- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Imagine Film Festival
Imagine Film Festival
Chuck Taylor
-
- 1269 messages
- 1953 votes
Gister eerste bezoek aan het festival en dit was een vrij teleurstellende. Allereerst een grote teleurstelling toen ik mijn twee gewonnen vouchers in wilde ruilen; The Raid voor vrijdag bleek al helemaal uitverkocht te zijn. Ok, had ik kunnen weten, helemaal na de positieve ontvangst en score, maar toch.. 's Avonds naar REC[3] met wat vrienden, wat echt een behoorlijk slap aftreksel was van de eerdere twee unieke delen met een behoorlijke dosis clichés en flauwigheden erin verwerkt en meer weg had van een standaard zombiewerk uit de Hollywood-stal.
Morgen The Black Rainbow en vrijdag Beast, en misschien nog Scabbard Samurai op de zaterdag, the Raid moet dan maar wachten tot een reguliere bioscooprelease.
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
This just in: slotfilm bekend! Cool.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Nieuwe tussenstand:
01 - 4.5* - The Cabin in the Woods
02 - 4.0* - Babycall
03 - 3.5* - Beyond the Black Rainbow
04 - 3.5* - Lovely Molly
05 - 3.5* - Inbred
06 - 3.5* - Beast
07 - 3.0* - Der Sandmann
08 - 2.5* - Absentia
09 - 2.5* - Love
10 - 2.0* - Lobos de Arga
11 - 2.0* - El Gato Desaparece
12 - 2.0* - [REC] 3
13 - 2.0* - Juan de los Muertos
14 - 0.5* - Madame X
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Nieuwe tussenstand:
01 - 4,0* - The Raid
02 - 4,0* - The Incident
03 - 4,0* - The Cabin in the Woods
04 - 3,5* - The Divide
05 - 3,5* - Letter to Momo
06 - 3,5* - Der Sandmann
07 - 3,5* - Beyond the Black Rainbow
08 - 3,0* - Let's Go!
09 - 3,0* - Eurocrime! The Italian Cop and Gangster Films That Ruled the '70s
10 - 2,5* - Inbred
11 - 2,5* - Love
12 - 2,5* - Juan de los Muertos
13 - 2,5* - Lobos de Arga
14 - 2,5* - Children Who Chase Lost Voices from Deep Below
15 - 2,0* - [REC] 3 Génesis
16 - 1,5* - The Raven
17 - 0,5* - Madame X
Gemiddeld 2,85*
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Het was voor mij pas de tweede keer dat ik dit Filmfestival aandeed. De laatste keer was in het jaar van Geomi Sup / Spider Forest (2004) maar het was erg aangenaam en heb ontzettend genoten. Vijf dagen lang films kijken / bekritiseren, winkelen, sightseeing en veel meer. Zeker voor herhaling vatbaar wat mij betreft. En door de hoeveelheid Filmhuizen / Bioscopen in Amsterdam heb ik met de persoon bij wie ik mocht overnachten een zelfgemaakt Filmfestival van gemaakt. 
01. Taxi Driver (1976) (Martin Scorsese) (****)
02. Love (William Eubank) (****)
03. Elena (Andrei Zvyagintsev) (****)
04. Momo e no tegami / A Letter to Momo (Hiroyuki Okiura) (****)
05. Juan de los Muertos / Juan of the Dead (****)
06. Hoshi o ou kodomo / Children Who Chase Lost Voices from Deep Below (Makoto Shinkai) (***½)
07. Lobos de Arga / Game of Werewolves (Juan Martínez Moreno) (***½)
08. Saya-zamurai / Scabbard Samurai (Hitoshi Matsumoto) (***½)
09. With Great Power: The Stan Lee Story (Terry Dougas, Nikki Frakes en Will Hess) (***½)
10. Lovely Molly (Eduardo Sánchez) (***½)
11. Harold's Going Stiff (Keith Wright) (***½)
12. Las Acacias (Pablo Giorgelli) (***½)
13. Babycall (Pål Sletaune) (***)
14. [REC]³ Génesis (Paco Plaza) (***)
15. Hearat Shulayim / Footnote (Joseph Cedar) (***)
16. Aita / Father (José María de Orbe) (***)
17. The Woman (Lucky McKee) (***)
18. Beyond the Black Rainbow (Panos Cosmatos) (**½)
19. Vampire (Shunji Iwai) (**)
20. Fuk sau che chi sei / Revenge: A Love Story (Ching-Po Wong) (*½)
21. Iron Sky (Timo Vuorensola) (½)
The Cabin in the Woods (Drew Goddard) (**½) en Dernière Séance / Last Screening (Laurent Achard) (***) had ik al voor het Filmfestival gezien. En op DVD zag ik nog Meshes of the Afternoon (1943) van Maya Deren!
Gemist maar films die ik zeker nog wil gaan zien: Beast, Bellflower, Carré Blanc, Der Sandmann, Mientras Duermes en The Raid.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Nieuwe tussenstand:
02 - 4.0* - Babycall
04 - 3.5* - Lovely Molly
05 - 3.5* - Inbred
06 - 3.5* - Beast
07 - 3.0* - The Incident
08 - 3.0* - Der Sandmann
09 - 2.5* - Revenge: A Love Story
10 - 2.5* - Absentia
11 - 2.5* - Love
12 - 2.0* - Lobos de Arga
13 - 2.0* - El Gato Desaparece
14 - 2.0* - [REC] 3
15 - 2.0* - Juan de los Muertos
16 - 0.5* - Madame X
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Zit er voor mij weer op. Helaas toch maar tijd gehad voor drie filmpjes.
1: The Raid 4.5*
2: The Raven 3*
3: Beyond the Black Rainbow 2*
Blijft een leuk festival!
SnakeDoc
-
- 4687 messages
- 2243 votes
Mijn lijstje valt ook een beetje in het niets vergeleken met die van bijvoorbeeld dutchtuga, verhoeven en prudh, maar heb toch twee films kunnen bezichtigen tijdens mijn dagje Amsterdam eergisteren.
1: der Sandman 4*
2: Bellflower 3*
Erg toegankelijk en leuk festival(letje), waar ik volgend jaar absoluut weer een dagje voor vrij maak!
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Eindstand:
02 - 4.0* - Babycall
04 - 3.5* - Lovely Molly
05 - 3.5* - Inbred
06 - 3,5* - Father's Day
07 - 3.5* - Beast
08 - 3.0* - The Incident
09 - 3.0* - Der Sandmann
10 - 3.0* - Iron Sky
11 - 3.0* - Dernière Séance
12 - 2.5* - Revenge: A Love Story
13 - 2.5* - Absentia
14 - 2.5* - Love
15 - 2.0* - Lobos de Arga
16 - 2.0* - El Gato Desaparece
17 - 2.0* - [REC] 3
18 - 2.0* - Juan de los Muertos
19 - 0.5* - Madame X
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
Vandaag voor de allereerste keer naar Imagine geweest!! Vanuit Breda naar Amsterdam Amstel, dik kwartier lopen naar Kriterion en dan film na film zonder echte pauze!
01. 3.5* - Los Ojos de Julia
02. 2.5* - A Lonely Place to Die
03. 2.0* - Extraterrestre
04. 2.0* - Harold's Going Stiff
Toevallig 4 films die dutchtuga niet gezien heeft (of gebruik je zelf liever het woord 'vermeden'??
)
Morgen ga ik weer, volgend jaar gewoon all thé way. Leuke locatie, leuk filmhuisje, lekker pilsje de zaal in, het heeft wel wat.
Gaan er trouwens nog meer mensen morgen?!?!
Ik ga naar Lobos de Arga, Revenge, Detective Dee, Babycall en Beast
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Beter pak je de metro naar Weesperplein, vanaf daar nog 1 minuut lopen 
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
calexico
-
- 37 messages
- 573 votes
Vandaag voor de allereerste keer naar Imagine geweest!! Vanuit Breda naar Amsterdam Amstel, dik kwartier lopen naar Kriterion en dan film na film zonder echte pauze!
01. 3.5* - Los Ojos de Julia
02. 2.5* - A Lonely Place to Die
03. 2.0* - Extraterrestre
04. 2.0* - Harold's Going Stiff
Toevallig 4 films die dutchtuga niet gezien heeft (of gebruik je zelf liever het woord 'vermeden'??
)
Morgen ga ik weer, volgend jaar gewoon all thé way. Leuke locatie, leuk filmhuisje, lekker pilsje de zaal in, het heeft wel wat.
Gaan er trouwens nog meer mensen morgen?!?!
Ik ga naar Lobos de Arga, Revenge, Detective Dee, Babycall en Beast
Ben tot nu toe naar 4 films geweest en ga morgen nog met 2 vrienden naar 3 films: Der Sandmann, Scabbard Samurai en The Incident.
calexico
-
- 37 messages
- 573 votes
Ben benieuwd wat je van Der Sandman vind
Zelf had ik er niet voor gekozen, maar 1 van mijn vrienden wilde daarheen. Met een gemiddelde score van 8.36 op het festival ben ik er in elk geval wel benieuwd naar geworden 
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Mijn laatste dag, het zit er weer op, helaas. Eindscore best bevredigend, met als persoonlijke afsluiter op de valreep de vierde film die vier sterren krijgt (en die tevens op nummer vier eindigt in de lijst).
01 - 4,0* - The Raid
02 - 4,0* - The Incident
03 - 4,0* - The Cabin in the Woods
04 - 4,0* - Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame
05 - 3,5* - The Divide
06 - 3,5* - Letter to Momo
07 - 3,5* - Der Sandmann
08 - 3,5* - Beyond the Black Rainbow
09 - 3,0* - Father's Day
10 - 3,0* - Iron Sky
11 - 3,0* - Let's Go!
12 - 3,0* - Eurocrime! The Italian Cop and Gangster Films That Ruled the '70s
13 - 2,5* - Inbred
14 - 2,5* - Intruders
15 - 2,5* - Love
16 - 2,5* - Juan de los Muertos
17 - 2,5* - Lobos de Arga
18 - 2,5* - Dernière Séance
19 - 2,5* - Children Who Chase Lost Voices from Deep Below
20 - 2,0* - [REC] 3 Génesis
21 - 1,5* - The Raven
22 - 0,5* - Madame X
Gemiddelde: 2,89
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
De 2e dag gelukkig stukken beter:
4.0* - Revenge: A Love Story
3.5* - Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame
3.5* - Lobos de Arga
3.0* - Beast
3.0* - Babycall
Met als eindstand:
01. 4.0* - Revenge: A Love Story
02. 3.5* - Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame
03. 3.5* - Lobos de Arga
04. 3.5* - Los Ojos de Julia
05. 3.0* - Beast
06. 3.0* - Babycall
07. 2.5* - A Lonely Place to Die
08. 2.0* - Extraterrestre
09. 2.0* - Harold's Going Stiff
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Vanavond om 20:00 worden de winnaars bekend gemaakt! (awards)
De publieksprijs wordt om middernacht bekend gemaakt.
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Lijstje:
01 - 4,0* - Beast
02 - 4,0* - The Raid
03 - 3,5* - Vampire
04 - 3,5* - Momo e no Tegami
05 - 3,5* - Revenge: A Love Story
06 - 3,5* - Saya-Zamurai
07 - 3,0* - Let's Go!
Het was weer een geslaagde/gezellige editie. Blij dat ik gister toch nog even naar A'dam ben getreind voor Beast en Vampire, vooral de nieuwe Boe was erg fijn.
Er waren trouwens opvallend veel users aanwezig deze editie, of komt dat enkel door de gewonnen vrijkaartjes? 
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
Lijstje:
01 - 4,0* - Beast
02 - 4,0* - The Raid
03 - 3,5* - Vampire
04 - 3,5* - Momo e no Tegami
05 - 3,5* - Revenge: A Love Story
06 - 3,5* - Saya-Zamurai
07 - 3,0* - Let's Go!
Het was weer een geslaagde/gezellige editie. Blij dat ik gister toch nog even naar A'dam ben getreind voor Beast en Vampire, vooral de nieuwe Boe was erg fijn.
Er waren trouwens opvallend veel users aanwezig deze editie, of komt dat enkel door de gewonnen vrijkaartjes?
Verder zaten er gisteren best veel users bij Beast volgens mij.
Jij, ik en ook McSavah
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Verder zaten er gisteren best veel users bij Beast volgens mij.
Jij, ik en ook McSavah
Chuck Taylor, Kinjutsu (als ik me niet vergis?), en ondergetekende ook.
Mijn lijstje van de week. Vooral gisteren vond ik erg geslaagd, 3 goeie films, en met de film werd het beter eigenlijk.
01. Beyond The Black Rainbow - 4.0*
02. Beast - 4.0*
03. The Raid - 4.0*
04. Revenge: A Love Story - 3.5*
05. Children Who Chase Lost Voices From Deep Below - 3.0*
06. Let's Go! - 2.0*
07. Love - 1.5*
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Maikeru was er geloof ik ook bij.
1. 4.0* - Serbuan Maut
2. 3.5* - Beast
3. 3.0* - Crawl
4. 2.5* - Beyond the Black Rainbow
5. 2.5* - Love
6. 2.5* - Let's Go!
7. 2.5* - Hoshi o Ou Kodomo
Helaas merendeel onvoldoende. Beyond the Black Rainbow en Love hadden het in zich sterke films te zijn, maar faalden voor mij in de uitwerking (BtBR) en de boodschap (Love). Let's Go! leek niet te kunnen kiezen tussen een superheldenkomedie en een standaard style over substance HK misdaaddrama, en Children Who Chase Lost Voices from Deep Below was vooral nogal uitgekauwd en voorspelbaar, al was de animatie gewoon in orde. Crawl was een aardige ode aan Blood Simple., een stuk trager en minimaler, en wel stijlvol gefilmd. Beast had verdacht veel weg van Boe's vorige, Alting Bliver Godt Igen, en daarom zeker genietbaar. Valt me vooral weer op hoe mooi de wereld eruit ziet door Boe's (Claro's?) lens. Vond de vele close-ups daarom ook wat jammer. The Raid was zoals verwacht een heerlijke actiefilm en zorgde eindelijk voor een hoge score. De reacties in de zaal vond ik alleen een beetje overdreven. Zo gruwelijk was het nou ook weer niet. En opeens gingen er mensen klappen en juichen, terwijl er naar mijn idee nog geen aanleiding voor was. Later in de film kan ik het gelukkig beter begrijpen. Maar goed, het sfeertje zat er in ieder geval in. Ik vond met name de choreografie van de vechtkunsten indrukwekkend, en de sterke geluidsband, het dynamische camerawerk en de fraai ingerichte locaties maken van The Raid toch een terechte publieksfavoriet.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
PRIJSWINNAARS IMAGINE BEKEND!
Winnaar Black Tulip (Beste Film):

Eddie: The Sleepwalking Cannibal (2011)
Canada, regie: Boris Rodriguez
Winnaar Méliès d’Argent (Beste Europese Fantastische Film):

Spanje, regie: Jaume Balagueró
Winnaar Méliès d’Argent (Beste Korte Europese Fantastische Film):
VOED MIJ
Nederland, regie: Niels Dekker
Winnaar Imagine MovieSquad Award (Beste Film, uitgereikt door de jongerenjury):

Zwitserland, regie: Peter Luisi
Winnaar Sp!ts Silver Scream Award (publieksprijs):
Op zaterdag 28 april om middernacht wordt op www.imaginefilmfestival.nl de winnaar bekend gemaakt!
Op zaterdagavond 28 april, de slotavond van Imagine Film Festival, werden de winnaars bekend gemaakt van de volgende festivalprijzen.
Black Tulip
De Black Tulip-jury, bestaande uit Renske de Greef (columniste NRC), Robbert Blokland (filmjournalist) en Jeroen Annokkeé (filmmaker) kende de Black Tulip 2012 toe aan:
Eddie: The Sleepwalking Cannibal (2011) van Boris Rodriguez
Uit het juryrapport: ‘Alle drie juryleden gaven zich onvoorwaardelijk over aan dit verhaal over een onconventionele moordenaar tegen wil en dank. Wij moesten daarnaast vaak en hartelijk lachen om de onderkoelde humor die ondanks een aantal fijn-bloederige scènes nooit plat of banaal werd. Het thema sprak ons bovendien - als drie mensen met een artistiek beroep - ook erg aan. De inspiratie die de hoofdpersoon zoekt, vormt zeer letterlijk een kwaad voor zijn omgeving wanneer hij in een charmante kannibaal zijn ideale muze vindt.‘
Regisseur Boris Rodriguez sprak middels een videoboodschap zijn dank uit.
De prijs bestaat uit een object van kunstenaar Paul van Fessem en een oorkonde.
Méliès Awards
De Méliès-jury, bestaande uit Guido van Gennep (director of photography), Joris van den Berg (filmmaker) en Mark de Cloe (filmmaker) kende de Méliès d’Argent 2012 voor de Beste Europese Fantastische Film van Imagine toe aan:
Mientras Duermes (2011) van Jaume Balagueró
Uit het juryrapport: ‘De jury van de Zilveren Méliès 2012 heeft het genoegen om een klassieke thriller te bekronen. Deze ingenieus en zelfverzekerd opgebouwde vertelling, die ons steeds een stap voor is, weet via een wonderlijk vlechtwerk sympathie te weken voor een duistere hoofdpersoon. Als mens geworden variatie op het klassieke 'monster onder het bed' weeft hij een inventief web om z'n heerlijke slachtoffer. Dit alles leidt tot een onvergetelijke eindscène, waar liefde en afschuw tegelijkertijd voelbaar zijn. De jury geeft dit jaar graag de Zilveren Méliès aan Mientras Duermes van Jaume Balaguero.’
Regisseur Jaume Balagueró sprak middels een videoboodschap zijn dank uit. Hij was tevens in 2008 winnaar van de Sp!ts Silver Scream Award met [REC].
Voorts werd de Méliès d’Argent in de categorie Beste Korte Europese Fantastische Film toegekend aan:
VOED MIJ van Niels Dekker
Uit het juryrapport: ‘Geen virtuoze 3D, maar ouderwets handwerk over een duister onderwerp: de bezigheden van een zogeheten feeder. Toch is Niels Dekkers' Voed Mij geen naargeestige short geworden. Met veel humor verplaatste Dekkers zich in de belevingswereld van de dikke vrouwen-liefhebber, en gaf zijn morbide filmpje zelfs een happy end mee. Voed Mij is lekker vies, en heel grappig.’
Niels Dekker nam zijn oorkonde persoonlijk in ontvangst.
De Méliès Awards, vernoemd naar de Franse filmpionier Georges Méliès (1861-1938), zijn een initiatief van de European Fantastic Film Festivals Federation (EFFFF). Meer informatie over de EFFFF is te vinden op www.melies.org
Imagine MovieSquad Award
De Moviesquad jury kende de Imagine MovieSquad Award toe aan:
Der Sandmann (2011) van Peter Luisi.
Uit het juryrapport: ‘Origineel verhaal met grappige personages. Twee mooie werelden die beide een andere lading meebrengen. Leuke speling tussen beeld en muziek, maar soms te veilig en voorspelbaar.’
Ook regisseur Peter Luisi sprak middels een videoboodschap zijn dank uit.
MovieSquad, een initiatief van EYE, is de jongerenjury van diverse filmfestivals in Nederland. De juryleden bekijken een omvangrijke selectie festivalfilms; de film die hen het best bevalt krijgt de MovieSquad Award uitgereikt. Deze film maakt tevens kans opgenomen te worden in een van de filmeducatieve programma’s van EYE, zoals MovieZone (www.moviezone.nl).
MovieSquad Imagine is een initiatief van EYE in samenwerking met het Imagine Film Festival en wordt mede mogelijk gemaakt door SNS REAAL Fonds.
Sp!ts Silver Scream Award
Op vrijdagmiddag 27 april was de tussenstand:
1. The Raid (Gareth Evans, VS/Indonesie: 2011)
2. Corman’s World: Exploits of a Hollywood Rebel (Alex Stapleton, VS: 2011)
3. Sleep Tight (Mientras Duermes) (Jaume Balagueró, Spanje: 2011)
De definitieve uitslag wordt op zaterdag 28 april om middernacht bekend gemaakt via www.imaginefilmfestival.nl.
(persbericht Imagine / MVSP)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
En er is niemand van de MoMe-festival gangers bij Eddie geweest 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
En er is niemand van de MoMe-festival gangers bij Eddie geweest
Ik dacht precies hetzelfde 
Heeft kennelijk geen festivalhype weten op te bouwen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Mientras Duermes (2011) is ook maar een rare keuze ... aardig filmpje, maar het niveau moet niet al te best geweest zijn of er waren gewoon erg weinig Europese films.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
het zit er helaas weer op
21 films gezien dit jaar
met de volgende scorelijst:
Beyond the Black Rainbow (2011) - 8,5
Bellflower (2011) - 8
Juan de los Muertos (2011) Juan of the Dead - 8
Vampire (2011) - 8
Serbuan Maut (2011) The Raid: Redemption - 8
Beast (2011) - 8
Momo e no Tegami (2012) A Letter to Momo - 7,5
[REC]³ Génesis (2012) - 7
Lobos de Arga (2011) - 7
Iron Sky (2012) - 7
The Woman (2011) - 7
Killer Joe (2011) - 7
Lovely Molly (2011) - 7
Babycall (2011) - 7
Der Sandmann (2011) - 7
Harold's Going Stiff (2011) - 7
Eurocrime! The Italian Cop and Gangster Films That Ruled the '70s (2011) - 7
The Incident (2011) - 6,5
Love (2011) Angels & Airways Love - 6,5
Madame X (2010) - 6
The Corridor (2010) - 6
Veel zeventjes, 3,5 ster of soms 3 sterren, maar dat vond ik zonder uitzondering eigenlijk wel allemaal interressante films. Of ze probeerde iets bijzonders dat nog niet helemaal geweldig uit de verf kwam, of ze waren eigenlijk wel over de hele linie goed op een enkele "fout" / minder element na. Sowieso heb ik me zéér vermaakt met deze selectie. Er zat veel bijzonder tussen!! Weinig standaard horror en Hollywood werk... of wellicht heb ik dat door ervaring en intuitie weten te vermijden... Ik zat overigens ook in de zaal bij Revenge: a Love Story, maar was moe en had al snel door dat die bij mij ergens onderaan in de scores zou gaan eindigen (de aankondiging door de regisseur was daarbij ook echt geen aanbeveling... wat een douche-kop!), dus daar heb ik even wat slaap "gepakt" 
de volgende films had ik overigens al eerder gezien:
Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame - ****
Children Who Chase Lost Voices from Deep Below - ***1/2
Reign of Assassins - ***
Scabbard Samurai - ***