• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.253 votes
Profile

Internationaal Filmfestival van Locarno

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

(afbeelding)

Het Internationaal Filmfestival van Locarno (Italiaans: Festival internazionale del film Locarno) wordt sinds 1946 jaarlijks in de maand augustus georganiseerd in de Zwitserse stad Locarno. Het is het kleinste van de grote jaarlijkse filmfestivallen.

Het filmfestival van Locarno staat bekend om films waarvan schrijver en regisseur dezelfde persoon zijn. Het draaiboek voor dit soort film ondervindt weinig aanpassingen, en de films zijn zelden bedoeld om grote kassuccessen te worden. De fims, die vaak sociale en politieke thema's aansnijden, worden vooral in de filmhuizen gedraaid. Tijdens het tiendaagse festival worden honderden films vertoond. Een recordaantal werd vertoond in 2004, toen het er meer dan 350 waren. De beste film wint de Gouden Luipaard.

Wikipedia en Pardo.

De Gouden Luipaard (Pardo d'oro) wordt sinds 1968 uitgereikt. Het prijzengeld van 90.000 Zwitserse frank gaat voor de helft naar de regisseur en voor de helft naar de producent:

2012: La Fille de Nulle Part (Jean-Claude Brisseau)

2011: Abrir Puertas y Ventanas (Milagros Mumenthaler)

2010: Winter Vacation (Li Hongqi)

2009: She, a Chinese (Guo Xiaolu)

2008: Parque vía (Enrique Rivero

2007: Ai no yokan / The Rebirth (Masahiro Kobayashi)

2006: Das Fräulein (Andrea Štaka)

2005: Nine Lives (Rodrigo García)

2004: Private (Saverio Costanzo)

2003: Khamosh Pani: Silent Waters (Sabiha Sumar)

2002: Das Verlangen (Iain Dilthey)

2001: Alla rivoluzione sulla due cavalli (Maurizio Sciarra)

2000: Baba (Shuo Wang)

1999: Peau d'homme, coeur de bête (Hélène Angel)

1998: Zhao Xiansheng (Lü Yue)

1997: Ayneh (Jafar Panahi)

1996: Nénette et Boni (Claire Denis)

1995: Raï (Thomas Gilou)

1994: Khomreh (Ebrahim Forouzesh)

1993: Azghyin ushtykzyn'azaby (Jermek Schinarbajev)

1992: Qiuyue (Clara Law)

1991: Johnny Suede (Tom DiCillo)

1990: Sluchainij Vals (Swetlana Proskurina)

1989: Dharmaga tongjoguro kan kkadalgun / Why Has Bodhi-Dharma Left for the East? (Bae Yong-kyun)

1988: Distant Voices, Still Lives (Terence Davies)

1987: O Bobo (José Alvaro Morais)

1986: Jezioro bodenskie (Janusz Zaorski)

1985: Höhenfeuer (Fredi Murer)

1984: Stranger Than Paradise (Jim Jarmusch)

1983: Adj király katonát / The Princess (Pál Erdöss)

1981: Chakra (Rabindra Dharmaraj)

1980: Maledetti vi amerò / To Love the Damned (Marco Tullio Giordana)

[...]

Locarno Film Festival - Golden Leopard volgens I Check Movies.

The Leopard of Honour is a life's work achievement award at the Locarno International Film Festival, an international film festival held annually in Locarno, Switzerland. The award has been given out since 1989 with an exception in 2001. The award especially denotes recognition of auteur cinema and creative and audacious filmmaking:

1989: Ennio Morricone

1990: Gian Maria Volonté

1991: Jacques Rivette

1992: Manoel de Oliveira

1993: Samuel Fuller

1994: Kira Muratova

1995: Jean-Luc Godard

1996: Werner Schroeter

1997: Bernardo Bertolucci

1998: Freddy Buache and Joe Dante

1999: Daniel Schmid

2000: Paul Verhoeven and Paolo Villaggio

2001: No award

2002: Sydney Pollack

2003: Ken Loach

2004: Ermanno Olmi

2005: Terry Gilliam, Abbas Kiarostami and Wim Wenders

2006: Aleksandr Sokurov

2007: Hsiao-hsien Hou

2008: Amos Gitai

2009: William Friedkin, Isao Takahata and Yoshiyuki Tomino

2010: Jia Zhangke and Alain Tanner

2011: Abel Ferrara

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Olivier Père has resigned as director of the Locarno Film Festival director to head up Paris-based Arte France Cinéma.

2011: Abrir Puertas y Ventanas (***)

2010: Winter Vacation (***)

2008: Parque vía (***)

2004: Private (**½)

1996: Nénette et Boni (****)

Klopt die lijst op I Check Movies wel? Onderstaande films staan er bijvoorbeeld niet op...

1988: Distant Voices, Still Lives (****)

1989: Dharmaga tongjoguro kan kkadalgun / Why Has Bodhi-Dharma Left for the East? (***½)

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

In Locarno werkt het: een vijfduizend­koppig publiek kijkt met hetzelfde gemak naar een abstracte documen­taire over de visindustrie als naar lellebellende bruidsmeisjes in een Hollywoodkomedie.

De hoogtepunten van Mevrouw Linssen op een rij:

- Berberian Sound Studio (Peter Strickland)

- Leviathan (Lucien Castaing-Taylor en Verena Paravel | IMDB)

- The End of Time (Peter Mettler | IMDB)

- Tectonics (Peter Bo Rappmund | IMDB)

- Wo hai you hua yao shou / When Night Falls (Liang Ying)

- Der Glanz des Tages (Tizza Covi en Rainer Frimmel)

- Museum Hours (Jem Cohen | IMDB)

Erg benieuwd wat hiervan distributie krijgt in Nederland of alleen tijdens het IFFR te zien zal zijn.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Er staat ook een erg goed stuk in de nieuwe Sight&Sound over het festival met als titel "Free and Flexible" waarin een aantal titels werden genoemd die per direct mijn IFFR wishlist op schoten:

The Last Time I Saw Macau

Arraianos (2012) (quote: "by some distance the most mysterious film I saw")

Museum Hours (alleen al door aanwezigheid van zangeres Mary Margaret O'Hara)

Zo te lezen heeft dit festival zijn vinger goed op de pols van deze tijd en zou het qua programmering inderdaad wel eens eenzelfde range als het IFFR kunnen hebben... heb me er tot nu toe nooit zo in verdiept eigenlijk...

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Locarno weet inderdaad, ondanks de competitie van andere festivals rond deze tijd, een uitstekend programma rond te krijgen.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

De winnaar van Locarno is nu eigenlijk vaste prik op mijn IFFR-programma, nadat ik spijt had dat ik dat in 2008 niet deed.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

De line-up ziet er weer indrukwekkend uit:

The international competition, which will be headed by jury president and Philippine director Lav Diaz, features a mixture of newcomers and familiar names from the festival circuit. Spanish director Albert Serra ("Birdsong") will unveil "Story of My Death," which reportedly involves the experiences of Casanova and Dracula. Prolific South Korean filmmaker Hong Sangsoo will world premiere his latest character study, "Our Sunhi." Outside of the new works, Japanese director Kiyoshi Kurosawa's "Real" will make its international premiere in the section, as will SXSW Film Festival grand jury prize winner "Short Term 12," the only American film in the section.

Internationale Competitie:

- Când se Lasă Seara Peste Bucureşti sau Metabolism (Corneliu Porumboiu)

- E agora? Lembra-me (Joaquim Pinto)

- Educação Sentimental (Júlio Bressane)

- El Mudo (Daniel en Diego Vega)

- Exhibition (Joanna Hogg)

- Feuchtgebiete (David Wnendt)

- Gare du Nord (Claire Simon)

- Historia de la Meva Mort (Albert Serra)

- L'étrange Couleur des Larmes de Ton Corps (Hélène Cattet en Bruno Forzani)

- Mary, Queen of Scots (Thomas Imbach)

- Pays Barbare (Yervant Gianikian en Angela Ricci Lucchi)

- Riaru: Kanzen Naru Kubinagaryû no Hi (Kiyoshi Kurosawa)

- Sangue (Pippo Delbono)

- Short Term 12 (Destin Cretton)

- Shu jia Zuo Ye (Tso chi Chang)

- Tableau Noir (Yves Yersin)

- Tomogui (Shinji Aoyama)

- Tonnerre (Guillaume Brac)

- U Ri Sunhi (Hong Sangsoo Hong)

- Une Autre Vie (Emmanuel Mouret)

Het IFFR komt langzaamaan weer in zicht.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Aoyama eindelijk weer ergens in een selectie, cool

ik hoop dat Cattet en Forzani iets winnen, sympathieke mensen met een érg coole eigen stijl

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik zie dat je nieuwe toevoeging de winnaar van Locarno is dit jaar Verhoeven!

Historia de la Meva Mort (2013)

interessant, ik had de competitie weer eens verder niet gevolgd, maar kijk nu al uit naar het verslag in de Sight & Sound

en deze Spanjaard mag dus op de IFFR verlanglijst

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Er draaide ooit een film van hem op IFFR, toch? Was dat een Tiger?

edit: ja, dus El Cant dels Ocells (2008) Wel grappig om Mug zijn kwalificatie terug te lezen bij die film

Mug wrote:

Serra = Talentloos.

Ben net begonnen met Jaime Rosales, daarna Albert Serra dus maar.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Volgens mij is Albert Serra een hele bekende van het IFFR. Wil al heel lang eerder werk van de Spanjaard zien maar is er nog niet van gekomen. Hier staan trouwens alle prijswinnaars op een rijtje.

Ben vooral benieuwd geraakt naar Historia de la Meva Mort, Short Term 12, Manakamana, Costa da Morte, Sai Nam Tid Shoer / By the River, Yuan Fang / Distant en zoveel meer. Moet nogal een sterke editie zijn geweest. Hopelijk hebben de spotters / programmeurs van het IFFR dat ook door.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Pinto ook een prijs (en een nieuwe film dus). Dat is echt ook al van lang terug.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

''Locarno has always preferred the kind of free cinema that seeks to break down the barriers set up by genre codes and film industry categories. Its main showcase for this innovative mission is the Concorso internazionale, in which some twenty full-length entries from all over the world vie for the prestigious Pardo d’oro. Debut directors compete in the selection roster alongside acknowledged masters of contemporary cinema, with films that range from fiction to documentary, mapping out the new geography of the filmmaking art.''

Concorso Internazionale:

- A Blast (Syllas Tzoumerkas)

- Sanda / Alive (Jung-bum Park)

- Cavalo Dinheiro (Pedro Costa)

- Cure: The Life of Another (Andrea Staka)

- Dos Disparos / Two Gun Shots (Martín Rejtman)

- Durak / The Fool (Yuriy Bykov)

- Fidelio (L'odyssée d'Alice) ( Lucie Borleteau)

- Gyeongju (Lu Zhang)

- La Princesa de Francia / The Princess of France (Matías Piñeiro)

- La Sapienza (Eugène Green)

- L’abri (Fernand Melgar)

- Listen Up Philip (Alex Ross Perry)

- Mula Sa Kung Ano ang Noon / From What Is Before (Lav Diaz)

- Nuits Blanches Sur La Jeteé (White Nights On The Pier (Paul Vecchiali)

- Perfidia (Bonifacio Angius)

- The Iron Ministry (J.P. Sniadecki)

- Ventos De Agosto (Gabriel Mascaro)

Ook niet onbelangrijk in Locarno:

''The jury for the Concorso internazionale will have as its President the Italian director Gianfranco Rosi, winner of last year’s Leone d’oro at Venice for Sacro GRA. He will be accompanied by German filmmaker Thomas Arslan (Dealer, 1999; Gold, 2013), Brazilian actress Alice Braga (Fernando Meirelles’ City of God, 2002; Neill Blomkamp’s Elysium, 2013), Danish actress Connie Nielsen (Ridley Scott’s Gladiator, 2000; Lars Von Trier’s Nymphomaniac, 2013) and Chinese director Diao Yinan, winner of the Golden Bear at the last Berlin Festival for Black Coal, Thin Ice.''

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Paul Vecchiali mag bij de krasse knarren, ben benieuwd wat voor film het is met zo'n titel!

Twee top-prijs winners van vorig jaar voor de jury vragen is ook een interessante keuze

Ik denk dat Locarno zijn status als het meest interessante cinefiele festival wel weer waar gaat maken dit jaar

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Van de twee hoofdprogramma's van vorig jaar zag ik in totaal 11 titels. Met Manakamana als absolute hoogtepunt. Verwacht wel nog een DVD-screener van Yuan Fang / Distant (Yuan Fang) dus misschien kan die roet in het eten gooien. Slechts drie titels kregen in Nederland een release. En daarvan was alleen Short Term 12 de moeite waard. Vraag me dan ook oprecht af wat Nederlandse distributeurs dan nog in Locarno te zoeken hebben ... Dus eigenlijk net als het IFFR moet je al aanwezig zijn anders gaat er heel veel langs je neus voorbij.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Concorso Cineasti del Presente:

- Buzzard (Joel Potrykus)

- Christman, Again (Charles Poekel)

- Exit (Chienn Hsiang)

- Frere Et Seur / Brother and Sister (Daniel Touati)

- Hold Your Breath Like a Lover (Kohei Igarashi)

- La Creazione Di Significato / The Creation of Meaning (Simone Rapisarda Casanova)

- Lelaki Harapan Dunia / Men Who Save the World (Liew Seng Tat)

- Los Enemigos Del Dolor / The Enemies of Pain (Arauco Hernández)

- Los Hongos (Oscar Ruiz Navia)

- Navajazo (Ricardo Silva)

- Sae-Chul-Bal / A Fresh Start (Jang Woojin)

- Songs From the North (Soon-Mi Yoo)

- Sud Eau Nord Deplacer / South to North (Antoine Boutet)

- They Chased Me Through Arizona (Matthias Huser)

- Un Jeune Poete (Damien Manivel)

Heb de nieuwe film van Simone Rapisarda Casanova, Liew Seng Tat, Oscar Ruiz Navia en Arauco Hernández Holz genoteerd. Die laatste naam is een belangrijke cinematograaf uit Uruguay die nu dus zijn eigen debuut gemaakt heeft.

En als laatste het 'Signs of Life'-programma dat vorig jaar zijn levenslicht zag. Daar zat vorig jaar A Spell to Ward Off the Darkness, Cherry Pie en How to Disappear Completely in. Dit jaar onder andere een nieuwe film van Raul Perrone en Nicolás Pereda. Hier het programma en de betekenis ervan:

''The new Signs of Life sidebar aims to explore film’s frontier territories, engaging with new forms of narration and innovation in filmic language. Works by both emerging and acknowledged filmmakers will be presented as world or international premieres in evening programs at the Palavideo.''

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Three Asian feature films will compete at the 67th Locarno Film Festival | Festival del film Locarno (6-16 Aug 2014) next month.

The films, which have an average running time of 220 minutes, are Lav DIAZ's 338 minute From What is Before Mula sa kung ano ang noon, PARK Jeong-beom 박정범's 179 minute Alive 산다 and ZHANG Lü 張律's 145 minute Gyeongju 경주 (pictured).

Leuk IFFR-dagje.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

https://pbs.twimg.com/media/BvJ1uX5CUAEM5Li.jpg

KLIK

Ben erg benieuwd wat dat gaat beteken voor zijn toekomstige carriere en voor de films die hij al gemaakt heeft. Gaan die alsnog uitgebracht worden op DVD / BR? Gaan er nu retrospectieven plaatsvinden? Is hij nu welkom in de hoofdcompetities van Berlijn, Cannes en Venetië? En wat betekent dit überhaupt voor de Filipijnse Cinema?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Hier alle winnaars op een rij. Lav Diaz kaapt gewoon vier prijzen weg met ook nog de Fipresci. Pedro Costa als beste regisseur. En Ventos de Agosto als 'special mention'. Gewoon drie winnaars in de hoek van de Contemplatieve Cinema. De nieuwe film van Yury Bykov wint ook rijkelijk. Navajazo + La Creazione di Significato + Los Hongos + Un jeune Poète winnen in het 'Concorso Cineasti'-gedeelte van beste debuten.

Van dit lijstje had ik er al zes van te voren gespot om te gaan zien.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Museum Hours (Jem Cohen) voor 'jongeren'? Ziet er veel belovend uit:

Un Jeune Poète

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Volgende week wordt het programma bekend gemaakt. Nog geïnteresseerden hier? Wat mogen we verwachten? De nieuwe film van Matías Bize, Hong Sang-Soo, Andrzej Żuławski en Matias Meyer? Of een retrospectief van Raúl Perrone?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Concorso Internazionale:

- Bella E Perduta (Pietro Marcello)

- Brat Dejan / Brother Dejan (Bakur Bakuradze)

- Chevalier (Athina Rachel Tsangari)

- Cosmos (Andrzej Zulawski)

- Entertainment (Rick Alverson)

- Happy Hour (Ryusuke Hamaguchi)

- Heimatland (Lisa Blatter, Gregor Frei, Jan Gassmann, Benny Jaberg, Carmen Jaquier, Michael Krummenacher, Jonas Meier, Tobias Nölle, Lionel Rupp en Mike Scheiwiller)

- James White (Josh Mond)

- Jigeumeun Matgo Geuttaeneun Teullida / Right Now, Wrong Then (Hong Sang-soo)

- Ma Dar Behesht / Paradise (Sina Ataeian Dena)

- No Home Movie (Chantal Akerman)

- O Futebol (Sergio Oksman)

- Schneider vs. Bax (Alex van Warmerdam)

- Suite Armoricaine (Pascale Breton)

- Sulanga Gini Aran / Dark in the White Light (Vimukthi Jayasundara)

- Te Prometo Anarquia (Julio Hernández Cordón)

- The Sky Trembles and the Earth is Afraid and the Two Eyes are not Brothers (Ben Rivers)

- Tikkun (Avishai Sivan)

Als deze line-up geen reacties ontlokt van gebruikers op MM dan schrijf ik me uit.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Malick wrote:

Als deze line-up geen reacties ontlokt van gebruikers op MM dan schrijf ik me uit.

Dat wil natuurlijk niemand op zijn geweten hebben (hoewel ik hier misschien ooit spijt van krijg... ), maar ik heb ook echt een aanleiding voor een feestje op basis van dit lijstje: Er is blijkbaar eindelijk, eindelijk een nieuwe film van Pascale Breton. Haar eerste film was een voltreffer (4.5*).

Vimukthi Jayasundara ook leuk natuurlijk, al gok ik op een onbekende winnaar(es).

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Wanneer was eigenlijk de laatste keer dat er een Nederlandse film voor de hoofdcompetitie van Locarno geselecteerd werd? Dat moet ver voor mijn tijd zijn. Weet jij dat, MR?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Broos (1997) in Locarno International Film Festival (1997) en Tot Ziens (1995) in Locarno International Film Festival (1995) onder andere.

Zelf nog recent een Mijke de Jong: Locarno International Film Festival (2008) en dan ook nog: Nothing Personal (2009/I). Dus het valt allemaal wel mee. Wel allemaal vrouwen.

Zelfs deze is nog recenter: Onder Ons (2011). Tussen 1995 en 1980 zat wel een periode van 15 jaar: Opname (1979). Niet de twee bekendste, die laatste twee...

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Concorso Internazionale:

- Onder Ons (Marco Van Geffen) (2011)

- Nothing Personal (Urszula Antoniak) (2009)

- Het Zusje van Katia (Mijke de Jong) (2008)

- Broos (Mijke de Jong) (1997)

Concorso Cineasti del Presente:

- Tussenstand (Mijke de Jong) (2007)

Voor de rest nog wat korte films door de jaren heen. Fijne zoekmachine heeft de website van Locarno.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Hier trouwens de hele line-up. Want Concorso Cineasti del Presente en Signs of Life zijn ook hele interessante bijprogramma's.

Met o.a. nieuwe films van José Luis Guerin, Benjamín Naishtat, Peter Bo Rappmund, Andrea Segre, Anurag Kashyap en Philippe Falardeau. En Mauro Herce de cinematograaf van Ocaso, Arraianos en The Fifth Gospel of Kaspar Hauser levert zijn debuut af. Kan interessant zijn.

Meest opvallende detail van het hele programma is de hoeveelheid aan Amerikaanse INDIE's. Met zelfs de afgelopen Sundance-winnaar Me and Earl and the Dying Girl. Ging die niet al jaren standaard naar Cannes? Wat is er gebeurt?

Andrzej Zulawski, Pietro Marcello, Bakur Bakuradze, Pascale Breton en Rick Alverson staan bij mij nog op blanco. Daar kan dus binnenkort verandering in komen. Dat debuut van Josh Mond moet heel bijzonder zijn. Had zijn première in Sundance. Hong Sang-Soo zal wel Hong Sang-Soo zijn. Raak ik zelf nooit echt opgewonden van. Chantal Akerman + Ben Rivers + Vimukthi Jayasundara kan dan weer wel fijn worden.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Zie hier inderdaad heel veel moois geprogrammeerd staan zover ik dat kan beoordelen. Komt later nog wel eens deze kant op waaien

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

En Losseliani’s Chant d’hiver is als laatste toegevoegd tot de Concorso Internazionale.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.