• 178.402 movies
  • 12.228 shows
  • 34.008 seasons
  • 647.649 actors
  • 9.378.100 votes
Profile

R.I.P.

jarno1975 (moderator series)

• 10972 messages
  • 2792 votes

Heesters was de oudste nog actieve acteur ter wereld. Na de oorlog was hij niet meer welkom in Nederland omdat het vermoeden bestond dat hij optrad voor de Duitsers in concentratiekamp Dachau. Op 105 jarige leeftijd begon hij nog een rechtszaak hierover, die hij verloor

(afbeelding)

Pitakaas

• 2962 messages
  • 246 votes

Het merendeel van het MM publiek zal hem inderdaad alleen kennen van z'n verleden en de rechtzaken daar over (of het nu vrijwillig was of niet).

Film Fan

• 940 messages
  • 2187 votes

Hij was dus in de oorlog gewoon een fout mannetje. Of het vrijwillig was kun je je vraagtekens bij zetten want nog niet zo heel lang geleden wist hij, tijdens een interview bij hem thuis te vertellen dat Hitler best een aardige vent was (?). Hoe dan ook er is een markante man heen gegaan. RIP

LimeLou

• 2048 messages
  • 777 votes

R.I.P. Heesters

RuudC

• 4636 messages
  • 2529 votes

Film Fan wrote:

tijdens een interview bij hem thuis te vertellen dat Hitler best een aardige vent was (?).

Misschien was hij dat ook wel. Er wordt van wel meer politici gezegd dat ze buiten het werk heel aardige mensen zijn.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Pitakaas wrote:

Het merendeel van het MM publiek zal hem inderdaad alleen kennen van z'n verleden en de rechtzaken daar over (of het nu vrijwillig was of niet).

Ik ken hem net van MM Is hier al enkele malen voorbij gekomen in andere topics, vooral vanwege zijn hoge leeftijd.

mikey

• 28990 messages
  • 5141 votes

Film Fan wrote:

tijdens een interview bij hem thuis te vertellen dat Hitler best een aardige vent was (?).

Toen was hij al over de 120

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Ik kan me ook werkelijk voorstellen dat een ontmoeting met Hitler indruk maakt en dat het een innemende man was. Dat wordt sowieso veel gezegd door mensen die hem ontmoet hebben. Dat is ook de verrassende insteek van "Der Untergang".

Hitler stond bekend om het feit dat hij bij besprekingen met het hoge echelon vaak naar buiten liep en een babbeltje hield met de chauffeurs die buiten een sigaretje stonden te roken.

mikey

• 28990 messages
  • 5141 votes

Maar als je dan Dachau ziet dan zou ik toch een andere kijk op zon dicator krijgen. Ook al is hij zo innemend.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Hij is daar waarschijnlijk enkel in de kazerne geweest en niet het concentratiekamp. En wat betekende een concentratiekamp nou voor 'gewone' mensen in die tijd? Geen brandende ovens in ieder geval.

Maar het is voor ons vanuit de stoel anno 2011 en met de kennis van nu natuurlijk makkelijk vingertjes wijzen naar gebeurtenissen in 1941. De grote schok en schuldgevoel kwam pas na '45

Brix

• 19683 messages
  • 5119 votes

Van mijn grootmoeder weet ik dat Heesters reeds in de vroege oorlogsjaren ongeliefd in Nederland was vanwege zijn banden met het naziregime.

De Roemeense zanger van Joodse afkomst Joseph Schmidt was destijds zeer populair in ons land.

(zijn grote succesnummer 'Ik hou van Holland' kennen velen ook nu nog)

Na de machtsovername door Hitler werd het Schmidt onmogelijk gemaakt om op te treden in Duitsland.

Hij trok daarop naar Nederland en België, waar hij nog een tijdlang kon werken.

Na het binnenvallen van de Duitsers was dat ook hier onmogelijk, en moest Schmidt weer vluchten.

De bezetter verving geplande Nederlandse concerten van Joseph Schmidt door optredens van Johannes Heesters.

Dat viel niet in goede aarde.

Zo werd hij bijvoorbeeld in de Heerlense stadsschouwburg uitgejouwd, en moest het optreden gestaakt worden.

Heesters koos ervoor om te werken in die oorlogstijd, en dat kun je hem misschien niet kwalijk nemen.

Of hij op de hoogte was van al die wandaden die zijn "werkgevers" pleegden zullen we nooit zeker weten.

Maar de antipathie tegen hem is ook verklaarbaar.

mikey

• 28990 messages
  • 5141 votes

Stephan wrote:

Hij is daar waarschijnlijk enkel in de kazerne geweest en niet het concentratiekamp. En wat betekende een concentratiekamp nou voor 'gewone' mensen in die tijd? Geen brandende ovens in ieder geval.

We never know! Maar het bezoeken van een kamp... je kan natuurlijk wel nagaan dat het geen summercamp was. En er waren ook wel mensen die wel vermoeden dat er iets goed mis was.

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

R.I.P. Johan Heesters

Wanneer houden wij nu eindelijk eens een keer op over die oorlog. Het gros van de Nederlanders was destijds fout want ze hebben geen poot uitgestoken toen het overgrote deel van de Nederlandse joden naar vernietigingskampen werd getransporteerd. Dus, waarom alleen Heesters veroordelen?

Film Pegasus (moderator films)

• 31154 messages
  • 5451 votes

wibro wrote:

Wanneer houden wij nu eindelijk eens een keer op over die oorlog.

Hopelijk nooit...

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

wibro wrote:

Wanneer houden wij nu eindelijk eens een keer op over die oorlog..

Hopelijk nooit. Alleen nog maar uit 'eerlijke' schaamte om wat men 'niet' gedaan heeft in de jaren voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Ja, want al die Heesters bashers zaten zelf natuurlijk allemaal in het verzet. "Do ist der Bahnhof".

mikey

• 28990 messages
  • 5141 votes

Dat is overdreven! En het nietsdoen van het volk is nog wel wat anders dan met Hitler Dachau aandoen. Maar niet dat ik een Heesters basher ben. Maar de stelling dat Hitler zo leuk kon en Heesters daarvan het slachtoffer was.... hmm

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Ik denk dat wij beiden geen idee hebben van hoe het er werkelijk aan toe ging. Zeker niet als je door je status in contact komt met de top. Lijkt me ook zeker mogelijk dat dat hele andere spanningen oplevert. Je snor drukken in een dorp in Friesland of Hitler persoonlijk afvallen om niet te willen komen naar een kazerne in Dachau zijn natuurlijk twee totaal verschillende dingen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

RIP Joop Koopman.

Presentator van 'De Connaisseur' een "beetje enge" kwis met (o.a.) filmbollebozen die nauwelijks hun huis uit kwamen (zo kreeg je de indruk - ja, misschien om naar de videotheek te gaan) en van alles wisten over makers, filmdetails etc op basis van mini fragmentjes (waar heb ik dat later meer gezien ) - oa van Andrej Rublyov. Herinner ik me nog goed.

Mooie stem ook, die van Joop Koopman. Prachtig.

606

• 23876 messages
  • 12268 votes

R.I.P.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

RIP Joop Koopman.

Presentator van 'De Connaisseur' een "beetje enge" kwis met (o.a.) filmbollebozen die nauwelijks hun huis uit kwamen (zo kreeg je de indruk - ja, misschien om naar de videotheek te gaan) en van alles wisten over makers, filmdetails etc op basis van mini fragmentjes (waar heb ik dat later meer gezien ) - oa van Andrej Rublyov. Herinner ik me nog goed.

Mooie stem ook, die van Joop Koopman. Prachtig.

Overigens... We hebben hier een "enge" winnaar van die quiz op de site

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

misschien wel meer dan één

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

In de VS is de actrice LOUISE HENRY op 100 jarige leeftijd overleden.

(afbeelding)

Henry was een ster in de jaren 30 waar ze speelde in films met Clark Gable,Joan Crawford,James Stewart eva.

Ook had ze hoofdrollen in verschillende Charlie Chan-films.

In 1939 stopte de actrice met filmen en omdat ze haar geld op de juiste manier had belegd,leefde ze de rest van haar leven in rijkdom en comfort.

IMDB:

IMDb - Louise Henry

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

.De aap Cheetah,bekend uit de vele Tarzan films is op 80 jarige leeftijd overleden:

Tarzan's chimp pal 'Cheetah' dies at age 80 - myfoxtampabay.com

Film Pegasus (moderator films)

• 31154 messages
  • 5451 votes

(afbeelding)

Cheetah, de wereldberoemde chimpansee die in de jaren dertig meespeelde in tal van Tarzanfilms, is overleden. Dat heeft het opvanghuis Suncoast Primate Sanctuary in de Amerikaanse staat Florida laten weten. De aap zou tachtig jaar zijn geworden.

Cheetah bezweek aan nierfalen. De aap verbleef al sinds de jaren zestig in het opvangtehuis in Florida. Acteur Johnny Weissmuller liet het dier daar achter.

Verzorgers van Suncoast Primate Sanctuary vertelden intussen dat Cheetah een opgewekte aap was. Het dier hield van vingerverven en bracht mensen graag aan het lachen. Cheetah had helemaal geen schrik van 'onze soort'. De aap raakte integendeel zeer vertrouwd met mensen.

Cheetah kwam een paar jaar geleden nog in het nieuws, nadat werd getwijfeld aan de leeftijd van de chimpansee. Bij opnames van de Tarzanfilms zouden immers verschillende apen zijn ingezet, waardoor de vraag rees of Cheetah wel echt de aap uit de film was.

Brix

• 19683 messages
  • 5119 votes

Niet teveel vertrouwen op die info betreffende "Cheetah".

Er zijn al meerdere berichten in omloop geweest over zogenaamde chimpansee "Cheetah" vertolkers.

Tot nu toe waren die allemaal onjuist.

Ook de ouderdom was sterk overdreven.

Dat Weissmuller de chimpansee achtergelaten zou hebben is in ieder geval al uit de duim gezogen.

De chimps die in de Tarzan films meespeelden waren nooit zijn eigendom, en Weissmuller was al sinds 1948 Tarzan-af.

Ook bij deze versie heb ik mijn sterke twijfels.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Zouden apen dan zo goed op mekaar lijken dat je ze onderling niet kan onderscheiden?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.