- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Imagine Film Festival
Imagine Film Festival
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Na een wisselvallige afgelopen vrijdag met een flinke kluit MM'ers, en waarbij ik toch nog een kaartje voor het stijf uitverkochte The Raid kon bemachtigen heb ik komende vrijdag nog op het programma staan;
15.15 Enemy
17.10 Moebius
19.20 Zero Theorem
21.40 Witching & Bitching
Dat wordt snel tussendoor eten (als dat überhaupt lukt) en laat thuiskomen.
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Wat zou de verrassingsfilm kunnen zijn??
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Het programma van The Best of Imagine is bekend! Het volledige programma:
10.00 De Poel - Chris W. Mitchell
11.50 The Zero Theorem - Terry Gilliam (met Christophe Waltz, Matt Damon, Tilda Swinton)
13.50 Coherence - James Ward Byrkit
15.50 The Wind Rises - Hayao Miyazaki
18.30 Enemy - Denis Villeneuve (met een dubbelrol van Jake Gyllenhaal)
20.20 Filth - Jon S. Baird (met een fantastische James McAvoy)
22.10 The Raid 2 - Gareth Evans (de beste actiefilm ooit)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Het is voor de tweede keer op rij gelukt om de verassingsfilm de slechtste uit het programma te laten zijn (ik neem tenminste even aan dat geen andere titel nog onder deze laagste score gaat komen)... er waren ook geen leuke hints, de film werd niet geïntroduceerd, niets... waar zijn de tijden gebleven dat Jan Doense zijn publiek bespeelde door een foute film in te startten en daarna met iets te komen waar de hele zaal enthousiast van werd? waar is hier de verassing? zelfs het feit dat het zo'n slechte film is kan niet meer verassend genoemd worden. Volgend jaar dus maar een punt zetten achter deze traditie lijkt me.
zombie
-
- 987 messages
- 6099 votes
Het is voor de tweede keer op rij gelukt om de verassingsfilm de slechtste uit het programma te laten zijn (ik neem tenminste even aan dat geen andere titel nog onder deze laagste score gaat komen)
Niet iets wat je zou verwachten bij namen als Alexandre Bustillo en Julien Maury. Maar ik kwam vorig jaar ook redelijk teleurgesteld uit de zaal na de verrassingsfilm...
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Zie ik nou goed dat het pondje maar tot een uur of 11 teruggaat? Dus ik word haast wel verplicht om met de auto te komen? Iemand enig idee?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De pont vaart normaal gesproken 24u per dag - tenzij er onderhoud is - maar dat vind ik niet terug.
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Thanks, dan heb ik verkeerd gekeken blijkbaar. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Wel het goede pontje nemen natuurlijk. Er gaan er vier naast elkaar, de middelste twee steken direct over richting EYE. 
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
ik heb vanochtend even over moeten slaan en daarmee is eigenlijk mijn Imagine festival toch ten einde dan (met the Raid 2 als geweldige slotfilm
)... wellicht dat ik morgen De Poel of Filth nog kan inhalen en La Belle & la Bête is ondertussen ook in de bios te vinden... maar ik gooi mijn score lijstje maar vast weer in de groep:
The Zero Theorem (2013) 10
Enemy (2013) 9
La Danza de la Realidad (2013) 9
(The Strange Color of Your Body's Tears (2013) 9)
Jodorowsky's Dune (2013) 8,5
The Raid 2: Berandal (2014) 8,5
Jigoku de Naze Warui (2013) Why Don't You Play in Hell? 8
Kaze Tachinu (2013) The Wind Rises 8
Kotonoha no Niwa (2013) The Garden of Words 8
Ikarie XB 1 (1963) 8
Dune (1984) 7,5
(Magic Magic (2013) 7,5)
(Wu Xia (2011) 7,5)
Coherence (2013) 7,5
Thou Wast Mild and Lovely (2014) 7,5
El Desierto (2013) 7
Moi-bi-woo-seu (2013) Moebius 7
Tombville (2014) 7
Nô Otoko (2013) The Brain Man 6,5
Willow Creek (2013) 6,5
Killers (2014) 6,5
Gåten Ragnarok (2013) 6,5
Sakasama no Patema (2013) Patema Inverted 6
(Young Detective Dee: Rise of the Sea Dragon (2013) 6)
Haru (2013) Hal 6
Plus One (2013) 5
Raze (2013) 3
Aux Yeux des Vivants (2014) Among the Living 2
(tussen haakjes films die ik al eerder zag buiten het festival)
Zero Theorem gelijk mijn nummer 1 voor dit jaar, de eerste 10 ook!
Sowieso was er veel naar mijn smaak te vinden. En de films die tegen vielen, vielen ook gelijk wel érg tegen... zeker geen mainstream programmering, en die lijn mag het festival wat mij betreft zeker aanhouden! Ik hoorde iemand ergens zeggen dat het festival "volwassen is geworden". Dat vind ik misschien wat ver gaan (de programmering is al langer erg goed) of denigrerend voor de recht-toe-recht-aan horror liefhebber die dit jaar veel minder aan zijn trekken kwam. Al heb ik met Dead Sno 2 geloof ik wel een instant klassiekertje gemist...!? Eerst deel 1 maar ergens opzoeken en die later dan maar eens inhalen!
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Dead Sno vond ik een aardige komedie/horror. Deel twee schijnt nog een stuk leuker te zijn.
Gister naar Oculus en The Raid geweest. Man man man, The Raid was weer geweldig. Het geluid bij Oculus in zaal twee viel me een beetje tegen, daar leek het geluid wel alleen van voren te komen. Mooi gebouw ook dat EYE. Beetje jammer dat er na de film maar één deur opengaat waardoor je dus pas een stuk later buitenstaat, omdat er blijkbaar per se gestemd moet worden. Hierdoor miste ik dus wel het pontje plus aansluitende trein. Oplossing lijkt me simpel: gooi twee deuren open en zet bij elke deur een medewerker neer.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De prijswinnaars van Imagine 2014:

Black Tulip: Coherence (2013)
MovieZone Imagine Award: Cheap Thrills (2013)
Méliès d’Argent: Der Samurai (2014)
Méliès d’Argent (short): Reset (2013)
Time Capsule: Looking for Laika (festivaltrailer)
Syfy Silver Scream Award: Jodorowsky's Dune (2013)
Black Tulip - Beste Feature Film
De Black Tulip-jury, bestaande uit Bor Beekman (journalist), Wim Castermans (programmeur Offscreen) & Hedwig van Driel (journalist), kende de Black Tulip Award toe aan:
Coherence (2013) van James Ward Byrkit (VS)
Uit het juryrapport:
‘Films die je als 'mindfuck' kan omschrijven, verzanden vaak in zielloos puzzelwerk. 'Coherence' doet het echter feilloos, door het intrigerende concept van parallelle universums te behandelen maar het daarbij onvermijdelijke puzzelwerk eigenlijk bijkomstig te laten. Bijzonder is ook dat deze lowbudgetfilm genoeg heeft aan op de mumblecore-leest geschoeide gesprekken aan een eettafel, een kartonnen doos en een stel glowsticks, om het beeld van oneindig veel werelden op te roepen: een dubbele verdienste van regisseur James Ward Byrkit, want die stond ook in voor het spitse script.’
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Jodorowsky's Dune is erg leuk, een goede winnaar van de publieksprijs. Wel jammer dat Etrange Couleurs vrij slecht scoorde al snap ik ook wel dat die niet bepaald een mainstream aantrekkingskracht heeft.
Erg goed programma dit jaar, van wat ik zag. Veel moois gezien.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Imagine Limited Edition - zaterdag 6 december in EYE

Dit jaar organiseert Imagine voor het eerst een fantastische eendaagse winterse editie. Onder de titel Imagine Limited Edition worden op zaterdag 6 december in EYE zeven films vertoond. In het programma is onder andere de 4K restauratie van Tobe Hoopers horrorklassieker The Texas Chain Saw Massacre (1974) opgenomen.
Met zoveel goede titels door het jaar heen is het zonde dat Imagine slechts eenmaal per jaar plaatsvindt. Titels die vóór april al uit zijn gekomen op DVD of VoD, maar zeer geschikt zijn voor Imagine, vallen dan helaas buiten de boot.
Om die reden wil Imagine een mooie selectie fantastische films in een festivalsetting aan het publiek aanbieden. Om zo alvast een beetje in de stemming te komen voor Imagine 2015!
Op zaterdag 6 december worden tijdens Imagine Limited Edition van 10 uur ’s ochtends tot na middernacht zeven films vertoond, met onder andere de Nieuw-Zeelandse mockumentary What We Do in the Shadows (2014), de Noorse thrillercomedy Kraftidioten (2014) (In Order of Disappearance) en een eenmalige vertoning van de op 4K gerestaureerd versie van Tobe Hoopers horrorklassieker The Texas Chain Saw Massacre (1974).
De vier andere titels zijn bijna rond en worden snel bekend gemaakt, maar het belooft in elk geval een fantastische dag te worden in EYE! Het volledige programma wordt op 10 november bekendgemaakt en de voorverkoop start op 17 november via de website van EYE.
Imagine Limited Edition
Zaterdag 6 december in EYE – vanaf 10.00 uur tot na middernacht
Imagine Film Festival
8 - 18 April 2015 - EYE Amsterdam
(persbericht)
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
O wat leuk! Dagje Eye doen. Een winter editie, gezellig, hoop dat het dan sneeuwt!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Programma bekend Imagine Limited Edition
Zaterdag 6 december in EYE
Tijdens Imagine Limited Edition worden op zaterdag 6 december in EYE zeven fantastische films vertoond. Het gevarieerde programma is rond, de kaartverkoop start op maandag 17 november.
In de ochtend starten we met de ijzersterke Nieuw-Zeelandse mockumentary What We Do In The Shadows waarin ondode huisgenoten zich maar moeilijk kunnen aanpassen aan de moderne tijd. Vervolgens de science-fiction I Origins, waarin een wetenschapper (Michael Pitt) niet gelooft in het bovennatuurlijke, maar zijn zoektocht naar de waarheid hem toch op de proef stelt.
In de bloederige comedy The Voices blijkt dat een onhandige fabrieksarbeider (Ryan Reynolds) een onverwachte kant heeft. Hierna Tobe Hoopers horror-klassieker The Texas Chainsaw Massacre uit 1974, die er na een digitale oppoetsbeurt beter en tijdlozer uitziet dan ooit.
Rond etenstijd start In Order of Disappearance waarin een brave huisvader (Stellan Skarsgård) een meedogenloze killer wordt in een gewelddadige comedy die doet denken aan de gebroeders Coen. Hierna Jim Mickle’s bloedstollende thriller Cold in July waarin de brave Richard (Michael C. Hall, beter bekend als ‘Dexter’) een inbreker neerschiet en wordt belaagd door diens vader. Maar dat is enkel het begin; als een privé detective (Don Johnson) Richard komt opzoeken, zijn alle ingrediënten aanwezig voor een knallende finale.
Imagine Limited Edition wordt afgesloten met de Koreaanse box office hit Kundo: Age of the Rampant, waarin een spectaculaire en meeslepende strijd tussen goed en kwaad te zien is, met spetterende martial arts en een geweldige, op Ennio Morricone geïnspireerde soundtrack.
Programma:
10:00 - 11:30 What We Do in the Shadows (2014) (Jemaine Clement, Taika Waititi, N-Zeeland)
11:50 - 13:35 I Origins (2014) (Mike Cahill, VS)
13:55 - 15:45 The Voices (2014) (Marjane Satrapi, VS)
16:05 - 17:30 The Texas Chain Saw Massacre (1974) 4K (Tobe Hooper, VS)
17:50 - 19:50 Kraftidioten (2014) (Hans Petter Moland, Noorwegen)
20:10 - 22:00 Cold in July (2014) (Jim Mickle, VS)
22:20 - 00:35 Kundo: Min-ran-eui Si-dae (2014) (Jong-Bin Yun, Zuid-Korea)
De kaartverkoop start op maandag 17 november via EYE.
(persbericht)
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Op basis van de beschrijving en beschikbare trailers benieuwd naar What we do in the shadows, Cold in July.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ik zag bij Ex Machina (wordt de openingsfilm) het fenomeen Imagine even voorbij komen. Voor mij een behoorlijk nieuw fenomeen, maar het ziet eruit als ik naar de programmering van vorig jaar kijk, als iets wat ik leuk zou kunnen vinden.
Nu zag ik al op de website dat een Cineville pas gewoon gebruikt kon worden voor tickets op de Imagine Limited Edition december vorig jaar. Iemand die weet of deze voor het reguliere festival ook gebruikt kan worden komende April?
edit: oei oei oei... Dat lijkt goed nieuws en slecht nieuws voor Cineville pashouders. Benieuwd hoe het dit jaar gaat!
Safaci
-
- 79 messages
- 278 votes
Zoals het er nu voorstaat kan men een Cineville pas gebruiken. Was vorig jaar ook mogelijk. Cineville is ook sponsor. 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Zoals het er nu voorstaat kan men een Cineville pas gebruiken. Was vorig jaar ook mogelijk. Cineville is ook sponsor.
Klinkt goed, maar die pagina ging over december, althans het gedeelte rechts in beeld.
Maar het lijkt er inderdaad wel op!
Safaci
-
- 79 messages
- 278 votes
Het eerste topje van de programmasluier is bekend gemaakt.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Het eerste topje van de programmasluier is bekend gemaakt.
Kijk eens aan!
Daar zat deze jongen op te wachten.
- Kaartjes voor de (tweede) James Cameron double bill (T2 en Aliens) op de 18e had ik al, maar verder ben ik geïnteresseerd in:
- Woens 8 april 19.00 uur of dond 16 april 19.35 uur Ex Machina
- dond 9 april 19.20 uur dond 16 april 21.45 Lost River
- Zondag 12 april: 10.10 uur Wyrmwood, It Follows 13.50 uur, Reversal 16.10 uur.
- Zaterdag 11 april 22.20 of dins 14 14.50 Spring
Ex machina ga ik sowieso pakken een van die twee dagen, en die zondag 12 moet me ook wel lukken. Lost River en Spring moeten net zo uitkomen. Wil ze graag zien, maar het moet wel haalbaar blijven.
Hoezo een tweede, Verhoeven?
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Verhoeven doelt waarschijnlijk op Crumbs.
Staat die ook in de programmering dan? Of gewoon het feit det Ethiopië in een jaar aan twee dergelijke titels verbonden is?
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Waarschijnlijk dat tweede, Crumbs was eerder dit jaar te zien op het IFFR.