- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Bier en andere alcoholische dranken
Bier en andere alcoholische dranken
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2562 votes
http://seef.be/wp-content/uploads/2014/02/Seefbier-awards-glas-en-fles.jpg
Deze ben ik nu aan het nuttigen trouwens. 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
AGE-411 maar schijnbaar toch niet helemaal hetzelfde. 
Je snapt natuurlijk wel dat ik voor"the real deal"ga.....al zal ik die andere ook eens proberen.
Ik snap wat je bedoeld, maar Sint-Bernardus kan je alle dagen drinken. Hier in de kelder staan er nog zo'n stuk of 15, die binnen een week of 4 wellicht allemaal op zijn.
Volgens die link zijn er volgens bierkenners amper verschillen tussen de 2. Verschillen die je enkel proeft als je ze met mekaar vergelijkt.
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2562 votes
Ik snap wat je bedoeld, maar Sint-Bernardus kan je alle dagen drinken. Hier in de kelder staan er nog zo'n stuk of 15, die binnen een week of 4 wellicht allemaal op zijn.
Volgens die link zijn er volgens bierkenners amper verschillen tussen de 2. Verschillen die je enkel proeft als je ze met mekaar vergelijkt.
Oke misschien moet ik die ook gaan proberen dan.
Gewoon online te bestellen neem ik aan?
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Oke misschien moet ik die ook gaan proberen dan.
Gewoon online te bestellen neem ik aan?
Geen idee. Ik koop hem gewoon in de supermarkt.
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2562 votes
Hahahaha....ja jij woont op een goede plek daarvoor
.
Ik kom regelmatig in Zeeland en daar is er ook van alles in de supermarkt,maar diezelfde supermarkt in flevoland heeft alleen maar pils en de standaard speciale biertjes.
Dus hier moeten we echt naar de slijter of online bestellen.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
(afbeelding)
Oke ik krijg net dit biertje voorgeschoteld......heerlijk maar serieus gewoon 10.95 voor een flesje,nee niet op een terras maar dit is de prijs in de winkel.
Meerdere malen verkozen tot beste bier van de wereld ook in 2014.
Westvleteren XII beste bier ter wereld 2014 | biernet.nl
Donderslekker trouwens
laatst ook gehad. Hakt er wel aardig in 
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2562 votes
Ja twee flesjes is genoeg.....ook niet goed voor de portemonee.
Pitakaas
-
- 2962 messages
- 246 votes
(afbeelding)
Oke ik krijg net dit biertje voorgeschoteld......heerlijk maar serieus gewoon 10.95 voor een flesje,nee niet op een terras maar dit is de prijs in de winkel.
Meerdere malen verkozen tot beste bier van de wereld ook in 2014.
Westvleteren XII beste bier ter wereld 2014 | biernet.nl
Donderslekker trouwens
Drink dan maar gewoon Sint Bernardus Abt 12, vrijwel gelijk recept...
Rochefort 12 is ook een goedkoper alternatief.
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2562 votes
Rochefort 12 is ook een goedkoper alternatief.
Kep gister St bernardus gedronken.......ik moet zeggen hij is erg lekker maar toch wel anders dan Westvleteren 12.
Ik vind Westvleteren ook wel wat lekkerder en specialer smaken......maar St bernardus 12 is ook erg goed hoor 
Pitakaas
-
- 2962 messages
- 246 votes
Hence het 'vrijwel gelijk' gedeelte.
Plus als je 2x een W12 drinkt op verschillende dagen, smaakt hij ook niet exact hetzelfde.
Botteldatum, manier van bewaren etc.
Er is inderdaad verschil maar Abt 12 is 'the closest thing'
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Westvleteren is overschat in vergelijking met wat het kost, was me er niet van bewust dat abt. 12 zo gelijkend is, maar voor minder geld doe mij die maar dan. Namelijk ook erg erg goed. Ieder zijn ding natuurlijk, als je liever duur geld uitgeeft, ga je gang.
Hoorde iemand laatst hier Untappd noemen, Frank Thideyed als iemand t leuk vindt me te volgen.
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2562 votes
Untappd.....leuke app hoor.
Toch vind ik tussen die twee bieren wel verschillen zitten,allebei lekker maar Westvleteren vind ik toch iets verfijnder en een hogere(typische)smaak hebben.
Tis natuurlijk niet de bedoeling om heel vaak zo'n biertje te kopen van 12 euro maar als ik hem tegenkom zal ik hem niet laten liggen......ik ben de moeilijkste niet 
Pitakaas
-
- 2962 messages
- 246 votes
Westvleteren is overschat in vergelijking met wat het kost, was me er niet van bewust dat abt. 12 zo gelijkend is, maar voor minder geld doe mij die maar dan. Namelijk ook erg erg goed. Ieder zijn ding natuurlijk, als je liever duur geld uitgeeft, ga je gang.
Hoorde iemand laatst hier Untappd noemen, Frank Thideyed als iemand t leuk vindt me te volgen.
Hm kan je niet vinden onder die naam..
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Pitakaas: ah probeer dan toch eens InlandRabbit, aan elkaar, zal die t wel wezen.
morpheus2000
-
- 599 messages
- 10378 votes
Begin dit jaar 2 flessen Abt12 Oak Aged kunnen kopen en 1 ervan afgelopen weekend opgedronken. Smaakte prima.
Dit gedaan om onze biervakantie, die deze week is, in te luiden. Paar dagen Brugge en aankomende donderdag een rondleiding in de St. Bernardus brouwerij in Watou en overnachten in de B&B er pal naast.
In Brugge de winkel van de Struise Brouwers nog ff bezoeken voor de St. Amatus 12 en de Pannepot. Beide ook erg lekker en in Nederland niet altijd even gemakkelijk te verkrijgen.
En ja,
Ook te vinden op Untappd ===> Morpheus2000 (hoe vanzelfsprekend)
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
De Witte Lambic van Mort Subite:
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
http://i.imgur.com/ZwXFTFs.jpg
http://www.titanbrau.com/source/weizen1.jpg
In San Marino is er welgeteld 1 brouwerij, die zich bezig houdt met het produceren van de 'Titanbrau'.
Weizen (groen) is een troebel blond bier met een nogal fletse smaak waarbij de bitterheid toch een tikkeltje overheerst. Niet echt geslaagd.
Ambrata (Rood). De geur van fruit overheerst! Doet in eerste instantie denken aan donkere bessen, maar afdronk is nogal bitter. Vandaar steekt het nogal snel tegen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
eens een keer een ander soort top10
mijn favoriete whisky's
1. craigduff 32yr signatory 1973
2. bunnahabhain 18 yr
3. talisker TD-S: 5IU 1993 distillers edition
4. laphroaig quarter cask
5. lagavulin 1981 distillers edition
6. port askaig 19 yr
7. ardbeg renaissance 1998
8. laphroaig 18yr signatory 1990
9. the glenlivet archive 21 yr
10. glenmorangie nectar d'or
allemaal zelf in de collectie (of gehad) en daarmee ook wel redelijk beperkt... want veel meer dan 20 tot 25 verschillende goede single malts zal ik in de loop der jaren nog niet hebben gehad. Je blijft ook vaak wel hangen in wat je kent en lekker vind.
Maar hieronder nog vijf extra die ik op festivals heb gedronken en ook top-scores behaalde bij me. Hoe ik ze zou ranken ivm de rest is moeilijk te zeggen, omdat het hier steeds bij 1 glas is gebleven.
glenmorangie ealanta
glenlivet XXV
springbank 14yr jazz edition
glenmorangie signet
tobermory LE 15 yr
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Mooi beavis, heel mooi!
Heb zelf nu 15 flessen staan. Waar ik begon met veel 12 jaar oude Malts, heb ik ze nu bijna niet jonger dan 18 jaar oud meer staan, een Lagavulin Distillers Edition 1999, een Nikka en een Talisker daarbuiten gelaten. Verder ook wel een paar toegankelijkere 18 jarigen, o.a. de Glenlivet 18 en de Tomatin 18.
De Bunnahabhain 18 wil ik spoedig proberen. De Glenfarclas 25 jaar staat nog dicht. Vanavond net de Aberfeldy 21 jaar oud geopend, uitstekende fles moet ik zeggen. Kijk verder vooral uit naar de Balvenie 17 die nog dicht staat. Maar er staan nog stuk of 12 dicht. Ik koop meer dan ik drink. 
Is de Glenmorangie Signet de 130 euro waard beavis? De fles + doos zien er in ieder geval prachtig uit!
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Zit daar ook nog een betaalbare bij beavis?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Laphroaig quarter cask is zeer betaalbaar. Al helemaal voor de kwaliteit die je daarmee krijgt
Als je nog iets goedkoper wilt zou ik de standaard Talisker van 10 jaar adviseren, daar is ook helemaal niets mis mee. Tussen de 35 en 55 is genoeg te vinden met veel kwaliteit. Maar in een top10 lijstje komen uiteraard ook de ook wat bijzondere dingen. Als je nóg goedkoper wilt dan zou ik het gewoon bij blends houden, want dan heb je nog niet echt de juiste smaak te pakken. Hoewel er een heel groot deel marketing bij whisky komt kijken, zie de mooie verpakking o.a., is er toch echt wel een duidelijk kwaliteits verschil te merken bij whisky's die wat ouder zijn, en daarmee ook duurder.
Maar mijn budget is zeker niet groot, de laatste jaren al helemaal niet. Dus of een whisky 130 euro waard is HarmJanStegenga, dat moet je toch echt zelf uit maken. Ik heb het er dus nog niet voor betaald in het geval van de Signet, en denk ook niet dat ik dat snel zou gaan doen in de toekomst. Maar dat het een topper is van Glenmorangie, die toch al zoveel bijzondere whisky's hebben gemaakt, dat is zeker. Ik denk dat ik persoonlijk liever dan 2x een fles van 60 zou kopen die ik ook geweldig vind oid... al ontbreekt het momenteel wel aan een Glenmorangie achtige fles in mijn collectie...
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Maar mijn budget is zeker niet groot, de laatste jaren al helemaal niet. Dus of een whisky 130 euro waard is HarmJanStegenga, dat moet je toch echt zelf uit maken.
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Smaak is natuurlijk erg persoonlijk, maar ik zou zeker de Laphroaig 10 eens proberen. Erg betaalbaar en super lekker ! Heb zelf ook Laphroaig 18 en Laphroaig Quarter Cask al gehad en de 10 is voor mij de beste.....
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Smaak is natuurlijk erg persoonlijk, maar ik zou zeker de Laphroaig 10 eens proberen. Erg betaalbaar en super lekker ! Heb zelf ook Laphroaig 18 en Laphroaig Quarter Cask al gehad en de 10 is voor mij de beste.....
Ik heb de Quarter Cask wel staan van Laphroaig. Ik hoorde dat die wat minder ''heftig'' is dan de 10 yr. Als de QC goed bevalt, dan ga ik zeker voor de 10. Jij prefereert die zelfs boven de 18 yr?
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Ja klopt !
Ik hou van een whisky met veel turf en rook. De Laphroaig 10 heeft bovendien een iets medicinale geur en dat is bij de 18yr. helemaal weg. Maar zoals ik al zei, kwestie van smaak 
Ik weet niet precies waar je van houdt, maar als dit soort van whisky je bevalt, heb ik nog wel een tip.... Caol Ila 18 Year | Online Kopen & Bestellen | Whisky, Gin, Vodka, Rum, Gin, Absinth, Craf beer, Wijnen - drankgigant.nl Is zo'n beetje mijn persoonlijke favoriet, al is die de laatste jaren flink in prijs gestegen (heb hem ooit gekocht rond de 70€).
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Tip t nog maar eens, maar voor budget kan er ook wel naar Finlaggan gekeken worden: kan prima mee met Ardbeg/Laphroaig voor (online in ieder geval) zowat 10 euro minder.
Anyway, de Laphroaig 10 nu in huis, vind m vooral wat vlakker. Goed rokerig, maar de Quarter heeft meer smaak.
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Tip t nog maar eens, maar voor budget kan er ook wel naar Finlaggan gekeken worden: kan prima mee met Ardbeg/Laphroaig voor (online in ieder geval) zowat 10 euro minder.
Anyway, de Laphroaig 10 nu in huis, vind m vooral wat vlakker. Goed rokerig, maar de Quarter heeft meer smaak.
Interessante tip, ken ik (nog) niet.....
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Ja klopt !
Ik hou van een whisky met veel turf en rook. De Laphroaig 10 heeft bovendien een iets medicinale geur en dat is bij de 18yr. helemaal weg. Maar zoals ik al zei, kwestie van smaak

De prijzen stijgen echt als een gek. Valt me erg op. Bij sommige whisky's is het echt lachwekkend hoe duur ze zijn geworden de laatste paar jaar. Denk aan de Yamazaki (12 en 18) en Macallan bijv.