• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.980 votes
Profile

Het grote muziektopic

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

De filosoof

• 2449 messages
  • 1664 votes

Muziek is voor mij altijd belangrijker geweest dan film (sorry). Maar ik ben oud geworden. Als puber nam ik alle liedjes uit de Top 40 op, maar al heel lang vind ik niets van de populaire muziek nog de moeite waard. Amy Winehouse was de laatste die ik goed vond. Vroeger was de generatiekloof dat de ouderen de moderne muziek te wild, lawaaiig en opstandig vonden maar ik vind de muziek waar de jeugd naar luistert juist ondraaglijk braaf, slap, soft, saai, monotoon en weinig rebels. Meestal luister ik naar 'klassieke' muziek of naar bv. Trout Mask Replica van Captain Beefheart of naar classic rock, metal of punk. Ik hou wel van een beetje harde of gekke muziek dat de gemiddelde persoon de gordijnen in jaagt. Maar dat lijkt niet meer te worden gemaakt. Of toch wel? Wat vinden jullie bv. van Igorrr?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

De filosoof wrote:

Ik hou wel van een beetje harde of gekke muziek dat de gemiddelde persoon de gordijnen in jaagt. Maar dat lijkt niet meer te worden gemaakt. Of toch wel? Wat vinden jullie bv. van Igorrr?

Uiteraard wordt dat nog wel gemaakt. Veel gekker en harder dan vroeger zelf, maar op Whatever FM ga je dat niet horen natuurlijk. Het lastige aan muziek is dat blijblijven zoveel moeilijker is dan met film. Zoveel méér muziek, zoveel méér underground stromingen en variaties en artiesten en labels.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Er wordt zo'n onmogelijk grote verscheidenheid aan soorten muziek gemaakt dat ik het altijd onbegrijpelijk vind wanneer (wat oudere) mensen aangeven hedendaagse muziek niet te kunnen waarderen. Dan zoek je gewoon niet goed. Als je alleen naar de populaire radiozenders luistert is zo'n conclusie te begrijpen, maar dan ben je gewoon enorm lui... Te alle tijden wordt er goede muziek gemaakt, maar er komen telkens meer soorten muziek bij. Dus met de tijd wordt het voor de muziekliefhebber juist telkens iets beter. En dat terwijl je natuurlijk ook nog alle oude muziek kan opzetten. Te veel keus als je van bijna alle genres houdt zoals ik.

De filosoof, bizar dat je Igorrr kent maar denkt dat dergelijke muziek niet/nauwelijks meer wordt gemaakt? Zijn laatste album heb ik nog niet geluisterd maar die maakt wel echt een gekke blender van stijlen ja.

De filosoof

• 2449 messages
  • 1664 votes

McSavah wrote:

bizar dat je Igorrr kent

Igorrr ken ik door de film Jeannette l'Enfance de Jeanne d'Arc (2017) - MovieMeter.nl!

Maar jij en Onderhond hebben waarschijnlijk gelijk dat het - zeker tegenwoordig - moeilijk zoeken is in het muziekaanbod omdat er zo vreselijk veel wordt uitgebracht. Vroeger had je de Top 40 voor de mainstreampop en OOR voor de alternatieve pop/rock. Ikzelf kende OOR's Popencyclopedie uit m'n hoofd... Maar tegenwoordig weet je gewoon niet waar je zoeken moet of wie jou kan leiden in de zoektocht.

Evengoed vraag ik me af of de poprevolutie niet voorbij is: Wagner beoogde met zijn Gesamtkunstwerk de maatschappij te veranderen maar de pop vanaf Elvis Presley en The Beatles tot en met ongeveer de punk van 1977 veranderde echt de wereld (zie My Generation (2017) - MovieMeter.nl). De jeugd offerde hun leven op voor deze revolutie - muziek was alles - maar ik heb niet het idee dat voor de jeugd van tegenwoordig muziek nog steeds alles is en al helemaal niet dat pop nu nog de maatschappij verandert (anders dan qua vluchtige modestijlen). Rock 'n' roll is dood. Ja, metal en punk kunnen harder klinken dan ooit tevoren maar het is dankzij de technologie harder, niet qua energie. Net als in de klassieke muziek is ook hedendaagse pop meestal sterk minimalistisch dus repeterend/monotoon, gericht op een soort meditatie: er is geen revolutie voor de buitenwereld meer maar men zoekt rust en vrede in het innerlijk...

PS. Mijn mening over Zanthrax heb ik nog niet bepaald...

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

De filosoof wrote:

Ja, metal en punk kunnen harder klinken dan ooit tevoren maar het is dankzij de technologie harder, niet qua energie.

Als je meer dat anarchistische van punk wil vind je tussen 2000-2010 je gading wel in de breakcore scene. Da's muziek wat echt alles op weinig geraffineerde manier kapot ramt. Maar dat is wel al weer even uit de mode.

Anderzijds komen die dingen ook gewoon steeds in golven. Is het een tijdje luid en hard geweest komen de minimalistische geluiden weer bovendrijven. Is dat dan weer een tijdje aan de gang wil men het weer wat harder hebben.

Muziek als revolutie-driver is inderdaad eerder iets van vroeger, gelukkig maar zou ik zeggen. Het is leuker om het gewoon bij de muziek te houden dan aan clubjes vast te hangen die voor vanalles en nog wat staan.

Mescaline

• 7089 messages
  • 3220 votes

Ben wel nieuwsgierig hoe veel leden nog vinyl draaien hier? Ik ben er sinds mei 2016 weer mee begonnen en het bevalt mij nog steeds uitstekend.

Ik wil geen discussie uitlokken hiermee, mensen hebben allemaal hun voorkeuren hoe ze het liefst naar muziek luisteren maar voor mij persoonlijk heeft vinyl iets bijzonders.

Een album luister je veel eerder in zijn geheel uit zonder dat je gaat skippen of spoelen, hierdoor ben ik (merk ik zelf) veel meer bezig met de albums van artiesten als geheel te waarderen in plaats van afgezonderde nummers.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Mescaline wrote:

Een album luister je veel eerder in zijn geheel uit zonder dat je gaat skippen of spoelen

Die ervaring heb ik zelf ook ja.

Ik draai nog vinyl, maar daar moet ik de tijd en de juiste sfeer voor hebben.

Toch de fijnste manier om muziek te beluisteren voor mij.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

@Mescaline. Mijn vrouw en ik draaien nog steeds overwegend vinyl. Vanwege muzikaliteit en natuurgetrouwheid.

Van echt favoriete LP's kopen we als ze uitkomen tegenwoordig ook de 45 rpm 180 grams persingen.

Mescaline

• 7089 messages
  • 3220 votes

Brix wrote:

Ik draai nog vinyl, maar daar moet ik de tijd en de juiste sfeer voor hebben.

Toch de fijnste manier om muziek te beluisteren voor mij.

Helemaal mee eens, hier vaak op de vrijdag avonden als het weekend is begonnen en onder het genot van een alcoholische versnapering. (Niet voor niks mijn avatar, grapje natuurlijk! )

Dogie Hogan wrote:

@Mescaline. Mijn vrouw en ik draaien nog steeds overwegend vinyl. Vanwege muzikaliteit en natuurgetrouwheid.

Van echt favoriete LP's kopen we als ze uitkomen tegenwoordig ook de 180 grams persingen.

Snap ik helemaal! Het geeft muziek toch net dat beetje meer.

Ja, koop zelf ook met enige regelmaat 180 gram persingen, of de kwaliteit beter is weet ik niet maar ze zijn in ieder geval wat minder breekbaar en trekken ook niet zo snel krom.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Mescaline

• 7089 messages
  • 3220 votes

Heerlijk nummer!! Toevallig dit album nog niet van Dire Straits, op dit album en Brothers in Arms na heb ik alles. Komen er sowieso snel. (Op vinyl dus, heb ze wel op CD.)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Mescaline wrote:

Heerlijk nummer!! Toevallig dit album nog niet van Dire Straits, op dit album en Brothers in Arms na heb ik alles. Komen er sowieso snel. (Op vinyl dus, heb ze wel op CD.)

Na jaren is On Every Street toch wel mijn fav LP van Dire Straits…

Nicholas

• 1765 messages
  • 278 votes

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

McSavah wrote:

Er wordt zo'n onmogelijk grote verscheidenheid aan soorten muziek gemaakt dat ik het altijd onbegrijpelijk vind wanneer (wat oudere) mensen aangeven hedendaagse muziek niet te kunnen waarderen. Dan zoek je gewoon niet goed. Als je alleen naar de populaire radiozenders luistert is zo'n conclusie te begrijpen, maar dan ben je gewoon enorm lui... Te alle tijden wordt er goede muziek gemaakt, maar er komen telkens meer soorten muziek bij. Dus met de tijd wordt het voor de muziekliefhebber juist telkens iets beter. En dat terwijl je natuurlijk ook nog alle oude muziek kan opzetten. Te veel keus als je van bijna alle genres houdt zoals ik.

De filosoof, bizar dat je Igorrr kent maar denkt dat dergelijke muziek niet/nauwelijks meer wordt gemaakt? Zijn laatste album heb ik nog niet geluisterd maar die maakt wel echt een gekke blender van stijlen ja.

Dit ja. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om muziek te maken en muziek te vinden met de komst van het internet. Of je nu naar rap, reggae, rock (indie), elektronische muziek, EDM zoekt. Je kan natuurlijk voor eeuwig in het verleden blijven hangen en voor eeuwig blijven mopperen... Ik weet niet eens wat er hip de laatste tijd is, omdat ik dat gewoon niet volg. En rockmuziek ja, ik ben er niet aan en ik zal er niet aan zijn (hoewel rock zodanig breed is, dat ik onbewust wel naar dingen ga luisteren die misschien onder rock zou kunnen vallen?). Maar in het algemeen is dat vaak wat te saai voor mij. In principe zou metal me beter moeten liggen. Grunge hoor ik ook wel graag. Shoegaze muziek in principe ook, maar de indietronica is zodanig verslavend dat ik niet eens deftig in die genres rondneus. En dan zijn er nog groepen zoals Cocteau Twins (en misschien Dead Can Dance of Aphex Twin) die ik eens deftig moet verkennen. Of dingen als Animal Collective.

Eigenlijk zou ik mezelf moeten verplichten om elke dag 1 album te luisteren waar ik normaal niet naar zou luisteren. Of om voor langere tijd geen muziek te luisteren waar ik normaal zou naar moeten luisteren... Het probleem is dat ik albums of singles waar ik maar één keer na luister nooit onthou, en ik zulke albums veel meer moet luisteren, maar de albums die ik mooi vind zou ik mezelf dan moeten "verplichten" om vaker naar te luisteren... en bij dehene die ik te gewoon vind gewoon een rating op plakken en verder gaan. Zoiets.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Het probleem is, als je bijvoorbeeld naar onderstaande liedje luistert... waarom zou je ooit nog naar andere muziek luisteren. Voor mij gaat muziek om het overbrengen van een bepaald gevoel of van een emotie, en dat gebeurt niet door tekst. Zang is voor mij ook louter een instrument, en niet de manier om een boodschap over te brengen, maar moet wel gebruikt als component.

Halfaxa van Grimes is daar ook een mooi voorbeeld van. Dat is bijna perfectie voor mij. Weregild, My Sister Says the Saddest Things, Dream Fortress en World ♡ Princess zijn allemaal zo mooie singles. Echt één en al pracht. Ik vind het trouwens echt absurd dat iedereen fan is van Art Angels terwijl ik dat misschien samen met Geidi Primes het minste album vind haha. Maar goed ja, er zijn echt wel 30 tot 50 singles van haar die ik echt mooi vind.

Nieuwe ontdekking voor mij laatste maand(en) was Smerz: vooral de eerste vind ik erg goed.

Fillumon

• 2240 messages
  • 0 votes

Fillumon

• 2240 messages
  • 0 votes

Fillumon

• 2240 messages
  • 0 votes

Fillumon

• 2240 messages
  • 0 votes

Fillumon

• 2240 messages
  • 0 votes

Warp

• 963 messages
  • 3045 votes

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Agar Agar

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

Ik was dinsdag bij maak de droom waar in Utrecht, daar kwam de Band/groep Ch!pz optreden. Die zijn pas weer bij elkaar gekomen. Heb van hun super leuke foto's gemaakt. En dat viel op bij instagram bij een van de bandleden, Ik kreeg zelfs een privébericht of ik meer foto's wilde sturen. Als dat geen beloning is

https://static.afbeeldinguploaden.nl/1811/500152/VRlPGYte.jpg

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Meest complete en meest vooruitstrevende muziekartieste van het moment. Zij geeft de unieke gave om echt "foute" muziek te maken, maar het tegelijkertijd zo leuk en zo catchy te laten klinken, en daarnaast ook intelligent.

Gaat al richting de stijl van cyberanime en cyberpunk toe.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ik vroeg me al af waar je bleef Tornado. Fijn nummer weer ja, geinige tekst en video ook. Instrumenteel doet het denken aan nu metal wat natuurlijk hartstikke fout is, maar verder hoor ik niet echt wat er fout aan is. Wat dat betreft is Grimes zeker niet uniek in het kunstig maken van foute muziek, al is ze zeker ook een van mijn favorieten.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

McSavah wrote:

Ik vroeg me al af waar je bleef Tornado. Fijn nummer weer ja, geinige tekst en video ook. Instrumenteel doet het denken aan nu metal wat natuurlijk hartstikke fout is, maar verder hoor ik niet echt wat er fout aan is. Wat dat betreft is Grimes zeker niet uniek in het kunstig maken van foute muziek, al is ze zeker ook een van mijn favorieten.

Ja, het is super catchy, weer eens wat unieks en wat anders, en de eerste keren dat je luistert denk je van: "wtf is dat? Dat lijkt niets van mij". En na een tien tot vijftig keer luisteren vind je het één van haar beste nummers. Maar dat is echt typisch voor Grimes, en heel raar omdat haar sound per album serieus verschilt.

Dit vond ik een ja - redelijk liedje - van Poppy. De eigenlijke collab met Grimes vind ik niet zo goed klinken. En ze is ook bekend voor haar hypnotische, surreële en vreemde video's. Zoek maar eens op: "a plant" op YouTube. En zo heeft ze echt meer dan honderden video's... Daarbij, heb ik al gezegd dat vrouwen doordrenkt in bloed er gewoon ontzettend aantrekkelijk uitzien Ik moet echt meer horrors zien. :=p

En blijkbaar is er ook één en ander fout gelopen met afspraken. Ze heeft veel miserie met collabs (Azeliae Banks is een andere die al fout afloopt, omdat zij singles heeft gelekt van haar die niet volledig afgewerkt waren). Grimes is ergens wel een eigen brand geworden. En veel muzikanten zijn bijvoorbeeld ook voor hun succes afhankelijk van haar omdat ze met collabs en bepaalde projecten andere muzikanten promoot. En heel anders te werk gaat dan gebruikelijk. Een beetje jammer dat ze in de Benelux eigenlijk niet zo bekend is. Ik heb het idee dat ze heel bekend is elders, maar als ik hier nooit op het internet actief was, zou ik nog nooit van haar gehoord hebben in mijn leven.

Wat er met Poppy is foutgelopen, is niet heel duidelijk. Maar blijkbaar erg veel. De één beschuldigt de ander van "fake feminisme", en het heeft iets te maken met huiselijk geweld van een ex, en heel gebitch daar rond, met heen-en weer aanvallen op instagram enzovoort. Ik denk persoonlijk dat het twee personen met een zeer groot ego zijn, en dat dat botst. En dat Grimes niet altijd haar principes volgt, is ook al geweten, want de fanbase heeft bijvoorbeeld geklaagd over haar knipperrelatie met Elon Musk (waar blijkbaar ook constant miserie tussen is, en Musk zich een tijdje heeft moeten afsluiten van de buitenwereld - de roddelmedia doen hun werk).

Dit is één van de gelekte nummers, wellicht ook nog niet volledig af, denk ik. Refrein is wel leuk, maar ik vind het niet perfect, ik vind het op zich een hyperactief en wild nummer, en dan heb ik liever dat dat zich over het gehele nummer doorzet. Nu heb ik het teveel het gevoel dat de overgangen abrupt is. Ik weet niet of het bij de editing opgelost zou zijn. Maar naar het schijnt is dit dus geen nummer voor haar volgend album, en ze heeft blijkbaar ook problemen met haar distributeurs, waardoor verscheidene albums uitgesteld zouden zijn of zelfs niet eens zouden uitgebracht worden...

Ik heb niet echt het idee dat ze over een stabiel leven beschikt. Maar ja... als je zo een muziek maakt, lijkt me dat al onwaarschijnlijk.

Three weeks barricaded inside a room without food, sleep or company. It sounds like the kind of thing you'd only put yourself through if you were quitting heroin or training to become a Zen monk. For Grimes, however, it's all part of the essential process of creating hypnotic weirdo pop.

Dit klinkt bijvoorbeeld echt al extreem.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.