrote:

Meestal heb je als acteur een nominatie op zak, als je in een oscar waardige film speelt. Aangezien Robert DeNiro en Al Pacino dat al lang niet meer hebben gedaan, worden ze ook niet meer genomineerd. Maar het is waar dat sommige acteurs een streepje voor lijken te hebben, ten opzichte van anderen. Maar wanneer je de prestatie van het jaar aflevert (Daniel Day-Lewis, Philip Seymour Hoffman) dan word je gewoon beloond. Het is wel duidelijk dat acteurs in Amerikaanse films een grote voorsprong hebben ten opzichte van acteurs in buitenlandse films.

Klopt ook niet helemaal. Je hoeft niet meteen als acteur in een oscarwaardige film zitten, je moet volgens mij als acteur in een film een oscarwaardige vertolking neerzetten. Het is al vaker gebeurt dat een acteur of actrice werd genomineerd voor een prestatie in een film die niet meteen zo bijzonder is.

Uiteraard word een ijzersterke vertolking uiteindelijk beloont met een nominatie, maar er zijn minder genomineerden dan sterke vertolkingen en dan gaan heel vaak de beloningen naar oude bekenden op zo'n uitreiking. Bij de mannelijke en vrouwelijke hoofdrollen is trouwens dit jaar 70% al een keer op z'n minst genomineert geweest!

moviemike

• 1309 messages
  • 5775 votes

The Last wrote:

(quote)

Je kunt nergens bij horen met de Oscars. Kijk, Pacino en De Niro bijv. hebben al jaren niet meer in 'zeer goede' Oscarwaardige films gespeeld en daarom zijn ze ook niet genomineerd voor een Oscar de laatste jaren.

Als acteur heeft hij de laatste jaren inderdaad niet al te veel meer bewezen maar ben er vrijwel zeker van dat De Niro veel meer oscarnominatie's in de wacht had gesleept als hij op het hoogtepunt van z'n carriëre 'The Good Shepherd' had gemaakt en identiek dezelfde film had afgeleverd!

Bij Pacino is het alweer van begin jaren 90 geleden, toen heeft hij die oscar gewonnen en dan was het gedaan! In de tussentijd heeft Pacino ondere andere "Carlito's Way", "Heat", "Donnie Brasco", "The Devil's Advocate", "The Insider" en "Insomnia" ingeblikt. Smaken verschillen misschien een beetje maar hier zou toch wel een oscarnominatie mogen tussenzitten!

Goodfella_90

• 10408 messages
  • 2596 votes

moviemike wrote:

Bij de mannelijke en vrouwelijke hoofdrollen is trouwens dit jaar 70% al een keer op z'n minst genomineert geweest!

Blijkbaar een teken dat die mensen het gewoon goed doen. Je kan ook niet verwachten dat er elk jaar weer 5 acteurs en 5 actrices opstaan die het direct beter doen dan acteurs met een grote naam, die zijn niet voor niets verworven zullen hebben.

Spetie

• 38871 messages
  • 8160 votes

moviemike wrote:

Drie acteurs die tevoren al een indrukwekkend palmares bijeen hadden verzameld en eigenlijk nu pas worden 'erkend'. Sommigen goede acteurs en actrices vallen in het begin van hun carriëre al meteen in de smaak (Meryl Streep, Kate Winslet, Jack Nicholson), anderen krijgen na tijd hun erkenning (Johnny Depp, Leonardo DiCaprio, Michael Caine na lange tijd!) en bij sommigen vraag je het jezelf af wanneer ze die nominatie op zak gaan hebben (Christian Bale, Jim Carrey, Kevin Bacon)!

Op sommige punten heb je wel gelijk, maar op sommige punten ook zeker niet. Jij zegt dat di Caprio pas na lange tijd zijn erkenning krijgt, maar volgens mij was hij in 1993 al genomineerd voor een oscar. Weliswaar voor beste bijrol maar toch aan het begin van zijn carrierre dacht ik zo. Bij Depp daarentegen is het wel raar dat ze hem nu pas zien, terwijl hij vroeger ook al zeer goed speelde.

Christian Bale verdient in mijn ogen ook zeker een keer een nominatie, die man tilt het niveau van elke film waarin hij speelt een stuk omhoog.

Waarom zou Jim Carrey genomineerd moeten worden voor een oscar? hij heeft een goede rol in Eternal Sunshine afgeleverd, maar verder viel het allemaal wel mee. Zo bijzonder goed was hij in The number 23 bijvoorbeeld ook weer niet.

We zullen wel zien wie hem deze keer wint.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Spetie wrote:

Waarom zou Jim Carrey genomineerd moeten worden voor een oscar? hij heeft een goede rol in Eternal Sunshine afgeleverd, maar verder viel het allemaal wel mee.

Truman Show, Man on the Moon...

Spetie

• 38871 messages
  • 8160 votes

otherfool wrote:

(quote)

Truman Show, Man on the Moon...

Aardige rollen inderdaad, maar niet oscarwaardig.

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

Van The Truman Show is zeker wel Oscarwaardig. Op z'n minst een Oscarnominatie.

darkjaap

• 926 messages
  • 535 votes

Ik gun Gerard Butler een Oscar, voor 300! Niet dat dat geweldig goed geacteerd was. Maar ik heb zelden iemand zo spectaculair zien vechten in film

Art

• 13507 messages
  • 3660 votes

Ben jij Yannick van de Velde dan?

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

darkjaap wrote:

Ik gun Gerard Butler een Oscar, voor 300! Niet dat dat geweldig goed geacteerd was. Maar ik heb zelden iemand zo spectaculair zien vechten in film

Met matige concurrenten als Johnny Depp, Daniel Day-Lewis, George Clooney en Viggo Mortensen moet Gerard Butler het makkelijk kunnen winnen

Macmanus

• 13726 messages
  • 3702 votes

Even mijn voorspelling:

Beste film:

No Country For Old Men

Beste Regisseur:

Coen Bros.

Beste Acteur:

Daniel Day-Lewis

Beste Actrice:

Ellen Page

Beste Bijrol Acteur:

Casey Affleck

Beste Bijrol Actrice:

Tilda Swinton

Best screenplay:

Juno - Diablo Cody

Beste Cinematography:

There Will Be Blood - Robert Elswit

Beste Editing:

Bourne Ultimatum - Christopher Rouse

Beste Documentaire:

No End in Sight

Beste Buitenlandse film:

Mongol

Beste Animatiefilm:

Ratatouille

Even de leukste categorieën genomen.

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

Dan geef ik ook maar mijn voorspelling voor de belangrijkste categorieën;

Beste Film: No Country for Old Men

Beste Regisseur: de Coens

Beste Acteur: Daniel Day Lewis

Beste Actrice: Julie Christie

Beste Mannelijke Bijrol: Javier Bardem

Beste Vrouwelijk Bijrol: Ruby Dee

Beste Originele Script: Juno

Beste Bijgewerkt Script: No Country for Old Men

Beste Animatiefilm: Ratatouille

Beste Buitenlandse Film: Die Fälscher

Beste Documentaire: No End in Sight

catweasel

• 1571 messages
  • 951 votes

Wat actrices betreft, voorspel ik Julie Christie als beste actrice en Cate Blanchett als beste actrice in een bijrol.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik ga ook even mijn voorspelling wagen:

Beste Film: No Country for Old Men

Beste Regie: Joel & Ethan Coen voor No Country for Old Men

Beste Mannelijke Hoofdrol: Daniel Day-Lewis voor There Will Be Blood

Beste Vrouwelijke Hoofdrol: Ellen Page voor Juno

Beste Mannelijke Bijrol: Javier Bardem voor No Country for Old Men

Beste Vrouwelijke Bijrol: Cate Blanchett voor I'm Not There

Beste Originele Script: Juno

Beste Bewerkte Script: No Country for Old Men

Beste Cinematografie: Atonement

Beste Muziek: Atonement

Beste Niet-Engelstalige Film: Die Fälscher

Beste Documentaire: Sicko

Beste Montage: No Country for Old Men

Beste Make-Up: Pirates of the Caribean: At World's End

Beste Art-Direction: Sweeney Todd: The Deamon Barber of Fleed Street

Beste Kostuums: Elizabeth: The Golden Age

Beste Special Effects: Transformers

En dan de categoriën waarvan ik zelfs niet het kleinste idee heb, maar die ik voor de volledigheid op de gok voorspel:

Beste Sound Mixing: Transformers

Beste Sound Editing: Transformers

Beste Liedje: That's How You Know - Enchanted

Beste Kortfilm: The Tonto Woman

Beste Korte Animatiefilm: Madame Tutli-Putli

Beste Korte Docu: Salim Baba

serpico

• 2900 messages
  • 491 votes

Hier kun je gratis de officiële poster van de oscars bestellen, met daarop ook een overzicht van alle genomineerden. Geen geld voor zo'n poster.

Overzichtje van mijn hand:

Beste Film: No Country For Old Men

Beste Regisseur: Paul Thomas Anderson

Beste Acteur: Daniel Day-Lewis

Beste Actrice: Ellen Page

Beste Mannelijke Bijrol: Javier Bardem

Beste Vrouwelijke Bijrol: Tilda Swinton (minst zekere)

Beste Originele Scenario: Juno

Beste Bewerkte Scenario: No Country For Old Men

Beste Buitenlandse Film: Mongol

Beste Cinematografie: The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford

Beste Documentaire: Sicko (nergens op gebaseerd eigenlijk)

Beste Visuele Effecten: Pirates of the Caribbean: At World's End

Beste Soundtrack: Antonement

Leukste Liedje: Anyone Else But You (Michael Cera & Ellen Page)

Dit is wat ik verwacht, niet wat ik hoop. Het lijkt me bijvoorbeeld wel vet als Viggo Mortensen een oscar zou winnen, maar die kans acht ik klein. Lijkt me ook wel ruig als Juno de oscar voor Beste Film wint. Ik ben wel benieuwd naar de uitslag dit jaar.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

serpico wrote:

Leukste Liedje: Anyone Else But You (Michael Cera & Ellen Page)

Is helemaal niet genomineert...

serpico

• 2900 messages
  • 491 votes

Is ook geen categorie

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik dacht dat je daarmee refereerde aan de categorie Beste Liedje, die wel bestaat en waarvan ik geen van de genomineerde ooit gehoord heb.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Wordt weer lang opblijven..... ik volg traditiegetrouw de show rondom de uitreiking van de oscars namelijk al jaren. Hoe "voorspelbaar" sommige winnaars ook zijn en hoe "fout" de glitter en de glamour ook vanaf het beeld je huiskamer inspringen...... het heeft wel iets en dan met name de host.

serpico

• 2900 messages
  • 491 votes

The One Ring wrote:

Ik dacht dat je daarmee refereerde aan de categorie Beste Liedje, die wel bestaat en waarvan ik geen van de genomineerde ooit gehoord heb.

Het ging slechts om de fictieve categorie van Leukste Liedje, die helaas niet bestaat, want dat ene liedje heeft gewoon een oscarwaardige toevoegende waarde...

Macmanus

• 13726 messages
  • 3702 votes

Maar de categorie bestaat wel, althans als ik leukste ook mag vertalen als beste.

Once mag daarin wel winnen trouwens, lijkt me erg leuk voor dat lieve kleine filmpje, en het is een erg aanstekelijk nummer.

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

Wel erg jammer dat het alleen op Film 1 wordt uitgezonden, maar ja, kan het later nog altijd op Youtube bekijken..

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.