- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Strips
Strips
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
@Dogie_Hogan:
Dat lijkt mij een heel interessant boekje (Cowboy Comics Library)
En wat waren dat toch fraai getekende strips in die series.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@Dogie_Hogan: Dat lijkt mij een heel interessant boekje (Cowboy Comics Library)
En wat waren dat toch fraai getekende strips in die series.
Twee wekelijkse release vanaf 1952. Neerlandia eerst 2x per jaar (vanaf 1954), daarna 1x per maand en onregelmatig (papierschaarste?).
Maar het is wel leuk een paar van die Engelse uitgaven (468 delen, waarvan 198 Kit Carson) te bezitten. Twee verhalen per deeltje, met cover in soft-tone (niet dun en glossy zoals bij NV Neerlandia), gelijmd EN geniet. (Die nietjes zijn nu roestig en vreten vaak papier aan. Maar snel uitwisselen.)
Links de Britse uitgave, rechts die van Neerlandia rond 1955 (met plakbandschade):

Hierbovengetoonde deeltje kon ik toen per 3 kopen, scheelt porto:

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Van Buffalo Bill naar Kit Carson: NV Neerlandia Urecht op de creatieve toer:

Bron: Dogie's Kit Carson archief:

Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
En wéér kwam het gommetje van pas 
Aahrgh!!!(hartinfarct-nabij) 
Wiens "schatkamer" is dat Dogie?
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Wiens "schatkamer" is dat Dogie?
Mbt 'gommetje', er voor en... er na...

Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Jumpin' Jehosaphat !! Geweldig!!
Geen spijt dat je het meeste weer verkocht hebt?
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Geen spijt dat je het meeste weer verkocht hebt?
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Uit nieuwsgierigheid: ik zie op een van de foto's een van de maxi-formaat hardcover albums van Jerry Spring (uit de serie van 4) staan, maar in 't Frans..speciale reden om die uitvoering te nemen i.p.v. de Nederlandse?
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Uit nieuwsgierigheid: ik zie op een van de foto's een van de maxi-formaat hardcover albums van Jerry Spring (uit de serie van 4) staan, maar in 't Frans..speciale reden om die uitvoering te nemen i.p.v. de Nederlandse?
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Vandaag weer 2 Bakelandts op de kop getikt, hoewel 17.50 is geen koopje voor 2 strips maar dit betekent wel dat de collectie bijna compleet is. Alleen nog maar nummer 88 heb ik te gaan!
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Wie de originele Tarzan boeken van schrijver Edgar Rice Burroughs kent, of de stripverhalen die naar die boeken verschenen zijn, weet dat het door hem bedachte personage heel anders is dan in de meeste Tarzan films te zien is.
Met de vertolking van Johnny Weissmuller, Lex Barker en consorten heeft het weinig te maken.
Maar in in de film Tarzan and the Valley of Gold (1966) met in de hoofdrol Mike Henry, is deze scene te zien, waarin Tarzan een machinegeweer als wapen gebruikt.
Een dergelijke scène komt ook voor in een van de boeken van Burroughs, en daar werd dan weer een uitstekende strip-versie van gemaakt door Russ Manning (al is deze bijgaande coverillustratie niet van zijn hand)
De film heeft verder niets met het boek en het stripverhaal te maken, maar de gelijkenis is treffend.
Ik beweer niet dat de tekenaar de scène precies heeft nagetekend, maar wellicht toch als inspiratiebron heeft gebruikt (?)
De stripversie verscheen in 1968 in Nederland, maar werd al iets eerder in de USA uitgebracht.

De titel van de strip is overigens fout, want het betreft de stripversie van het verhaal Tarzan the Untamed / Tarzan de Ontembare.
madmax1
-
- 2216 messages
- 711 votes
@ Metalfist
Bakeland tegen Bakeland no 88
Ik ben er mee bezig digitaal van 01 tem 96
madmax1
-
- 2216 messages
- 711 votes
Tarzan the Untamed / Tarzan de Untamable
Mooie cover brix ,is makkelijk nog aan te komen,deze zijn een stuk moeilijker tenminste voor mij.

Hangt een geweldig prijskaartje aan,zelf niet digitaal te bemachtigen
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Ik weet het madmax, dat zijn collectors items.
Maar die eerste (Tarzan of the Apes) heb ik wel als complete verzameling krantenknipsels, uit de jaren '30, zoals verschenen in Nederlandse en Belgische kranten.
Dat is zeker zo zeldzaam als die boekjes, want wie bewaarde die knipsels uit die tijd nog allemaal?
Ooit een keer op de kop kunnen tikken toen een verzamelaar zijn hele collectie te koop aanbood. 
Kwetsbaar materiaal dat oude krantenpapier.
Ik haal het zelden tevoorschijn; maar ik heb er even een paar foto's van genomen.

madmax1
-
- 2216 messages
- 711 votes
Die collectors zijn dat hele bladzijde otw twee repen zijn ze te scannen
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Als eerbetoon aan de gisteravond overleden striptekenaar Dave Hoover (o.a. bij DC en Marvel comics Captain America en Starman) hier een aantal van zijn tekeningen.
Dave was vooral een enorme Tarzan liefhebber, en tekende jarenlang illustraties voor Tarzan fanmagazines, of in opdracht voor fans.
Hij noemde zich "Tarzman" op fora waaraan hij bijdragen leverde.
Hij werkte aan een nieuwe Tarzan comic 'Tarzan the Magnificent' , een strip-adaptie van het gelijknamige boek van Edgar Rice Burroughs.
De eerste pagina's zagen er schitterend uit.
Helaas heeft hij het verhaal niet meer kunnen voltooien.
Ook maakte hij tekeningen van Tarzan filmacteurs, hierbij enkele voorbeelden.

En in het tekenen van sexy vrouwen was Dave ook een kei...

Dejah Thoris, prinses van Mars (een van de hoofdfiguren in de nieuwe Disney-Pixar film John Carter) De getekende Dejah vind ik persoonlijk een stuk mooier dan de actrice in die film 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Tarzan daily, 1947: REX MAXON (1892 - 1973)

Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Een aantal van de Tarzan strips van Rex Maxon zijn ook hier in de kranten verschenen vroeger.
Zeker niet zo'n goede tekenaar als de meeste van zijn opvolgers, maar sfeer hadden zijn verhalen zeker wel.
Ook uitgegeven als 14-daagse Tarzan serie bij Van Ditmar Metropolis.
En bovendien was de allereerste Tarzan strip die ooit in Nederland werd uitgegeven er een van Rex Maxon.
Verschenen in het boekje Sint Nicolaas tips, 1937, uitgave van het Delftsch Advertentieblad.
Nu onbetaalbaar, en maar 2 bekende exemplaren in Nederland overgebleven.
(ik ben al blij met mijn kopie daarvan, want zelfs daar is zo goed als onmogelijk aan te komen)
Maxon kon zeker wel tekenen, wanneer hij er de tijd voor nam, getuige deze prachtige prent, in potlood en inkt, waarin je ongetwijfeld Johnny Weissmuller kan herkennen.
Daar inspireerde Maxon zijn Tarzan namelijk op.
Als grapje laat Maxon Tarzan hier zien terwijl hij de Tarzan krantenstrip bekijkt.
Deze plaat is overigens een zeldzaamheid.
Ik mocht (bij wijze van hoge uitzondering)jaren geleden een scan maken van de originele tekening, die toen tentoongesteld werd in Brussel. tijdens een Tarzan expositie.

Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Tjonge, het kan niet op, alles Tarzan wat de klok slaat, maar mij hoor je niet klagen 
Even inhaken op het voorzetje van Dogie:
In de ATH Tarzan serie (1955-1960)van uitgeverij A. Teeuwen, te Rotterdam verschenen stripverhalen van drie tekenaars.
Op de eerste plaats van de Nederlander Dick Vlottes, deeltjes 1 t/m 42.
Vlottes had een heel eigen en eigenzinnige tekenstijl, en de verhalen, deels gebaseerd op de boeken van Edgar Rice Burroughs, maar met eigen inbreng van Vlottes, stonden bol van de sfeer.
Dick Vlottes, nog steeds alive and well overigens, is daarmee ook tevens de enige Nederlander met zo'n groot aantal Tarzan stripverhalen op zijn naam.
De resterende nummers van de serie werden, noodgedwongen, gevuld met werk van bekende Amerikaanse tekenaars Bob Lubbers en John Celardo.
De uitgever had aanvankelijk namelijk gesjoemeld met de rechten van de strip.
Toen de eigenaars van die rechten, de erfgenamen van E.R. Burroughs, daar achter kwamen moest Dick Vlottes stoppen met zijn eigen Tarzan versie, en ging men over op originele Amerikaanse strips.
Hoewel...verknipt, want de strips werden ingekort om aan het geringere aantal pagina's te kunnen voldoen.
Een aantal van de covers van de laatste 20 nummers van de serie werd getekend door Nederlander Lou Visser, zoals ook de cover van nr. 62, die Dogie plaatste.
Er bestaan overigens 2 nummers 62 .
De Geheimzinnige Waarzegster, en Tarzan's List.
Het deeltje dat Dogie plaatste is het allerlaatste van de serie, en verscheen in 1960.
Daarna begon uitgeverij Metropolis/Van Ditmar (Walter Lehning)met een Tarzan serie, met werk van diverse tekenaars, beginnende met Rex Maxon.
Zowel de ATH serie als ook die van Metropolis heb ik compleet in mijn collectie.
Met tekenaar Dick Vlottes (een bijzonder sympathieke man)heb ik af en toe nog wel eens contact, en hij maakte in 2007als grote verrassing speciaal voor mij bijgaande Tarzan tekening.
Daar heeft hij werk aan gehad, bekijk al die blaadjes etc. op de achtergrond maar eens.
Die tekening heeft natuurlijk een ereplaatsje in mijn verzameling gekregen.
.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@Brix. Prachtige tekening!
Uit 1965:

Tarzan oblongs, begin jaren '60:

detail (tekenaar ?):

Achterzijde (met clubcoupon en 2 N.V. adressen):

Een ramp om die serie compleet te krijgen; altijd ontbraken er deeltjes.
madmax1
-
- 2216 messages
- 711 votes
Inderdaad lastige serie die lilliputs.
Brix heeft ze volledig, digitaal zijn ze ook nog te vinden. Maar dan in het Duits.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Inderdaad lastige serie die lilliputs.
Brix heeft ze volledig, digitaal zijn ze ook nog te vinden. Maar dan in het Duits.
Omdat strips toen min of meer illegaal waren, kon je ook klasgenootjes, buurjongens of vriendjes (aka 'makkers') niet vragen om strips te ruilen o.i.d. Ik heb in wat nu groep 7 en 8 heel wat straffen op school uitgezeten ivm het in bezit hebben en verspreiden van strips aka beeldromans. Zwaardere straffen, als men nu tegenwoordig voor drugbezit geeft. Verklikkers had je toen ook al.
Deze brief van het Ministerie van Onderwijs uit 1948 geldt trouwens nog steeds:

Goed leesbaar, quote:
MINISTERIE VAN ONDERWIJS, KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN
L.O. 45336
Verz. 27/10,48
R
Afd. L.O. No.45336
Betreffende: z.g. beeldromans
AAN de directeuren van Rijksscholen, de gemeentebesturen, de besturen van de van Rijkswege gesubsidieerde Nijverheidsscholen en de besturen van bijzondere scholen voor uitgebreid lager onderwijs.
's-Gravenhage, 19 October 1948
Het is mij bekend, dat een deel van de Nederlandse schooljeugd veelvuldig z.g beeldromans leest. Deze boekjes, die een samenhangende reeks tekeningen met een begeleidende tekst bevatten, zijn over het algemeen van een sensationeel gehalte zonder enige andere waarde.
Het is niet mogelijk tegen de drukken, uitgevers of verspreiders van "deze" romans strafrechtelijk op te treden, terwijl evenmin iets kan worden bereikt door geen papier beschikbaar te stellen, aangezien het voor deze uitgaven benodigde papier op de vrije markt verkrijgbaar is. Hoewel ik er van overtuigd ben, dat op de meeste scholen het lezen van deze boekjes zo veel mogelijk wordt tegengegaan, zal ik het toch op prijs stellen, indien gij het personeel Uwer scholen er, wellicht ten overvloede, op wilt wijzen, dat het gewenst is toe te zien, dat de leerlingen de beeldromans niet in de school brengen of onder hun makkers verspreiden. Naar de omstandigheden dit wenselijk maken, waren de leerlingen te wijzen op het zeer oppervlakkige karakter van deze lectuur en op de talrijke boeken, die hun belangstelling meer waard zijn.
DE MINISTER VAN ONDERWIJS, KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN
J. Gielen
besturen bijz. scholen voor V.H.M.O.
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
@ Dogie_Hogan:
De tekenaar van het Tarzan logo v.d. "Lilliput " boekjes van Metropolis is naar alle waarschijnlijkheid Harry Erth.
Die was in dienst van de Duitse uitgever Walter Lehning, waar die boekjes oorspronkelijk als "Piccolo"Hefte verschenen.
Erth tekende vooral coverillustraties en "titel-hoofden".
Een andere (en betere) tekenaar die ook bij Lehnig werkte, en eveneens omslag tekeningen maakte (maar ook eigen stripseries had) was Helmuth Nickel.
Overigens werden voor de Duitse Tarzan boekjes twee verschillende logo's gebruikt.
Eerst dit: (nrs. 1 t/m 20)

Later, (nrs. 21 t/m 30) hetzelfde logo als het in Nederland gebruikte.
Officieel verschenen er in 1960-1961, zowel in Duitsland als in Nederland, 30 nummers in die serie van kleine boekjes.
Het tekenwerk daarin was van Amerikaanse tekenaars:
Paul Reinman, Dan Barry, John Lethi en Nick Viscardi, en zeer wisselvalig van kwaliteit.
In 1999 werden er door "Piccolofans" nog eens drie aanvullende deeltjes uitgebracht, t.w. de nummers 31- Der Letzte Posten, 32-Der Wüstenadler, en 33-Die Nachricht.
(Natuurlijk in kleine oplage en illegaal)
Alleen van nr. 31 heb ik een afbeelding kunnen achterhalen

Edit:
De leraar die op school mijn Tarzanboekjes (ATH uitgaven) begin jaren '60 in beslag nam (omdat een klasgenoot van mij die tegen mijn wil, tijdens de les zat te lezen) heb ik al het slechts in de wereld toegewenst, tot in de eeuwen der eeuwen... 
25 Jaar later kreeg ik een van die boekjes onverwacht terug, van een Tarzanverzamelaar uit Den Haag, die het boekje ergens gekocht had, en mijn naam stond er voorin! 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Edit:
De leraar die op school mijn Tarzanboekjes (ATH uitgaven) begin jaren '60 in beslag nam (omdat een klasgenoot van mij die tegen mijn wil, tijdens de les zat te lezen) heb ik al het slechts in de wereld toegewenst, tot in de eeuwen der eeuwen... 
25 Jaar later kreeg ik een van die boekjes onverwacht terug, van een Tarzanverzamelaar uit Den Haag, die het boekje ergens gekocht had, en mijn naam stond er voorin!
Kan mij vaag herinneren, dat mijn ouders tijdens ouderavonden werden ingeseind over mijn beeldromanbezit. Als 'straf' kreeg ik in elk geval nooit abonnement op 1 van de stripweekbladen.
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Ik heb het vermoeden dat mijn "meester Kwel" de boekjes zelf wilde lezen 
Ik heb hem na de les zelfs nog gevraagd of ik de strips, tegen betaling(!!) terug kon krijgen...)