- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Documentary Festival Amsterdam - IDFA
International Documentary Festival Amsterdam - IDFA
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
A Strange Love Affair with Ego is Nederlandse winnaar op IDFA - FILM - PAROOL
A Strange Love Affair with Ego van Ester Gould heeft de prijs voor beste Nederlandse documentaire gewonnen op het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA).
De openingsfilm A Family Affair van de Nederlandse regisseur Tom Fassaert kreeg de speciale juryprijs in het Nederlands deel van de competitie.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Afghaanse rapster wint publieksprijs op IDFA | Film | de Volkskrant
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Directeur Ally Derks verlaat IDFA na dertig jaar | Film | de Volkskrant
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Nieuw programma op IDFA: The Quiet Eye | IDFA
Gaat mijn eerste IDFA worden. 
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
3 november 2016 het hele programma online!
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Genoteerd: Dead Slow Ahead (Mauro Herce), Exile (Rithy Panh), Hospital (Frederick Wiseman), Handsworth Songs (John Akomfrah), Homo Sapiens (Nikolaus Geyrhalter), LoveTrue (Alma Har’el), Alexei and the Spring (Seiichi Motohashi), All These Sleepless Nights (Michal Marczak), Tempestad (Tatiana Huezo), I Dimenticati (Vittorio De Seta), Shepherds' Journey into the Third Millennium (Erich Langjahr), Lumumba: Death of a Prophet (Raoul Peck) en Light Year (Mikael Kristersson).
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Nog grote aanraders/buzz docu's?
Ik ga waarschijnlijk niet maar heb wel een paar favo's, met kort gezegd als thema's muziek, oorlog, migratie en weirdness:
en...
29/11 op TV:
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ik ga zoals altijd de laatste dag naar een best of ding. Nog onbekend wat er komt.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Per toeval kwam ik er net achter dat het IDFA El Mar la Mar vertoond!
En al vlug scrollend door hun programma toch weer genoeg bijzonderheden hoor. Nog een paar die ik graag had willen zien:
- The Ancient Woods (Mindaugas Survila)
- City of the Sun (Rati Oneli)
- House in the Fields (Tala Hadid)
- Híbridos, the Spirits of Brazil (Vincent Moon en Priscilla Telmon)
- Happy Winter (Giovanni Totaro)
- SantiagoJoão Moreira Salles)
- Turtle Rock (Xiao Xiao)
- Untitled (Michael Glawogger, Monika Willi)
- Paris (Raymond Depardon)
- The Mind of Clay (Mani Kaul)
- The Lovers' Wind (Albert Lamorisse)
- Le Joli Mai (Chris Marker en Pierre Lhomme)
- In My Father's House (Fatima Jebli Ouazzani)
- Incense-Navigator (Alexander Kuprin)
Biosguru
-
- 1557 messages
- 5096 votes
Hoe zit het eigenlijk met de programmering op IDFA. Ik zag deze maand per toeval Spielberg, Inconvenient Truth 2 en Whose Streets? Alle drie zeer ondermaats in mijn ogen. Was dat toeval of is de rest van de selectie ook zo mwah? Ik zou me persoonlijk voor alle drie schamen als ik ze geprogrammeerd had.
Ik kijk overigens met veel plezier docu's vooral die van Field of Vision vindt ik vaak zeer de moeite waard. En vorig jaar waren zowel Tickled, 13th als O.J. Simpson made in America zeer de moeite.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
https://www.idfa.nl/nl/collectie/films?page=1&filters[edition.year]=2017
google is your friend.
Biosguru
-
- 1557 messages
- 5096 votes
Ja, ben bekend met Google. Maar ik vroeg me dus eigenlijk af of er meningen waren over de programmering. Net als IFFR wel eens een jaar kan tegenvallen...
Laten we het eens 180 graden omdraaien. Wat zijn de mustsee docu's dit jaar op IDFA? Dat is wat positiever. Ik was te lomp, maar ook wel een beetje geschrokken van die drie docu's die ik zag. Excuseer.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Volgens mij gaan hier nauwelijks gebruikers van MM naartoe. Hoewel ik er nog nooit geweest ben zie ik het IDFA meer als een journalistiek / politiek filmfestival. Dus pratende hoofden en voice-overs die je begeleiden bij de (politieke) onderwerpen. Uitzonderingen daargelaten. De 'artistiekere' documentaires kun je twee maanden later zien op het IFFR.
Dit zegt ook wel iets:
Maar iedereen kent elkaar in de Nederlandse filmwereld dus echt kritisch kunnen ze dan niet worden tegenover elkaar. Check bijvoobeeld dit stuk:
Biosguru
-
- 1557 messages
- 5096 votes
Ah ok, duidelijk. Dank je voor je antwoord en de links. Waardeer ik zeer! Ga ik eens lezen. Want ik zat me al af te vragen of ik nou gek ende snobistisch aan het worden was. En kon het niet rijmen met de universele bewieroking van IDFA in de media. En deze 3 docu's in het bijzonder.
Ik heb het nog niet eens over artistieke waarden. Maar over een basis verhaallijn en een betoog opzetten dat een beetje hout snijdt. Als dat al niet lukt...
Heel kort door de bocht, dit lijkt op een media feedback loop. "Docu's die makkelijk te quoten en te behappen zijn"
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ik ga er elk jaar heen, alleen dit jaar toevallig niet.
Maar uitgerekend dit festival is juist enorm breed qua aanbod.
Van lichtere naar zwaardere onderwerpen. Van pratende hoofden naar docus zonder enige tekst.
Van NL naar plaatsen aan het einde van de wereld.
Ik heb er sportdocus, natuurdocus, muziekdocus, politieke docus, journalistieke docus of eigenlijk docus over elk denkbaar maatschappelijk onderwep gezien.
Van massamoorden tot babys tot ziektes tot liefde voor autos of koken.
Wellicht eens gaan kijken ipv deze nogal erg onhandige vooroordelen.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Maar Kos, jij hebt toch nog nooit iets zelf uitgezocht? De volkskrantdag is voor dagjesmensen zodat ze kunnen zeggen dat ze ook op het IDFA geweest zijn. En al die onderwerpen die je noemt kun je mooi in de vorm van journalistieke documentaires plakken.
Meen trouwens dat Hans Beerekamp in het verleden zeer kritisch is geweest op het beleid en programmering van IDFA. Wellicht de moeite waard om eens op te zoeken. Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd van de IDFA-bezoeker? Is dat wel eens onderzocht? Cappuccino-slurpende senioren? 
Biosguru
-
- 1557 messages
- 5096 votes
Wellicht eens gaan kijken ipv deze nogal erg onhandige vooroordelen.
Dat is flauw, want ik oordeel juist op drie docu's die ik gezien heb. En dat zijn volgens mij vrij belangrijke docu's in het programma. Zeker qua publieksbereik. Ik kom er overigens net achter dat ik Risk van Laura Poitras ook al gezien heb....
Ik ben niet terug in de tijd gegaan om die docu's omlaag te stemmen om hier nu een punt te maken. Voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen docu's, net als kritiek op bijvoorbeeld kunst niet direct inhoud dat je tegen kunst bent. We mogen het toch ook over een tegen of meevallend IFFR hebben?
Maar laten we zoals ik al eerder voorstelde de zaak eens omdraaien? Wat zijn de mustsee docu's op IDFA? Human Flow lijkt me een goede lijstaanvoerder.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Was erg te spreken over onderstaande documentaires:
- Burma VJ – Reporting from a Closed Country (Anders Østergaard)
- Instant Dreams (Willem Baptist)
- Into Great Silence (Philip Gröning)
- Whores' Glory (Michael Glawogger)
- Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio)
- Ryuichi Sakamoto: Coda (Stephen Nomura Schible)
- Land des Schweigens und der Dunkelheit (Werner Herzog)
- A Skin So Soft (Denis Côté)
- Les Glaneurs et la Glaneuse (Agnès Varda)
En hier niet zo:
- Tokyo-Ga (Wim Wenders)
- Caniba (Véréna Paravel + Lucien Castaing-Taylor)
- The Holy Mountain (Alejandro Jodorowsky)
Biosguru
-
- 1557 messages
- 5096 votes
Dank je Verhoeven. Weer wat doc's voor op de lijst
En een deel van je tips komt later ook nog in de theaters via Cinema Delicatessen!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Alles over IDFA 2018 op een rij - De Filmkrant
"Als je als publiek dat geweld ziet, raak je verlamd en verdoofd, het wordt gewoon voor je. Ik wil juist het leven in Kaboel laten zien."
– Aboozar Amini over IDFA-openingsfilm Kabul, City in the Wind
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1122000/1122325.300.jpg?cb=1543063327
Indiase filmmaker Patwardhan wint IDFA-award voor beste lange docu | NU.nl
De film Giacinto Scelsi. The First Motion of the Immovable van Sebastiano d'Ayala Valva werd bekroond als beste debuut. De openingsfilm van het festival, Kabul, City in the Wind van regisseur Aboozar Amini, won de juryprijs in die categorie.
Beste Nederlandse documentaire was 'Nu Verandert Er Langzaam Iets' van de Rotterdamse documentairemakers mint film office.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1122000/1122241.300.jpg?cb=1542551009
Documentaire Don't Be a Dick About It wint publieksprijs op IDFA | NU.nl
De documentaire draait om twee roodharige broertjes die opgroeien bij hun ouders. De twee hoofdrolspelers, Peter en Matthew, zijn de neefjes van Mullinkosson.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
IDFA 2019 zet Venezuela en Soedan in de spotlight - Filmkrant
IDFA besteedt dit jaar extra aandacht aan twee landen die de afgelopen tijd vooral in het nieuws zijn geweest vanwege onrust, armoede en politieke crises: Venezuela en Soedan. Het programma bevat vijf films en nagesprekken met regisseurs. Daarnaast zijn deze week nog 67 andere titels bekend gemaakt uit de competities en programma’s Luminous en IDFA on Stage.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Vijf tips:
- Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer (Andrey A. Tarkovsky)
- Earth (Nikolaus Geyrhalter)
- El Sicario, Room 164 (Gianfranco Rosi)
- State Funeral (Sergei Loznitsa)
- Where We Belong (Jacqueline Zünd)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Staan overigens op MM:
voskat78
-
- 510 messages
- 829 votes
Vijf tips:
- Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer (Andrey A. Tarkovsky)
- Earth (Nikolaus Geyrhalter)
- El Sicario, Room 164 (Gianfranco Rosi)
- State Funeral (Sergei Loznitsa)
- Where We Belong (Jacqueline Zünd)
Bedankt voor de tips!
Zal kijken of ik ze tussen de overige docu's die ik tot nu toe heb uitgezocht kan plaatsen. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1127000/1127391.300.jpg?cb=1574956564
In a Whisper wint hoofdprijs IDFA - Filmkrant
Gisterenavond warden tijdens de Award Ceremony de winnaars van de 32ste editie van IDFA bekend gemaakt. De prijs voor de beste lange documentaire ging naar In a Whisper. De prijs voor beste regie werd gewonnen door Mehrdad Oskouei met Sunless Shadows. Maasja Ooms en haar crew gingen naar huis met de meeste onderscheidingen: haar film won twee keer en kreeg ook nog een speciale vermelding.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik ben wel wat verrast dat een winnaar als In a Whisper (2019) dan nog geen enkele stem heeft, of is dat niet ongebruikelijk bij IDFA? Je zou er toch van uit gaan dat er dan wel enkele MM users heen zouden zijn geweest. Rotjochies (2019) trekt me trouwens nog wel iets meer. Fascinerend.
Gaat Miss Milton als docent met niet altijd even makkelijke kinderen ook wel interessant vinden, gok ik.