• 178.104 movies
  • 12.217 shows
  • 33.988 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.225 votes
Profile

Sporttoto en -poules topic #2 (centraal topic)

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

_________________/

Het was vandaag de meest typische Vuelta-etappe tot dusver. Een nagenoeg vlakke aanloop en dan op het eind met zijn alleen een krankzinnig steil muurtje op. We kenden deze etappe natuurlijk allemaal nog van twee jaar geleden, waar Tom Dumoulin geboren werd als ronderenner en dus hier een beetje de basis legde voor zijn uiteindelijke Girowinst. Ik wil daarom nu even de aandacht vestigen op een Nederlander van hetzelfde team. In de voetsporen van Tom Dumoulin moest hij vandaag ook naar Cumbre del Sol klimmen. Ik heb het niet over Wilco Kelderman - die vandaag wel bevestigde dat dit soort klimmen hem liggen én dat een top-10-klassering in het algemeen klassement best mogelijk moet zijn. Nee, vandaag was de dag dat Sam Oomen voor mij en hopelijk ook voor zichzelf definitief bewees dat hij een potentiële rondewinnaar is. De Giro van 2019 zal vermoedelijk nog wat te vroeg komen om die net als Dumoulin te gaan winnen, maar het is wel een mooi target om daar voor het eerst als kopman te worden uitgespeeld. Want wat heeft deze jongen veel in zijn mars! Niet MAL, Jack Haig, Gianni Moscon, Matej Mohoric, Jaime Roson, Odd Christian Eiking of Enric Mas. Nee, Sam Oomen, De Rooie uit Tilburg, is hét beste talent in deze Vuelta. Hij speelt zowel de rol van meesterknecht als die van schaduwkopman vlekkeloos. Laat hem volgend jaar nog één ronde knechten en één ronde vrijbuiten en dan wordt vervolgens 2019 het jaar waarin heel Nederland kennis gaat maken met deze klasbak. Ik zie het al voor me: de witte trui in de Giro 2019, de witte trui in de Tour 2020 en daarna de opvolger van de dan heersende Tom Dumoulin. Het moge duidelijk zijn: vandaag scheen de zon!

Enfin, er waren nog 180 renners die vandaag van start gingen, dus genoeg over Nederlands grootste talent. Zoals gezegd, was de aanloop vandaag vlak, dus weinig spektakel in de beginfase. Een vluchtgroep ging er vandoor, maar wel behoorlijk minderwaardige vluchters. Het was dan ook een geluk bij een ongeluk dat die avond ervoor naar buiten kwam dat Cannondale-Drapac volgend jaar vermoedelijk ophoudt te bestaan. Een nieuwe sponsor, waarvan Jonathan Vaughters al dacht mee rond te zijn, haakt af en dus gaf de ploegleiding door aan hun renners dat ze vrij zijn om naar nieuwe ploegen te zoeken. En dus wilde het hele team Cannondale vandaag even in de schijnwerpers. Ze namen het initiatief in de achtervolging, in de hoop dat Michael Woods het kon afmaken.

De vluchters waren daarom ook compleet kansloos vandaag en dus was het wachten tot de laatste vier kilometers voor spektakel. Vier kilometer onregelmatig klimmen: gemiddeld 9% met pieken van 19-21%. Vanaf de start van de klim nam Team Sky het initiatief over, met dit keer vooral Diego Rosa en Mikel "Sneeuwvlokje" Nieve als uitblinkers. Er kwamen wat aanvallen van Bardet en de Ecuadoraan Richard Carapaz, maar niks serieus. En zo gingen ze en groupe - enkel Simon "Vandaag Niet de Echte" Yates en Wout Poels ontbraken van de gebruikelijke namen - de muur op. Pas in de laatste kilometer ging het los met een demarrage van wie anders dan Chris Froome. Contador werd uit het wiel gereden en kon helaas niet volgen. Gelukkig waren er nog twee pocketklimmers, Esteban "Chavito" Chaves en Michael "Rusty" Woods, die achter Froome aan gingen. Chaves kwam tot in het wiel en leek zo Froome te overklassen, maar de viervoudig Tourwinnaar had nog een extra versnelling achter de hand en behaalde zo zijn eerste etappezege van dit jaar! De opluchting en euforie straalde van het gezicht van De Witte Keniaan. Kelderman werd knap vierde en Oomen achtste. Ook Kruijswijk lijkt zich iets te verbeteren, al werd hij wel laatste van het voorste groepje op 29 seconden.

EDIT: Ik was het bijna vergeten, maar vandaag stond nog een koers in de World Tour op het programma. In Plouay werd de Bretagne Classic - Ouest-France gereden. Dit was alweer de 81e editie van deze Franse eendagskoers, die meestal uitdraait op een sprint voor mannen met inhoud. Ook dit keer lukte het mannen als Vakoc, Dillier, Devenyns en Haas niet om die massasprint te voorkomen. De man in vorm was net als in de Cyclassics Hamburg de rapste van allemaal: Elia Viviani versloeg o.a. Kristoff en Colbrelli. In het jaarspel werden de punten redelijk gelijk verdeeld, waardoor de punten van Viviani voor david bohm genoeg zijn om in Plouay te winnen.

Uitslag Bretagne Classic - Ouest-France:

1 david bohm 100

2 AHWA 90

3 McSavah 80

4 Montorsi 70

5 Teunnis 57

En ook voor de Vuelta is het eindelijk weer eens flink scoren. Opnieuw worden de punten verdeeld door slechts een paar teams, maar die pakken dan wel meteen flink uit. De dagzege is, hoe kan het ook anders, voor Finisterra. Zou hij teleurgesteld zijn dat het geen Montorsiscore is of tevreden met de etappewinst?

Uitslag etappe 9 Vuelta a España:

1 Finisterra 198

2 otherfool 120

3 LuukRamaker 109

4 AHWA 53

In het algemeen klassement deelt Finisterra nu wel de eerste echte stoot uit, maar beslist is het nog niet. Ook in de strijd om de rode lantaarn een belangrijke dag, dit is toch een flinke tik voor mijn team. Ga ik die nog afstaan of worden het twee hele lange weken voor mij?

Algemeen klassement Vuelta a España:

1 Finisterra 576

2 david bohm 307

3 LuukRamaker 303

4 tovenaar 280

5 MatthijsGr00t 252

6 AHWA 237

7 Knisper 228

8 McSavah 189

9 Montorsi 186

10 otherfool 160

11 Teunnis 83

12 Outsiders 54

In de jaarstand is het vooral de subtop die vandaag de meeste punten pakken; goed voor de spanning!

Jaarstand:

1 david bohm 7119

2 MatthijsGr00t 6947

3 McSavah 6480

4 LuukRamaker 5925

5 Finisterra 5755

6 Montorsi 5749

7 otherfool 5632

8 Knisper 5508

9 AHWA 5233

10 tovenaar 5142

11 Teunnis 5008

12 Outsiders 1434

Morgen is de rustdag, dan geen verslag van mij. Dinsdag krijgen een beetje hetzelfde als vandaag, maar dan met drie verschillen: de aanloop is voornamelijk dalen / vals plat, de (twee-in-één-)klim is langer en vlakker, en er volgt nog 21,8 kilometer dalen. Ik vermoed dat dit er wel eentje wordt voor de vluchtgroep. Misschien iets voor de avonturen van Jetse Bol? Morgen maar een goed plan bedenken, Jetse!

¡Nos vemos el martes!

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

Los murcianos fueron derrotados.

Een korte rit door de regio Murcia werd een rit die vooral in het teken stond van de vluchtgroep. Al was het alleen maar omdat meer dan de helft van de koers besteed werd aan het beslissen welke minderwaardige vluchters er mochten vertrekken. Meer dan 90 kilometer lang werd er aangevallen, maar kreeg geen enkel groepje ruimte. Ze hadden blijkbaar mijn voorspelling gelezen. Met nog zo'n 70 kilometer te gaan werd het tempo zodanig opgeschroefd dat er gaten begonnen te vallen. Vooraan reed een groep, waar onder andere twee Quick-Steppers, Terpstra en Trentin, tempo maakten, in het midden reed de grootste groep met alle rode-trui-pretendenten en achteraan wat mannen die niet zaten op te letten (o.a. Poels). Het peloton gaf zich gewonnen - en misschien speelde ook mee dat de achterste groep vooral uit knechten bestond - en liet de voorste groep, 18 man rijk, gaan. In minder dan vier minuten breidde de voorsprong voor de vluchtgroep uit naar meer dan vier minuten. Wellicht dat ik hier iets overdrijf, maar ik hoop dat het plaatje duidelijk is.

Het werd dus al snel duidelijk dat het peloton geen zin had om ze terug te halen en dus was het kijken naar de kanshebbers. Er zaten twee mannen uit de streek met goede kansen mee: "JJ" Rojas en "Luisle" Sanchez. Sterker nog, je zou haast denken dat het niet mis kan gaan: wanneer Rojas niet kan volgen bergop zal Sanchez de rapste man zijn. Het was wachten tot de eerste beklimming (die direct gevolgd zou worden door de tweede en laatste beklimming) om duidelijk te krijgen hoe de verhouding liggen. Jacques Janse van Rensburg opende het bal en probeerde het solo. In de achtervolging gingen gek genoeg de twee sprinters, Trentin en Rojas, samen met jonge talent Jaime Roson (volgend jaar rijdend voor Movistar, nu nog voor Caja Rural). Ze kwamen bij de Zuid-Afrikaan en wisten een goed gat te slaan. Sanchez had de benen niet en Marc Soler had een ploeggenoot (Rojas) voorop. Het slot van de etappe was een lange spectaculair uitziende afdaling. Janse van Rensburg daalde als een oud wijf en ook Roson kon de twee anderen niet volgen. En zo maakten we ons klaar voor een sprintje tussen twee sprinters. De één pas sinds dit jaar echt aangesloten bij de sprinttop, de ander een ervaren rot die de laatste jaren wat minder rap aan het worden is, maar hier een thuiswedstrijd speelde. Het zou punt op de i zijn voor de carrière van José Joaquín Rojas: in de eigen regio, op 32-jarige leeftijd, zijn eerste etappezege halen in een Grand Tour (na 23x top-5!). Maar wat bleek, Rojas is het sprintinstinct compleet kwijt. Hij gaf Matteo Trentin de perfecte lead-out en werd helemaal zoek gesprint. Alsof een Kittel tegen een belofterenner sprintte. Trentin zet de winstreeks van Quick-Step voort en ze hebben nu nog maar één etappewinst nodig en dan hebben ze in elke Grand Tour van 2017 vijf etappes gewonnen. Iemand zin om op te zoeken wanneer dit voor het laatst gebeurd is?

In het peloton was het relatief rustig tijdens de beklimming. Zonder een favoriet te verliezen begonnen ze in de afdaling. In die afdaling was het Nibali (who else?) die iedereen onder druk zette door als een komeet naar beneden te gaan. Hij kreeg geen ruimte van de anderen, maar zorgde er wel voor dat mindere dalers als Kruijswijk, De la Cruz en Zakarin op achterstand kwamen. Die hadden gelukkig elk nog een knecht mee en zo konden ze net op tijd terugkeren op een vlakker stuk. En terwijl de mannen van de vluchtgroep één voor één binnen kwamen druppelen verscheen daar plots een tweede renner van BMC - De Marchi was al eerder gefinisht en zat in de vluchtgroep - binnen. Verrek, dat is Nicolas Roche! Blijkbaar was de Ier er op kousenvoeten vandoor gegaan op het moment dat Nibali zijn aanval stop had gezet. Orica en Team Sky hadden het wat laat door en zo kon Roche mooi 29 seconden sprokkelen.

Maar dat soort schermutselingen hebben weinig nut voor het jaarspel. Nee, daarvoor had je minderwaardige vluchters nodig. En aangezien die niet populair zijn in het spel had tovenaar genoeg aan de winnaar en pakt ploegmaat Terpstra ook nog één puntje.

Uitslag etappe 10 Vuelta a España:

1 tovenaar 101

2 MatthijsGr00t 80

3 david bohm 55

4 Finisterra 32

Finisterra gaat nog steeds ruim aan de leiding en ik denk dat hij van plan is die niet meer af te staan. Dat ben ik wel van plan met mijn rode lantaarn.

1 Finisterra 608

2 tovenaar 381

3 david bohm 362

4 MatthijsGr00t 332

5 LuukRamaker 307

6 AHWA 249

7 Knisper 228

8 McSavah 189

9 Montorsi 186

10 otherfool 160

11 Teunnis 83

12 Outsiders 54

david bohm en MatthijsGr00t blijven maar punten pakken en ik kom langzaam tot de conclusie dat deze twee het gaan uitvechten voor de eindwinst. Of elke bergetappe moet nu tussen de klassementsmannen gaan zodat Finisterra achter elkaar Montorsiscores kan halen. Het is nog niet onmogelijk...

Jaarstand:

1 david bohm 7174

2 MatthijsGr00t 7027

3 McSavah 6480

4 LuukRamaker 5929

5 Finisterra 5787

6 Montorsi 5749

7 otherfool 5632

8 Knisper 5508

9 AHWA 5245

10 tovenaar 5243

11 Teunnis 5008

12 Outsiders 1434

Vandaag is een uitgelezen dag voor zo'n Montorsiscore. Het is de dag van de waarheid voor mannen als Woods en Roche. We eindigen namelijk bergop met twee opeenvolgende monsterbeklimmingen (Alto de Velefique en Calar Alto). Voor het eerst gaan we boven de 2.000 meter en dat terwijl de renners zich nu nog op zeeniveau begeven. De eerste van drie koninginnenritten - de andere twee finishen op Sierra Nevada (etappe 15) en de Angliru (20). Ik zit de hele dag voor de buis gekluisterd!

¡Hasta luego!

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Nu bovenaan in onze Sportpools subleague.. waar is otherfool om mijn ranke schouders te verheerlijken?

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

Espectáculo en las primeras montañas altas

Gisteren stond er voor het eerst een etappe met hooggebergte op het menu. Het zou de dag van de waarheid worden en dat werd het ook voor veel renners. De één keldert uit de top-10, een ander maakt de omgekeerde beweging. Wat er allemaal gisteren gebeurde zal ik jullie proberen zo beknopt mogelijk te vertellen.

Opnieuw duurde het heel lang voordat er eindelijk een plooi in de koers kwam. Er waren constant pogingen om mee te zitten, maar het duurde meer dan een uur voordat er een kopgroep ontstond. En de etappe kreeg de kopgroep die het verdiende. Geen onbekende minderwaardige vluchters, maar erkende toprenners zoals Romain Bardet, Bob Jungels, Igor Antón en Giovanni Visconti. Deze groep leek eventjes de goedkeuring van het peloton te krijgen om voor de dagzege te gaan, maar op de loper voor de eerste echte beklimming kwam ORICA-Scott met een stout plannetje. De hardrijders deden het eerste werk en de voorsprong voor de kopgroep ging drastisch achteruit. Aan de voet van de Alto Velefique (eerste van twee zware beklimmingen) kwam het duveltje uit het doosje: Simon "Deze Vuelta De Neppe" Yates. In een redelijk vlot tempo kwam hij bij de voorste groep, die uiteindelijk alleen nog bestond uit Bardet, Sander Armée, Visconti en John Darwin Atapuma. Met zijn vijven kwamen ze bovenaan de Velefique en Team Sky leidde het peloton in een wandeltempo. Strategisch sterke zet, want zo moest Yates kiezen voor de etappezege of af laten zakken om Chavito te helpen. In de afdaling werd Armée al snel gelost, blijkbaar wilde hij Janse van Rensburg overtreffen in het dalen als een oud wijf. Ook Visconti was al op de afdaling gelost. Op de slotklim, Calar Alto genaamd, viel het plannetje van ORICA-Scott nog dieper in het water. Simon Yates was vergeten te eten en kreeg een hongerklop. Laten we het maar aan de jeugdigheid toeschrijven. Bardet en Atapuma leken lekker op dreef en op weg naar een strijd voor etappewinst. Team Sky reed erachter ook een behoorlijk tempo - opnieuw waren Moscon en Nieve de belangrijkste knechten voor Froome - waardoor het peloton al behoorlijk uitgedund was. Onder meer David de la Cruz lag er al af, maar dat kwam door een lekke band.

En dan was daar Alberto Contador. El Pistolero weet maar niet van ophouden - ook wel logisch met zo'n achterstand in het algemeen klassement. Na eerst wat overleg (buiten camera) met Vincenzo Nibali en aardig doortrekken van Antonio Nibali en Franco "De Dolfijn" Pellizotti, ging Bertje op het steilste gedeelte van de Calar Alto aan, met (Vincenzo) Nibali in zijn wiel. Het was een demarrage waar Sky niet direct een antwoord op had. Achterin het pelotonnetje was er nog veel meer paniek, want ze gingen er met bosjes af: Adam Yates, Nicolas Roche, Tejay van Garderen en ook Esteban Chaves. En er was nog een groepje dat net niet aan kon blijven met o.a. Aru, Kruijswijk en Woods. Ik hoor jullie denken, wie blijft er dan nog over? Niet veel. In het wiel van Team Sky konden "Wielco" Kelderman, Ilnur "De Tataar" Zakarin en Miguel Ángel "Superman" López nog net aanklampen. (In de achtergrond reed David de la Cruz trouwens ook enorm rap, maar hij begon de klim op achterstand door een lekke band.) Onder aanvoering van zijn sterkste knechten werd Froome weer tot Nibali en Contador gebracht. De koplopers waren in no-time hun voorsprong kwijt, maar wisten wel aansluiting te vinden bij de elitegroep. In de achtergrond kwam ondertussen de alweer 39-jarige Dolfijn ook aansluiten en de mannen begrepen elkaar: samen nog even hard doorfietsen (om mannen als Chaves te slopen) en dan in de laatste twee kilometers voor de dagzege strijden. En zo geschiedde.

De finale van de Calar Alto, waar eerder Heras en Antón al zegevierden, is een lastige. Zeker met veel wind is het taai en laat het nou net de hele dag al hebben gestormd. Het was Vincenzo Nibali die het bal opende met een vernietigende demarrage. Het kon de bekroning van een hele dag sterk rijden worden. Froome en Contador moesten passen, maar KelderMerckx en Superman gingen in de achtervolging. Dat lukte niet echt, totdat Froome in zijn typerende stijl aansloot bij de twee en meteen ook de achtervolging ging leiden. De vier kwamen samen, maar direct ging er weer eentje vandoor. Dit keer was het López met een haast onaardse versnelling. De jonge Colombiaan was direct gevlogen en behaalde zijn allermooiste zege uit zijn nog prille carrière. Froome, Nibali en Kelderman kwamen veertien seconden later aan, Contador en Zakarin 31 seconden. De rest van de klassementsmannen heeft meer dan een minuut verloren op Froome, met als grootste verliezers Roche, A. Yates, Van Garderen (alledrie kelderen ze uit de top-10) en Chaves. Alhoewel de laatstgenoemde slechts van twee naar drie zakt, verloor hij gisteren wel twee minuten op Froome.

Het jaarspel zat gisteren ook vol verrassende plottwisten. Het is LuukRamaker die à la López de man in het rood toch een beetje te kijk zet. Zonder López in zijn team, maar wel met o.a. Kelderman, Contador, Nieve en Atapuma, wint hij de etappe voor gedoodverfde favoriet Finisterra. En in het jaarspel verliest "onze Froome" het sprintje voor de tweede plek. Knisper haalt met López net twee puntjes meer.

Uitslag etappe 11 Vuelta a España:

1 LuukRamaker 145

2 Knisper 100

3 Finisterra 98

4 Montorsi 75

5 david bohm 50

6 otherfool 40

In de strijd voor de rode trui heeft Finisterra dan gek genoeg wel goede zaker gedaan, omdat zijn voormalig naaste belagers duidelijk geen goede benen hadden. Gezien de stijgende vorm van de mannen van Luuk (Kelderman, Contador, Atapuma) en de dalende vorm van de mannen van Fini (Chaves, Aru, A. Yates) wordt het misschien nog een spannende strijd.

1 Finisterra 706

2 LuukRamaker 452

3 david bohm 412

4 tovenaar 381

5 MatthijsGr00t 332

6 Knisper 328

7 AHWA 273

8 Montorsi 261

9 otherfool 200

10 McSavah 189

11 Teunnis 86

12 Outsiders 54

Ook in de jaarstand is er een interessante strijd tussen Luuk en Fini ontstaan. Wie zal er het eerst het podium halen?

Jaarstand:

1 david bohm 7224

2 MatthijsGr00t 7027

3 McSavah 6480

4 LuukRamaker 6074

5 Finisterra 5885

6 Montorsi 5824

7 otherfool 5672

8 Knisper 5608

9 AHWA 5269

10 tovenaar 5243

11 Teunnis 5011

12 Outsiders 1434

De etappe van vandaag is waarschijnlijk al afgelopen, maar ik zit nog even in de trein. Vanavond laat kijk ik de samenvatting terug en kom hopelijk dan ook meteen met een (korter) verslag.

¡Chau!

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

Madrid todavía está lejos

Om 16:45 uur, gisteren wel te verstaan, zei ik in de app "als ik het zo hoor dan mis ik niks vandaag" en ben ik gestopt met het volgen van de liveticker. Ik had namelijk geen tijd om te kijken, maar treurde daar niet over; de koers was vooraf op papier saai en tijdens het volgen van de liveticker straalde het ook één en al saaiheid uit. Wat blijkt, op dat moment gaat het in de vluchtgroep los. Marczynski rijd op de laatste klim van iedereen weg en Canty, Fraille, Rojas, Poljanski en later ook Stef Clement mochten in de achtervolging. Dat is nog niet echt verrassend en spectaculair (al had ik hier wel Polanc verwacht, maar die scheen problemen met de fiets te hebben). Wat daarachter gebeurde was wel spektakel. Vanuit het al flink uitgedund peloton demarreerde Nicolas Roche en de enige die reageerde was... drie keer raden... Alberto Contador. Hij is deze Vuelta bezig zichzelf definitief onsterfelijk te maken. Hij poefte Roche er zo af en ging in zijn eentje verder op avontuur.

In de vluchtgroep hield Marczynski knap stand en kwam solo over de streep om voor de tweede keer deze Vuelta te mogen juichen. De 33-jarige Pool heeft voorheen nog nooit iets bereikt op HC- of WorldTour-niveau - oké, twee keer de bergtrui in de Ronde van Polen - maar lijkt zichzelf opnieuw te hebben uitgevonden als rittenkaper.

Wie ook goed stand hield was Contador. Dat kwam enerzijds door de steun van Edward Theuns, die eerder in de kopgroep zat, en anderzijds door Christopher Froome. De Witte Keniaan zat weer eens op zijn Froome's te kloten en panikeren. Eerst was er materiaalpech, een paar meter verder ging hij op zijn snufferd. Ondanks steun van twee ploeggenoten en niet echt doorrijden van het peloton, lukte het Froome niet om de rest bij te halen. Hij finishte voor het eerst buiten de top-20 en verloor 20 seconde op zijn naaste concurrenten. Doordat het peloton niet goed wist wat te doen zonder Froome en daarom maar wat halfjes doorreed, bleef El Pistolero de rest voor. Hij maakte 22 seconden goed op het peloton en dus 42 seconden op Froome.

Het podium komt dus in de buurt voor Contador, maar - zoals Froome vandaag ook op een pijnlijke manier heeft geleerd - Madrid is nog ver. Een ongeluk schuilt in een klein hoekje. Alles is nog mogelijk. De koers wacht op niemand. Dat soort dingen.

In het jaarspel was het weer eens dik scoren voor de niet-gekozen renners. Lang leve de minderwaardige vluchters! Uit de top-12 zijn alleen Rojas en Canty gekozen, waarbij die laatste in het team van de Outsiders staat. Met 399 gemiste punten kwamen we dichtbij het record dit jaar van 414 gemiste punten (4e etappe Tour of California). De dagwinst is voor MatthijsGr00t met "JJ" Rojas in zijn team.

Uitslag etappe 12 Vuelta a España:

1 MatthijsGr00t 70

2 Outsiders 40

3 Montorsi 11

In het algemeen klassement nadert Matthijs het podium en gaan zelfs de outsiders aan mij voorbij Maar eigenlijk mag ik van geluk spreken dat de minderwaardige vluchters zo lekker gaan deze Vuelta, anders stond ik al op 1000+ punten van Fini en 500+ punten van de rest.

1 Finisterra 709

2 LuukRamaker 460

3 david bohm 412

4 MatthijsGr00t 402

5 tovenaar 381

6 Knisper 334

7 AHWA 280

8 Montorsi 272

9 otherfool 201

10 McSavah 189

11 Outsiders 94

12 Teunnis 86

In de jaarstand haalt Matthijs belangrijke punten binnen om zo david bohm aan het eind van de Vuelta nog in het zicht te hebben.

Jaarstand:

1 david bohm 7224

2 MatthijsGr00t 7097

3 McSavah 6480

4 LuukRamaker 6082

5 Finisterra 5888

6 Montorsi 5835

7 otherfool 5673

8 Knisper 5614

9 AHWA 5276

10 tovenaar 5243

11 Teunnis 5011

12 Outsiders 1474

Voor vandaag wordt het eindelijk weer eens een potje sprinten. Als het goed is. Het kleine pukkeltje aan het einde van de etappe is alvast geschrapt, waarschijnlijk wilde ze het zekere voor het onzekere nemen voor een massaspurt. We hebben er pas eentje gehad, dus het mag wel weer.

¡Diviértete y hasta esta noche!

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

El tercero para Trentin

Eindelijk is daar dan weer eens een etappe waar ik niet anders kan dan kort van stof zijn. 196,4 kilometer lang gebeurde er nagenoeg niets. Villella zat enkel in de ontsnapping van vijf man voor de bergpunten, daarna gingen hardrijders De Gendt, De Marchi, Gougeard en Courteille met zijn vieren verder. De voorsprong werd nooit heel groot en zo leek het haast alsof we weer in Frankrijk waren. Op zes kilometer voor de streep werd De Marchi als laatste ingehaald en ging de finale echt van start.

Er waren wat steile stukken in de finale, en het steilste pukkeltje werd - in tegenstelling tot eerdere berichten - gewoon nog meegenomen. Op wat hectiek na gebeurde er niet bijster veel op deze steilere delen, al werd het peloton wel op een groot lint gezet, waarbij hier en daar een gat viel. Vijf sprinters konden zich goed van voren positioneren en vooral het werk van Quick-Step was weer eens indrukwekkend. Matteo Trentin werd perfect afgezet en sprintte met twee vingers in de neus de rest uit het wiel. De vijftiende GT-dagzege voor Quick-Step, de derde voor Trentin. Opvallende naam op de tweede plek: Gianni Moscon. Wielerflits werd voor gek verklaard dat ze hem in de pronostiek zette, maar ze hebben gelijk gekregen. Ook opvallend zijn de namen vanaf plek 6: alleen maar klassementsmannen. De la Cruz, Zakarin en López verloren zeven seconden op de concurrenten.

In het jaarspel wordt er lekker gespreid gescoord, alleen blijven McSavah, MatthijsGr00t en uiteraard ook ikzelf puntloos. otherfool nog twaalf puntjes, de rest scoort 40+. De dagzege is voor tovenaar, dankzij Trentin.

Uitslag etappe 13 Vuelta a España:

1 tovenaar 100

2 david bohm 80

3 AHWA 80

4 Outsiders 70

5 Knisper 50

6 Montorsi 50

7 Finisterra 47

8 LuukRamaker 45

In het algemeen klassement blijft de spanning er toch lang in. Voor mezelf wordt het nog knap lastig de outsiders in te halen.

1 Finisterra 756

2 LuukRamaker 505

3 david bohm 492

4 tovenaar 481

5 MatthijsGr00t 402

6 Knisper 384

7 AHWA 360

8 Montorsi 322

9 otherfool 213

10 McSavah 189

11 Outsiders 164

12 Teunnis 86

In de jaarstand een slechte beurt voor Matthijs. En ik moet ook maar eens beginnen te accepteren dat de rode lantaarn dit jaar voor mij is

Jaarstand:

1 david bohm 7304

2 MatthijsGr00t 7097

3 McSavah 6480

4 LuukRamaker 6127

5 Finisterra 5935

6 Montorsi 5885

7 otherfool 5685

8 Knisper 5664

9 AHWA 5356

10 tovenaar 5343

11 Teunnis 5011

12 Outsiders 1544

Morgen gaan we weer de bergen in! We tikken dit keer net niet de 2.000 meter aan, maar zwaar wordt het wel. De hele dag op en af op een heuvelachtige parcours en tot slot de Sierra de la Pandera, een klim die vooral in het tweede deel erg zwaar is (een stuk van 4 km aan 10%). Of er nou wel of niet minderwaardige vluchters om dagsucces gaan strijden, La Pandera gaat sowieso vuurwerk opleveren. En dan ook nog eens zondag de Sierra Nevada!

¡Disfruta el fin de semana!

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

¡Adiós nuestro valiente gregario!

Het grootste nieuws van gisteren kwam al in de ochtend. Er heerst al een tijdje een virus in het peloton en gisteren had hij ons oogappeltje te pakken. Sam Oomen ging proberen de finish te halen, maar het klonk weinig hoopvol. Al na enkele kilometers was daar dan het bericht dat Oomen had opgegeven. Het was een schitterend debuut voor de (net) 22-jarige Tilburger, maar hier eindigde het voor hem. Voor Oomen is het nu even een teleurstelling, voor Kelderman een flinke aderlating. Hoe gaat hij stand houden zonder (goed klimmende) teamgenoten?

Een tijd lang leek het een relatief rustige etappe te worden voor Kelderman en de rest in het peloton. De sterke kopgroep, met o.a. Rafał Majka, Rui Costa, Stefan Denifl en meer erkende klimmers, leek de ruimte te krijgen. Nadat Team Sky de voorsprong liet oplopen tot meer dan acht minuten vonden de concurrenten het tijd voor actie. Bahrein, Astana, Trek en Katusha sloegen de handen ineen en bij de voorlaatste klim was de voorsprong geslonken tot een minuut of twee.

Vooraan waren het Majka, Costa en Bart de Clercq die de sterkste vluchters bleken te zijn. Op de slotklim, de Sierra de la Pandera, bleek dat Majka al die tijd met flinke reserve aan het rijden was. De Pool ging in gestrekte draf de Pandera op en liet Costa en De Clercq kansloos achter. In het peloton werd ondertussen flink tempo gemaakt door Astanan, maar ze kwamen niet dichter bij Majka.

Een weinig imponerende demarrage van Romain Bardet (met Richard Carapaz in zijn wiel) was het openingsschot voor de finale bij de klassementsmannen. Eerst ging Esteban "Chavito" Chaves er achteraan, daarna volgden Vincenzo Nibali en Alberto Contador. Chaves (en ook Bardet en Carapaz) konden de twee grootheden niet volgen en zo gingen De Haai van Messina en El Pistolero met zijn tweeën op avontuur. Froome werd zo weer onder druk gezet door de twee, maar hij bleef stoïcijns zijn eigen tempo rijden. En met succes, want Froome kwam (met Miguel Ángel López in zijn wiel) weer terug. Ook Kelderman, Zakarin en Chaves wisten later de aansluiting weer te vinden. De Bever hield dus prima stand zonder meesterknecht Oomen. En ook zagen we hier toch wel definitief de elitegroep van La Vuelta 2017: Froome, Nibali, Kelderman, Zakarin, Chaves, López en Contador. En zonder valpartij had Majka best in dit rijtje gepast, want op de Sierra de la Pandera liet hij zien dat hij net zulke goede klimbenen heeft als de mannen bovenin het klassement. Ze konden hem niet meer inhalen en zo haalt hij wint Rafał Majka weer eens een prachtige bergrit in een grote ronde. In de elitegroep was MAL weggesprongen op het laatste stukje (met een kenmerkende splijtende versnelling) en verloren Contador en Chaves de aansluiting met Froome en co. Zeker Chaves verloor nog veel tijd in een kort stukje.

De Vuelta is misschien een beetje een deceptie voor Finisterra, maar hij mag wel weer een etappezege bijschrijven. MatthijsGr00t komt met Majka net te kort. Weer veel ploegen die 50+ punten scoren.

Uitslag etappe 14 Vuelta a España:

1 Finisterra 107

2 MatthijsGr00t 100

3 Knisper 80

4 Montorsi 75

5 LuukRamaker 74

6 otherfool 60

7 AHWA 33

Het is niet met de verwachte monsterscore, maar Finisterra gaat nu wel echt richting de winst in het algemeen klassement van La Vuelta. Er moet iets geks gebeuren om daar verandering in te brengen.

1 Finisterra 863

2 LuukRamaker 579

3 MatthijsGr00t 502

4 david bohm 500

5 tovenaar 481

6 Knisper 464

7 Montorsi 397

8 AHWA 393

9 otherfool 273

10 McSavah 189

11 Outsiders 164

12 Teunnis 86

In de jaarstand weer eens belangrijke punten voor MatthijGr00t. McSavah begint achterom te kijken en dat is nooit een goed teken. De bus van drie begint de aansluiting met het peloton definitief te verliezen.

Jaarstand:

1 david bohm 7312

2 MatthijsGr00t 7197

3 McSavah 6480

4 LuukRamaker 6201

5 Finisterra 6042

6 Montorsi 5960

7 otherfool 5745

8 Knisper 5744

9 AHWA 5389

10 tovenaar 5343

11 Teunnis 5011

12 Outsiders 1544

Ondertussen is de koninginnenetappe redelijk van start gegaan, met Kruijswijk in de aanval. Dat gaan nog twee hele leuke uren worden!

¡Chau!

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

Superman vuela a la cima

Verrek, ik had blijkbaar nog niet het verslag van zondag geplaatst. Ik ga proberen het kort te houden, zodat ik daarna ook nog tijd heb voor het verslag van de tijdrit van vandaag.

In een hele korte etappe (slechts 129 kilometers!) met een relatief vlakke aanloop kun je er gerust van zijn dat de openingsfase hectisch gaat zijn. Dat gebeurde ook en pas op het moment dat een clubje sprinters in de kopgroep terecht kwam stonden de teams met klassementsmannen toe dat ze wegbleven. En zo kregen we in een koninginnenetappe een vluchtgroep met mannen als Edward Theuns, Tom Van Asbroeck en veelwinnaar Matteo Trentin. De beste klimmer uit de kopgroep bleek Sander "Meesterdaler" Armée, hij bleef als enige over.

Op de Hazzalanas begonnen dan eindelijk de betere klimmers zich te bemoeien met de etappe. Een mooi trio van Steven "De Kleerhanger" Kruijswijk, Adam "De Echte" Yates en Romain "De Hoop van Frankrijk" Bardet (allen ooit top-4 Grand Tour) ging op avontuur. Armée hield lang een voorsprong op deze mannen, maar op de dubbele slotklim (tezamen 28,4 kilometer!) werd hij rap ingehaald. Het was Adam Yates die van de drie avonturiers de beste klimmersbenen had en een indrukwekkende solo opzette. Kruijswijk en Bardet reden een verstandig eigen tempo.

Ondertussen had voornamelijk Astana al een groot deel van de voorsprong laten slinken, waardoor de koplopers er als uitermate geschikte springplanken uitzagen. Maar het was nog ver, heel ver. En wie o wie zou zoiets aandurven? U raadt het al, Alberto Contador! Met de man in vorm, Miguel Ángel López a.k.a. Superman, in zijn wiel begon hij een zeer gedurfde aanval. De Sierra Nevada is namelijk niet eens zo steil, maar vooral ellendig lang. Bardet werd al snel ingerekend en een tijdje later gebeurde hetzelfde met de allerbeste Girorenner die nooit een Giro won. Ze konden wel hun karretje aanhaken en zo gingen ze met zijn vieren op jacht naar Yates. In het pelotonnetje werd er redelijk rustig aan gedaan - het was immers nog heel ver naar de finish - waardoor Contador een tijd virtueel op het podium reed. Maar hoe hard Bertje en zijn kompanen ook fietsten, ze kwamen geen steek dichter bij Yates. Was Yates absurd sterk of iets te enthousiast?

Ondertussen was het in het peloton onrustig geworden na een kleine, weinig overtuigende speldenprik van Vincenzo Nibali. De Haai van Messina zorgde er zo voor dat Team Sky, met dit keer als sterkste man Wout "Woutje" Poels, wat meer tempo begon te maken en daarmee kwam zowel het avontuur van Yates als die van Contador en co. in gevaar. Miguel Ángel López had dit door en was duidelijk al een tijdje met reserve aan het rijden. Hij besloot te demarreren en we zagen hier voor de derde keer zijn machtige (en in het huidige peloton haast unieke) wapen: een versnelling zo verschroeiend dat daarmee echte verschillen gemaakt kunnen worden. Op chronologische volgorde moesten Kruijswijk, Contador en Bardet al snel lossen en werden ze even later opgeslokt en uitgepoept door de groep Froome. Toen López bij Yates kwam, probeerde de Brit even aan te haken, maar stond vervolgens te surplacen op de Sierra Nevada. Het sterke optreden van Yates was dus niet vol te houden tot de top.

In de achtervolging was het Poels die goed naar zijn kopman luisterde en precies het juiste tempo voor Froome reed. Dat tempo was blijkbaar minder snel dan dat van López en ook Ilnur Zakarin vond het niet rap genoeg gaan. De Tataar ging in de achtervolging op López, maar kwam niet veel dichter. Met dank aan het instinct van Alberto Contador - maar ook dankzij zijn eigen wonderbenen - kwam Miguel Ángel López voor de tweede maal deze Vuelta solo over de streep in een monsterlijke bergetappe. Zou hij zaterdag zijn trilogie kunnen completeren?

Achter MAL was het Zakarin die voor de groep Froome kon blijven en zo de derde plek in het algemeen klassement overnam van Kelderman. Diezelfde Kelderman sprintte vervolgens in de laatste meters de rest helemaal zoek en had dus blijkbaar wel wat over. Gemiste kans, maar ook een teken dat het wel goed zit met zijn benen.

In het jaarspel begint Finisterra eindelijk warm te draaien. Twee zeges op rij. Drie andere teams wisten nog wel redelijk kort te finishen en zo de schade beperkt te houden.

Uitslag etappe 15 Vuelta a España:

1 Finisterra 158

2 otherfool 120

3 Knisper 100

4 LuukRamaker 90

In het algemeen klassement breidt Finisterra zijn voorsprong uiteraard uit, maar zijn het zijn concurrenten die weinig punten verliezen ten opzichte van onze man in het rood.

1 Finisterra 1021

2 LuukRamaker 669

3 Knisper 564

4 david bohm 509

5 MatthijsGr00t 502

6 tovenaar 481

7 Montorsi 433

8 AHWA 418

9 otherfool 393

10 McSavah 189

11 Outsiders 164

12 Teunnis 86

In de jaarstad zijn LuukRamaker en Finisterra nu wel definitief los van het peloton en zullen ze spoedig d'erop en d'erover bij McSavah. Om de twee leiders nog te bedreigen moeten ze wel nog een tandje bijschakelen.

Jaarstand:

1 david bohm 7321

2 MatthijsGr00t 7197

3 McSavah 6480

4 LuukRamaker 6291

5 Finisterra 6200

6 Montorsi 5996

7 otherfool 5865

8 Knisper 5844

9 AHWA 5414

10 tovenaar 5343

11 Teunnis 5011

12 Outsiders 1544

¡Tal vez hasta luego!

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

Teunnis wrote:

Ik ga proberen het kort te houden,

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

Los hombres grandes lo demuestran

Poging twee om het kort te houden. Dat moet met een tijdrit toch wel lukken zou je zeggen. Gisteren verplaatste het hele circus zich naar het noorden van Spanje om vandaag de rit tegen de klok te starten op het circuit van Navarra. Het parcours was nergens echt steil, maar wel golvend. Een grote motor en veel inhoud zijn dus extra belangrijk. Peter "Wie?" Koning mocht in de beginfase even in de "hot seat" zitten en luidde zo een mooie dag voor het Nederlands wielrennen in. Vervolgens kregen Daniel Oss en Lennard Kämna - over een paar dagen 20 jaar, houd dit talent in de gaten! - ook kortstondig diezelfde eer. Het was Tobias Ludvigsson die van de niet-klassementsmannen het langst mocht genieten.

Het was wachten op de mannen van het klassement, zeker met het niet starten van tijdritspecialist Rohan Dennis. (Waarom gaat hij precies op zíjn dag niet van start???) Zou het de definitieve slag van Froome worden of nieuwe hoop voor zijn uitdagers? Al snel kwamen er GPS-tussenstanden (real-time verschillen tussen twee specifieke renners) en daar scheen Froome langzamer te rijden dan Nibali, die op zijn beurt weer langzamer was dan Kelderman. Zou het dan zo'n dag kunnen worden? Het blijft La Vuelta, dus vertrouw nooit tijdsverschillen, tenzij je ze echt mee kan klokken. Wachten dus op het eerste meetpunt. Contador liet als eerste van de klassementsmannen zien dat de tijd van Ludvigsson zeker te verbeteren was. Vervolgens liepen Woods, Aru, López en Chaves zich allemaal stuk op de tijd van El Pistolero. Maar dat zijn dan ook geen namen die je in een relatief vlakke tijdrit moet verwachten.

Het wachten was op de zwart-witte stoomtrein genaamd Wilco Kelderman. Hij zoefde in stijl langs het eerste meetpunt en de GPS-tussenstanden leken te kloppen: KelderMerckx was in het eerste deel al achttien seconden sneller dan Bertje. Zouden de matigere tijden van Nibali en Froome dan ook kloppen. Jawel! Het was Zakarin die nog het meest in de buurt kwam op zestien seconden. Je begint dan te dromen van een herhaling van de Girotaferelen, maar tegelijkertijd moet je blijven beseffen dat het Christopher "Vroem Vroem" Froome is. Seconde voor seconde kwam de Witte Keniaan dichter bij Nibali en ook Kelderman leek langzaam in te leveren. Bij het tweede meetpunt was La Vuelta zo goed als beslist. Ondanks dat Kelderman nog meer tijd nam op Contador, was de straaljager Froome niet meer te stoppen. Hij was acht seconde sneller op 2/3e van de rit en leek de opbouw van Poels over te nemen. Ook Poels was niet fantastisch in het eerste deel, maar eindigde uiteindelijk kort achter Ludvigsson.

Op de eindstreep bleek Kelderman helemaal niet stil te zijn gevallen en hij won 30 seconden op Contador en rond de twee minuten of meer (!) op de mannen vlak achter hem (de Colombianen, Woods en Aru). Zakarin finishte in dezelfde tijd als Contador, wat twee dingen betekent: Kelderman stijgt naar het podium, maar Zakarin doet absoluut nog mee voor het podium. Als één na laatste kwam Vincenzo Nibali over de streep met een razendsnel laatste deel achter de rug: hij was nog net sneller dan Contador en Zakarin. En toen was daar de raket Froome. Als je goed keek kon je hem net voorbij zien flitsen. De sensor op de finish kon hem gelukkig registreren en Froome won ongeveer 30 seconden op Kelderman en ongeveer een minuut op Contador, Zakarin en Nibali.

De grote mannen zijn opgestaan. En Kelderman en Zakarin horen dus blijkbaar bij de grote mannen. Voor wat betreft de podiumplekken worden het nog hele interessante dagen...

In het jaarspel is er meer reuring. De naaste concurrent van Finisterra voor het rood was op de brommer en sloeg genadeloos toe.

Uitslag etappe 16 Vuelta a España:

1 LuukRamaker 181

2 Finisterra 100

3 Montorsi 77

4 otherfool 60

Finisterra scoort gelukkig voor hem zelf ook nog behoorlijk, waardoor de voorsprong riant blijft. Maar waar het zondag wel gespeeld leek, moet Fini nu wel goed op LuukRamaker gaan letten. Eén etappe niet bij de les en het spel is weer helemaal open. Ik ben zelf erg content met Alexis Gougeard; dertig hele punten!

1 Finisterra 1121

2 LuukRamaker 850

3 Knisper 564

4 tovenaar 511

5 Montorsi 510

6 david bohm 509

7 MatthijsGr00t 502

8 otherfool 453

9 AHWA 449

10 McSavah 197

11 Outsiders 164

12 Teunnis 96

In de jaarstand hangt McSavah nog met één vingertop aan het podium.

Jaarstand:

1 david bohm 7321

2 MatthijsGr00t 7197

3 McSavah 6488

4 LuukRamaker 6472

5 Finisterra 6300

6 Montorsi 6073

7 otherfool 5925

8 Knisper 5844

9 AHWA 5445

10 tovenaar 5373

11 Teunnis 5021

12 Outsiders 1544

Het blijft cruciale etappes regenen in La Vuelta. We fietsen naar Los Machucos, de meest monsterlijke klim van de gehele Vuelta (of is dat toch de Angliru?). Het voordeel is dat de beklimming niet erg lang is, maar er zitten stukken in waar ik er zeker van ben dat een aantal renners te voet hun weg zullen moeten vervolgen. Het is het debuut voor dit geitenpad. Het kan hier helemaal losgaan, maar we moeten er ook rekening mee houden dat deze percentages (stukken van 26%!) te extreem zijn voor demarrages. De aanloop lijkt op maat voor aanvaller, maar de finale is zo zwaar dat ze wel een enorme voorsprong moeten hebben bij aanvang. Misschien Majka, maar anders wordt het één van de klassementsmannen. En dan is MAL dé man bij uitstek voor zo'n klim.

¡Hasta mañana y buenas noches!

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Bij Overig > Algemeen > Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2:

Gunstig voor SP dat Anderson van Querrey heeft gewonnen. Federer en Potro heb ik allebei, maar ik hoop dat Roger wint, want een halve finale met hopelijk Nadal lijkt me wel wat. En drie van de vier halvefinalisten goed, is altijd lekker. Hoop dat ik bovenaan kan blijven staan.

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

El es humano, no la máquina

De Spanjaarden noemden de slotklim van gisteren al "las rampas inhumanas" en de berg heeft die titel waar gemaakt. Het was weer Spaans espectáculo.

Er ontstond al snel een kopgroep van zes met leuke namen, maar geen superklimmers (o.a. Julien "Flipje" Alaphilippe, "MC" Nielsen, Alessandro de Marchi en "Dani" Moreno). Team Sky vond deze minderwaardige vluchtgroep - in deze etappe mag je ze gerust minderwaardig noemen - prima en gaf ze een vrijgeleide. Maar gelukkig liet niet iedereen het zitten bij deze beslissing: Astana (voor López) en BORA-hansgrohe (voor Majka) gingen in de achtervolging nadat de voorsprong was opgelopen tot negen minuten. In een latere fase probeerden Bahrain (in de afdaling) en ORICA-Scott (op de één-na-laatste klim) de concurrenten onder druk te zetten, maar zonder al te veel resultaat. Veel activiteit dus van de met Froome concurrerende ploegen!

En dan was daar de slotklim: Los Machucos. De favorieten zaten nog allemaal bij elkaar, maar hadden al wel een aantal jasjes uitgedaan. Zodra het eerste extreem steile gedeelte begon (wat nog redelijk aan het begin zit) opende Miguel Ángel López het bal. Niet heel verrassend; zijn team reed de hele dag in de achtervolging en Superman moet veel tijd goedmaken wil hij kans maken op het podium. De vroege aanval van López was het signaal voor de held der helden om het ook maar van zo vroeg te proberen. Alberto Contador had het idee dat er vandaag mogelijkheden lagen en sloeg al snel, samen met MAL, een aardig gat.

Het gaatje was Bertje niet groot genoeg en dus versnelde de officieel zevenvoudig GT-winnaar nogmaals en zo liet hij López achter zich. Solo, stijlvol dansend op zijn pedalen, ging hij op jacht op de vluchters. Eén voor één rekende hij ze in en Denifl was de laatste die stand hield. De Oostenrijker had twee van zijn zeer spaarzame superbenen en hield koppig een aardige voorsprong.

In de achtergrond lukte het de elitegroep niet om MAL tot de orders te roepen, laat staan de ontketende Alberto Contador. Nog verrassender was dat Froome het tempo van de elitegroep niet bij kom benen. Goed, dat hebben we wel vaker gezien, maar het opvallende was dit keer dat hij halverwege de slotklim nog steeds vier à vijf knechten bij zich had. Bovendien leken deze knechten constant in te moeten houden. Gaan we dan nog meemaken dat Froome er doorheen zakt?

Het werd al snel duidelijk dat Contador het tempo vol ging houden en tijd terugnemen op al zijn concurrente. De enige resterende vraag was of dit ook nog beloond zou worden met een etappezege. De bruine boterhammen met pindakaas van Denifl vielen erg goed en geen moment viel hij echt stil. Met 28 seconde voorsprong op Contador won de renner van ProConti-ploeg Aqua Blue Sport.

In de elitegroep spatte het helemaal uit elkaar en Zakarin en Nibali reden weg van Kelderman. Het podium kwam in gevaar, maar gelukkig kon Kruijswijk nog eventje knechten om vervolgens terug te zakken tot Froome. Kelderman kon nog redelijk doorfietsen, maar ging wel vijftien seconden verliezen op Nibali, Zakarin en López. Ook Woods en Majka waren erg sterk en finishten voor Kelderman. Maar de grootste winnaar in het algemeen klassement was Alberto Contador. Hij won 36 seconden op de mannen die nog het dichtstbij konden blijven (Nibali en co.)

En waar eindige Froome dan? Het leek erger, want in de laatste kilometer kreeg hij toch nog aardig zijn motor aan de praat. Hij kwam binnen op 1'18" van Contador. Ook merkwaardig was de terugval van Chavez. Hij viel nog aan in de klim ervoor, maar op Los Machucos verloor hij meer dan vijf minuten op Contador. Daardoor is een plek in de top-10 ineens toch realistisch voor Steven "De Kleerhanger" Kruijswijk. Drie Nederlanders in de top-10 zou wel ongekend zijn! Iemand zin om op te zoeken wanneer dat voor het laatst was.

In het jaarspel is het opnieuw LuukRamaker die met twee handen in de lucht over de finish komt (met onder meer Contador). Finisterra zakt à la Froome behoorlijk door het ijs.

Uitslag etappe 17 Vuelta a España:

1 LuukRamaker 108

2 otherfool 80

3 Knisper 70

4 Montorsi 70

5 Finisterra 41

6 MatthijsGr00t 40

De analogie met Froome is compleet: Finisterra behoud nog een comfortabele voorsprong in het algemeen klassement, maar moet toch echt gaan oppassen nu.

1 Finisterra 1162

2 LuukRamaker 958

3 Knisper 634

4 Montorsi 580

5 MatthijsGr00t 542

6 otherfool 533

7 david bohm 515

8 tovenaar 511

9 AHWA 470

10 McSavah 197

11 Outsiders 164

12 Teunnis 96

In de jaarstand staat LuukRamaker nu op het podium. Zou het hem (of misschien Finisterra als hij goed weet te herstellen) nog lukken om de top-2 bij te halen? In ieder geval zal het voor de overwinning lang spannend blijven; MatthijsGr00t en david bohm gunnen elkaar geen meter.

Jaarstand:

1 david bohm 7327

2 MatthijsGr00t 7237

3 LuukRamaker 6580

4 McSavah 6488

5 Finisterra 6341

6 Montorsi 6143

7 otherfool 6005

8 Knisper 5914

9 AHWA 5466

10 tovenaar 5373

11 Teunnis 5021

12 Outsiders 1544

Zojuist is ook de etappe van vandaag afgelopen. Een overgangsetappe gemaakt voor aanvallers, maar ik kan alvast verklappen dat de mannen van het algemeen klassement niet stil hebben gezeten. Het verslag en de punten komen morgen pas, ik moet er nu vandoor.

¡Hasta mañana!

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Wie is je SW, Finisterra? Met iemand als bijvoorbeeld Woods kunnen we misschien nog hopen op de overall zege?

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Een nieuw seizoen Champions League voetbal, dus ongetwijfeld ook weer een Moviemeter toto. Graag invullen voor dinsdag 12 september 20.45 uur. Succes!

PS: Wie wil er weer dit seizoen de standen bij houden?

Dinsdag 12 september

Manchester United-FC Basel

Benfica-CSKA Moskou

Celtic-Paris Saint-Germain

Bayern München-Anderlecht

AS Roma-Atlético Madrid

Chelsea-FK Karabakh

Olympiakos Piraeus-Sporting Clube de Portugal

FC Barcelona-Juventus

Woensdag 13 september

Liverpool-Sevilla FC

NK Maribor-Spartak Moskou

Shaktar Donetsk-Napoli

Feyenoord-Manchester City

FC Porto-Besiktas

RB Leipzig-AS Monaco

Tottenham Hotspur-Borussia Dortmund

Real Madrid-APOEL Nicosia

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Dinsdag 12 september

Manchester United-FC Basel 3-0

Benfica-CSKA Moskou 1-0

Celtic-Paris Saint-Germain 0-4

Bayern München-Anderlecht 3-1

AS Roma-Atlético Madrid 1-1

Chelsea-FK Karabakh 4-1

Olympiakos Piraeus-Sporting Clube de Portugal 0-1

FC Barcelona-Juventus 2-1

Woensdag 13 september

Liverpool-Sevilla FC 2-1

NK Maribor-Spartak Moskou 1-1

Shaktar Donetsk-Napoli 1-2

Feyenoord-Manchester City 1-2

FC Porto-Besiktas 1-1

RB Leipzig-AS Monaco 2-2

Tottenham Hotspur-Borussia Dortmund 2-1

Real Madrid-APOEL Nicosia 4-0

Finisterra

• 15532 messages
  • 4693 votes

eRCee wrote:

Wie is je SW, Finisterra? Met iemand als bijvoorbeeld Woods kunnen we misschien nog hopen op de overall zege?

Nope, helaas niet. SW is Oomen.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Prutser!

Finisterra

• 15532 messages
  • 4693 votes

Met Trentin en Rojas in plaats van A Yates was het wellicht ook goed geweest...

MatthijsGr00t

• 14031 messages
  • 1342 votes

Ik vul mijn voorspellingen in met de hoop dat het weer door gaat. Ik heb echter geen tijd om de scores te verwerken.

Dinsdag 12 september

Manchester United-FC Basel 2-0

Benfica-CSKA Moskou 2-0

Celtic-Paris Saint-Germain 0-2

Bayern München-Anderlecht 3-0

AS Roma-Atlético Madrid 1-1

Chelsea-FK Karabakh 4-0

Olympiakos Piraeus-Sporting Clube de Portugal 1-1

FC Barcelona-Juventus 2-1

Woensdag 13 september

Liverpool-Sevilla FC 1-1

NK Maribor-Spartak Moskou 1-1

Shaktar Donetsk-Napoli 1-1

Feyenoord-Manchester City 0-3

FC Porto-Besiktas 2-0

RB Leipzig-AS Monaco 0-2

Tottenham Hotspur-Borussia Dortmund 2-1

Real Madrid-APOEL Nicosia 4-0

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Toch even de top-3 van sportpools weergeven uit de Vuelta:

1. Finisterra - 1417 punten

2. Nole - 1353

3. otherfool - 1351

De subleage zelf komt uit op plek 18.

Sitsie is met 223 armzalige punten de rode lantaarndrager, die slechts 4 andere spelers in het gehele spel achter zich houdt. Schande!

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

El sueño húmedo de José (Parte I)

Een drieweekse koers is geen kattepis. Zeker voor je fysieke gesteldheid kan het zwaar zijn. Ook uw razende reporter hield het niet vol. Maar gelukkig kan ik het klusje, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Maxime Monfort, na een paar dagen rust weer voortzetten. De verslagen zullen waarschijnlijk wel wat korter zijn.

We gaan verder met de achttiende etappe, donderdag verreden. Ik had al verklapt dat het er eentje voor de aanvallers was, maar dat er ook wat vuurwerk was in het peloton. De grote groep vluchters kregen een grote voorsprong en zo mochten twintig man gaan strijden om de dagzege. Kanshebbers waren onder andere Alaphilippe, De Marchi, Lutsenko en Visconti. De finish lag namelijk op een klein muurtje (en was lang niet de enige klim in de finale), waardoor mannen als Trentin, Rojas en Cort Nielsen minder kansrijk leken. Alexey Lutsenko (ritwinnaar etappe 5) en de Belg Sander "Meesterdaler" Armée bleken die dag de sterkste van de kopgroep en vingen met zijn tweeën de slotklim aan. Op het steilste stuk zagen we een ontketende Armée en een parkerende Lutsenko. Ik keek niet op Eurosport, maar ik zou eigenlijk niet eens willen weten hoe José Been, voorzitter van de fanclub van Armée, dit beleefde. Michel en José (de Cauwer) waren overigens ook extreem blij met de tweede etappezege voor een landgenoot.

In het peloton waren er meerdere klassementsmannen die iets wilden proberen. Eerst was daar een poging tot coup van de rode brigade van Ilnur Zakarin. Met drie knechten probeerde de Tataar weg te komen, maar de poging strandde. Daarna gingen Alberto Contador en Fabio Aru (samen met ploegmakker "Lulu" Sanchez) op avontuur. Voor El Pistolero bleef het bij een schijnschot (ook een tweede poging liep op niks uit), maar Il Cavaliere had ineens tijdritbenen gevonden. Hij bleef de rest voor, al slonk een groot deel van zijn voorsprong op de slotklim.

Op diezelfde slotklim werd het onverwachts spektakel, mede vanwege alle aanvallen ervoor. In een zeer uitgedund pelotonnetje was het al snel aan de klassementsmannen. Froome was uit op revanche voor de slechte dag van woensdag. Contador en Woods konden hem al die tijd volgen, Kelderman en Zakarin lieten slechts een klein gaatje. Grote verliezer was Nibali, hij verloor op de korte slotklim 21 seconden.

Ondanks de grote geslaagde kopgroep vielen de scores in het jaarspel nog mee. De top-5 van de dag zit in een team en twee daarvan in het team van MatthijsGr00t (Lutsenko en Rojas). Dat is alweer de vierde dagwinst voor een op het eerste zicht niet al te sterk team.

Uitslag etappe 18 Vuelta a España:

1 MatthijsGr00t 130

2 Montorsi 100

3 McSavah 70

4 Teunnis 60

In het algemeen klassement valt me op dat ik bijna de Outsiders heb ingehaald.

Algemeent klassement Vuelta a España:

1 Finisterra 1163

2 LuukRamaker 958

3 Montorsi 680

4 MatthijsGr00t 672

5 Knisper 634

6 tovenaar 541

7 otherfool 533

8 david bohm 523

9 AHWA 470

10 McSavah 267

11 Outsiders 164

12 Teunnis 156

Belangrijker is dat er weer haasje-over is gesprongen in de kop van de jaarstand. MatthijsGr00t gaat nu weer aan de leiding.

Jaarstand:

1 MatthijsGr00t 7367

2 david bohm 7335

3 LuukRamaker 6584

4 McSavah 6558

5 Finisterra 6342

6 Montorsi 6243

7 otherfool 6005

8 Knisper 5914

9 AHWA 5466

10 tovenaar 5403

11 Teunnis 5081

12 Outsiders 1544

In de loop van de dag zullen de andere etappes binnendruppelen.

¡Hasta luego!

MatthijsGr00t

• 14031 messages
  • 1342 votes

Goed bezig

Leuk om te lezen, zeker nu we geen wielrennen meer kunnen kijken!

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

El sueño húmedo de José (Parte II)

Een herhaling van zetten in de negentiende etappe. Opnieuw kreeg een grote kopgroep (dit keer 28 man groot) een vrijgeleide en opnieuw zorgde Alberto Contador voor het spektakel erachter. Voor El Pistolero was het succes van de aanval net zo groot als die van gisteren.

Een grotere kopgroep en een vlakke aankomst en dus ook wat meer kanshebbers. DIt keer waren de grote namen Roche, De Gendt, Rui Costa, Jungels, Trentin, Bardet, Rojas en Pantano. Ook de voor mij nog onbekende Ivan Garcia Cortina schijnt aardig te kunnen sprinten. Davide Villella was vooral mee voor de bergpunten. In dat klassement sloeg hij die dag een belangrijke slag, want hierna zijn er alleen nog in de monsteretappe naar de Angliru punten te verdienen.

De kopgroep ging gelukkig niet en groupe naar de streep. Ivan Garcia ging er solo vandoor op een vlak stuk en op de laatste klim van de dag sloten Bardet en even later (in de afdaling) Roche en Rui Costa aan. Vooral dankzij snoeihard rijden van Bob Jungels werden die vier ingerekend door een achtervolgend groepje. In dat groepje o.a. ook De Gendt en Pantano. Een aanval in de laatste twee kilometer van Roche (met in het kielzog Navarro en De Gendt) liep op niks uit en dus werd het sprinten. De jonge Ivan Garcia kon de druk als beste sprinter niet aan en ging te vroeg, waardoor Thomas De Gendt een perfecte lead-out kreeg, De man die al de hele Vuelta én de afgelopen Tour té enthousiast aan het aanvallen was zonder resultaat had plots sprintersbenen. Het favoriete gespreksonderwerp van José de Cauwer en Michel Wuyts werd onverwachts werkelijkheid: Thomas de Gendt wint een etappe in La Vuelta. En als ik me goed herinner is José Been ook een beetje verliefd op Thomas de Gendt. Met deze zege voegt hij zich tussen de mannen die in alle drie de Grand Tours een etappezege op naam hebben. Bovendien alweer de derde etappezege voor België, de vierde voor Lotto Soudal en de negende voor een Belgisch team.

In het peloton gebeurde er erg weinig totdat Alberto Contador weer eens de stoute schoenen aantrok. Hij probeerde à la etappe 12 wat tijd te pakken door Edward Theuns uit de vluchtgroep terug te laten zakken en een koppeltijdrit neer te zetten. Helaas was het een wat overenthousiast plan. Team Sky en Team Sunweb bundelden hun krachten en rekenden Bertje weer in. Het zal allemaal moeten gaan gebeuren in de voorlaatste etappe naar de Angliru.

In het jaarspel een eclatante zege voor LuukRamaker met De Gendt en Rui Costa. Ik ben zelf ook wel tevreden.

Uitslag etappe 19 Vuelta a España:

1 LuukRamaker 160

2 Teunnis 80

3 tovenaar 47

In het algemeen klassement was dit een belangrijke dag, want de uitdager van Finisterra scoort als enige veel punten. Fini zelf pakt zelfs geen punt en zo wordt het nog loeispannend. En ook niet onbelangrijk, de rode lantaarn draag ik over aan de outsiders.

1 Finisterra 1163

2 LuukRamaker 1118

3 MatthijsGr00t 698

4 Montorsi 680

5 Knisper 634

6 tovenaar 588

7 david bohm 554

8 otherfool 533

9 AHWA 495

10 McSavah 277

11 Teunnis 236

12 Outsiders 164

EDIT: Later die avond finishten ze in Québec, Canada. Ik heb deze eendagskoers zelf niet gezien en ook niet de behoefte gevoeld om iets terug te kijken. De uitslag zegt genoeg: 1. Sagan 2. Van Avermaet 3. Matthews. Hoe voorspelbaar wil je het hebben? Ook scoort bijna iedereen punten - de twee koplopers in de jaarstand op 1 en 2 met drie punten verschil - maar niemand overdreven veel. Dit gaat niet de boeken in als meest spectaculaire eendagswedstrijd van 2017.

Uitslag Grand Prix Cycliste de Québec:

1 MatthijsGr00t 103

2 david bohm 100

3 Teunnis 70

4 tovenaar 60

5 Knisper 50

6 otherfool 49

7 Montorsi 45

8 AHWA 35

In de jaarstand gebeurt er niet zo veel. Ik ben blij met de punten, want zo houd ik nog een sprankje hoop.

Jaarstand:

1 MatthijsGr00t 7496

2 david bohm 7466

3 LuukRamaker 6750

4 McSavah 6584

5 Finisterra 6347

6 Montorsi 6288

7 otherfool 6054

8 Knisper 5964

9 AHWA 5526

10 tovenaar 5510

11 Teunnis 5231

12 Outsiders 1544

Nog twee etappes te gaan (en weer zo'n voorspelbare Canadese pseudoklassieker), die zullen echter pas later in de middag komen.

¡Hasta más tarde!

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

eRCee wrote:

Toch even de top-3 van sportpools weergeven uit de Vuelta:

1. Finisterra - 1417 punten

2. Nole - 1353

3. otherfool - 1351

De subleage zelf komt uit op plek 18.

Sitsie is met 223 armzalige punten de rode lantaarndrager, die slechts 4 andere spelers in het gehele spel achter zich houdt. Schande!

Net de tweede plek kunnen behouden, mooi. Zonder veel gekozen puntenpakkers Nibali en Zakarin in mijn team toch een nette score weten te behalen. En feli's aan Fini!

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

Net het podium gemist. Vooral van Trentin baal ik, want ik snap niet precies waarom hij niet in mijn team zat. Eerlijk gezegd weet ik nog precies waarom, ik was bang voor concurrentie met Flipje en te weinig sprintersritten, maar ik kon weten dat hij meer punten ging pakken dan alleen de sprints.. Ook Nibali is een stomme misser, die scoort volgens mij altijd wel flink. Trentin ipv Flip en Nibali ipv Aru was een logischer team geweest. Contador en Kelderman heb ik nooit overwogen. Rojas zat ik wel lang over te twijfelen. Maar ik mag niet klagen met mijn vierde plek.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Waarom is McSavah ineens Nole geworden? Of stel je nu dubbele teams op?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

eRCee wrote:

Waarom is McSavah ineens Nole geworden? Of stel je nu dubbele teams op?

Je kan gewoon je display naam veranderen zonder van account te wisselen, kwam ik tijdens de Tour achter. En voor de naam McSavah gebruikte ik nog weleens Nole (als fan van de toen nog jonge Serviër), onder meer op wielerprono. En mijn neefje zit dit jaar ook op sportpools en kent mij nog van die naam, dus vandaar.

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

La última batalla

Alle ingrediënten waren aanwezig voor een heroïsche strijd: een klassement waar nog potentieel in zat met strijd op meerdere fronten, een monsterlijke etappe, afsluiten op de Angliru, hondenweer én bovenal het laatste kunstje van Alberto "El Pistolero" Contador.

De etappe begon direct met een klim in de regen. We kregen daardoor één van de mooiste kopgroepen van deze Vuelta: Bardet, "De Echte" en "De Neppe" Yates, Rui Costa, Roche, Denifl, Soler, Mas, Marczynski en nog een aantal anderen. Al viel er te verwachten dat genoeg mannen van het klassement deze etappe zelf wilde winnen. Voornamelijk het Trek-Segafredo van Contador liet deze etappe niet zomaar aan wat minderwaardige vluchters over, hoe meerderwaardig ze ook mogen zijn.

Na een lange aanloop kwamen de renners bij de eerste gecategoriseerde klim van de dag - de beginklim was officieel geen klim. Op de Alto de la Cobertoria gebeurde er helaas niet zoveel, behalve dat Bahrain Merida liet merken dat ook zij de kopgroep binnen afstand wilde houden. Tomasz "De Tweedagsvlieg" Marczynski kwam als eerste boven van de vluchters, maar er moest nog ellendig veel geklommen worden. In de afdaling bleef Bahrain Merida druk zetten en zo kwamen enkele mindere dalers in de problemen, waaronder Ilnur "De Tataar" Zakarin en twee belangrijke mannen van Astana: Miguel Ángel "Superman" López en Fabio "Il Cavaliere".

Het peloton was ook flink uitgedund en na de afdaling ging het meteen weer omhoog. De Alto del Cordal moest beklommen worden. De Tataar kon gelukkig snel weer de aansluiting vinden, maar Superman en Il Cavaliere reden al voor de Angliru op een behoorlijke achterstand. Op de Cordal bleek al snel wie de sterke mannen van de kopgroep waren: Romain Bardet, Tomasz Marczynski, Adam en Simon Yates en de jonkies Marc Soler, Søren Kragh Andersen en Enric Mas. In de elitegroep werd er op de beklimming van de Cordal geen belangrijke naam afgereden, heel anders was dat in de afdaling.

De misère werd ingeluid door vluchter Marc Soler, die nog redelijk onschuldig (glijdend) onderuit ging. Daarna kregen we te horen dat Nibali zou zijn gevallen en zagen we enkele seconden later Nibali op achterstand rijden. Het is niet in beeld gekomen, maar De Haai van Messina is echt gevallen. Hij kon wel snel weer aansluiten bij de concurrenten. Niet veel later lag er weer een klassementsman bij; aan de ene kant van de weg lag een fiets en aan de andere kant lag een niet lekker liggende David "DLC" De la Cruz. Later bleek hij wonder boven wonder niks gebroken te hebben, maar op dat moment had hij al lang en breed opgegeven. In alle tumult (en waarschijnlijke mede dankzij de ingeslopen angst) reed Alberto Contador, de grootste wielrenner van de 21e eeuw, samen met zijn makker Jarlinson "País" Pantano, weg van de rest en begon zo met ongeveer een halve minuut voorsprong aan de Angliru. Zou het dan zo'n dag kunnen worden?

Op de Angliru gingen de mannen van Team Sunweb in de achtervolging. Ondertussen raapte Contador de ene na de andere vluchter in en wat opviel is dat ze bijna allemaal, verdwaasd van het machtsvertoon van El Pistolero, gingen lopen knechten. Zelfs Adam Yates liet zich inrekenen om vervolgens op kop te sleuren. De grootste steun kwam van zijn apostel Enric Mas. Het jonge mannetje reed Bertje helemaal tot aan de kop van de wedstrijd en moest uiteindelijk afhaken vanwege technisch mankement.

In de elitegroep begon zelfs Vincenzo Nibali zich zorgen te maken. De Haai liet daarom De Dolfijn -

Franco Pellizotti is alweer 39 jaar oud! - op kop rijden en die verscheurde iedereen met huid en haar. Waar er voor dat moment nog zes man van Team Sky bijzaten, moesten er direct vier lossen en bleven alleen Christopher "De Witte Keniaan", Wout "The Machine" Poels, Ilnur "De Tataar" Zakarin, WIlco "De Bever" Kelderman, Steven "De Kleerhanger" Kruijswijk en dus de twee zeedieren van Bahrain Merida. Ook verrassend sterk waren Michael "Rusty" Woods en Ricardo "El Cabro del Carmelo" Carapaz, zij konden telkens net wel of net niet aanhaken.

Drie Nederlanders bij de beste acht dus, wat een weelde! En daar ging De Kleerhanger ook nog eens in de aanval. Wat zou het mooi geweest zijn als hij samen met zijn kompaan uit de Giro 2015 naar de streep kon om vervolgens Contador zijn zege te gunnen. Maar Kruijswijk kwam niet echt weg van de rest en werd even later weer ingerekend. Het gat met El Pistolero was dan misschien ook wel wat te groot op dat moment (+/- één minuut). Ook De Tataar had in de gaten dat El Pistolero een bedreiging voor de strijd om het podium. Het was de man van Katusha-Alpecin die op het beslissende stuk, genaamd Cueña les Cabres, ging proberen om nog een versnelling hoger te trappen. De mannen van Team Sky konden volgen, maar de rest kraakten één voor één. Nibali was degene die het meest abrupt parkeerde en zo lag ineens alles van plek 2 t/m 5 compleet open. Nadat Poels de aanval van Zakarin had afgeslagen ging hij zelf op kop rijden. Poels zette alle registers open en moest zelfs een beetje inhouden toen ook zijn kopman het moeilijk had.

Het was haast ieder voor zich, alleen Nibali en Froome hadden nog een knecht bij zich, maar die groepjes van twee waren dan ook het maximum aantal. De voorsprong van Contador was door de versnellingen in de kopgroep flink gedaald, maar op een ongekend grinta, haast een buitenaards soort, bleef hij de Angliru op vliegen. Op zo'n 500 meter voor de streep was het duidelijk: Contador ging hier wielrengeschiedenis schrijven door misschien wel op de mooiste manier ooit afscheid te nemen. Wat een sportman, wat een wielrenner! ¡Viva Contador! ¡Gracias Contador! Het was zijn Vuelta!

Op zeventien tellen kwam de winnaar van La Vuelta, die absoluut ook een diepe buiging verdient voor deze Vuelta. Het ziet er misschien niet uit, maar zijn koersstijl is wel degelijk aantrekkelijk. Al gaat... ging er niks boven Alberto "El Pistolero" Contador. In de achtergrond verliest Wielco Kelderman kostbare seconden en wordt nog dik ingehaald door Kruijswijk en Nibali. Een vijfde plek in het klassement is het geworden. Vooraf meer dan gehoopt, achteraf ook nog steeds een puike prestatie. En de Tataar red het podium, waar hij samen met Froome en Nibali in Madrid op mag staan. Contador kwam twintig seconden tekort voor het podium, maar die heeft zijn heldenafscheid al binnen. En zal waarschijnlijk in Madrid ook uitgebreid in spotlights komen te staan.

En dan is het in het jaarspel de vraag wie er met de eer vandoor mag gaan om zo'n legendarische etappe te winnen? De held die ook Alberto Contador aan zijn team heeft weten te verbinden: LuukRamaker! Gefeliciteerd! otherfool was dichtbij.

Uitslag etappe 20 Vuelta a España:

1 LuukRamaker 141

2 otherfool 126

3 AHWA 80

4 Finisterra 76

5 Montorsi 70

En LuukRamaker slaat een heuse dubbelslag! Vlak voor het einde van La Vuelta verliest Finisterra zijn gekoesterde rode trui aan LuukRamaker. Finisterra krijgt nog één dag om het goed te maken. Fini heeft alleen, net als Luuk, geen sprinters. Of zou Froome nog mee gaan sprinten voor de groene trui?

1 LuukRamaker 1259

2 Finisterra 1239

3 Montorsi 750

4 MatthijsGr00t 698

5 otherfool 659

6 Knisper 639

7 tovenaar 588

8 david bohm 582

9 AHWA 575

10 McSavah 277

11 Teunnis 238

12 Outsiders 164

In de jaarstand komt LuukRamaker dichter en dichter, maar ik denk dat zelfs een goede Tour of Turkey en Tour of Guangxi hem niet meer naar de overall winst kunnen helpen. Of MatthijsGr00t en david bohm moeten beiden compleet choken.

Jaarstand:

1 MatthijsGr00t 7496

2 david bohm 7494

3 LuukRamaker 6891

4 McSavah 6584

5 Finisterra 6423

6 Montorsi 6358

7 otherfool 6180

8 Knisper 5969

9 AHWA 5606

10 tovenaar 5510

11 Teunnis 5233

12 Outsiders 1544

Nu direct verder met de laatste (wandel)etappe in Madrid. En ook de punten van de Grand Prix Cycliste de Montréal.

¡Vemos en un momento!

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

La última vuelta

Er stond ons nog één etappe te wachten, maar zonder sprinters in de twee ploegen bovenaan de jaarstand in het klassement kan er niet veel meer gebeuren. Er gebeurden dezelfde dingen als al die jaren ervoor in de slotetappe: er wordt wat gedronken, wat gekletst, hier en daar een fotootje. En dit keer kreeg Alberto Contador om het eerste rondje in Madrid voor het peloton uit te mogen fietsen.

Toch zat er nog een heel klein beetje gif in de aanloop, omdat de strijd voor het groen nog niet beslist is. Trentin moet eigenlijk zowel de tussensprint als de eindsprint winnen om nog in de laatste etappe over Froome heen te gaan in het puntenklassement. Team Sky had een plannetje bedacht om de punten weg te kapen bij de tussensprint, maar met een kwakje hier en daar lukte het de mannen van Quick-Step om Trentin de volle buit te laten pakken in de tussensprint.

Na nog een aantal rondjes rondom Madrid kwam de apotheose in de vorm van een massasprint. Quick-Step nam logischerwijs het initiatief en deed dat verbluffend sterk. Niki Terpstra en Yves Lampaert zijn natuurlijk ook gemaakt voor dit soort aankomsten. In de achtergrond zagen we intussen Froome zich naar voren worstelen. Dit wordt nog interessant!

Matteo Trentin werd perfect afgezet door zijn team en begon de spurt op precies de juiste afstand. Lorrenzo Manzin was de enige die zijn wiel kon houden (en niet veel meer dan dat) en zo won Matteo Trentin zijn vierde etappe in La Vuelta. Een prachtige Vuelta voor hem en zijn team, maar in de achtergrond zagen we Froome ook nog ergens zeker binnen de top-20, waarschijnlijk zelfs top-15 finishen. Het bleek de elfde plaats te zijn voor Froome, wat net aan genoeg was voor winst in het puntenklassement. En dus wint Froome naast de rode trui ook de puntentrui en het combinatieklassement. En dat terwijl hij zeven weken ervoor nog de Tour de France won en nog nooit iemand sinds dit Tour-Vuelta-schema deze twee koersen achter elkaar won. Buitenaardse prestatie. En toch stond er maar één man in de spotlights deze Vuelta: Alberto Contador. ¡Bravo!

De laatste etappezege in de Vuelta voor het jaarspel gaat naar tovenaar. Hij had naast Matteo Trentin ook Sacha Modolo in zijn team.

Uitslag etappe 21 Vuelta a España:

1 tovenaar 125
2 Knisper 108
3 david bohm 89
4 Outsiders 70

In het algemeen klassement loopt Finisterra nog wel vijf puntjes in, maar het is onvoldoende. De winst in La Vuelta a España de 2017 gaat naar LuukRamaker! Gefeliciteerd! Achter deze twee matadoren weet Montorsi nog net stand te houden ten opzichte van de rap aankomende Knisper en tovenaar. En wat te denken van de strijd om de rode lantaarn. Oké, de outsiders tellen natuurlijk niet echt mee, maar ik weet wonder boven wonder een complete afgang te voorkomen door de outsider nog net achter me te laten. Ik ben tevreden met deze Vuelta gezien mijn team!

1 LuukRamaker 1264
2 Finisterra 1249
3 Montorsi 750
4 Knisper 747
5 tovenaar 713
6 MatthijsGr00t 699
7 david bohm 671
8 otherfool 662
9 AHWA 595
10 McSavah 277
11 Teunnis 238
12 Outsiders 234

Dat was het voor La Vuelta. Ik hoop dat jullie genoten hebben! Voor de volledigheid ga ik ook nog even kort de belangrijkste punten van de Grand Prix Cycliste de Montréal langs. Afgaande op de samenvatting was het een leukere koers dan vrijdag. Er ontstond al in de voorlaatste ronde een meerwaardige kopgroep met o.a. Bauke Mollema, Tom-Jelte Slagter, Diego Ulissi en Tony Gallopin. Deze dunde later uit tot een groep van zes met de genoemde namen en Jesús Herrada en Jan Bakelants. Het peloton met de drie rappe mannen van vrijdag kwam te laat. Ulissi was de snelste in de sprint en zette zo deze WorldTour-koers op zijn naam.

Voor de tweede keer dit jaar bleven alle punten binnen onze eigen teams (de outsiders dus niet meegerekend). Veel punten dus, de meeste gingen naar McSavah.

Uitslag Grand Prix Cycliste de Montréal:

1 McSavah 143
2 otherfool 126
3 AHWA 119
4 MatthijsGr00t 77

In de jaarstand was het zondag uitermate spannend. david bohm maakte en sprongetje dankzij de laatste etappe van La Vuelta, MatthijsGr00t kan het gaatje niet helemaal dichten met een degelijke score in Montréal, maar komt wel weer zeer dichtbij.

Jaarstand:

1 david bohm 7603
2 MatthijsGr00t 7574
3 LuukRamaker 6901
4 McSavah 6727
5 Finisterra 6434
6 Montorsi 6368
7 otherfool 6309
8 Knisper 6086
9 AHWA 5745
10 tovenaar 5645
11 Teunnis 5258
12 Outsiders 1614

Het was me een waar genoegen. Ik hoop maar dat mijn rode lantaarn in zowel La Vuelta als het gehele MoMeWielerJaarspel mij niet diskwalificeert van reportage of laat degraderen uit het spel, zodat ik er volgend jaar weer bij kan zijn. Met alle liefde doe ik weer La Vuelta (ervan uitgaande dat otherfool Il Giro gaat doen, stiekem nog steeds de allermooiste).

¡Buenas noches y buena suerte con el resto del año!

¡Gracias por todo Alberto! ¡El Pistolero es un héroe para siempre!

¡Chau!

Finisterra

• 15532 messages
  • 4693 votes

Dank, Teunnis!

Heb buiten de Angliru geen enkele rit gezien maar was telkens een plezier om deze updates te lezen!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.