- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- R.I.P.
R.I.P.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
RIP Joan Fontaine.
Hadden het in 'het andere topic' nog over haar.
DonPeliculón
-
- 775 messages
- 980 votes
RIP Peter O' Toole. Toen ik onlangs Lawrence of Arabia zag nam ik me voor eindelijk eens meer van de man te gaan zien, dat moet nu maar eens echt gaan gebeuren.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik heb bijlange na niet zoveel gezien als ik van hem wil zien maar hij zal toch altijd Lawrence of Arabia blijven. Bizar dat gisteren Lion in Winter nog werd uitgezonden op VTM, ben al blij dat ik hem heb opgenomen.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
R.I.P. Joan Fontaine....Het gaat weer hard met de zeis 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Verdomme, dat had ik zelfs gemist 
RIP Joan Fontaine
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
RIP Joan Fontaine, een van mijn favoriete klassieke Hollywoodactrices, prachtige vrouw ook.
En de enige acteur / actrice die een Oscar won voor een rol in een door Hitchcock geregisseerde film. Je weet dat de dag een keer gaat komen - ze was natuurlijk al hoog bejaard! - maar ben er toch een beetje verdrietig om.
MNV2
-
- 6932 messages
- 1899 votes
R.I.P. Joan Fontaine
Enigste actrice ooit die een oscarbeeldje won als beste actrice in een Hitchcock-film. Speelde o.a. de hoofdrol in Rebecca en Suspicion.
R.I.P. Peter 'Lawrence of Arabia' O'Toole
R.I.P. Audrey Totter
Geweldige film-noir actrice.
stinissen (crew films & series)
-
- 23434 messages
- 76919 votes
R.I.P. Joan Fontaine.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
R.I.P. Peter O'Toole en Joan Fontaine
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Peter O' Toole 
Jammer, Lawrence of Arabia was een van mijn favoriete films.
Dutchfan
-
- 1576 messages
- 754 votes
Het is nooit meer goed gekomen tussen de zusjes JOAN FONTAINE en haar zus,2x Oscarwinnaar en nu 98 jaar oud,Olivia de Havilland.
Na jaren van ruzies en weer goedmaken, verbraken de beroemde zussen voorgoed het contact na de dood van hun moeder in 1975.
Helaas is het nooit meer goed gekomen tussen de twee zussen.
Toch liet Olivia dit weten na de dood van haar zus,Joan Fontaine:
Olivia de Havilland says she 'was shocked and saddened to learn of the passing of my sister,' actress Joan Fontaine - statement via @NBCNews
http://31.media.tumblr.com/tumblr_lt2gqng95a1qzlgdmo1_500.jpg
http://25.media.tumblr.com/tumblr_me2ef2febu1rwgnxno1_400.jpg
http://www.classicmoviegab.com/wp-content/uploads/2010/05/olivia_de_Havilland1-300x225.jpg
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
R.I.P. Joan Fontaine
R.I.P. Martin Koeman (vader van Ronald en Erwin)
R.I.P. Paul Bäumer (Bingo Players)
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Ik kwam er net pas achter dat Peter O' Toole afgelopen zaterdag is overleden.
Maandag heb ik juist Lawrence of Arabian aangeschaft op blu ray, een film die ik al in geen jaren meer heb gezien, maar mij mooi leek in de Kerstvakantie te gaan bekijken. Toeval....?
R.I.P. Peter O'Toole.
ThaMovieVoter
-
- 3637 messages
- 2242 votes
Ik kwam er ook net pas achter. Droevig nieuws vlak voor de kerstdagen. Rest in peace, El Aurence.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Ik weet het, ik weet het - ik ben een zeur. Maar vinden jullie niet ook dat de uitdrukking "Rest in Peace" vanwege haar religieuze connotaties enigszins verouderd is? Om Wikipedia te citeren:
Ten eerste bestaat "eeuwige rust en vrede" niet - dat vereist een leven na de dood, en dat is er niet (niet mijn leven althans: anderen leven uiteraard nog wel). En ten tweede kan een dode niet rusten: als je overleden bent besta je immers niet meer, en iets wat niet bestaat kan ook niet rusten.
Ik heb eens gezocht, en ik ben niet de enige die hierover nagedacht heeft. Alternatieven die genoemd worden zijn: R.I.F. (Remembered In Fondness), Y.W.B.R. (You Will Be Remembered), T.Y.M. (To Your Memory), T.F.T.M. (Thanks For The Memories) en G.B.N.F. (Gone But Not Forgotten).
Allemaal een stuk beter dan R.I.P. als je het mij vraagt. Hebben jullie nog betere alternatieven?
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Sommige uit religie afkomstige woorden, afkortingen zijn door het veelvuldige gebruik onderdeel geworden van onze cultuur. Daar moet je denk ik niet te mierenneukerig over doen. Men wil laten blijken dat ze het treurig vinden en gebruiken deze algemeen geaccepteerde afkorting. Denk ook dat je als over tien jaar terug leest je jezelf nogal een wijsneus vindt eigenlijk. Klinkt er erg in door " ik ben bezig met mijn levensvisie bepalen en nu ga ik dat de wereld kenbaar maken door heel wijs te doen" Maar je staat natuurlijk vrij om die andere afkortingen te gebruiken. Tweede alinea is nogal simplistisch imo.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Sommige uit religie afkomstige woorden, afkortingen zijn door het veelvuldige gebruik onderdeel geworden van onze cultuur. (...) Men wil laten blijken dat ze het treurig vinden en gebruiken deze algemeen geaccepteerde afkorting.
Oh, daar ben ik het mee eens, hoor. Ik stoor me er ook niet aan als anderen het gebruiken, maar ik ben zelf altijd erg secuur met mijn taalgebruik, vind dat de "R.I.P."-formulering in strijd is met mijn overtuigingen en ben dus nieuwsgierig naar alternatieven. Dat is alles. Niets om je druk over te maken maw. 
Waarom? Volgens mij verdedig ik overtuigend dat de uitdrukking "Rest In Peace" letterlijk genomen niet consistent is met een atheïstisch wereldbeeld. De meeste mensen liggen daar uiteraard niet wakker van en blijven het toch gebruiken, en dat is prima. Maar ik ben nieuwsgierig naar alternatieven.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Ah fair enough. Ik vind de stelligheid wat wijsneuzerig klinken maar als je er benieuwd naar bent, ieder zijn ding. Toch wel benieuwd hoe je bent over 10 jaar...;-)
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik heb eens gezocht, en ik ben niet de enige die hierover nagedacht heeft. Alternatieven die genoemd worden zijn: R.I.F. (Remembered In Fondness), Y.W.B.R. (You Will Be Remembered), T.Y.M. (To Your Memory), T.F.T.M. (Thanks For The Memories) en G.B.N.F. (Gone But Not Forgotten).
Allemaal een stuk beter dan R.I.P. als je het mij vraagt. Hebben jullie nog betere alternatieven?
Ik vind de nadruk op herinnering ook erg belangrijk in een dergelijke term en dat mis je bij R.I.P. Zou ook graag een andere term zien.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Kun je het topic niet In Memoriam noemen?
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Dat zou ook mijn voorkeur hebben....
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
In Memoriam zou mijns insziens ook prima volstaan. RIP heeft inderdaad religieuze connotaties waar ik me niet altijd even lekker bij voel als ik het zeg...
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
In Memoriam zou mijns insziens ook prima volstaan. RIP heeft inderdaad religieuze connotaties waar ik me niet altijd even lekker bij voel als ik het zeg...
Wat maakt het uit. Zolang je maar weet waar dit topic voor dient. Om mensen die overleden zijn te noemen en in de meeste gevallen te herdenken. Ik zie echt het probleem niet zeg.
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Eens met A&L.
En trouwens, als je een hekel hebt aan termen / (spreek)woorden en afgeleiden van religie kun je wel een kwart van je vocabulaire schrappen natuurlijk.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Van mij mag het topic gewoon "R.I.P." blijven heten, hoor. Ik zal de afkorting zelf nooit gebruiken, maar het is wel de conventionele term die gebruikt wordt om mensen te herdenken en voldoet dus prima.
En trouwens, als je een hekel hebt aan termen / (spreek)woorden en afgeleiden van religie kun je wel een kwart van je vocabulaire schrappen natuurlijk.
Daar ben ik best toe bereid, hoor (al denk ik niet dat ik veel zal hoeven te veranderen). 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Alternatieven die genoemd worden zijn:
Jammer dat ze de originele strekking compleet missen. Iemand rust toewensen is nogal wat anders dan hem actief herinneren na z'n dood. Iets wat de meesten absoluut ook niet gaan doen, behalve als het om naaste familie gaat, of om hevige fans van de overledene.
Vind RIP, los van religie, verder mooie beeldspraak. Geen mens die je verplicht het letterlijk/religieus op te vatten.
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
MIsschien in de huidige maatschappij dan eerder iets als 'J.B.V.J.W.Z' (Je Blijft Voortleven Je Weet Zelluf).
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.