• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.389 votes
Profile

Filmfestival Venetië

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Filmfestival Venetië hint op samenwerking met Cannes - Filmkrant

Filmkrant wrote:

In het ANSA-interview zei Barbera “de mogelijkheid niet uit te sluiten van een echte samenwerking met Cannes”. Het festival in de Zuid-Franse badplaats is al een paar keer verschoven op de kalender en staat momenteel op losse schroeven aangezien ook in Frankrijk nog geen definitieve data zijn geprikt voor het heropenen van de maatschappij. Concrete plannen noemde Barbera niet maar hij stelde dat zo’n collaboratie de concurrentie tussen de twee festivals moest overstijgen en de vorm moet krijgen van “een vorm van solidariteit binnen de filmgemeenschap”.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Filmfestival Venetië gaat gewoon door - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Het filmfestival van Venetië, het oudste filmfestival ter wereld, gaat dit jaar gewoon door. Dat zei Luca Zaia, de gouveneur van de regio Veneto, gisteren in een interview met persbureau Reuters. Lange tijd was het onduidelijk of het evenement, net als veel andere festivals, vanwege de coronamaatregelen door kon gaan.

Zelfs de datum is gelijk gebleven: 2 tot en met 12 september. Wel zullen er waarschijnlijk minder films worden vertoond. De beslissing om het festival door te laten gaan, werd genomen na de aankondiging van de Italiaanse overheid dat per 4 juni de grenzen weer open gaan. De festivalorganisatie heeft bovendien een enquête onder filmprofessionals gehouden om hun animo te peilen.

Binoche

• 173 messages
  • 145 votes

Nog 6 weken duimen, en dan gaat het toch echt beginnen.

De niet-officiële programma's van Venice Days en Critics' Week zijn bekend.

Critics' Week:

50 OR TWO WHALES MEET AT THE BEACH (Mexico)

GHOSTS (Turkije)

THOU SHALT NOT HATE (Italië)

BAD ROADS (Oekraïne)

SHORTA (Denemarken)

TOPSIDE (VS)

THE FLOOD WON'T COME (Litouwen)

Opening film: THE BOOK OF VISION (Italië/UK)

Closing film: THE ROSSELLINIS (Italië)

Ik hoor goede dingen over de Mexicaanse en Oekraïnse film, minder goede dingen over de Turkse. Denemarken en VS aardig.

Venice Days:

HONEY CIGAR (Kamir Aïnouz, Tunesië) - Opening film

200 METRES (Ameen Nayfeh, Palestina)

CONFERENCE (Ivan TverkovskiyRusland)

MAMA (Li Dongmei, China)

MY TENDER MATADOR (Rodrigo Sepulveda, Chili)

OASIS (Ivan Ikic, Servië)

PREPARATIONS TO BE TOGETHER OFR AN UNKNOWN PERIOD OF TIME (Lili Horvat, Hongarije)

RESIDUE (Merawi Gerima, VS)

SPACCAPIETRE (Gianluca & Massimilliano de Serio, Italië)

WHALER BOY (Philipp Yuryev, Rusland)

Closing film: SAINT NARCISSE (Bruce LaBruce, Canada)

Films om in de gaten te houden: Oasis, My Tender Matador, Residue, en de Hongaarse. En voor sommigen Mama.

Dinsdag het officiële deel met de hoofdcompetitie en Orrizonti. Verwacht veel vrouwen in competitie.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Kamir Aïnouz, niet te verwarren met Karim Ainouz

Binoche

• 173 messages
  • 145 votes

beavis wrote:

Kamir Aïnouz, niet te verwarren met Karim Ainouz

Kamir is de zus van Karim (true story). Die ouders waren niet echt heel bedreven in het verzinnen van namen.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ik heb die twee nog nooit met elkaar verward.

Binoche

• 173 messages
  • 145 votes

Officiële selectie is nu ook bekend gemaakt:

COMPETITION

In Between Dying (Baydarov)

Le Sorelle Macaluso (Dante)

The World to Come (Fastvold)

Nuevo Orden (Franco)

Amants (Garcia)

Laila in Haifa (Gitai)

Und Morgen die Ganze Welt (von Heinz)

Dear Comrades (Konchalovksy)

Wife of a Spy (Kurosawa)

Sun Children (Majidi)

Pieces of a Woman (Mondruczó)

Miss Marx (Nicchiarelli)

Padrenostro (Noce)

Notturno (Rosi)

Never Gonna Snow Again (Szumowska)

The Disciple (Tamhane)

Quo Vadis, Aida? (Zbanic)

Nomadland (Zhao)

OUT OF COMPETITION (Fiction)

Mandibules (Dupieux)

Love After Love (Hui)

Lacci (Luchetti)

Assandira (Mereu)

The Duke (Michell)

Lasciami Andare (Mordini)

Night in Paraside (Hong-jun Park)

Mosquite State (Rymsza)

OUT OF COMPETITION (Non-Fiction)

Sportin' Life (Ferrara)

Crazy Not Insane (Gibney)

Greta (Grossman)

Salvatore - Shoemaker of Dreams (Guadagnino)

Final Account (Holland)

La Verità Su La Dolce Vita (Pedersoli)

Molecole (Segre)

Narciso ém Ferias (Terra/Calil)

Paolo Conte - Via Con Me (Verdelli)

Hopper/Welles (Welles)

City Hall (Wiseman)

ORRIZONTI

La Troisième Guerre (Aloi)

Milestone (Ayr)

The Wasteland (Bahrami)

The Man Who Sold His Skin (Ben Hania)

I Predatori (Castellitto)

Mainstream (Gia Coppola)

Guerra e Pace (D'Anolfi / Parenti)

Lahi, Hayop (Lav Diaz)

Zanka Contact (el Iraki)

La Nuit des Rois (Lacôte)

The Furnace (MacKay)

Careless Crime (Mokri)

Gaza Mon Amour (Nasser / Nasser)

Apples (Nikou)

Trágica (Olaizola)

Nowhere Special (Pasolini)

Listen (de Sousa)

The Best Is Yet to Come (Jing Wang)

Yellow Cat (Yerzhanov)

Films om vooral in de gaten te houden zijn IN BETWEEN DYING, THE WASTELAND, en THE MAN WHO SOLD HIS SKIN.

De nieuwe Chloe Zhao zal simultaan in Venetië en Toronto gescreened worden (en dezelfde dag ook nog op Telluride).

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Venetië 2020, blog 1 - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Documentairemaker Andrea Segre was met Molecole van plan te onderzoeken hoe toerisme de aard van Venetië aantast. Zo filmde hij eind februari en begin maart min of meer per ongeluk de totale lockdown van de stad. Of het rust of leegte is die hij filmt, weet hij zelf ook niet. De beelden van lege kanalen en uitgestorven pleinen zijn voor hem in ieder geval aanleiding voor een poëtische reflectie op zijn eigen familieverleden.

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

Goh, Verhoeven, euh Malick, hier niet meer?

Nomadland heeft de Gouden Leeuw gewonnen

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Winnaars

Weinig meegekregen van of er over bepaalde films nou buzz was. Zal wel door Corona komen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Alsnog met MM-links:

Alle winnaars van Venetië 2020

Hoofdcompetitie

Gouden Leeuw voor Best Film: Nomadland van Chloé Zhao

Zilveren Leeuw, Grand Jury Prize: New Order van Michel Franco

Zilveren Leeuw voor Beste Regisseur: Kiyoshi Kurosawa voor Wife of a Spy

Volpi Cup voor Beste Actrice: Vanessa Kirby in Pieces of a Woman

Volpi Cup voor Beste Acteur: Pierfrancesco Favino in Padrenostro

Beste Scenario: The Disciple van Chaitanya Tamhane

Special Jury Prize: Dear Comrades van Andrei Konchalovsky

Marcello Mastroianni Award voor Beste Jonge Acteur: Rouhollah Zamani in Sun Children

Orizzonti

Beste Film: The Wasteland van Ahmad Bahrami

Beste Regisseur: Lav Diaz voor Lahi, Hayop (Genus Pan)

Special Jury Prize: Listen van Ana Rocha de Sousa

Beste Actrice: Khansa Batma in Zanka Contact

Beste Acteur: Yahya Mahayni in The Man Who Sold His Skin

Beste Scenario: I Predatori van Pietro Castellitto

Beste Korte Film: Entre tú y milagros van Mariana Safron

Lion of the Future

Luigi De Laurentiis Award voor Beste Debuutfilm: Listen van Ana Rocha de Sousa

Ontbrekende titels zullen nog worden toegevoegd.

Binoche

• 173 messages
  • 145 votes

Richardus wrote:

Goh, Verhoeven, euh Malick, hier niet meer?

Nomadland heeft de Gouden Leeuw gewonnen

Ik denk dat hij nog slaapt. Hij wordt ook wat ouder.

Top 10 van wat ik heb gezien:

01. Nomadland - Mijn laatste drie voorstellingen waren telkens deze film, dat zegt genoeg. Melancholisch, empatisch portret van Amerikaanse nomaden die door nood tot dit bestaan zijn gedwongen, maar wel genieten van hun vrijheid en de schoonheid van het weidse, overdonderende Amerikaanse landschap.

02. The Wasteland - Prachtig verschroeiend zwart-wit, in vier bij drie, het lijkt wel een film uit de jaren 60. En wat een ritme! De slotscene is een mokerslag.

03. Notturno - Rosi maakt misschien wel de mooiste films van allemaal, maar wat hij laat zien is natuurlijk helemaal niet mooi. Het leven gaat door, altijd door, wat er ook gebeurt. En die diagonalen!

04. Preparations to be together for an unknown period of time - Mysterieuze titel voor een mysterieuze film. Wat is echt, en wat zit in het hoofd? Ongemakkelijk romantisch en misschien wel heel triest.

05. The World To Come - Wat kan 16mm toch een mooi formaat zijn. Een lesbische relatie in de 19e eeuw, dat klinkt heel saai, maar de jonge Noorse Mona Fastvold maakt er een prachtig schouwspel met een stevig literair sausje van. En eigenlijk maakt het niet zoveel uit dat het twee vrouwen zijn.

06. Oasis - Drie verstandelijk gehandicapten in een relatie-driehoek waarvan ze zelf de gevolgen niet kunnen overzien. Indringend gefilmd, deze Dardennes van de Balkan.

07. Residue - Een intelligente blik op de onbewuste onderdrukking van de zwarte bevolking in de VS door middel van 'gentrification' en onwetendheid. En OK, een quote van mij in je trailer stoppen levert natuurlijk bonuspunten op .

08. In Between Dying - Prachtige mystiek in de mist van Azerbeidjan. Of ik het helemaal begrepen heb? Waarschijnlijk niet, maar sfeer vergoedt een hoop. En dat bezit de film in overvloed.

09. Topside - Jong regisseurs-duo, en de vrouwelijke helft speelt ook nog eens een uitstekende hoofdrol in dit drama over een moeder en dochter die leven in een verlaten metrotunnel in New York, maar noodgedwongen hun bestaan bovengronds moeten voortzetten. Hartverscheurende odyssee door de onderbuik van New York.

10. My Tender Matador - De Chileense kameleon Alfredo Castro in misschien wel zijn beste rol ooit als 'drag queen' La Loca del Frente, die voor de liefde een belangrijke rol speelt in een aanslag op dictator Augusto Pinochet.

Niet zien:

Laila in Haifa - 45 minuten volgehouden met deze slecht geacteerde, pseudo-intellectuele babbelbox.

New Order - Kan iemand de geldkraan richting Michel Franco dichtdraaien? Nihilisme, prima. Maar als je niets te zeggen hebt, hou dan gewoon je mond.

Mainstream - Ook deze niet helemaal uitgezien, omdat elk karakter op mijn zenuwen werkte. Geen geduld voor.

Selva Tragica - Gedwaal door de jungle rond een conflict om 'chicle', een natuurproduct waar kauwgom van gemaakt wordt. Wel een mooi shot van een jaguar, dat wel.

Zanka Contact - Marokkaans debuut, maar het belooft niet veel. Paar sterke scenes, maar er omheen vooral een vreemde mix van musical, western, en romantische komedie.

Binoche

• 173 messages
  • 145 votes

Opening Night

“Parallel Mothers,” Pedro Almodóvar (in competition)

Competition/Venezia 78

“Mona Lisa and the Blood Moon,” Ana Lily Amirpour

“Un Autre Monde,” Stephanie Brize

“The Power of the Dog,” Jane Campion

“America Latina,” Damiano D’Innocenzo and Fabio D’Innocenzo

“L’Evenement,” Audrey Diwan

“Official Competition,” Gaston Duprat and Mariana Cohn

“Il Buco,” Michelangelo Frammartino

“Sundown,” Michel Franco

“Illusions Perdues,” Xavier Giannoli

“The Lost Daughter,” Maggie Gyllenhaal

“Spencer,” Pablo Larrain

“Freaks Out,” Gabrielle Mainetti

“Qui Rido Io,” Mario Martone

“On the Job: The Missing 8,” Erik Matti

“Leave No Traces,” Jan P. Matuszynski

“Captain Volkonogov Escaped,” Natasha Merkulova and Aleksey Chupov

“The Card Counter,” Paul Schrader

“The Hand of God,” Paolo Sorrentino

“Reflection,” Valentyn Vasyanovych

“La Caja,” Lorenzo Vigas

Out of Competition (Fiction)

“Il Bambino Nascosto,” Roberto Ando (closing film of the festival)

“Les Choses Humaines,” Yvan Attal

“Ariaferma,” Leonardo di Costanzo

“Halloween Kills,” David Gordon Green

“La Scoula Cattolica,” Stefano Mordini

“Old Hnery,” Potsy Ponciroli

“The Last Duel,” Ridley Scott

“Dune,” Denis Villeneuve

“Last Night in Soho,” Edgar Wright

“Scenes From a Marriage” (Episodes 1-5), Hagai Levi

Out of Competition (Non Fiction)

“Life of Crime 1984-2020,” Jon Alpert

“Tranchees,” Loup Bureau

“Viaggio Nel Crepuscolo,” Augusto Contento

“Republic of Silence,” Diana el Jeiroudi

“Hallelujah: Leonard Cohen, A Journey, A Song,” Daniel Geller and Dayna Goldfine

“Deandre#Deandre Storia Di Un Impiegato,” Roberta Lena

“Django and Django,” Luca Rea

“Ezio Bosso. Le Cose Che Restano,” Giorgio Verdelli

Out of Competition (Special Screenings)

“Le 7 Giornate di Bergamo,” Simona Ventura

“Il Cinema Al Tempo del Covid,” Andrea Segre

Out of Competition (Short Films)

“Plastic Semiotic,” Radu Jude

“The Night,” Tsai Ming-Liang

“Sad Film,” Vasili (Pseudonym)

Horizons/Orizzonti

“Les Promesses,” Thomas Kruithof

“Atlantide,” Yuri Ancarani

“Miracle,” Bogdan George Apetri

“Pilgrims,” Laurynas Bareisa

“Il Paradiso Del Pavone,” Laura Bispuri

“The Falls,” Chung Mong-Hong

“El Hoyo en la Cerca,” Joaquin Del Paso

“Amira,” Mohamed Diab

“A Plein Temps,” Eric Gravel

“107 Mothers,” Peter Kerekes

“Vera Dreams of the Sea,” Kaltrina Krasniqi

“White Building,” Kavich Neang

“Anatomy of Time,” Jakrawal Nilthamrong

“El Otro Tom,” Rodrigo Pla and Laura Santullo

“El Gran Movimiento,” Kiro Russo

“Once Upon a Time in Calcutta,” Aditya Vikram Sengupta

“Rhino,” Oleg Sentsov

“True Things,” Harry Wootliff

“Inu-Oh,” Yuasa Masaaki

Horizons/Orizzonti Extra

“Land of Dreams,” Sherin Neshat and Shoja Azari

“Costa Brava,” Mounia Akl

“Mama, I’m Home,” Vladimir Bitokov

“Ma Nuit,” Antoinette Boulat

“La Ragazza Ha Volato,” Wilma Labate

“7 Prisoners,” Alexandre Moratto

“The Blind Man Who Did Not Want to See Titanic,” Teemu Nikki

“La Macchina Delle Immagini di Alfredo C.,” Roland Sejko

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Nieuwe Sengupta en Sorrentino lijken me sowieso must see!

Zag ook dat Dominique Sanda the zien is in "Il paradiso del pavone", dat is de nieuwe van Laura Bispuri, dus Alba Rohrwacher is ook weer van de partij, cool om die eens samen te zien in een film.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Venetië 2021, blog 1 - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Venetië heeft een vliegende start met sterke nieuwe films van Pedro Almodóvar, Jane Campion en Paul Schrader. De lat ligt daarmee hoog voor deze 78ste editie.

Binoche

• 173 messages
  • 145 votes

Sterkste film tot nu toe: The Power of the Dog

Grootste tegenvaller: The Card Counter

Algehele indruk tot nu toe: voor de betere films moet je in de bij-programma's zijn, maar het valt nog een beetje tegen

De prijs voor meest chaotische screening: gisteren Dune om 08:15. Telefoons en laptops moesten in een gesealde plastic zak tot het einde. Wel lastig als de meeste mensen hun kaartje op hun telefoon hebben, waarop precies staat welke plaats ze hebben...

Wel een sterke film, dat wel.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Fijn dat de nieuwe Campion zo sterk is, maar teleurstellend dat The Card Counter zo tegenvalt… Ik was er al een klein beetje bang voor, na het zien van de trailer. First Reformed was mijn #3 van 2018, dus ik probeerde al actief mijn verwachtingen niet te hoog te laten zijn.

Ach, er is altijd de kans dat ik hem wel sterk vind. We shall see.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Klaagzang van journalist ivm c-beperkingen:

Venetië 2021, blog 2 - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Er zijn ergere plekken om je werk niet te kunnen doen. Maar toch. Het is dit jaar voor iemand met mijn accreditatie – de blauwe pas, voor journalisten van Periodicals – niet mogelijk op een gedegen manier het festival te verslaan. Vele grote titels, zoals Denis Villeneuve’s Dune, Pablo Larraíns Spencer en Paolo Sorrentino’s The Hand of God zijn voor mij niet te zien, terwijl dat in Venetië vroeger nooit een probleem was. Zelfs kleinere titels lukken vaak niet. Ik ben nu halverwege het festival en heb tien films gezien. Zo kan ik niet werken.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Wat.de.hel.

Moet je John Milton hebben die al knorrig de handdoek in de ring gooide toen hij 30 minuten in de virtuele rij moest staan voor het IFFR een x aantal jaar geleden. Als ik dit één keer mee zou maken weet ik niet of mijn baas me er ooit nog naartoe zou krijgen. 'Zie je die stagiar daar? die wil vast dolgraag..."

Dit? echt niet.

N.B. Hoe de Cineville podcast (en dit stuk) Cannes schetste daarentegen? Ja hoor, dat wens ik wel.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Netflix vlamt op filmfestival in Venetië | Film | Telegraaf.nl

Telegraaf wrote:

Terwijl Cannes de deur in juli nog altijd dichthield voor Netflix, geeft het concurrerende filmfestival van Venetië producties van de streaming-gigant deze dagen opnieuw ruim baan. Nieuwe films van Jane Campion, Paolo Sorrentino én het regiedebuut van Maggie Gyllenhaal mogen op het Lido een gooi doen naar de begeerde Gouden Leeuw. Die soepele opstelling heeft het oudste filmfestival ter wereld ook in het verleden geen windeieren gelegd.

(betaalartikel)

https://images.moviemeter.nl/tmdb/t/p/w500//5RuY3Sa83tzSX4F0iyTkQBMPRT.jpg

Olivia Colman in The Lost Daughter (2021)

Binoche

• 173 messages
  • 145 votes

Ik moet zeggen dat ik net als Kees Driessen ook een blauwe pas heb, maar met een beetje voorbereiding en ja, tijdens andere screenings boekend, tot nu toe eigenlijk geen enkele keer heb misgegrepen. Ik krijg zelden de beste plekken, maar zeker in de grote zalen maakt dat niet veel uit. Je moet vooral goed opletten wanneer die 74 uur ingaat voor een film die je over drie dagen wilt zien, en op dat moment is het refresh, refresh, refresh totdat de film verschijnt en snel doorklikken om een ticket te bemachtigen, maar op zich gaat het best prima. Alleen vandaag is het (nog) niet gelukt om een kaartje voor Erik Matti op vrijdag te scoren, maar de aanhouder wint.

Vandaag een absoluut meesterwerk op het grote scherm gezien (ik had hem al op het klein scherm gezien): het Poolse debuut Anatomia in Venice Days. Briljant stukje formalisme waar je je wel op moet instellen om er doorheen te komen, maar zoveel originaliteit in de uitvoering.

Verder valt het allemaal lichtjes tegen. Frammartino was uitstekend, Audrey Diwan (nooit van gehoord) ook. Maggie Gyllenhaal blijkt een (heel ongemakkelijke, beetje schurende) film te kunnen regisseren. En Michel Franco mag echt nooit, nooit, nooit meer groen licht voor een film krijgen. Voor de rest is het in competitie veel 'net niet'. Op zich best aardige films, maar niets wat me echt zo wegblaast als bovengenoemd Anatomia of bijvoorbeeld het poëtische pareltje They Carry Death in Critics Week. Maar goed, de Russen (en Oekrainers; die schijnen elkaar niet zo te mogen) komen, dus wie weet wat de komende dagen nog brengt. Ik heb mijn kaartjes t/m vrijdag in ieder geval al geregeld. Ik hoop Kees Driessen ook.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Mooie toevoeging!

Los van je terechte nuancering vind ik trouwens een systeem dat de filmjournalisten/programmeurs etc dwingt om tijdens screenings op hun telefoons te gaan zitten refreshen om zeker te maken dat ze een volgende film over 3 dagen kunnen zien, intrinsiek niet deugen.

Maar wie ben ik

Binoche

• 173 messages
  • 145 votes

Op zich waar, maar het probleem met het systeem wat Cannes gebruikte, waar je 's ochtends in één keer alles kon boeken, is dat iedereen dat ook ging doen en de eerste 3-4 dagen de site dus voortdurend crashte. Festivals zitten duidelijk nog in een leertraject waar het gaat om het optimaliseren van dit soort systemen. Dat je twee minuten voor tijd kunt binnenlopen is wel een zegen vergeleken met de rijen van voor COVID.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Venetië 2021, blog 3 - Aantekeningen uit het ondergrondse - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Precies die balans pakt niet goed uit in de langverwachte blockbuster Dune. Regisseur Denis Villeneuve (Arrival; Blade Runner 2049) doet enorm zijn best om grootse en meeslepende beelden af te leveren, maar de overdaad aan plot die in de film gepropt moet worden staat overweldiging in de weg – steeds moet er te snel weer door naar een volgende scène.

Het meest fnuikende is dat die haast niet ingelost wordt, want deze nieuwe verfilming van Frank Herberts scifi-klassieker is eigenlijk maar een halve verfilming. Villeneuve presenteert de film expliciet als ‘part one’; zowel de vervolgfilm als een spin-off tv-serie staan al in de steigers

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Oei, dat is jammerlijk om te lezen.

Binoche

• 173 messages
  • 145 votes

Dune kwam op mij over als de eerste act in een drieact-structuur: setup. Vooral eigenlijk inleiding om het verhaal neer te zetten. Mijn verwachting (lees: hoop) is dan ook dat Villeneuve mikt op een trilogie, waarbij Dune Messiah dan de basis moet zijn voor het laatste deel. Dan komt de deconstructie van de 'hero journey' die Paul Atreides lijkt te volgen ook tot een mooi eind. Soort van 'hero to zero', maar dan anders (zoals zij die het boek hebben gelezen zullen snappen).

Ik ben het er wel mee eens dat ik twijfel aan de reactie van niet-lezers, want het is wel een bombardement van termen en begrippen en historie wat in snelle tijd verwerkt moet worden. Maar dit is absoluut iets wat je in de cinema moet hebben gezien.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Venetië 2021, blog 4 - Steeds maar weer die seksuele agressie - Filmkrant

Filmkrant wrote:

In veel films in Venetië komen verkrachting, aanranding en seksuele intimidatie voor. Soms om het aan de kaak te stellen, maar vaak ook als onbesproken onderdeel van het dagelijks leven. Feline en KEES bespreken het hier wél.

Waar in Cannes beffen de meest opvallende trend was post-#MeToo, valt in Venetië vooral het seksueel geweld tegen vrouwen op. Ja, belangrijk onderwerp. Maar waarom zo veel, zo vaak – en zo vaak zo achteloos? Feline Swaab en KEES Driessen proberen er vat op te krijgen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De filmselectie van Venetië kan wedijveren met grote rivaal Cannes - NRC

(betaalartikel)

NRC wrote:

De grote verrassing in Venetië was het sterke abortusdrama L’événement van Franse regisseur Audrey Diwan naar een autobiografische roman van Annie Ernaux. Studente Anne is in de vroege jaren zestig op zoek naar een abortus, maar ze stuit op een muur van onwil en onbegrip. In pas haar tweede film volgt Diwan de lijdensweg van Anne met klinische precisie. Ze zet de dramatiek nergens aan, maar gaat ook geen confronterend moment uit de weg.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.