• 177.896 movies
  • 12.201 shows
  • 33.969 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.925 votes
Profile

Het Grote Asterix Topic

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Eerste bericht klopte niet. Het is nr. 33.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Ik heb hem vandaag in handen gehad, even doorgebladerd en niet gekocht. Zonder het verhaal te lezen zie ik dat het waardeloze rommel is. Sorry, maar ik zag één of andere grote smurf rondlopen en kereltjes in superman-pakken. Nee... doodzonde dit.

V

• 8369 messages
  • 3362 votes

Hannibal wrote:

ik zag één of andere grote smurf rondlopen en kereltjes in superman-pakken. Nee... doodzonde dit.

Te triest dit, maar toch ga ik het kreng lezen (ik moet het met eigen ogen zien).

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Angrod_Pallanén wrote:

(quote)

Je hebt alles (en meer) verwoord wat ik bedoelde.

Welke stukken zijn dan 'meer' dan jij bedoelde

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

The One Ring wrote:

Welke stukken zijn dan 'meer' dan jij bedoelde

haha, ja, beetje rare zin, maar ik had dat hele Obelix en de naam van niet eens ontdekt.

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

The One Ring wrote:

Ik vind het sowieso al belachelijk als je bijvoorbeeld Sin City met Suske & Wiske gaat vergelijken Dat is hetzelfde als dat je een film als Monty Python and the Holy Grail met Das Boot vergelijkt.

Ik heb het over de status. Suske & Wiske is in Nederlands een van de populairste stripreeksen en dat is eigelijk vooral omdat de meeste mensen niet beter weten en het dan gelijk plaatsen in het rijtje Asterix, Lucky Luke, Kuifje (dat ik die laatste niet leuk vind is puur mijn smaak). Er zijn veel toptitels die veel beter zijn.

Jijzelf doet toch ook hetzelfde? Je geeft Costa! een 0.5 en C'era una Volta il West een 5.0. Beiden niet te vergelijken. Is het ook belachelijk dat Suske en Wiske: De Duistere Diamant een veel lager cijfer heeft dan Sin City?

speedy23 wrote:

Buiten het beiden strips zijn mag je volgens mij niet te ver vergelijken. Nederland en Vlaanderen hebben een heel andere, op zich staande stripcultuur dan de rest van de wereld. Voor de Nederlanden is Suske en Wiske inderdaad een topstrip, maar zonder te vergelijken met iets anders.

Daar heb je gelijk in, maar zoals ik al zij word de strip vaak net zo goed gevonden als Asterix en Lucky Luke. Beide Franse stripreeksen. Als je die er ook bij mag betrekken dan zijn er veel Franse titels die veel beter zijn dan Suske & Wiske.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Suske & Wiske was leuk, maar heeft op het moment grotere problemen dan Asterix. Ik lees de meeste nieuwe nog steeds, maar praktisch alle magie van de oude Vandersteen strips is verdwenen.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Het enige dat je over de nieuwe Asterix kunt zeggen is dat het wel origineel is . Maar voor de rest wil ik er geen woorden aan vuil maken, ik zweer dat ik hem nooit nog opnieuw zal lezen. En dat terwijl ik hem op de verschijningsdag natuurlijk al om half acht ben gaan kopen, zot die ik ben .

Kuifje vind ik trouwens helemaal niet overschat, juist in tegendeel. Die strip heeft een veel te kinds imago gekregen de laatste jaren (met die domme films en al die pennenzakken en zo) terwijl ze eigenlijk veel meer te vertellen heben dan kinderen kunnen begrijpen (vandaar dat de meeste verhalen geweldig geïnfantiliseerd zijn voor de tekenfilms)

Gizzmann: als je Mister O leuk vindt moet je zeker ook Mister I eens lezen (die is vorige week uitgekomen). Een beetje hetzelfde stramien, alleen zonder kloof en met een langwerpig ventje dat op zoek is naar eten maar die zoektocht altijd met de dood moet bekopen (geweldig sadistische strip, heerlijk )

En Donjon schijnt eindelijk terug vertaald te gaan worden, er zijn twee Donjon Monsters aangekondigd voor deze maand .

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

Mister I ga ik binnenkort lezen Dat er nieuwe Donjon albums komen wist ik niet. Erg goed nieuws

En kan ik je verblijden met het feit dat er eindelijk albums van Kobijn (Lapinot) vertaald zullen worden? (kan zijn dat je dat al weet hoor)

Maar ik wil niet te off topic raken, sorry hier voor.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

Kobijn verscheen in de Sjosji dus die werden al langer vertaald.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Ik ben nog nooit een album van Lapinot in het Nederlands tegengekomen, maar het zou natuurlijk schitterend zijn mochten ze vertaald worden. Ik ben helemaal verzot op alles wat Trondheim maakt .

V

• 8369 messages
  • 3362 votes

De nieuwe vandaag gelezen en mijn enige reactie is

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

The One Ring wrote:

Suske & Wiske was leuk, maar heeft op het moment grotere problemen dan Asterix. Ik lees de meeste nieuwe nog steeds, maar praktisch alle magie van de oude Vandersteen strips is verdwenen.

Gisteren de nieuwste nog gelezen: "Het slapende Goud", en ik geef toe dat de nieuwe al lang een stuk minder zijn dan de Vandersteen en Paul Geerts uitgaven, maar ik vind ze nog steeds zeer goed. Ja, je kunt het jammer vinden dat ze andere kleren aan hebben en dat oermens Jerom met een mobieltje rondloopt, maar het is wel een begrijpelijke verandering, want ze willen ook de nieuwe jeugd aanspreken, en niet alleen de 30ers zoals ik. Leg de nieuwste Suske en Wiske naast de nieuwste Asterix, en je ziet een heel groot kwaliteitsverschil in het voordeel van Suske en Wiske. Voor die 6 euro die Asterix kost koop ik liever (bijna) twee Suske en Wiskes.

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

BoordAppel wrote:

Kobijn verscheen in de Sjosji dus die werden al langer vertaald.

Een Sjosji lezer!

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2285 votes

Vandaag de nieuwe Asterix gekocht!Vanavond maar een keer lezen.Sinds een paar weken is het mijn meest favoriete reeks op de Kuifje-meesterwerken na natuurlijk.

Jommeke is nu wat te kinderachtig.Kiekeboe is leuk tijdverdrijf.

Suske en Wiske-Ik heb laatst nog een van die nieuwe gelezen(De formidabele fantast)met die nieuwe scenarist lijkt het wel nog erger dan degene van Geerts

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

Welke is eigenlijk de laatste Asterix waar Goscinny het verhaal voor schreef?

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Hannibal wrote:

Gisteren de nieuwste nog gelezen: "Het slapende Goud", en ik geef toe dat de nieuwe al lang een stuk minder zijn dan de Vandersteen en Paul Geerts uitgaven, maar ik vind ze nog steeds zeer goed. Ja, je kunt het jammer vinden dat ze andere kleren aan hebben en dat oermens Jerom met een mobieltje rondloopt, maar het is wel een begrijpelijke verandering, want ze willen ook de nieuwe jeugd aanspreken, en niet alleen de 30ers zoals ik. Leg de nieuwste Suske en Wiske naast de nieuwste Asterix, en je ziet een heel groot kwaliteitsverschil in het voordeel van Suske en Wiske. Voor die 6 euro die Asterix kost koop ik liever (bijna) twee Suske en Wiskes.

Ik vraag me af of zo'n goudoverval als in Het Slapende Goud wel zo veel kinderen aanspreekt als de sprookjesachtige sfeer die in de oudere S&W's heerste. Ik vind vooral de sfeer achteruit gegaan. Daarbij zitten er nu vaak moralistische boodschappen aan.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Ze hebben Suske en Wiske in andere kleren gestoken en modern gemaakt omdat bijna geen kind meer de albums kocht. Of dat sindsdien verbeterd is weet ik niet, maar wat mij betreft heb je gelijk, de oude albums zijn veel leuker. Ik denk ook niet dat het echt met Suske en Wiske zelf te maken heeft. Kinderen lezen gewoon niet meer, omdat ze liever pc spellen spelen en naar Spongebob Squarepants kijken...

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Dat moderne kleding-gedoe vind ik niet zo belangrijk. De slechte, ongeïnspireerde en vooral fantasieloze verhalen wel. Suske & Wiske is haast Suske & Wiske niet meer.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Jammer genoeg heb je gelijk. Maar ik vind ze nog steeds leuk om te lezen.

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

BoordAppel wrote:

Welke is eigenlijk de laatste Asterix waar Goscinny het verhaal voor schreef?

Asterix en de Belgen. Meteen ook een van de leukste, vind ik.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

De Belgen is erg goed ja. Een waardig afscheid van Goscinny

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2285 votes

Mijn favoriet blijft Asterix en het 1ste legioen!

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

http://www.wulffmorgenthaler.com/log/AS28102005.gif Klopt natuurlijk niet, maar ik wel grappig

*lol*

In 2006 komt deel 3 uit de Asterix speelfilmreeks.

Asterix et les Vikings

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Uderzo heeft na het verschijnen van het album in een aantal interviews uitgelegd wat zijn bedoeling was met deze strip. In De Standaard stond een aantal weken geleden zo'n interview. Niet dat het de strip er meteen pakken beter op maakt, maar het gaf me wel de indruk dat Uderzo niet helemaal gek geworden is. Verkeerd bezig, dat wel, maar niet seniel, en die indruk had ik toen ik het verhaal las echt wel.

Irak

Waar haalde de auteur het meer dan bizarre idee om in Asterix buitenaardse wezens op te voeren? ,,Ik heb het altijd al raar gevonden dat schrijvers en filmers ons steeds willen doen geloven dat buitenaardse wezens ons tijdvak uitkiezen om ons te bezoeken, en bijvoorbeeld niet de prehistorie of de Gallo-Romeinse tijd. Ik ben kritisch ingesteld en vond dus dat het wel kan. Sommige criticasters vinden dat het helemaal niet aansluit bij de stijl van de reeks, maar je m'en fiche .''

,,De twee 'krachten' die ik daarna van daarboven laat komen, zijn enerzijds de bewoners van Wydelistan, een anagram van 'Walt Disney', die staan voor de Amerikanen; en anderzijds de Nagma's, een anagram van 'manga', in feite de Japanners. De Amerikanen zijn bekend voor hun tekenfilms en hun superhelden . Daar heb ik wat karikaturen van gemaakt, al was het maar om te tonen dat zij heel opgezet zijn met zichzelf. En dat ik niet erg van manga hou, zal wel duidelijk zijn.''

,,Ze komen allemaal naar de aarde omdat ze iets over een toverdrank hebben opgevangen, zonder dat ze precies weten waarop die lijkt. Daarmee alludeer ik op de Amerikaanse politiek aangaande Irak: zij hebben uiteindelijk ook moeten toegeven dat daar helemaal geen chemische of atoomwapens waren."

Chirac

Wablieft? Asterix als maatschappijkritiek? Uderzo geeft het toe: het is meer dan een knipoog, het is een politieke stellingname. ,,Er moest een betekenis zijn, want anders zie ik niet goed in wat ik met buitenaardse wezens moet aanvangen in Asterix. Maar het blijft vriendelijk, want ik hou me niet bezig met internationale politiek. Ik zou het ook geen kritiek noemen, veeleer een moquerie . Ik ben zeker niet anti-Amerikaans. Ik zie veel kwaliteiten bij hen, maar het zijn ook geen heiligen. Ik amuseer me ermee hun zwakheden te tonen. Het is bijvoorbeeld geen geheim dat zij zich heel protectionistisch opstellen tegen buitenlandse producten."

In Het geheime wapen raken de buitenaardse wezens met elkaar slaags, terwijl Asterix opvallend afzijdig blijft. Alweer een passage met een duidelijke dubbele bodem, een manier om te zeggen dat het Westen superieur is? ,,Niet superieur, maar wel voldoende intelligent om ons niet te moeien met een gevecht dat niet het onze is. Gelukkig had Chirac dat begrepen en heeft hij geweigerd troepen te sturen.''

Uderzo wilde dat de lezer totaal verrast zou zijn door de inhoud van het album. Daarom koos hij de misleidende titel Le ciel lui tombe sur la tête , want de uit de strip bekende angst van de Galliërs dat de hemel op hun hoofd zou vallen, komt eigenlijk nauwelijks aan bod. Hetzelfde geldt voor de cover. ,,De bliksem die Asterix afweert, kan je symbolisch zien als de dreiging die ditmaal inderdaad van boven komt.''

bron: De Standaard 12 november 2005

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Interessant interview, maar het maakt Het Geheime Wapen inderdaad niet beter. De hierboven genoemde thematiek hoort gewoon niet bij Asterix.

JingleBells

• 33 messages
  • 17 votes

Astrix en het geheime wapen is opzich wel leuk,

maar als je andere albums leest van Astrix en Obelix denk je: Astrix en het geheime wapen is erg modern

De andere Astrix en Obelix strips zijn meer geschiedenis en leuker.

Komt er bijvoorbeeld opeens een Alien in voor

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Ja idd, als je het vergelijkt met de doorsnee nieuwe Suske en Wiske is hij nog wel origineel, alleen zo totaal ongepast en helemaal niet grappig genoeg. Uderzo zegt dat hij vindt dat aliens net zo goed in de klassieke oudheid hadden kunnen landen en daar heeft hij wel een punt (zie The Life of Brian ) en mocht hij er drie prentjes of zo aan geweid hebben dan zou ik het waarschijnlijk hilarisch gevonden hebben, maar om er een hele strip over te maken heb je iets meer nodig dan een punt, en dat heeft ie niet .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.