• 179.347 movies
  • 12.301 shows
  • 34.149 seasons
  • 649.964 actors
  • 9.398.752 votes
Profile

Het grote muziektopic

herman78

• 3176 messages
  • 1281 votes

titan schreef:

Dit zijn overigens mijn favoriete albums aller tijden (weten jullie alvast welke albums straks bij muziekmeter 5* krijgen van mij):

01. Suede - Dog man star

04. Cocteau twins - Treasure

05. My bloody valentine - Loveless

09. The beatles - Sergeant pepper

12. Echo & the bunnymen - Ocean rain

18. Lush - Split

Dit vind ik ook erg mooie platen. The White Album en Abbey Road van The Beatles vind ik wel mooier dan Sgt. Pepper. En Spooky is mijn favoriete plaat van Lush. Geweldige band trouwens, die laatste. Daar hoor je nou nooit iemand over.

herman78

• 3176 messages
  • 1281 votes

petey schreef:

(quote)

Eindelijk iemand met smaak

Zeg, ik had Ziggy nog hoger in mijn top 10, voglens mij.

Wat een andere opmerking betreft: inmiddels zou het best kunnen dat Low hoger staat dan Ziggy. Mijn lijstje is aan verandering onderhevig en wat ik postte heb ik zo'n anderhalf jaar geleden samengesteld. Ik heb zeker niet alles van Bowie, maar wel bijna alles wat ie in de jaren '70 heeft uitgebracht en Ziggy en Low zie ik wel als de mooiste platen uit die tijd.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Tsja - The Beatles - mond honden dat ze ooit bestaan hebben, en stilletjes genieten van die pareltjes

Wat ik behalve de Big Five (Revolver/Rubber Soul/The White Album/Abbey Road/Sgt. Pepper's) ook zéér "fuckin' fantastisch" vind is "A Hard Day's Night" - er staat daar een fantastisch "vergeten" (niets van The Beatles wordt ooit vergeten, dat weet ik ook wel) nummer op "If I Fell". John Lennon zingt het, het is héél simpel en daarom net zo mooi - de rest van de plaat is ook zéér leuk (want dat was hun muziek toch in de eerste plaats!)

Als rechtgeaarde Britpop-fan is het dan ook mijn plicht om alweer mijn "magische groep" te vernoemen: The Kinks! "Waterloo Sunset", "20th Century Man", "Harry Rag", "Dead End Street" en omdat we toch op de moviemeter zijn "Celluloid Heroes". Dat laatste nummer is écht, écht de beste poptekst ever naar mijn idee.

En dan zijn er nog afgescheurde Byrd-vriendjes! U weet wel wie ik bedoel: The Flying Burrito Brothers - "Sin City" én het met o-zo mooie samenzang "Juanita" - tranen, vrienden, bij dat laatste nummer - van puur geluk!

En tenslotte Beste "oei! mijn liefje is er vandoor en ik blijf hier helemaal alleen achter"-nummer: "Everytime I try" van Spain

"Demon Box" van Motorpsycho is ook niet slecht - nooit zoveel verschillende muziekstijlen horen passeren in korte tijd.

T.O.

• 2428 messages
  • 2806 votes

Zachery Glass schreef:

er staat daar een fantastisch "vergeten" (niets van The Beatles wordt ooit vergeten, dat weet ik ook wel) nummer op "If I Fell". John Lennon zingt het, het is héél simpel en daarom net zo mooi

mee eens, mooi intro en samenzang . Net als in 'Because' van Abbey Road.

En dan zijn er nog afgescheurde Byrd-vriendjes! U weet wel wie ik bedoel: The Flying Burrito Brothers - "Sin City" én het met o-zo mooie samenzang "Juanita" - tranen, vrienden, bij dat laatste nummer - van puur geluk!

Wat vind je van The Byrds zelf?

Ralfke

• 764 messages
  • 2075 votes

1. On The Night - Dire Straits

2. Pulse - Pink Floyd

3. Making Movies - Dire Straits

4. On Every Street - Dire Straits

5. Brothers In Arms - Dire Straits

Het spijt me zeer, maar dit is toch echt mijn top5 van favoriete albums.

Voordat er vragen komen: ik heb vele honderden albums van tientallen artiesten uit binnen- en buitenland, maar kom toch echt tot vier Dire Straitsalbums.

Het komt misschien niet zo objectief over, maar toch zijn dit mijn doordachte favorieten.

Eigenlijk prijkt Ticket To Heaven (2CD bootleg) van Dire Straits bovenaan mijn lijstje, maar een bootleg... en dus geen officieel album!

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

T.O. schreef

Wat vind je van The Byrds zelf?

Ik vind The Byrds een verschrikkelijke onderschatte groep (net als The Kinks trouwens). Er zijn zo veel nummers van The Byrds die echt kippenvel teweegbrengen bij mij: "It won't be wrong", "The world turns all around her", "Lay down your weary tune", "Thoughts and words", ... Eén woord: subliem! Misschien heeft het iets te maken met die twaalfsnarige Rickenbacker van Roger McGuinn

Wat ook niet geholpen heeft om het succes te bevorderen van The Byrds (op album gebied dan, want qua single verkoop liep het in begin wel goed) is de duiventil-achtige manier waarop McGuinn muzikanten recruteerde. Niet dat verkeerd was (Parsons erbij halen was een geniaal idee!), maar het publiek heeft graag een "duidelijk" beeld van hun groep, nietwaar? Ze willen niet dat hun groep constant wisselt van bezetting.

Persoonlijk vind ik dat The Byrds minstens een paar "klassieke" (?) albums hebben: "The Notorious Byrd Brothers" (check out: "Artificial Energy"), "Younger than yesterday", "Turn! Turn! Turn!", "Mr. Tambourine Man" en het pure onversneden country album "Sweetheart Of The Rodeo".

Dit soort muziek kom je eigenlijk niet meer zo veel tegen, vind ik. Of 't zou bij Elliot Smith moeten zijn (in 't bijzonder op de albums XO/Figure 8/Either/or) of bij Belle & Sebastian (met dat verschil dat Belle & Sebastian het patent hebben op die o-zo moeilijk vindbare Smiths-ironie - en dat is zéér moeilijk vindbaar)

Pavement zat destijds ook héél dicht in de buurt van dat Westcoast-geluid op "Terror Twilight", vond ik. Spijtig genoeg gaven ze er vervolgens de brui aan, gelukkig maakt Stephen Malkmus nog solo-platen. Thank god for that

Dat zal het zo ongeveer wel zijn voor mij. Sorry voor het geouwehoer

Rodenrijck

• 23 messages
  • 534 votes

Ha, eindelijk iemand die the Dukes of stratosphear roemt. Ik heb Psonic psunspot op LP, geniale plaat

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Rodenrijck schreef

Ik heb Psonic psunspot op LP, geniale plaat

Ik niet - en ik vind dat een héél spijtige zaak. Ik heb maar twee cd's van XTC: Apple Venus Vol. 1 (pareltje!) & hun compilatie "Fossil Fuel" - maar die behoren tot het beste van mijn kleine muziekverzameling.

Over "pop-orkestachtige" groepen gesproken - nog iemand fan van Love ("Forever changes" - de liefste plaat ever ), The Left Banke of de o-zo snel vergeten Eric Matthews ("The Lateness Of The Hour") - en dan was ik nog bijna de allermooiste ooit vergeten (ik schaam me diep!) "Histoire de Mélody Nelson" van Serge Gainsbourg.

jay73

• 1184 messages
  • 1388 votes

Zachery Glass wrote:

Ik vind The Byrds een verschrikkelijke onderschatte groep (net als The Kinks trouwens).

The Kinks onderschat? Mag ik vragen hoe je daarbij komt, Zachery?

OK, aan The Beatles en The Stones konden ze niet tippen maar ze waren toch wel 'Best of the Rest', afgaande op 14 toptien-noteringen waarvan 5 nummer 1-hits.

En ook The Byrds lijkt mij niet het typisch geval van een ondergewaardeerde band.

Tonyvdb

• 1408 messages
  • 1168 votes

jullie vergeten nog een geweldig onderschatte groep uit de 60's : The Small Faces !

Tin Soldier, Red Balloon, Here comes the nice, het volledig "Ogden's nut gone flake"-album, ...

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Een paar voorbeelden van The Kinks' leuke werkskes in LP-vorm:

- Muswell Hillbillies

- The Kinks are the village green preservation society

- Arthur (or the decline of the British Empire)

- Something else by the Kinks

Dat zijn toch wel zéér goede langspelers, vind ik. De eerste twee à drie lp's van The Kinks, stonden toch wel degelijk veel "vullers", maar vanaf in de periode 67-72 hebben ze echt goede langspelers voortgebracht - én verdienen ze het om onder het tapijt geveegd te worden.

Damn - Ray Davies, is één van de beste songschrijvers in de U.K. samen met de duo's Lennon/McCartney, Morrissey/Marr, en de tandem van XTC (Nick Lowe, Elvis Costello & Paul Weller zitten ook in de categorie).

Heb jij eigenlijk wel "Celluloid Heroes" gehoord, Jay?

Wat betreft The Byrds: check "The Notorious Byrd Brothers" & "The Sweetheart Of The Rodeo" (laatste is wél een country-album, dus ik weet niet of dat wel écht in je smaak valt! Je moet er voor zijn)

jay73

• 1184 messages
  • 1388 votes

Zachery Glass wrote:

Heb jij eigenlijk wel "Celluloid Heroes" gehoord, Jay?

Het nummer Celluliod Heroes bedoel je? Ja, die ken ik. Is ook het B-kantje van Lola (Live). Ik zet hem meteen weer eens op, goeie tip Zachery

Vanwaar die vraag btw?

En Tony, The Small Faces zijn idd geweldig. Om eerlijk te zijn ken ik hun platen niet maar hun grote hits (waaronder Tin Soldier) zijn geweldig ja.

Rodenrijck

• 23 messages
  • 534 votes

Van XTC heb ik alles op LP of CD, en dat kan ik van weinig bands met zo'n omvangrijk oeuvre zeggen. Kent een van jullie the Seeds? flowerpunk, eind jaren zestig. Geweldige pioniers, net de 3-CD box binnen.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

jay73

Vanwaar die vraag btw?

Omdat ik de hele wereld "Celluloid Heroes" wil laten horen!

Ik heb nu eenmaal mijn Ray Davies-obsessie! Ray zelfs een keer in real life gesproken! Superb man !

T.O.

• 2428 messages
  • 2806 votes

Zachery Glass schreef:

Er zijn zo veel nummers van The Byrds die echt kippenvel teweegbrengen bij mij: "It won't be wrong", ... Misschien heeft het iets te maken met die twaalfsnarige Rickenbacker van Roger McGuinn

en It won't be wrong is ook een van mijn favo nummers van The Byrds. Die zou nou eens in een film gebruikt moeten worden!

Wat Gram Parsons betreft: enkele van zijn solonummers vind ik goed (ik moet zijn albums maar ns goed beluisteren) maar die countryrock gaat mij vooralsnog iets te snel irriteren (nooit een liefhebber geweest, alleen The Eagles kunnen me wel bekoren).

Ben het trouwens ook met je eens wat betreft 'Waterloo Sunset', heel mooie plaat.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

T.O. schreef

maar die countryrock gaat mij vooralsnog iets te snel irriteren

Vroeger had ik een zware aversie ten opzichte van country rock - tot op het moment dat ik "Tomorrow the green grass" van The Jayhawks hoorde!

Melkor

• 357 messages
  • 706 votes

Jeetje, wat verlang ik naar MusicMeter zeg. Dan zal mijn update pagina tenminste niet vol staan van deze discussie

GerwinF

• 1643 messages
  • 0 votes

Ook lekker voor in de auto:

Alvin Lee - I'm Going Home (Live)

Rare Earth - Get Ready (Live Long Version)

rzasa

• 396 messages
  • 159 votes

herman78 wrote:

En Spooky is mijn favoriete plaat van Lush. Geweldige band trouwens, die laatste. Daar hoor je nou nooit iemand over.

White Wood is mijn favoriete nummer allertijden!

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Ik ken "white wood" niet van Lush, maar ik vond de groep destijds wel zeer goed. Ik wou "Split" kopen op m'n dertiende - hij lag toen in onze platenwinkel (en ér stond in het boekje: produced by Michael Hedges - dat was verdorie diezelfde kerel die "Seventeen seconds" had geproducet, die CD moest ik dus hebben!).

Alleen, ik kreeg het nodige zakgeld niet van m'n ouders - en ik was beperkt tot ongeveer twee cd's om de drie maanden, dus kocht ik me "Palomine" van Bettie Serveert & "$hake your moneymaker" van The Black Crowes. En Lush liet ik staan voor de volgende aankoop...

Maar drie maanden later was hij weg! In '94 had ik géén idee hoe ik een CD moest bestellen. Ik moet hem nog steeds kopen in '03! Het zal waarschijnlijk voor eeuwig een gemis blijven

chiquita

• 1109 messages
  • 1683 votes

Lastige vraag. Ik denk Bohemian Rhapsody van Queen of Nightswimming van REM? Of nee, Summer of 69 van Bon Jovi. Of Paint it Black van de Rolling Stones?

Jeezes, ik kan niet kiezen....

chiquita

• 1109 messages
  • 1683 votes

Whitesnake - Love ain't no Stranger

???

blabla

• 2070 messages
  • 5249 votes

My Favorite Things door John Coltrane.

Yup, dat nummer uit The Sound of Music, maar dan als grotendeels geimproviseerde jazz versie gebaseerd op het thema van dit nummer.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

chiquita wrote:

Of nee, Summer of 69 van Bon Jovi.

Heeft Bon Jovi ook al een "Summer of '69"?

Tonyvdb

• 1408 messages
  • 1168 votes

Yak wrote:

RUN AWAY !!

mister blonde

• 12709 messages
  • 5849 votes

chiquita wrote:

Nightswimming van REM?

, is tenminste weer wat anders dan the 'usual' nummer die je bij R.E.M krijgt. try not to breathe, find the river, she just wants to be, i'll take the rain, sad professor, stand, its the end of the world...., the one I love, zijn ook van die onderschatte nummers van R.E.M.

T.O.

• 2428 messages
  • 2806 votes

blabla wrote:

My Favorite Things door John Coltrane.

Yup, dat nummer uit The Sound of Music, maar dan als grotendeels geimproviseerde jazz versie gebaseerd op het thema van dit nummer.

Is My Favorite Things een aanrader ? Heb zelf Giant Steps en ben wel geïnteresseerd in een andere plaat van 'Trane. Die klassieke jazz-cd's zijn tenminste betaalbaar!

blabla

• 2070 messages
  • 5249 votes

Zeker een aanrader, is een van de meer toegangkelijke Coltrane's voor de minder geroutineerde liefhebbers, echter als je een fan bent, zijn de latere Trane's het beste.

NERD

• 1724 messages
  • 1437 votes

Misschien niet het beste nummer, maar waar mijn persoonlijke "beste nummer" heel erg verschilt per moment blijft Kinks met Lola toch altijd 1 van mijn favorieten.

chiquita

• 1109 messages
  • 1683 votes

Yak schreef:

(quote)

Ja, ja niet alleen Bryan Adams heeft het uitgevoerd. Ik vind de versie van Bon Jovi heerlijk.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.