- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Grindhouse
-
- 828 messages
- 1686 votes
Redelijk brakke line-up dit jaar toch wel.
Wat betreft grote namen misschien wel, maar dit is wel de kans om onbekendere dingen te zien. Zo ben ik echt razend benieuwd naar de twee films van Skolimowski die ik ga zien, net als een film als L'Ange en die Koreaanse thriller uit 1960 die dankzij Martin Scorsese gerestaureerd is. Eigenlijk is het op het IFFR ook veel leuker om dat soort films te zien dan de nieuwe film met Theo Maassen die de maand erna overal te zien is.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3702 votes
Uiteraard, maar zelfs kleinere namen doen me weinig. Misschien gil ik te vroeg, maar zie erg veel typische lees saaie festivalfilms. Ben ik een klein beetje op uitgekeken, ben een beetje opzoek naar de nieuwe Calvaire, Primer of Pi. Niet echt naar de nieuwe "mensen staren naar de leegte" oost-blok film saaiheid. Niet dat ik iemand dat laatste wil ontnemen natuurlijk, ieder zijn ding.
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
Heb toch het idee dat grote filmfestival hun handen meer van dat soort films houden. Als je de nieuwe Primer, Calvaire of Pi wil zien kijk je gewoon naar de Fantastic Film Fests (Amsterdam/Brussel). Daar heerst de genrefilm en niet zozeer de arthouse film.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Er is een heel programma met Aziatsche horrorfilms. Er is Skolimowski, die ook dat soort films (meestal) niet maakt. Er is weird gedoe als L'ange. Er is een nieuwe Tsukamoto en de twee eerste films, kortere, van Tsukamoto. Er is JCVD. Er zijn Koreaanse misdaadthrillers. En dan noem ik nog lang niet alles.
Niet meer of minder dan andere jaren volgens mij. Als dat niet genoeg is voor je verwacht je denk ik gewoon het verkeerde van het IFFR en kun je beter naar het AFFF gaan in mei.
edit>> Wat onderhond zegt dus.
Grindhouse
-
- 828 messages
- 1686 votes
Meer genrefilms zou inderdaad wel fijn geweest zijn. Een film als Dai Nipponjin was vorig jaar bijvoorbeeld een heerlijke afwisseling. Daar zouden ze er wel meer van mogen programmeren. Maar toch vind ik dat als je voorbij de grote festivalfilms als Slumdog Millionaire, Gomorra, en dergelijke kijkt, er nog behoorlijk wat obscure, intrigerende films te vinden zijn. Volgens mij zijn Pi, Primer en Calvaire trouwens alledrie op het IFFR geweest. Maar op zich begrijp ik de kritiek dus ook wel.
Grindhouse
-
- 828 messages
- 1686 votes
Er is een heel programma met Aziatsche horrorfilms. Er is Skolimowski, die ook dat soort films (meestal) niet maakt. Er is weird gedoe als L'ange. Er is een nieuwe Tsukamoto en de twee eerste films, kortere, van Tsukamoto. Er is JCVD. Er zijn Koreaanse misdaadthrillers. En dan noem ik nog lang niet alles.
Inderdaad. Ik denk ook dat het vooral aan de gemiddelde festivalbezoeker ligt, en misschien ook de manier waarop het IFFR zichzelf promoot. Want waar wordt over gesproken? Over films Slumdog Millionaire, Gomorra, en die oh zo belangrijke tiger award films waar we nooit meer iets van horen. Naar de films die jij noemt moet je echt op zoek gaan. Maar wanneer je dat doet is er volgens mij nog wel heel wat moois te zien.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
in ruil voor The Mighty Peking Man
Die heb ik trouwens een paar jaar terug in Rotterdam gezien. Wel tijdens de nacht van de wansmaak maar toch. 
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3702 votes
Niet meer of minder dan andere jaren volgens mij. Als dat niet genoeg is voor je verwacht je denk ik gewoon het verkeerde van het IFFR en kun je beter naar het AFFF gaan in mei.
Ja daar ga ik ook heen
Beetje gechargeerd gezegd natuurlijk. En ervaring leert dat er zeker wel een leuk pareltje ronddwaalt op het festival. Maar zie de Noe of Mortier vooralsnog niet. JCVD is natuurlijk extreem laat. De Aziatische horror spraken me ook matig aan, leek me op voorhand wel leuk, maar de keuzes doen me weinig. Maar ik zei al misschien gil ik te vroeg. Overigens draaide Calvaire op het IFFR en Pi en Primer ook volgens mij ook. Dus hoef ik normaal niet voor naar AFFF hoor.
Bedoelde ook niet per se genrefilms, maar meer films die wel arthouse zijn maar niet op zo een overduidelijke manier. Met mensen die voor zich uit staren en shots die duren en duren, je kent het wel. Leuk zo op zijn tijd hoor, maar als ik er drie achter elkaar van voorgeschoteld krijg dan is leuk anders.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Als je de nieuwe Primer, Calvaire of Pi wil zien kijk je gewoon naar de Fantastic Film Fests (Amsterdam/Brussel).
Primer heb ik destijds in Rotterdam gezien hoor.
Een beetje gelijk heb je wel. Rotterdam richt zich meer op de conventionele genres, maar er is wel degelijk meer te vinden.
Er is een heel programma met Aziatsche horrorfilms.
De films die daarin zitten lijken mij alleen niet echt boeiend. Ik snap het ook niet zo goed, dat programma. Het lijkt wel of ze voor weinig geld een doos spookfilms uit een paar landen op de kop hebben kunnen tikken. Er zat weinig tussen wat mij interesseerde (terwijl ik wel in het genre geinteresseerd ben).
PatrickL
-
- 1586 messages
- 2398 votes
Mijn programma:
Zaterdag, januari 24, 2009
El Arbol
Paper Soldier
Liverpool
Schattenwelt
Donderdag, januari 29, 2009
24 City
Still Walking
Vrijdag, januari 30, 2009
Blind Loves
Delta
Troubled Water
Schottentor
Involuntary
Zaterdag, januari 31, 2009
Louise-Michel
Blind Pig Who Wants to Fly
Tony Manero
I Sell the Dead
Achilles and the Tortoise
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
Primer heb ik destijds in Rotterdam gezien hoor.
Een beetje gelijk heb je wel. Rotterdam richt zich meer op de conventionele genres, maar er is wel degelijk meer te vinden.
Weet ik, al heb ik de indruk dat dat de vorige jaren wat meer was. Lijkt me dus ook te komen door de opkomst van BIFFF en AFFF, die een beetje die rol zijn gaan overnemen en in dat segment toch veel meer te bieden hebben.
Daarnaast begrijp ik ook niet echt wat ze met dat horror programma van plan zijn. Het idee met het ingericht huis vond ik super, maar als je dan de regisseurs ziet die ze ervoor hebben gestrikt ...
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
za 24:
12:00 The Karamazovs
14:30 Still Walking
17:00 Parque via
12:00 The Karamazovs CI5
14:30 Still Walking CI1
17:00 Parque Via Luxor
Zaterdag 24e
[...]
Karamazovi / Zelenka
Still Walking / Kore'Eda
Parque Vía / Rivero Huerta
Dit vraagt om een meeting... Als jullie willen, stuur dan maar even een pm.
edit: nog een kandidaat gevonden: 
17:00 Parque Vía
Paalhaas
-
- 1582 messages
- 2569 votes
Geweldig om te horen dat er een Skolimowski-retrospectief is op het IFFR. Hij heeft pas een handjevol stemmen hier op de site, maar de 2 films die ik van hem zag (Deep end en The shout) waren allebei uitmuntend! Ik kan iedereen die houdt van Britse 60s/70s cultcinema (denk aan Roeg, Lester, Blow up, etc.) van harte aanraden deze twee films te gaan zien. Ook Moonlighting schijnt geweldig te zijn.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Iets na achten in de rij, koude voeten, binnen opwarmen met koffie, grapjes maken met tafelgenoten over de filmploeg die op zoek is naar slachtoffers, blijkbaar iets te hard, verschrikkelijk interview die hopelijk niet on-line komt te staan, eindelijk aan de beurt, alle kaartjes kunnen bemachtigen + niet hoeven te betalen voor m'n Tijgerpas. Ik vind het prima hoor, ik heb er weer zin in.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2378 votes
Stond er pas kwart voor 9, lichtjes verslapen. Was #140, 12 uur aan de beurt, maar toch alles wat ik wilde.
Grindhouse
-
- 828 messages
- 1686 votes
Geweldig om te horen dat er een Skolimowski-retrospectief is op het IFFR. Hij heeft pas een handjevol stemmen hier op de site, maar de 2 films die ik van hem zag (Deep end en The shout) waren allebei uitmuntend! Ik kan iedereen die houdt van Britse 60s/70s cultcinema (denk aan Roeg, Lester, Blow up, etc.) van harte aanraden deze twee films te gaan zien. Ook Moonlighting schijnt geweldig te zijn.
In Polen is een dvd box met de films Identification Marks: None, Walkover, Barrier en Hands Up! verschenen. Onder andere hier te bestellen, voor iets meer dan 21 euro. Napisy: angielskie betekent Engelse ondertiteling. Ga twee van z'n films zien op het IFFR. Misschien dat ik die box daarna eens bestel. 
Hier trouwens Engelse uitleg over hoe te bestellen op deze site. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Goed nieuws Grindhouse. Als de vier films die ik ga bekijken me bevallen zal ik het overwegen. Slechts een dubbeling in mijn Skolimowski films en die in de box.
En verder nog meer goed nieuws: Bij de kassa twee gaten in mijn programma kunnen vullen. En niet de minste. Zodoende een plekje voor Still Walking op zaterdag vastgelegd en 35 Rhums van Claire Denis op de dinsdag. Verbaasd over dat het nog ging en ik heb niet in de rij gestaan
Reserveringen ook meteen afgehaald.
Verder een catalogus gekocht, een Tijgerpas én een rompertje! Die rompertjes worden inmiddels ook een hele collectie. Ze zijn voor 12 maanden, dus Doris mag er alleen nog maar op sabbelen, ze past er nog lang niet in! 
Dus mijn definitieve programma:
Donderdag 22e
Identification Marks: None / Skolimowski
Tokyo Sonata / Kurosawa
Vrijdag 23e
La Frontière de l'Aube / Garrel
Achilles and the Tortoise / Kitano
Unmade Beds / Dos Santos
Kasaba / Ceylan
Zaterdag 24e
Le Départ / Skolimowski
Karamazovi / Zelenka
Still Walking / Kore'Eda
Parque Vía / Rivero Huerta
Los Bastardos / Escalante
Dinsdag 27e
Asya's Happiness / Konchalovskiy
35 Rhums / Denis
Deep End / Skolimowski
Vrijdag 30e
River People / He (samen met okuki)
Four Nights with Anna / Skolimowski
Zaterdag 31e (de hele dag samen met okuki)
24 City / Jia
The Housemaid / Kim
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Verder een catalogus gekocht, een Tijgerpas én een rompertje! Die rompertjes worden inmiddels ook een hele collectie. Ze zijn voor 12 maanden, dus Doris mag er alleen nog maar op sabbelen, ze past er nog lang niet in! 
Zal haar vast heel snoezig staan 
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2378 votes
...en ik heb niet in de rij gestaan 
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? 
Paalhaas
-
- 1582 messages
- 2569 votes
In Polen is een dvd box met de films Identification Marks: None, Walkover, Barrier en Hands Up! verschenen. Onder andere hier te bestellen, voor iets meer dan 21 euro. Napisy: angielskie betekent Engelse ondertiteling. Ga twee van z'n films zien op het IFFR. Misschien dat ik die box daarna eens bestel. 
Hier trouwens Engelse uitleg over hoe te bestellen op deze site. 
Dat is goed nieuws. Bedankt voor de research.
Die vier films vormen trouwens de Leszczyc-tetralogie, genoemd naar de hoofdpersoon, gespeeld door Skolimowski zelf. Heb er nog geen enkele van gezien, dus ik ben erg benieuwd.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2378 votes
Lijstje:
Paper Soldier
Breathless
Nightmare Detective 2
Tokyo Sonata
L'Ange
The Chaser
The Hungry Ghosts
Lazarus Episode 1-2-0
Voor de rest zie ik het in de loop van de week wel, maar dit waren de titels die ik toch eigenlijk wel wilde zien, en is ook gelukt 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? 
Ik ben om vijf over negen binnengewandeld met het idee "ik zie wel welk volgnummer ik krijg". Nummer 200-nog-wat. Toen ben ik naar mijn werk gegaan, toen heb ik ingeschat op basis van de vorige jaren hoe laat ik ongeveer aan de beurt zou zijn (ik heb een heel flexibele baas, dat helpt ook).
Toen ik weer bij De Doelen aankwam was mijn nummer zo ongeveer binnen een minuut aan de beurt. Heb nog tien minuten binnen moeten wachten voor de kassa. Dus toch een beetje een rij. Moet zeggen bijna meer geluk dan wijsheid, maar het geluk kwam mij denk ik toe
Ze doen zo'n 40 nummers per uur in het begin blijkbaar.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2378 votes
Ik ben om vijf over negen binnengewandeld met het idee "ik zie wel welk volgnummer ik krijg". Nummer 200-nog-wat. Toen ben ik naar mijn werk gegaan, toen heb ik ingeschat op basis van de vorige jaren hoe laat ik ongeveer aan de beurt zou zijn. Toen ik weer bij De Doelen aankwam was mijn nummer zo ongeveer binnen een minuut aan de beurt. Heb nog tien minuten binnen moeten wachten voor de kassa. Dus toch een beetje een rij. Moet zeggen bijna meer geluk dan wijsheid, maar het geluk kwam mij denk ik toe
Ze doen zo'n 40 nummers per uur in het begin blijkbaar.
Dat heb je echt goed gedaan. Het was namelijk wel een beetje tergend om te zien hoe het voor mensen zoals ik, die uberhaupt nog geen kaartjes hadden, zolang duurde omdat mensen die enkel kaartjes op kwamen halen in een keer door mochten lopen. Naarmate de tijd vorderde ging het namelijk steeds minder snel omdat er steeds meer enkel kaartjes kwamen halen..
Maargoed, moet eigenlijk niet zeiken ook, ik was zelf te laat 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Donderdag 22e
Identification Marks: None / Skolimowski
Tokyo Sonata / Kurosawa
Zin in een gesprekje?
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Schematje Nevyn & Koenr:
Vrij 23
22:00 4bia
Za 24
17:30 Cute Girl
Zo 25
10:15 Beautiful Crazy
16:00 12 Lotus
22:00 Nightmare Detective 2
Wo 28
21:30 Achilles and the Tortoise
Vr 30
22:15 First Things First: Alonso, Bong & Tsukamoto
Za 31
22:00 JCVD
Zondag niet de mooiste tijden, maar we vermaken ons wel. Anders kijken we tussendoor wel een filmpje thuis.
Vrij definitief verder. Misschien dat we dinsdagmiddag nog Nonko meepakken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Za 24