• 177.896 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.869 votes
Profile

Oppervlakkigheid van de samenleving (was: Fight Club)

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Bij Fight Club:

Zachery Glass schreef:

"knip'

Veel "aanhalingstekens" gebruik jij zeg...

Dat het van alle tijden is, ben ik het niet helemaal met je eens. Het thema van Fight Club gaat over de consumptie maatschappij, en die is volgens mij pas de "laatste" tijd gecrëerd door o.a. de media die we hedentendage hebben.

200 jaar geleden zag de maatschappij er heel anders uit.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Tuurlijk zag de maatschappij er heel anders uit tweehonderd jaar geleden uit. 100% correct

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

De maatschappij zag er misschien wel anders uit 200 jaar geleden, de geest van de maatschappij is nog steeds hetzelfde als toen denk ik.

De Knip

• 1885 messages
  • 3681 votes

Phooze schreef:

(quote)
Veel "aanhalingstekens" gebruik jij zeg...

Niet met mijn naam spotten " "

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Voor ik hier aan begin, wil ik maar zeggen - ik weet het ook niet, ik onderneem maar een poging.

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. De maatschappij is veranderd en de maatschappij is niet veranderd. Huh? Het klopt als een bus dat de mens an sich niet zo verschrikkelijk veel veranderd is (misschien een nieuw laagje vernis, een toefje stopverf hier en daar, ...). De twintigste eeuw is de eeuw geworden van de grootschalige manipulatie van de multinationals (da's misschien die verandering in de maatschappij). Ik moet hier niet staan meieren over die manipulatie, omdat ik er meestal zelf vrolijk aan mee doe.

Maar uiteindelijk kopen we nog altijd zelf wat we willen, nietwaar? Er is gelukkig nog altijd zoiets als vrijheid (goddank daarvoor)!

En nu ga ik iets zeggen waarvoor velen me zullen willen neerknallen. Massaproductie is zo slecht nog niet! Wat zegt-ie nou? Tot voor kort dacht ik dat massaproductie des duivels was. Maar plotseling begon het me te dagen: tweehonderd jaar geleden werd alles ambachtelijk in elkaar gedraaid. Je kon zien of de maker van een hoed, een kar, ... een goede of een slechte dag gehad had. Maar het eindproduct bleef ongeveer altijd hetzelfde: diezelfde kar met drie wielen. Gevolg: iedereen in het dorp of zelfs provincie reed met krak diezelfde kar. Hetzelfde voor literatuur: als je in de achttiende eeuw literatuurliefhebber was, dan had je bijna zeker alles van Shakespeare gelezen. Waarom? Omdat er nu eenmaal zou weinig keuze was.

Nu is het perfect mogelijk twee gelijkgestemde zielen te ondervragen over hun favoriete boeken, films, ... en toch totaal twee verschillende keuzes te krijgen. Da's toch interessant, niet?

Dat allemaal gezegd zijnde, kan het géén kwaad af en toe een keer tegen de schenen te stampen van de consumptiemaatschappij.

Dit is eigenlijk allemaal gezever!

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Leuk verhaaltje Glass! Toch denk ik dat de consumptiemaatschappij 'des duivels' is. De mens wordt dom gehouden, klassenverschillen ontstaan, de individualiteit gaat verloren en zaligmakende kunst wordt vervangen door schilderijen van de lopende band.....maar ja, wie ben ik? Massaproduktie en consumptie zijn wel een begrijpelijk uitvloeisel van de gemakzucht van de mens. En ja, ik koop ook spullen en doe er dus ook aan mee, maar uit vrije wil? Als ik alles laat vallen moet ik gaan rondzwerven door Nederland en dineren bij de afvalbak om het grofjes te zeggen....echte vrijheid bestaat al lang niet meer. Je bent vrij mits je je aanpast.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Dat klopt alweer als een bus. Om je eigen vrijheid tot stand te brengen moet je verdomme heel sterk staan. Ook ik ben stukken te laf (jawel) om af en toe te zeggen: jamaar, dit klopt hier niet. Ook ik vul hele conversaties met nietszeggende zinnen, ik moet het wel doen anders crepeer ik inderdaad bij die vuilnisbak.

Wat ik altijd héél frustrerend vond is het feit dat bepaalde mensen weigeren hun ervaringen van bepaalde dingen te delen. Da's in feite gierigheid van de ergste soort.

Bij ons in België heb je zo'n zender: Radio Donna. Onder het mom "de fun, de hits", draaien ze de hele tijd arbeidsvitaminen rock. Waarom? "Het publiek vraagt erom", zegt de netmanager. Da's dus zever in pakskes. Dat publiek krijgt de kans verdomme niet om te luisteren naar andere muziek. Akkoord, je kan overdag niet de hele tijd Chet Baker of Billie Holiday spelen, maar 's avonds kan je toch een poging ondernemen. Ik bedoel maar: goeie muziek is goeie muziek, ongeacht het genre.

En dan hun spelletjes: maak een rijmpje van vier regels en win een reis naar Oostenrijk!

Kijk, ik ben er altijd vanuit gegaan dat de massa NIET dom is, maar zo'n radiostation lacht dus met zijn luisteraars en daar kan ik me héél, héél, héél straf aan ergeren.

Da's mijn brave poging om even tegen de schenen te schoppen.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ook ik vul hele conversaties met nietszeggende zinnen, ik moet het wel doen anders crepeer ik inderdaad bij die vuilnisbak.

Wat ik altijd héél frustrerend vond is het feit dat bepaalde mensen weigeren hun ervaringen van bepaalde dingen te delen. Da's in feite gierigheid van de ergste soort.

Klopt, ben gisterenavond op stap geweest en heb toen met pijn en moeite oppervlakkige gesprekken gehouden(eerlijk gezegd weet ik niet eens waarover). Misschien zijn mensen bang om de oppervlakkigheid te overstijgen omdat ze dan op veel weerstand stuiten en in het hokje "geestelijk gestoorden" worden gepropt. Maar de wereld heeft soms gewoon een kritische kijk nodig. Ik ben iig blij dat Fincher zijn frustraties in een film stopt, beter nog, hij pleurt de film in diezelfde massacirculatie. Misschien dat er nu bij meer mensen 'revolutietjes' in de kop plaatsvinden.

yosemite44

• 1241 messages
  • 1314 votes

Ramon K schreef:

Klopt, ben gisterenavond op stap geweest en heb toen met pijn en moeite oppervlakkige gesprekken gehouden(eerlijk gezegd weet ik niet eens waarover).

om dit gevoel weer te geven, heb ik nog wel een mooie counting crows quote:

"these train conversations are passing me by

and i don't have nothing to say"

individualiteit gaat verloren en zaligmakende kunst wordt vervangen door schilderijen van de lopende band

ik snap wat je bedoelt, maar het maken/verkopen van zeefdrukken is bijvoorbeeld wel een mooie manier een grotere groep kennis te laten maken met kunst. het doel heiligt de middelen zeg maar

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Het zou toch geen kwaad kunnen Zachery als je ook iets toevoegends over de film ‘Fight Club’ wist te vertellen.

Op een oeverloos essay over de maatschappelijke ontwikkeling in de 20ste eeuw zit ik niet speciaal op te wachten eerlijk gezegd.

Je weidt al heel snel uit naar Albert Camus, Noam Chomsky, Noami Klein, en Shakespeare zonder duidelijk een causaal verband naar de film te leggen.

Verderop ga je het ineens hebben over Radio Donna. Wat is je punt nou aangaande de film ‘Fight Club’?

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

Klopt, ben gisterenavond op stap geweest en heb toen met pijn en moeite oppervlakkige gesprekken gehouden(eerlijk gezegd weet ik niet eens waarover).

Dat gebeurd idd vaker maar nooit bij MM-meetings.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

ik heb ineens een stuk minder zin om bij de volgende meeting aanwezig te zijn oppervlakkige gesprekken verboden

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ben je gek man, tuurlijk zijn oppervlakkige gesprekken vaak leuk en plezierig. Het gaat mij erom dat het daar vaak dan ook bij blijft. Belangrijke issues komen in zo'n gesprek bijna nooit aan de orde. Het lijkt wel of mensen goede gesprekken vermijden. Ik kwam gisteren sinds lange tijd weer een oud-klasgenoot tegen. Het gespek begon alweer met het gebruikelijke saaie 'wat heb jij na de middelbare school gedaan"- Toen heb ik mijn routinepraatje van 10 minuten maar weer gehouden en ik ben verder gelopen....10 minuten verspilde tijd voor mij...

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Ramon K wrote:

Ik kwam gisteren sinds lange tijd weer een oud-klasgenoot tegen. Het gespek begon alweer met het gebruikelijke saaie 'wat heb jij na de middelbare school gedaan"- Toen heb ik mijn routinepraatje van 10 minuten maar weer gehouden en ik ben verder gelopen....10 minuten verspilde tijd voor mij...

Ok, maar dat ligt toch ook helemaal aan de situatie? Natuurlijk ga je niet met iemand die je een aantal jaren niet gezien hebt meteen levensbeschouwend aan het filosoferen (dat doe je met vrienden op het strand, midden in de nacht, met een handvol verdovende middelen.. maar goed ) in zo'n situatie komen eerst andere dingen ter sprake. Euh.. bij mij tenminste wel..

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Jawel, daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik denk niet echt dat het is want de heer Ramon bedoeld (dat weet ik eigenlijk ook ik niet). Dus zal ik maar voor mezelf spreken! Ik ben zeker de man niet voor langdurige filosofische gesprekken! Zeker niet, integendeel. Maar soms heb je zo'n dringende vraag die je wil beantwoord zien door iemand die je nauw aan het hart ligt (boehoe! Pathetisch! van mij). Niet zozeer om "het antwoord" te krijgen, maar gewoon om zijn/haar visie daaromtrent te horen. 't Gaat gewoon om de poging die je onderneemt.

Maar soms kom ik van die mensen tegen waarvan ik denk: "doeme, ik moet weer even de sociale typ afgeven." Dat soort gesprekken leiden nooit ergens naartoe, omdat je die persoon je niet ligt (niet noodzakelijk omdat je hem haat, maar mensen verschillen nu eenmaal - in details, maar toch).

't Is vooral frusterend omdat je weet dat je je tijd staat te verspelen aan een conversatie die toch nooit kans op slagen heeft. "Flogging a dead horse", zoals de Britten dat zo mooi zeggen.

Heb ik hiermee gezegd dat ik nooit een woord aan mijn lieve medemens zeg? Néén. 't Is gewoon héél vervelend vast te zitten in zo'n conversatie waarin de ene niet weet waarover hij moet beginnen en dus maar meteen het blik met clichés opentrekt om de dialoog te rekken.

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Ten eerste; welkom op deze site! (het is volgens mij niet velen gegund om van bijna iedereen een persoonlijk welkom te krijgen )

Snap wat je bedoelt, maar ik voel me dit soort loze korte gesprekjes niet persé ongemakkelijk, als er maar mensen overblijven waarbij je op bepaalde momenten écht je ei kwijt kunt.

Oppervlakkigheid hoort er nou eenmaal bij..

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Dank u zeer voor het warme onthaal! En ik heb niets eens iets meegebracht! Mijn moeder gaat me weer onder mijn voeten geven omdat ik alweer vergeten ben een cadeau mee te brengen! En ze had nog zo goed haar best gedaan om me behoorlijk op te voeden! Sorry, mamma!

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Komt omdat je allemaal van die aanstootgevende films kijkt Zachery Glass! Je opvoeding wordt kan de prullebak in als je zulke films kijkt .

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Dat is heel toevallig wat je daar zegt over die "aanstootgevende" films, Tovenaar. Mijn moeder keek mee op Kerstdag 2001 (de ironie! de ironie!)mee naar Fight Club (ze zou wel eens weten waar die film nu eigenlijk over ging) en mijn ma was inderdaad gechoqueerd: "Er wordt bijna niemand vermoord! Hoe flauw". Mijn ma's lievelingsfilm is namelijk "The Excorcist". En nee, da's niet verzonnen!

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Zachery Glass schreef:

Bij ons in België heb je zo'n zender: Radio Donna. Onder het mom "de fun, de hits", draaien ze de hele tijd arbeidsvitaminen rock. .... Ik bedoel maar: goeie muziek is goeie muziek, ongeacht het genre.

Kijk, ik ben er altijd vanuit gegaan dat de massa NIET dom is...

Da's mijn brave poging om even tegen de schenen te schoppen.

Waarom dit in een discussie over 'Fight Club' terechtkomt is mij een raadsel.

Daarnaast denk ik niet dat je met deze kritiek erg veel mensen tegen het been schop. Zet eens een andere zender op, zou ik zeggen.

goeie muziek is goeie muziek, ongeacht het genre.

Dat zei laatst de voorzitter van de BZN-fanclub op tv ook. Snap je?

Wat is in jouw ogen 'dom' en waarom ga je ervan uit dat de massa niet dom is, gebaseerd op jouw defenitie van dom?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

wat vinden jullie, gaat dit nog over Fight Club? anders verplaats ik het even naar een forumtopicje

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Inderdaad - heeft niets te maken met Fight Club. Sorry, mijn excuses!

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Kan gebeuren dat een discussie off-topic begint te raken, maar dan verplaats ik het meestal even naar het forum, zal het nu ook even doen. Echt doelbewust ineens compleet ergens anders over beginnen bij een film (wat hier dus niet het geval was) ben ik wél minder blij mee.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Maar soms kom ik van die mensen tegen waarvan ik denk: "doeme, ik moet weer even de sociale typ afgeven." Dat soort gesprekken leiden nooit ergens naartoe, omdat je die persoon je niet ligt (niet noodzakelijk omdat je hem haat, maar mensen verschillen nu eenmaal - in details, maar toch).

Dat was in mijn situatie dus het geval; de kerel deed me niks en ik moest uit beleefdheid blijven hangen en het verplichte onzinnige sociale praatje houden.

Maar ik ben een jaar geleden ook een beste vriend uit mijn middelbareschoolklas tegen gekomen en dat praatje ging op serieuze toon als volgt: "Hey Ramon, lang niet gezien! Vertel eens, welke wijven heb jij nog geneukt in al die jaren?" Wat een kloteopeningszin! Hoe oppervlakkig! Zijn er geen belangrijkere dingen na al die jaren?

Dit onzinnige gesprek heb ik nog minutenlang op deze toon en met tegenzin uit moeten zitten.

Dat is eigenlijk wat ik bedoel. Je komt mensen tegen, je praat over koetjes en kalfjes.....maar bijna nooit wil iemand zijn visie omtent leven en maatschappij eens met je delen. Je blijft altijd steken in oppervlakkigheid. Ik vraag niemand mij te begroeten met een filosofisch punt tot discussieren, wat ik wel eis is dat praatjes af en toe eens ergens over gaan...en op enkele uitzonderingen na, maak ik dit weinig mee.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Yep, het probleem is dat de meeste vriendschappen niet echt lang meegaan, denk ik. En je raakt meestal nooit aan die verdieping. Voor de meeste mensen ben je een soort emotioneel tankstation (én ik gebruik ze ook als tankstation), niks mis mee. Je moet ergens beginnen nietwaar? Het rare is dat je bij je "echte" vrienden meteen voelt dat je een niveau hoger kan schakelen. Een soort "gevoel" tussen twee mensen. En da's ik-weet-niet-hoe-goed. Een beetje een lavement voor je ziel (sorry voor de goedkope uitdrukking!)

Wat betreft die vraag van Redman (wat is dom?)- sjonge, wàt een vraag. Toch proberen te antwoorden: ik ben zelf ook wel soms dom, dat besef ik. Is de massa dom? Neen, ik denk van niet. De massa is toch altijd een verzameling van individuen, en iedereen denkt toch altijd voor zichzelf, nietwaar? Dom zijn is volgens mij verkeerde ideeën hebben, het weten dat die verkeerd zijn, maar er toch verder mee blijven leven.

En ja, soms willen we zo graag een antwoord krijgen dat we het eerste geloven dat ze ons vertellen. Is dat dom? Misschien wel, maar sommige mensen willen een antwoord. Verkeerd, juist, doet er niet toe, maar een antwoord. Maar na verloop van tijd ziet 99% van de mensen wil in dat bepaalde dingen die ze denken verkeerd zijn, en passen ze die ideeën aan. Warrige uitleg, zal hem later nog eens opnieuw proberen te doen.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Als aanstichter van dit topic... wil ik hier nog even op inhaken.

Ik kom geregeld mensen tegen die ik om het jaar zie ofzo. Daar hou ik dan even een "update-praatje" mee. Ik heb echt niet de behoefte om met die persoon diepe filosofische gesprekken te gaan voeren. Ik hou het bewust oppervlakkig. Dit is ook niet zo raar, want als ik in het verleden namelijk had gemerkt dat dit kon, was het wel een goede vriend(in) geworden.

Reactie op glass: Ik denk wel dat de mensheid dom is. Net als dat we vinden dat een groep vogels "dom" is vind ik dit niet raar om te zeggen/concluderen. Wij zijn zelfs dommer dan de meeste dieren, omdat wij de mogelijheid hebben onszelf te vernietigen, en hier ook mee bezig zijn. Uiteraard zijn er mensen die niet "dom" zijn. Er zijn zelfs heel veel mensen die niet dom zijn. Ik heb een vermoeden dat hier de 1+1 != 2 opgaat, meer 1+1 = 1,5.

Hoe kom ik bij deze stelling? Puur gevoel. Je hoeft de tv maar aan te zetten om de zinloosheid van ons bestaan te zien. Je hoeft maar in de stad te lopen en om je heen te kijken. Je kan het overal zien. Wij leven voor producten. We leven om een status te bemachtigen. Dit was 200 jaar geleden ook zo, maar anders. Er was geen reclame, er was geen ikea. Status had je toen, of niet. Nu kan iedereen het krijgen door hard te werken en spulletjes te kopen.

Je hebt tegenwoordig meer status als je een beetje kan voetballen dan wanneer je een nobelprijs wint. Hier ligt voor mijn gevoel de fout van de mens van nu. Je hebt meer status als je mensen entertaint dan als je ECHT iets doet voor de samenleving. Er is dan ook weinig sprake meer van een samenleving, er is meer een egoleving.

Ik kan nog wel even doorratelen, maar ik laat het hier even bij. Niemand hoeft zich overigens aangevallen te voelen zelfs niet als je een voetbal-talent bent en je hebt net een nieuwe porsche gekocht

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ik ben het bijna geheel eens met je post Phooze, alleen heb ik absoluut geen behoefte aan 'update-praatjes' met lui die ik niks aan vind. Zonde van mijn tijd.

Maar de mensheid is dom, kuddevolk, onwetend en slaafs. Maar ja, niemand zal dit toegeven of het als bezwaarlijk zien.....het is ingeburgerd.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Ramon K schreef:

Ik ben het bijna geheel eens met je post Phooze, alleen heb ik absoluut geen behoefte aan 'update-praatjes' met lui die ik niks aan vind. Zonde van mijn tijd.

Ik zie het als een ontspannings vorm en een communicatie onderzoek. Ik weet meestal niet eens wat ik zeg. Ik praat op de automatische piloot en let ondertussen op lichaamstaal etc. erg interessant.

Maar de mensheid is dom, kuddevolk, onwetend en slaafs. Maar ja, niemand zal dit toegeven of het als bezwaarlijk zien.....het is ingeburgerd.

Je staat tegenwoordig machteloos als individu in de maatsschappij. Er zijn te veel mensen op deze planeet, en er zijn teveel slimme mensen die (mis)(ge)bruik maken van deze kudde.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Ramon K wrote:

Inderdaad, maar de meeste mensen hebben altijd geleerd om beleefd te zijn, waardoor ze toch even blijven praten.

Die begin zin van die jongen die jij tegen kwam was inderdaad wel HEEL erg.

Mij komt dit ook wel eens voor (bij wie niet), en het beste wat je kunt doen om niet helemaal onbeleefd over te komen, is te zeggen dat je beter terug kan gaan naar je vrienden

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Zachery Glass wrote:

Wat betreft die vraag van Redman (wat is dom?)- sjonge, wàt een vraag.

Ik kreeg te horen dat mijn reactie vijandig was. Nou dat was niet zo bedoeld, maar meer in de zin van "...kom terzake aub!"

Wat bedoel je te zeggen in relatie met Fight Club.

Maar ondertussen is er al een spin-off ontstaan over 'oppervlakkigheid'.

Mijn punt is een beetje dat termen als leuk, goed, mooi en dom subjectieve begrippen zijn en je derhalve deze moeilijk als uitgangspunt kunt nemen om je visie op de maatschappij te beschrijven.

Maar verder no hard feelings en ben ik benieuwd naar je filmsmaak. Want over smaak valt niet te twisten. Alhoewel

Hoogachtend: Redlop

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.