• 178.221 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.385 actors
  • 9.375.132 votes
Profile

Ik zoek... hulp bij enquête en andere oproepen

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

DRJeFF wrote:

Ooit gehoord van subliminal messages?

Dat zijn frames van enkele milisecondes die door een beeld gaan zonder dat je het beseft.Het idee daarachter is dat je onderbewustzijn het wel opneemt.

Voor zover mij bekend is dat bewezen onzin. Broodje aap. The term subliminal message was popularized in a 1957 book entitled The Hidden Persuaders by Vance Packard. This book detailed a study of movie theaters that supposedly used subliminal commands to increase the sales of popcorn and Coca-Cola at their concession stands. However, James Vicary (the author of the study) later admitted the study was fabricated. En het gaat ook niet om enkele, maar om ruim 40 milliseconden, korter is fysiek onmogelijk (er zijn immers per seconde maar 24 frames).

(Met subliminal messages wordt overigens ook wel gedoeld op verborgen boodschappen in het algemeen (ook buiten film), of dat nou gaat om vormen, tekens, geluiden, woorden....die bedoeld zouden zijn om de kijker/toeschouwer te manipuleren. Zie ook dit. )

Dat verhaal over de associatieve montage die voor propagandadoeleinden wordt gebruikt, heeft daar niets mee van doen, want daar worden de beelden juist heel expliciet met elkaar versneden, en zijn ze bedoeld om daadwerkelijk bewust waar te nemen en de kijker bewust de associatie te laten maken.

Maar sowieso geldt natuurlijk dat film maken manipuleren is, of het nou gaat om een Journaal-item, een documentaire, een dialoogscene, een actiefilm, whatever. Het is een voortdurende keuze tussen wat je wanneer op welke wijze laat zien. Manipulatie is inherent aan het medium.

Wellicht is dit interessant voor de OP.

DRJeFF

• 604 messages
  • 0 votes

Wel laten weten wat je cijfer is geworden he?

G57

• 4 messages
  • 9 votes

In Overigen > Algemeen > Marketingresearch: (bioscoop)films, dvd's en releasedata:

Filmliefhebbers,

In het kader van een marketingonderzoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam doen wij, een drietal economiestudenten, een korte studie met als onderwerp: (bioscoop)films, dvd's en releasedata. Dit als opdracht voor een marketingvak binnen de opleiding economie.

Medeforummers, jullie kunnen allemaal meedoen door (anoniem) een korte vragenlijst in te vullen op http://www.ru-ben.info

De vragenlijst blijft de komende dagen online, waarna eind november 2005 op dezelfde site de resultaten en ervaringen van dit kleine onderzoek zullen worden gepubliceerd.

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie medewerking

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Vraag 7

Door het snelle inburgeren van de DVD en internet is het tegenwoordig eenvoudig een film te downloaden of aan te schaffen als kopie.

Wat is naar uw mening het voornaamste motief om een film te downloaden of een gekopieerde DVD te bekijken?

(kies het voor u meest geschikte antwoord)

Ik download nooit films, maar dat antwoord staat er niet bij...

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Ingevuld, ik vind het wel nogal rare vragen en antwoorden. Maar ik heb zo eerlijk mogelijk geantwoord .

G57

• 4 messages
  • 9 votes

"Wat is naar uw mening het voornaamste motief om een film te downloaden of een gekopieerde DVD te bekijken?"

Is ook niet de bedoeling dat met deze vraag geïnsinueerd wordt dat iedereen download, het gaat erom wat jij denkt dat een voornaam motief zou kunnen zijn om eventueel een film te downloaden of een kopie te bekijken/kopen.

Op- of aanmerkingen zijn welkom voor ons dient dit als een leertraject voor het opstellen en verwerken van dergelijke onderzoekjes, jullie deelname stellen we dan ook zeer op prijs!

U-96

• 11875 messages
  • 2077 votes

Ik heb 'm ingevuld en ben benieuwd naar de resultaten binnenkort.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ik heb 'm ingevuld, maar bij de vragen 7 t/m 9 heb ik maar wat verzonnen. Ten eerste, als je iets d/l kost het geen 5 euro. Maar het belangrijkste probleem met deze vragen is dat het antwoord helemaal van de film afhangt. Sommige films wil je per se in de bios zien (van wege visuele kwaliteiten of zo). Of je de dvd koopt vanwege het bonusmateriaal hangt ook van de film af en van wat dat bonusmateriaal dan is.

Daarnaast denk ik dat veel bioscoopbezoek en aanschaf van dvd's impulsief gebeurt en niet zo gecalculeerd.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Rare vragen, vooral die Film X die je op verschillende manieren wordt aangeboden. Lijkt me nogal van de film afhangen.

Belangrijkste punt is wel dat nergens vermeld staat of je het hebt over illegaal aangeboden downloads, of over de mogelijkheid dat een filmdistributeur de film via internet als download-koop (of -rental) aanbiedt. Maakt nogal een verschil.

Verder sprong mijn browser na het invullen de voorlaatste vraag terug naar de hoofdpagina. Ik deed een stap terug, en alle antwoorden waren gereset. Einde verhaal dus.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Ja, met vraag 8 kon ik niks. Teveel what...if, en buiten de realiteit. Heel apart dat voor een marketing-onderzoek de rechten buiten beschouwing blijven. Zitten jullie op een ivoren toren ofzo.

Bovendien is er heel vaak geen keuze tussen naar de bioscoop of een dvd downen ofzo. En wat hierboven al is gezegd, hangt het heel erg van het soort film af. Het zijn geen broden.

G57

• 4 messages
  • 9 votes

"Belangrijkste punt is wel dat nergens vermeld staat of je het hebt over illegaal aangeboden downloads, of over de mogelijkheid dat een filmdistributeur de film via internet als download-koop (of -rental) aanbiedt. Maakt nogal een verschil."

Dit is inderdaad een punt, echter blijkt uit reeds 60 eerdere respondenten dat als over downloaden van films wordt gesproken men eigenlijk nog nooit de koppeling heeft gemaakt naar de mogelijkheid van legaal downloaden. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met de nog zeer beperkte mogelijkheden en bekendheid van legale diensten, in vergelijking met bijvoorbeeld diensten mbt muziek.

Ook voordat deze respondenten werden geraadpleegd is er nog bij een selecte groep getest of een dergelijke vraag juist werd opgevat. Eigenlijk is dit de eerste keer dat een dergelijke reactie wordt gegeven op deze specifieke vraag. Wel interessant natuurlijk want naarmate het aantal respondenten toeneemt krijg je steeds meer verschillende meningen en opmerkingen. Daarnaast geeft het internet de respondenten ook de mogelijkheid om direct inhoudelijk te reageren.

"Teveel what...if, en buiten de realiteit. "

Dat is ook net de bedoeling natuurlijk wanneer specifiek wordt gevraagd naar intenties van mensen. Met het 'buiten de realiteit-verhaal' ben ik het niet eens dat zou je dan is specifiek moeten toelichten, zo wordt er wel degelijk heel serieus over nagedacht om een strategiewijziging door te voeren in de filmwereld waarbij een gelijktijdige release van films in bioscopen en dvd's mogelijk wordt.

De opmerking over de rechtenkwestie en marketingresearch is niet direct een punt van conflict. Er zijn gewaardeerde onderzoeken van professionals waar zelfs al wordt uitgegaan dat ondervraagden hoe dan ook downloaden en bijvoorbeeld werd onderzocht op basis van fictieve situaties welk object (bijvoorbeeld cd's) men dan zou downloaden.

Leno

• 5921 messages
  • 4407 votes

Na het invullen lijkt het alsof ik een fervent downloader ben van films, terwijl dit helemaal niet zo is! Ik koop gewoon hoogzelden films..

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

G57 wrote:

Dit is inderdaad een punt, echter blijkt uit reeds 60 eerdere respondenten dat als over downloaden van films wordt gesproken men eigenlijk nog nooit de koppeling heeft gemaakt naar de mogelijkheid van legaal downloaden.

Nou en?, zou ik zeggen. Alsof alle respondenten weten dat simultaanreleases overwogen worden... En dat is wel onderdeel van je vraagstelling.

Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met de nog zeer beperkte mogelijkheden en bekendheid van legale diensten, in vergelijking met bijvoorbeeld diensten mbt muziek.

Des te belangrijker om de vraag daarnaar te onderzoeken, zou ik zeggen.

Ik ben heel benieuwd wat voor conclusies je uit vraag 8 gaat trekken. Allemaal A/B keuzes, terwijl het zelden die keuzes zijn, waar men zich voor geplaatst ziet.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

G57 wrote:

zo wordt er wel degelijk heel serieus over nagedacht om een strategiewijziging door te voeren in de filmwereld waarbij een gelijktijdige release van films in bioscopen en dvd's mogelijk wordt.

Realiteit is, wanneer de film op dvd uitkomt, hij gelijk te downloaden is. Vooral bij het grotere US-werk. En dat nog voordat ie bij ons in de bioscopen komt. Lijkt me de verkeerde weg. En andersom vooral bij kleinere films (en uit andere werelddelen dan Amerika), komt ie geeneens in de bioscopen.

Rechtmatigt de vraag waarom je naar de bioscoop gaat. Voor de beleving. ? Persoonlijk zie ik liever een film via DVD. Maar een bioscoopbezoek is toch uitermate boeiend, om in een volle zaal een film te bekijken.

Ik zie nergens een noodzaak om dvd- releases en bioscoop aan elkaar te koppelen eigenlijk. Sterker nog, als je de bioscoop wil behouden, zou je pas na 2 jaar ofzo de DVD op de markt moeten/mogen brengen.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

FisherKing wrote:

Maar een bioscoopbezoek is toch uitermate boeiend, om in een volle zaal een film te bekijken.

Ik zit liever in een lege zaal hoor. De meerwaarde van een bioscoopbezoek is voor mij het grote scherm, goed geluid en het feit dat je minder snel afgeleid wordt dan thuis.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Ingevuld

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

G57 wrote:

"Wat is naar uw mening het voornaamste motief om een film te downloaden of een gekopieerde DVD te bekijken?"

Is ook niet de bedoeling dat met deze vraag geïnsinueerd wordt dat iedereen download, het gaat erom wat jij denkt dat een voornaam motief zou kunnen zijn voor mensen om te gaan downloaden.

Daarmee wil je dus eigenlijk dat we voor een fictieve ander gaan bedenken waarom hij/zij een gedownloade of gekopieerde film wil zien. Dan kan ik er zo een rij opnoemen. Ik zie echter niet in welke waarde het antwoord op die vraag heeft voor een eventuele marketingstrategie.

En zou het dan niet veel interessanter zijn om te weten, waarom mensen zelf wel of niet films willen downloaden of kopiëren? Illegaal of niet?

Op- of aanmerkingen zijn welkom voor ons dient dit als een leertraject voor het opstellen en verwerken van dergelijke onderzoekjes, jullie deelname stellen we dan ook zeer op prijs!

Welkom

G57

• 4 messages
  • 9 votes

"En zou het dan niet veel interessanter zijn om te weten, waarom mensen zelf wel of niet films willen downloaden of kopiëren? Illegaal of niet?"

Ja de uitleg volgde eigenlijk uit het feit dat mensen reageerden op het feit dat er geen 'escape' mogelijkheid bestaat (ik download nooit of iets in die trant). De vraag doelt eigenlijk op een motief dat aanleiding zou kunnen geven om over te gaan tot downloaden of het bekijken/kopen van een kopie.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Misschien heb je dan ook wat aan de discussies in dit topic. Zo ongeveer vanaf de berichten van 29 december 2002 en verder. Misschien wat oud, maar nog steeds actueel.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

FisherKing wrote:

Lijkt me de verkeerde weg.

Daar is op dit moment een brede discussie over aan de gang. Er zijn mensen die geloven dat gelijktijdige release de enige juiste weg is, en er zijn anderen die denken dat zoiets juist het einde van de bioscoop is.

Persoonlijk zie ik liever een film via DVD.

Ketter.

Maar een bioscoopbezoek is toch uitermate boeiend, om in een volle zaal een film te bekijken.

Precies. De vraag is of de toegevoegde waarde van het nieuwste-van-het-nieuwste nog valide is (omdat de film eerst in de bios komt). Een deel van de piratenmarkt maakt er ook een sport van om films te jatten, om zodoende films eerder aan te kunnen bieden dan de officiële release. Die zou je met een simultaanrelease in de vingers snijden. (Denk ook aan de beveiligingskosten die nu worden gemaakt, zoals het meesturen van mensen met prints voor persvertoningen en dergelijke).

Ik zie nergens een noodzaak om dvd- releases en bioscoop aan elkaar te koppelen eigenlijk. Sterker nog, als je de bioscoop wil behouden, zou je pas na 2 jaar ofzo de DVD op de markt moeten/mogen brengen.
Dat was tot nu toe de gedachte, en die theorie staat dus ter discussie.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ik betwijfel of het bioscoopbezoek minder zou worden als films tegelijk op dvd komen. Veel mensen gaan toch naar de bios om naar de bios te gaan en niet speciaal voor een film. De echte filmliefhebbers blijven ook gaan, want die zien toch graag films op een groot scherm.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Ziedaar de discussie in een notedop.

damon

• 1887 messages
  • 0 votes

ingevuld en opgestuurd

postzegel betaal je maar lekker zelf!

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Zavo wrote:

De echte filmliefhebbers blijven ook gaan, want die zien toch graag films op een groot scherm.

Die groep wordt wellicht groter ingeschat dan hij is. Ik schat de echte filmliefhebbers (zoals wij hier) tot 5% van het totale huidige bioscooppubliek. Ergo, waar kunnen de bioscopen (en de daartoe leverende distributie) dan van bestaan ?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

FisherKing wrote:

Ik schat de echte filmliefhebbers (zoals wij hier) tot 5% van het totale huidige bioscooppubliek.

Alsof het MM-publiek ook maar in de verste verte representatief is voor de bioscoopbezoeker. Juist heel veel van die liefhebbers duiken in het thuiskijken, dat hebben we hier al vaker kunnen lezen.

Ergo, waar kunnen de bioscopen (en de daartoe leverende distributie) dan van bestaan ?

Jongeren van 15-24 gaan naar de bioscoop, bij wijze van uitgaan. In alle schoolvakanties gaan daarnaast ook nog veel ouders-met-kinderen, bij wijze van uitje. Daar eten de exploitanten van.

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2864 votes

Wil ik best doen, maar ik maak het werkstuk niet alleen, het kan dus ook dat de andere hun deel verprutst hebben Maar op het deel dat ik moest maken heb iig erg ik mijn best gedaan.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

feanaro surion wrote:

Mijn maatschappijleerlerares(leuk woord ) had het gezegd, dacht dat het ook steeds een paar frames waren.

Om haar oren slaan met de feiten!

U-96

• 11875 messages
  • 2077 votes

In Overigen > Algemeen > Hulp bij schoolopdrachten:

Ik moet als vervangende opdracht voor het vak Statistiek een grafiek maken waarin ik bepaalde zaken met elkaar in verband breng. Ik moet minimaal 25 mensen hebben die hun antwoorden insturen, maar meer is natuurlijk altijd beter. Omdat ik het op de site doe, moet het natuurlijk over films gaan.

De vraag:

Wat is uw leeftijd? (jaren)

Hoeveel DVD's bezit u? (dus GEEN kopieën)

Alvast hartstikke bedankt!

PatrickL

• 1586 messages
  • 2398 votes

25 jaar

290 dvd's

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2596 votes

15 jaar

76 dvd's

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.