- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Internationaal Filmfestival van Rome
Internationaal Filmfestival van Rome
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes

Bron.
Bron.
Best Film:
2006: Izobrazhaya Zhertvu / Playing the Victim (Kirill Serebrennikov)
2007: Juno (Jason Reitman)
2008: Opium War (Siddiq Barmak) [IMDB]
2009: Broderskab / Broterhood (Nicolo Donato)
2010: Kill Me Please (Olias Barco)
2011: Un Cuento Chino / A Chinese Tale (Sebastián Borensztein)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Volgens een insider:
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Heb zojuist een accreditatie - Cultural Foundations - aangevraagd voor het IFFR(ome). Eens kijken of die geaccepteerd wordt door Marco Müller.
En nu maar wachten tot het programma wordt bekend gemaakt. 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
- A Glimpse Inside the Mind of Charles Swan III (Roman Coppola)
- Aku no Kyôten / Lesson of the Evil (Takashi Miike)
- Aali Ha Gli Occhi Azzurri (Claudio Giovannesi)
- E la Chiamano Estate (Paolo Franchi) (IMDB)
- Ixjana Z Piekla Rodem (Józef en Michał Skolimowski) (IMDB)
- Mai Morire (Enrique Rivero) (IMDB)
- Main dans la Main / Hand in Hand (Valérie Donzelli) (IMDB)
- Marfa Girl (Larry Clark) (IMDB)
- The Motel Life (Alan en Gabriel Polsky) (IMDB)
- Nebesnye Zeny Lugovykh / Spose Celestiali del Mari di Pianura (Alexey Fedorchenko)
- Un Enfant de Toi / You, Me and Us (Jacques Doillon) (IMDB)
- Vecnoe Vozvrascenie / Eterno Ritorno (Kira Muratova)
- Il Volto di Un'altra (Pappi Corsicato) (IMDB)
En nog twee verrassingsfilms.
Verder nog Out of Competition, CinemaXXI en Prospettive Italia.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Hé, een nieuwe Larry Clark. Dat werd tijd ook.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
- Kid (Fien Troch)
- Baby Girl (Macdara Vallely) (IMDB)
- La Pasión de Michelangelo / The Passion of Michelangelo (Esteban Larraín) (IMDB)
- Igual Si LLueve / Even if it Rains (Fernando A. Gatti) (IMDB)
- Strings (Rob Savage) (IMDB)
- You & Me Forever Forever (Kaspar Munk) (IMDB)
- Innocents (Chen-hsi Wong)
- Meu Pe De Laranja Lima / My Sweet Orange Tree (Marcos Bernstein) (IMDB)
- Jeunesse / Youth (Justine Malle)
- Pulce Non C’e (Giuseppe Bonito)
- Animals (Marçal Forés)
- Comme un Lion / Little Lion (Samuel Collardey)
Verder kun je hier het 'gehele' programma vinden.
Gerestaureerde Films:
- Monologo Di Eduardo De Filippo (Marshall Plan) ( ? )
- Proibito (1954 | Mario Monicelli)
- Der Leone Have Sept Cabeças (1970 | Glauber Rocha) (IMDB)
- Chiedo Asilo (1979 | Marco Ferreri)
- La Parte Bassa (1978 | Claudio Caligari en Franco Barbero) (IMDB)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
De complete sectie van de CinemaXXI is bekendgemaakt.
Feature Films in Competitie:
- A Walk in the Park (Amos Poe) (IMDB)
- Avanti Popolo (Michael Wahrmann)
- Bloody Daughter (Stéphanie Argerich)
- Gegenwart / Consequence (Thomas Heise)
- Goltzius and the Pelican Company (Peter Greenaway)
- Jianshi Liu Baiyuan / Judge Archer (Xu Haofeng)
- Jungle Love (Sherad Anthony Sanchez)
- Nichnasti Pa'am Lagan / Once I Entered a Garden (Avi Mograbi)
- El Ojo del Tiburon (Alejo Hoijman) (IMDB)
- Panihida (Ana-Felicia Scutelnicu) (IMDB)
- Photo (Carlos Saboga) (IMDB)
- Picas / Pizzas (Laila Pakalnina)
- Suspension of Disbelief (Mike Figgis) (IMDB)
- Tanets Deli / Delhi Dance (Ivan Vyrypaev)
- Tar (Edna Biesold, Sarah-Violet Bliss, Bruce Thierry Cheung, Gabrielle Demeestere, Alexis Gambis, Shruti Ganguly, Brooke Goldfinch, Omar Zuniga Hidalgo, Shripriya Mahesh, Pamela Romanowsky, Tine Thomasen en Virginia Urreiztieta) (IMDB)
- Tasher Desh / The Land of Cards (Kaushik Mukherjee) (IMDB)
- Tutto Parla di Te (Alina Marazzi)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Heb zojuist een accreditatie - Cultural Foundations - aangevraagd voor het IFFR(ome). Eens kijken of die geaccepteerd wordt door Marco Müller.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
dat kan ik geloven!
Met een nieuwe top directeur zet dit festival zich dit jaar echt wel even op de kaart.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zal in het kort wat ervaringen neerpennen maar eigenlijk vertel ik er liever over!
Het was een hele bijzondere ervaring. Het Filmfestival en dé stad want dat is namelijk een brok Cultuur! Qua architectuur, kerken, musea, vrouwen, et cetera. Je kijkt je ogen uit!
Het een en ander liep wel behoorlijk uit de hand zoals flinke overstroming (!), studenten die tot twee keer toe door de straten van Rome flink aan het protesteren waren (!) en mijn vader die in het ziekenhuis moest opgenomen worden! Maar het was het allemaal waard ...
Wel helaas door bovenstaande gebeurtenissen de nieuwe film van Marjane Satrapi, Valérie Donzelli, Enrique Rivero, Fernando A. Gatti en Peter Greenaway - die liep ik nog zomaar tegen het lijf - moeten missen. Maar hopelijk zie ik ze nog op een later tijdstip - IFFR / Nederlandse distributie - een keer terug.
Het Filmfestival van Rome is niet te vergelijken met het IFFR. Want er zijn overal beroemde 'sterren' te vinden. Of ze nu lopen op de rode lopers of in Rome. Ze kunnen onverwachts gewoon naast je komen zitten in de zaal. Persoonlijk geef ik daar zelf niet veel om maar er waren nogal wat Italianen die daarop 'kicken'.
Verder vrijwel alleen maar Italiaanse pers die de (flinke) zalen moesten vullen. Slechts één zaal was uitverkocht maar voor de rest zat ik in halflege zalen. Waarvan een aantal 'bioscopen' gewoon opgezette tenten waren langs de (snel)wegen. Wat door lawaai van ambulances en toeterende auto's geregeld voor ergernis zorgde. Niet al te fijn kan ik je verzekeren! 
Een kaartje kopen als bezoeker kon oplopen van €3,00 voor een 'Klassieker' tot wel bijna €50,00!
En dat allemaal omdat het een wereldpremière was van een film / documentaire. Het merendeel van die bezoekers (en pers) in de zaal wisten vaak niet eens wie de regisseur was. Zoals bij de vertoning van de nieuwe documentaire Dans un Jardin je Suis Entre / Once I Entered a Garden van Avi Mograbi. Veel geklap van vrouwen en mannen in sjieke jurken en 3-delige kostuums maar dezelfde mensen begonnen zich al na vijftien minuten uit de voeten te maken omdat het toch iets anders was dan ze verwacht hadden.
En daar zat ik als 'outsider' tussen in een spijkerbroek, t-shirt en een rugtas. Want in Rome was het in de middag geregeld boven de 20 graden en dan ga ik echt niet in mijn dikke winterjas en muts rondlopen. Wat een heleboel Italianen dus de normaalste zaak van de wereld vinden ... 
De nieuwe artistieke directeur van het Filmfestival Marco Müller (Jullie kennen allemaal het verhaal erachter?) had toch wel een behoorlijk pittig en uitdagend programma samengesteld. Doet zeker niet onder aan het IFFR met hun experimentele driften. Maar helaas geen enkel verdiepingsprogramma (Q & A / Interviews) daarvoor kreeg je in de plaats wel veel uiterlijke taferelen waar ik zelf niet in geïnteresseerd ben.
Voor de buitenlandse 'gasten' zoals ik was het helemaal een kriem omdat die Italianen ten eerste nogal chauvinistisch zijn. Ze hebben niet in de gaten dat mensen van buitenaf geen Italiaans kunnen lezen laat staan spreken. En ten tweede liep heel wat verkeerd!
Zo was het boekje voor het Filmfestival met alle informatie (screenings / synopsissen / schema's) verkeerd gedrukt. Niet in het Engels maar in het Italiaans. Dus geregeld zat ik bij een film waarvan ik niet eens wist wat ik ging zien. Laat staan door wie die geregisseerd was. Het blokkenschema was heel slecht in elkaar gezet. De titels werden niet verdeeld over de gehele week maar binnen 24 uur vonden de enige twee / drie vertoningen plaats. En soms zelfs maar eentje. Vertoningen die niet doorgingen of films die niet Engels ondertiteld waren. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Erg slordig!
Dag 1:
Histórias do Cinema (***)
Dangerous Games (Short)
Rhinoceros (Short)
Because This Is Britain (as Discussed) (Short)
Não Estamos Sonhando (Short)
Mitote (***½)
Dag 2:
Nebesnye Zeny Lugovykh Mari / Celestial Wives of Meadow Mari (***)
L'invasion (1970 | Yves Allégret) (**½)
Tasher Desh (*½)
Jeunesse (**½)
Nature of Aberration (Short)
The Museum of Imagination (Short)
Picas / Pizzas (***½)
Dag 3:
Marfa Girl (**)
Le Guetteur / The Lookout (**½)
Suspension of Disbelief (**)
Dans un Jardin je Suis Entre / Once I Entered a Garden (**½)
Quatro Horas Descalço (Short)
Jungle Love (****)
Dag 4:
Danza Macabra (1962 | Short)
Der Leone Have Sept Cabeças / The Lion Has Seven Heads (1970)
Dag 5:
Gegenwart (***½)
Un Enfant de Toi / A Child of Yours (*)
O Batuque dos Astros (*)
Dag 6:
La Pasiòn de Michelangelo / The Passion of Michelangelo (****)
Vechnoe vozvraschenie / Eternal Homecoming (**)
You & Me Forever (***½)
Du Zhan / Drug War (****)
Dag 7:
Tom le Cancre (**)
Mundo Invisível (***)
Dag 8:
Alì ha gli Occhi Azzurri / Ali Blue Eyes (***½)
E la Chiamano Estate (*)
The Motel Life (****)
Top 5:
01. The Motel Life (Alan en Gabe Polsky)
02. Du zhan / Drug War (Johnnie To)
03. Jungle Love (Sherad Anthony Sanchez)
04. La Pasiòn de Michelangelo (Esteban Larraín)
05. You & Me Forever (Kaspar Munk)
Beste Short(s): Nature of Aberration (Krissakorn Thinthupthai) en Quatro Horas Descalço (Ico Costa)!
Flop 5:
01. O Batuque dos Astros (Júlio Bressane)
02. Un Enfant de Toi (Jacques Doillon)
03. E la Chiamano Estate (Paolo Franchi)
04. Tasher Desh (Kaushik Mukherjee)
05. Vechnoe vozvraschenie (Kira Muratova)
Grootste miskleun was toch wel het 'afval' van Júlio Bressane. Maar eigenlijk had ik gewoon moeten luisteren naar Beavis.
De prijswinnaars op een rij. En tijdens het Filmfestival heb ik nog het een en ander getwitterd:
''De oogst tot nu toe is wel heel schaars ...''
''Heb al ongeveer een twintigtal films / documentaires gezien en daarvan waren er slechts twee de moeite waard!''
''Zelfs dé nieuwe film - Marga Girl - van Larry Clark is een herhaling van (slechte) zetten. Tijd voor pensioen?''
''Jungle Love uit de Filipijnen en een short uit Thailand met de titel Nature of Aberration. Zintuiglijke Cinema. Heel gedurfd!''
''Oh, en wat spreken die Italianen slecht of zelfs geen Engels. En dat voor een Filmfestival die op korte termijn de wereld wil 'veroveren'.''
''Nu wordt het echt tijd dat er (meer) gesproken en geschreven wordt over de Chileense New Wave. Noteer IFFR / LAFF: La Pasión de Michelangelo!''
''Nu 1/3 van de films uit de (hoofd)competitie van het Filmfestival van Rome gezien. Daarvan kan ik geen enkele titel aanraden. Zo slecht ...''
''Maar misschien raak ik wel 'verzadigd' of hoor ik zo langzamerhand tot de categorie 'zuurpruimen'.''
''Daarentegen vandaag al twee ruwe diamanten gezien in het Alice Nella Città-Festival! Dat dan weer wel.''
''Na het zien van You & Me Forever (Kaspar Munk) uit Denemarken voelt Fucking Åmål alweer gedateerd aan. Nederlandse distributeur?''
''De meester van de shoot-out - Johnnie To - levert met Drug War weer een snoeiharde actiefilm af. Fijn. Erg fijn zelfs.''
''Aargh, de hele week zit je in half lege zaal en nu wordt ik gewoon met nog zoveel anderen geweigerd. Tjokvol.''
''Hoeveel Italianen hier zullen regiseusse Marjane Satrapi kennen?''
''Na meer dan twintig jaar 'aankloten' raak ik opeens diep ontroert door Wim Wenders zijn short voor de omnibus film Mundo Invisivel.''
''En Theodoros Angelopoulos bijdrage is een waardige zwanenzang. Simpel van opzet maar des te krachtiger in de uitvoering. Mooie afsluiting.''
''The Official Awards of the seventh edition Filmfestival Rome: Rome Film Festival - The Official Awards of the seventh edition - romacinemafest.it … Alleen de prijs voor Picas (Laila Pakalnina) is terecht!''
''Tja, nogal voorspelbare en in mijn ogen kansloze winnaar. Want dat Larry Clark het zou 'winnen' stond al ver voor het Filmfestival vast ...''
''En wat was het op de laatste dag van het Filmfestival in vergelijking met de rest van de week druk zeg. Ben maar na twee films weggegaan ...''
''Nu het Filmfestival van Rome 'officieel' ten einde is kan ik nog rustig een dag films kijken. Ben benieuwd of er nog iets tussen zit.''
''Net als op het IFFR en Imagine dit jaar was de beste film van het Filmfestival Rome de laatste film. Wat zeg ik: MEESTERWERK!''
''We zullen nog veel gaan horen van de gebroeders Polsky maar voor nu hoop ik van harte dat een Nederlandse distributeur The Motel Life oppikt''
Mochten er nog mensen geïnteresseerd zin in wat foto's dan hoor ik het wel. 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
lekker uitgebreid overzicht, goed bezig!!
jammer dat er geen echte grote aanraders voor me bij lijken te zitten 
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Hoezo stond Larry Clark als winnaar al vast voor het festival?
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Lijkt me daar een heel amateuristische bedoeling als ik het zo lees. 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Lijkt me daar een heel amateuristische bedoeling als ik het zo lees.
Ik denk dat je het moet het zien als een 'overgangsjaar'.
Hoezo stond Larry Clark als winnaar al vast voor het festival?
Om de Marco Aurelio Award enige vorm van betekenis te geven en het Filmfestival naar een internationaal plan te trekken dan had de jury niet veel keus. De tendens van dit jaar was heel erg groot, groter en groots. Buiten Juno (Jason Reitman) om kent toch vrijwel niemand de voorgaande 'winnaars'? Laat staan dat ze een wereldwijde distributie gehad hebben. Daar kan Marfa Girl van Larry Clark wel verandering inbrengen.
lekker uitgebreid overzicht, goed bezig!!
jammer dat er geen echte grote aanraders voor me bij lijken te zitten
Nou, de Top 5 met het experimentele Filipijnse Jungle Love voorop kan ik je ten zeerste aanraden. En natuurlijk deze twee shorts: Nature of Aberration en Quatro Horas Descalço. De eerste heeft op een associatieve manier wat weg van het werk van Apitchatpong Weerasethakul en de tweede van de 'Jungle' Cinema van Lisandro Alonso. Heel bijzonder kan ik je zeggen!
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Om de Marco Aurelio Award enige vorm van betekenis te geven en het Filmfestival naar een internationaal plan te trekken dan had de jury niet veel keus. De tendens van dit jaar was heel erg groot, groter en groots. Buiten Juno (Jason Reitman) om kent toch vrijwel niemand de voorgaande 'winnaars'? Laat staan dat ze een wereldwijde distributie gehad hebben. Daar kan Marfa Girl van Larry Clark wel verandering inbrengen.
Zal niet gaan lukken denk ik. Ken Park is nauwelijks vertoond en Wassup Rockers wat meer, maar is eigenlijk vrij geruisloos voorbij gegaan,.En hij kreeg jarenlang geen film van de grond (er zijn er verschillende aangekondigd geweest). Maar goed, pakweg Mike Figgis is ook nooit boven Leaving Las Vegas uitgekomen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Clark heeft toch al zoveel keer aangegeven dat ie geen heil meer ziet in distributie. Marfa Girl verspreidt ie gewoon via zijn site, en bij succes zal ie dar ook doen bij deel 2 en 3 van de Marfa trilogie.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Het programma is ondertussen al bekend. Wordt zelf al weken via de e-mail gestalkt door het Filmfestival of ik echt niet wil langskomen. Maar het zit er dit jaar echt niet in. Toch ziet de line-up er niet verkeerd uit. Veel Wereld(Art)Cinema met een aantal hele obscure regisseurs.
- Another Me (Isabel Coixet)
- Ben O Degilim / I Am Not Him (Tayfun Pirselimoglu)
- I corpi Estranei (Mirko Locatelli)
- Dallas Buyers Club (Jean-Marc Vallée)
- Entre Nós (Paulo en Pedro Morelli)
- Acrid (Kiarash Asadizadeh)
- Her (Spike Jonze)
- Lanse Gutou / Blue Sky Bones (Jian Cui)
- Manto Acuífero (Michael Rowe)
- Mogura no Uta / Mole's Song (Takashi Miike)
- Out of the Furnace (Scott Cooper)
- Quod Erat Demonstrandum (Andrei Gruzsniczki)
- Sebundsu Kodo / The Seventh Code (Kiyoshi Kurosawa)
- Sorg og glæde / Sorrow and Joy (Nils Malmros)
- Take Five (Guido Lombardi)
- Tir (Alberto Fasulo)
- A Vida Invisível (Vítor Gonçalves)
- Conexión (Diego Ayala en Anibal Jofré)
Verder nog de Out of Competition met een nieuwe film van Álex de la Iglesia, Tsui Hark, Jean-Paul Salomé, Joon-ho Bong, Benny Chan en Julie Bertuccelli. En het parallel Filmfestival Alice Nella Città.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
In Rome geven ze nu de prijs voor beste actrice aan iemand die zelfs niet te zien is in de film. Heel vreemd als je het mij vraagt.
Scarlett Johansson doet enkel een stem in de film 'Her'.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
En de hoofdprijs gaat naar een Italiaanse speelfilm. 
-
- 22396 messages
- 5068 votes
In Rome geven ze nu de prijs voor beste actrice aan iemand die zelfs niet te zien is in de film. Heel vreemd als je het mij vraagt.
Scarlett Johansson doet enkel een stem in de film 'Her'.
Vind dat eigenlijk wel leuk. Of het terecht is weet ik pas als ik de film zie.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Rome Film Festival Director Marco Mueller Confirms Exit
Als je dit zo leest vraag ik me af of er nog een tiende editie komt.