- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Festival Latino Americano Rotterdam
Festival Latino Americano Rotterdam
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
PERSBERICHT
Latin American Film Festival dit jaar in teken van Mexico
De vierde editie van het Latin American Film Festival (LAFF) staat dit jaar in het teken van Mexico met de grootste Mexicaanse blockbusters van de afgelopen jaren en - in samenwerking met het Filmmuseum- een retrospectief van Luis Buñuel. Tijdens het LAFF worden meer dan 50 speelfilms, korte films en documentaires uit Latijns-Amerika vertoond. Het festival vindt plaats van 7 tot en met 14 mei 2008 in het Louis Hartlooper Complex in Utrecht.
In het themaprogramma van het LAFF staat dit jaar Mexico centraal. Toen midden jaren negentig de Mexicaanse filmindustrie dreigde in te storten, gingen de filmmakers González Iñárritu, Alfonso Cuarón en Guillermo Del Toro op zoek naar private geldschieters. Hiermee bliezen zij de Mexicaanse cinema nieuw leven in en ontstond er grote artistieke vrijheid voor de filmmakers. Dit resulteerde in onder andere de succesvolle moderne Mexicaanse films AMORES PERROS (Alejandro González Iñárritu, 2000), Y TU MAMÁ TAMBIÉN (Alfonso Cuaron, 2001) en EL LABERINTO DEL FAUNO (Guillermo del Toro, 2006), waarna voorzichtig gesproken werd van een Nieuwe Mexicaanse Golf. Deze en andere Mexicaanse publiekstrekkers van de afgelopen jaren, worden tijdens het LAFF vertoond.
Voor het themaonderdeel wordt tevens in samenwerking met het Filmmuseum het 25ste sterfjaar van de Spaanse cineast Luis Buñuel herdacht. Ter gelegenheid daarvan worden tijdens het LAFF 10 films uit Buñuels Mexicaanse periode vertoond. De cineast, die vooral bekend staat om zijn unieke stijl waarin realiteit, droom en verbeelding door elkaar lopen, maakte ruim 20 in Mexico. Luis Buñuel ging de confrontatie met kerk en staat in zijn films niet uit de weg, waardoor hij vaak werd afgeschilderd als blasfemist en ordeverstoorder. In zijn Mexicaanse periode maakte Buñuel onder andere LOS OLVIDADOS (1950), over de jongeren in de sloppenwijken van Mexico City en onlangs door Unesco tot Werelderfgoed benoemd, en VIRIDIANA (1961), waarin hij felle kritiek uit op de katholieke kerk en één van de grootste filmschandalen onder Franco veroorzaakt. Voor beide films ontving Buñuel de Gouden Palm voor beste regisseur. Het Filmmuseum presenteert van 8 mei tot en met 25 juni een uitgebreid retrospectief van meer dan 20 films en een tentoonstelling.
Tijdens het Latin American Film Festival vinden bovendien dagelijks talkshows en vraaggesprekken plaats met en door filmmakers of filmdeskundigen en is veel ruimte voor Latijns-Amerikaanse muziek en dans. Op 11 mei vindt een spetterend LaFFiesta feest plaats in de Winkel van Sinkel. Het festival wordt op woensdag 14 mei afgesloten met de uitreiking van de Latin Angel Awards in de categorieën Beste Speelfilm, Publieksprijs Speelfilm en Publieksprijs Documentaire.
Het LAFF gaat met de hoogtepunten van het filmprogramma On Tour langs theaters door het hele land. De theaters die worden aangedaan zijn Filmtheater Plaza Futura in Eindhoven, Melkweg Cinema in Amsterdam, Lux in Nijmegen en De Verkadefabriek in Den Bosch.
De kaartverkoop voor het LAFF start op donderdag 1 mei 2008. Kaarten zijn uitsluitend te koop aan de kassa’s van het Louis Hartlooper Complex, dagelijks van 11.00 tot 22.00. Kaarten zijn tevens telefonisch te reserveren op (030)2320450.
Het volledige programma is vanaf april te vinden op www.laff.nl[/url].
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
PERSBERICHT
25 Maart 2008
Gouden Beer winnaar TROPA DE ELITE openingsfilm Latin American Film Festival
Het 4e Latin American Film Festival (LAFF) opent op woensdag 7 mei met Tropa de Elite van José Padilha. Deze Braziliaanse film won tijdens het afgelopen Filmfestival van Berlijn de Gouden Beer voor beste film. Het LAFF vertoont van 7 tot en met 14 mei meer dan 50 speelfilms, korte films en documentaires uit Latijns-Amerika in het Louis Hartlooper Complex in Utrecht.
TROPA DE ELITE vertelt het op ware feiten gebaseerde verhaal van een politie-eenheid die zich eind jaren negentig in Rio de Janeiro, keihard en meedogenloos opstelt in de strijd met de drugsmaffia. Het is de eerste speelfilm van Padilha. Eerder maakte hij de bekroonde documentaire Onibus 174, over straatkinderen die in Rio een bus gijzelen.
De vierde editie van het LAFF staat dit jaar in het teken van Mexico met de grootste Mexicaanse blockbusters van de afgelopen jaren en - in samenwerking met het Filmmuseum- een retrospectief van Luis Buñuel. Tijdens het LAFF vinden bovendien dagelijks talkshows en vraaggesprekken plaats met en door filmmakers of filmdeskundigen en is veel ruimte voor Latijns-Amerikaanse muziek en dans. Op 11 mei vindt het spetterende LaFFiesta feest plaats in de Winkel van Sinkel. Het festival wordt op woensdag 14 mei afgesloten met de uitreiking van de Latin Angel Awards aan de Beste Speelfilm volgens de jury, Beste Speelfilm volgens de jongerenjury en Publieksprijzen voor Speelfilm en Documentaire.
Het LAFF gaat met de hoogtepunten van het filmprogramma On Tour langs Filmtheater Plaza Futura in Eindhoven, Melkweg Cinema in Amsterdam, Lux in Nijmegen en De Verkadefabriek in Den Bosch.
Zie ook www.laff.nl[/url]
TROPA DE ELITE wordt uitgebracht door Benelux Film Distributors en is vanaf 22 mei in de bioscoop te zien.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Klinkt interessant. Hopelijk komen er ook nog wat meer goede Braziliaanse films, al is dat eigenlijk niet zo Latijns-Amerika meer.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Programma online
Het volledige festival programma staat online. Op www.laff.nl[/url] vind je terug welke films er wanneer draaien.
Vanaf vrijdag 2 mei gaat de kaartverkoop van start in het Louis Hartlooper Complex (dagelijks van 11.00 tot 22.00 of per telefoon: 030-2320450).
Speciale gasten op het LAFF
Naast de zoon van Luis Buñuel (Juan Luis Bunuel) ontvangt het LAFF nog vele andere bijzondere buitenlandse gasten: regisseurs, scenarioschrijvers en producenten. Zij zijn aanwezig om na afloop van hun film vragen van het publiek te beantwoorden. Ook nemen velen van hen deel aan de dagelijkse talkshows.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Heb de indruk dat het programma flink is ingekrompen, dus het aantal titels dan. Kan ook zo snel niks vinden waarvan ik denk "daar moeten we zeker heen". Maar goed vroeger wel parels ontdekt, dus ik ga wel wat dingen kijken. Cochichi is eigenlijk de enige die ik nu op voorhand selecteer. Ev Tropa de Elite wil ik natuurlijk wel zien.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
PERSBERICHT
Gratis film in de open lucht!
Dinsdag aanstaande wederom film in de open lucht!
Om het LAFF gevoel vast te houden organiseert Stichting LAFF deze zomer elke maand een filmavond in de open lucht.
Elke 2e dinsdag van de maanden juni, juli, augustus en september een gratis Latijns-Amerikaanse film op het Ledig Erf.
De eerste avond (10 juni) was een groot succes en ondanks wat windvlagen hebben veel mensen genoten van Habana Blues!
Komende dinsdag 8 juli de 2e aflevering; zorg dat je erbij bent!
8 juli - 22.00: The Motorcycle Diaries, Walter Salles
(Argentinië (2004), 126’, 126’, Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld)
12 augustus - 21.30: Cidade Baixa, Sergio Machado
(Brazilië (2005), 100’, Portugees gesproken, Nederlands ondertiteld)
9 september - 21.30: Cidade de Deus, Fernando Meirelles
(Brazilië (2002), 130’, Portugees gesproken, Nederlands ondertiteld)
De Latin Film Zomer wordt mede mogelijk gemaakt door NCDO, Gemeente Utrecht, café Ledig Erf, eetcafé De Poort en Solar Cinema.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Op het eerste oog een programma waarmee ik wel uit de voeten kan. Las Acacias, Senna en Violeta se fue a los cielos ben ik het meeste benieuwd naar. Wel mis ik twee IFFR-pareltjes Sudoeste en Malaventura. Die hadden ze zeker moeten programmeren.
Al gezien:
01. Miss Bala (****½)
02. Los Viajes del Viento (****)
03. De Jueves a Domingo (***½)
04. Porfirio (***)
05. Abrir Puertas y Ventanas (***)
06. Historias Que So Existem Quando Lembradas (***)
07. Febre do Rato (*½)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
La Demora (2012) lijkt me op eerste gezicht de meest aansprekende film.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
La Demora (2012) lijkt me op eerste gezicht de meest aansprekende film.
La Demora (2012) heeft de Latin Angel Jury Award gewonnen!
Overige winnaars
Historias Que So Existem Quando Lembradas (2011) van Julia Murat – Special Mention
Os 3 van Nando Olival - Latin Angel Youth Award
Ensolorado van Ricardo Targino – Latin Angel Short Award
Un Cuento Chino (2011) van Sebastian Borensztein - Latin Angel Audience Award Feature
Senna (2010) van Asif Kapadia – Latin Angel Audience Award Documentary
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Had ik een vooruitziende blik
. Ik heb uiteindelijk maar twee films gezien, waaronder La Demora. Vanmiddag kon ik onverhoopt helaas niet naar Zoologico.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Wil dit jaar een paar dagen langsgaan en heb daarom een accreditatie aangevraagd. Erg benieuwd naar het programma. Verwacht Después de Lucía (Michel Franco), Gloria (Sebastián Lelio), Infancia Clandestina (Benjamín Ávila) en hopelijk ook nog prikkelende titels van andere Filmfestivals.
De openingsfilm is al bekend gemaakt:
Carlos Gutierrez, overdag een lusteloze fabrieksarbeider, ’s nachts een ster in de glamoureuze wereld van celebrity-imitators in Buenos Aires. Zijn absolute geloof in zijn reïncarnatie van Elvis leidt echter tot de complete ontkenning van zijn eigen realiteit. Wanneer zijn ex-vrouw een ongeluk krijgt en hij plots voor zijn dochter Lisa Marie moet zorgen, is hij genoodzaakt zijn prioriteiten te herzien.
Regisseur Armando Bo vertelt in zijn regiedebuut een enigszins somber, maar sympathiek verhaal over (het gebrek aan) persoonlijkheid, ontkenning en fanatisme. Na het jarenlang regisseren van vele commercials schreef Armando Bo vier jaar geleden samen met Nicolas Giacobone het script van The Last Elvis. Tijdens de ontwikkeling van het script schreef Bo tevens mee aan Alejandro González Iñárritu’s Biutiful. Iñárritu (Babel, 21 Grams, Biutiful) is producent van The Last Elvis.
Distributeur Amstelfilm brengt The Last Elvis 16 mei uit in de Nederlandse filmtheaters.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Las in de nieuwe Filmkrant het volgende:
Aandacht voor Argentinië is er ook op het filmfestival MOOOV (mooov.be), dat van 19 t/m 28 april in het Belgische Turnhout wordt gehouden. Naast Elefante blanco zijn te zien El muerto y ser feliz, Beauty, Los salvajes, El último Elvis en Infancia clandestina.
Daarmee passeren ze Leones (Jazmín López) én Noche (Leonardo Brzezicki).
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
De meeste Argentijnse films die op het programma staan voor MOOV ga ik ook zien. Enkel El último Elvis zal niet lukken.
Nog geen volledig programma zie ik op de site?
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
9 april programma online: LAFF – Latin American Film Festival
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Het programma staat online. Op het eerste gezicht ziet het er wat 'magertjes' uit maar dat komt mede omdat ik al behoorlijk wat gezien heb.
- Carne de Perro (★★★)
- El Mariachi ( - )
- Garage Olimpo (★★★★)
- Juan de los Muertos (★★★★)
- La Pasión de Michelangelo (★★★★)
- Los Salvajes (★★★★)
- Tony Manero (★★★½)
- Violeta se Fue a Los Cielos (★★★★)
Heb zelf Beauty, Despues de Lucia, Infancia Clandestina, La Playa D.C., La Sirga, Las Lagrimas, The Last Elvis en Workers genoteerd. La Rabia en No moet ik ook nog steeds zien. Mis ik nog iets bijzonders? En wie is van plan om ook langs te komen?
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Mijn programma:
01. Cuchillos en el Cielo (14.30 - 16.10 | LHC 3)
02. Las Lagrimas* (17.45 - 19.00 | LHC 4)
03. Sofia El Terco (19.30 - 21.15 | LHC 4)
04. Dias De Gracia (21.45 - 00.15 | LHC 3)
Donderdag:
01. La Sirga* (14.45 - 16.00 | LHC 2)
02. Polvo (18.00 - 19.40 | LHC 4)
03. El Muerto Y Ser Feliz (20.00 - 22.00 | LHC 1)
04. Beauty* (22.15 - 00.00 | LHC 1)
Vrijdag:
01. Granito (13.15 - 15.10 | LHC 3)
02. No* (15.30 - 18.00 | LHC 4)
03. Después de Lucía* (19.30 - 21.30 | LHC 3)
04. O Que Se Move* (22.00 - 23.45 | LHC 4)
Zaterdag:
01. Infancia Clandestina* (15.00 - 15.15 | LHC 1)
02. La Playa D.C.* (18.15 - 20.00 | LHC 4)
03. Una Noche (20.15 - 22.00 | LHC 2)
04. The Last Elvis* (22.30 - 00.15 | LHC 1)
Zondag:
01. Workers* (12.00 - 14.10 | LHC 2)
02. La Rabia* (15.30 - 17.30 | LHC 4)
Waar een sterretje achter staat verwacht ik wel het een en ander van. Al dan niet goed ontvangen op eerdere Filmfestivals. Zijn er nog mensen van plan om te gaan? 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
ik wil woensdag de eerste drie films in LH 1 doen en dan door naar de quiz!
geen overlap dus qua screenings helaas en alleen La Sirga beiden in het programma...
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Ga volgend weekend eens naar 't programma kijken, maar ik wil in ieder geval Los Salvajes meepikken, want die heb ik op het IFFR gemist. Dan heb ik heel die dolende-Argentijnse-tieners-trilogie compleet.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Ga volgend weekend eens naar 't programma kijken, maar ik wil in ieder geval Los Salvajes meepikken, die heb ik op het IFFR gemist. Dan heb ik heel die dolende-Argentijnse-tieners-trilogie compleet.
En deze trilogie bestaat nog uit?
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Het is geen echte trilogie, gewoon een connectie die heel erg opviel tijdens het IFFR. Het zijn alle drie debuutfilms over ronddolende jongeren (grotendeels(?) in de natuur), die in toon en benadering opvallend veel overeenkomsten delen.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Zou ik graag ook nog ergens willen zien, los salvajes alvast een aanrader.
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Hoop ook dat ze nog opgepikt worden, 't zou enorm zonde zijn als die films in de obscuriteit verdwijnen. Heb zelf blijkbaar precies de juiste selectie gemaakt op 't IFFR, nu kan ik de 3e titel alsnog zien. Al had ik natuurlijk liever Noche in de programmering gezien.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Ga volgend weekend eens naar 't programma kijken, maar ik wil in ieder geval Los Salvajes meepikken, want die heb ik op het IFFR gemist. Dan heb ik heel die dolende-Argentijnse-tieners-trilogie compleet.
had dezelfde selectie als jij tijdens het IFFR en ben ook erg blij dat ik Los Salvajes nog even mee kan pikken zo!!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Vanaf a.s. zaterdag een LAFF prijsvraag op MovieMeter!
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Heb het volgende even in elkaar geknutseld:
13:45 | LHC2 – Workers
17:45 | LHC4 – Las lágrimas
09 mei donderdag
14:45 | LHC2 – La sirga
17:30 | LHC1 – Después de lucía
20:00 | LHC1 – El muerto y ser feliz
22:15 | LHC1 – Beauty
10 mei vrijdag
13:00 | LHC1 – Los salvajes
16:30 | LHC2 – La pasión de michelangelo
Benieuwd hoeveel films ik hiervan ga redden 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Jammer dat Los Salvajes niet draait op 11 mei. Ook spijtig dat Leones en Noche niet in het programma zitten, baal nog steeds dat ik die gemist heb op het IFFR.
Zaterdag 11 mei
15:00 Infancia Clandestina
17:30 El Muerto y Ser Feliz
20:15 Una Noche
22:15 Las Cosas como Son
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Sla de zondag over dus ik ga woensdag hopelijk meteen voor de twee beste fims van het LAFF. 
02. Las Lagrimas* (17.45 - 19.00 | LHC 4)
03. Sofia El Terco (19.30 - 21.15 | LHC 4)
04. Dias De Gracia (21.45 - 00.15 | LHC 3)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Het LAFF zit er alweer op. De prijzen zijn uitgedeelt en we hebben weer met ze allen - Beavis / KoenR / McSavah / Mochizuki Rokuro / Querelle - de nodige bijzonder films gezien. Mijn lijstje:
01. La Playa D.C. (★★★★)
02. Infancia Clandestina (★★★★)
03. La Sirga (★★★½ / ★★★★)
04. No (★★★½)
05. Las Lágrimas (★★★½)
06. El último Elvis (★★★½)
07. Workers (★★★ / ★★★½)
08. Nosilatiaj. La Belleza (★★★)
09. Granito (★★★)
10. Después de Lucía (★★½)
11. O Que Se Move (★★½)
12. Polvo (★★)
13. El muerto y ser Feliz (★★)
14. Una Noche (★★)
De beste films van het LAFF zag ik al op eerdere Filmfestivals maar ik moet eerlijk bekennen dat ik erg te spreken ben over mijn Top 5 (+ Workers). Met twee hele bijzondere Colombiaanse films er tussen. Hoe vaak komt dat voor? Het meest opmerkelijke daarvan is dat mijn NR 1. al eerder op het IFFR draaiden. Wat andermaal bevestigd dat de Latijns-Amerikaanse op het IFFR van een uitzonderlijk hoog niveau was. Moet oppassen dat mijn eindejaarslijstje niet voor de helft bestaat van Latijns-Amerikaanse Cinema.
Samen met Beavis en nog een paar Filmfreaks de Latijns-Amerikaanse Filmquiz gewonnen. Viel me op dat maar weinig mensen echt iets weten over de hedendaagse Latijns-Amerikaanse Cinema. Een makkelijke vraag als wie is dat op de foto - Walter Salles - werd niet of nauwelijks ingekopt en zo zaten er wel meer vragen vragen tussen die voor mij doen erg simpel waren. Desalniettemin een erg gezellige avond. 
Wat me trouwens opviel was dat het echt een vrouwenorganisatie is. Van programmeurs en directrice tot aan zelfs de operateurs. Terwijl in de 'vakjury' op één vrouw na alleen maar mannen zaten.
Ben benieuwd hoe dit Filmfestival zich de komende jaren zal gaan ontwikkelen. Vooral omdat er dit jaar sprake was van de helft minder subsidie. En een aantal sponsors hadden zich op het laatste moment teruggetrokken waardoor het de helft kleiner werd in alles. Uiteindelijk klein maar wel erg fijn.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Haha, uiteindelijk maar liefst 1 film gezien, maar die was gelukkig wel de moeite waard.
En Después de Lucía had mij dus wél goed bevallen als ik die namen zie.. wijsvingertjes
Vooral Campos noemen is een erg dikke plus 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Op de kinder workshop bij het LAFF is een LEGO-stopmotion filmpje gemaakt.
Mijn dochter (Doris) heeft ook bijgedragen ('t gaat een beetje snel...):