- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Tegenlicht
Tegenlicht
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Het VPRO-programma Tegenlicht produceert regelmatig fantastische docu's. Vergeet Moore en Al Gore, Tegenlicht laat de waarheid zien over de 'verkoop' van de oorlog in Irak en brengt visionaire ideeen over klimaat, energie en industrie voor het voetlicht.
Twee aanraders:
Ben benieuwd naar andere afleveringen die de moeite waard zijn. Tips?
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
De 4-delige ''Jong in...'' reeks vond ik fantastisch!
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Oh. Die heb ik juist overgeslagen. Toch maar eens eentje proberen dan.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Ik heb ook lang niet alles gezien, maar het de keren dat ik het kijk is het altijd bijzonder boeiend.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Ze hadden een hele tijd terug een hoogleraar die sprak over The Matrix, alsof het een werkelijke metafoor was over hoe we tegenwoordig in een nepwereld lijken te leven. ( pin me er niet op vast, die aflevering was zeker vier jaar terug ) Reuze interessant.
Maar de laatste tijd blijven ze net een beetje teveel hangen bij het Midden-Oosten. Volkomen terecht natuurlijk, maar mijn interessegebied is het niet.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Nog twee afleveringen die erg de moeite waard zijn:
Waarin een aantal 'ware' moslims in Nederland aan het woord komt. Veelal jonge, gedreven, intelligente mensen. Met name de Nederlandse bekeerlingen zijn bijzonder om te zien.
Gesprek met filosoof John Gray die afrekent met het vooruitgangsdenken en ook vanuit dat oogpunt de oorlog in Irak en Afghanistan belicht.
Kanisz
-
- 152 messages
- 0 votes
Ook erg sterke afleveringen zijn 'de IJzeren driehoek' en 'De dag dat de dollar valt'! (beide al vrij oud)
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Gelet op de huidige kredietcrisis is 'De dag dat de dollar valt' angstaanjagend voorspellend. Het is bijzonder knap dat Tegenlicht zo'n uitzending weet te maken als nog niemand zich met dit thema bezighoudt.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ze hadden een hele tijd terug een hoogleraar die sprak over The Matrix, alsof het een werkelijke metafoor was over hoe we tegenwoordig in een nepwereld lijken te leven. ( pin me er niet op vast, die aflevering was zeker vier jaar terug ) Reuze interessant.
Dat was de aflevering waarin Ad Verbrugge (een sociaal culturele filosoof) spreekt over ons valse beeld van vrijheid. Daarbij gebruikt hij The Matrix inderdaad metaforisch als uitbeelding van de dwangbuis (of farce wellicht) waarin 'we' ons dan zo ongeveer bevinden. Enorm boeiende en relevante uitzending. Je kan de aflevering hier bekijken [links boven].) Ad was enkele jaren geleden ook bij Zomergasten te gast, vond hem toen ook interessant, maar hier is hij toch nog consistenter.
Verder ben ik enorm liefhebber van Tegenlicht, brengen erg veel memorabele series uit. Sommige genieten meer mijn voorkeur dan anderen, maar das logisch. Bravo.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Die aflevering is ook aan te raden vanwege dat stukje over die boer.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ja een redelijk relevant fragment binnen zijn betoog. Vooral omdat het later zo paradoxaal blijkt.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
De docu over wikipedia een keertje bekeken. Eigenlijk een redelijk typische docu waar raving lunatics en professionele zwartkijkers beiden hun betoog doen, gebaseerd op ongestaafde argumenten en innerlijke hersenspinsels die nergens verder komen dan het eigen advocaat van de duivel spelen. Onzinnig om zoiets te verpakken in 50 minuten beeldmateriaal.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
He he, was al bang dat Onderhond hier van zich zou laten horen
Vond het een boeiende documentaire waarbij ik zelf wel een middeweg kies (overigens hel ik meer richting de 'conservatieve' kant).
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Maar wat boeit er dan eigenlijk, want het is toch aapjes kijken? Beide kanten hebben weinig toe te voegen aan wat een mens zelf wel al kan bedenken. Het is erg diep graven om een beetje nuance te vinden, verder is de vorm en het verloop extreem voorspelbaar.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Vind het verhelderend werken. En alhoewel ik beiden kanten ook 'zelf wel kan bedenken' vind ik het fijn dat talkings heads mij dit nog eens voor leggen. En dat ze die twee partijen (de voors en tegens) zo duidelijk kiezen kan ik ook goed inkomen, aangezien het ook om een revolutie gaat die bepaalde mensen tegen de borst stoot.
Vorm vind ik helder en strak (waar ik erg van hou, van mij had het wat dat betreft nog met minder intercuts kunnen wezen), verloop is vrij logisch inderdaad (maar ik kijk zo'n docu niet voor een enorm spannend verloop).
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Je kan de aflevering hier bekijken [links boven].)
Bedankt voor de link! Staat veel interessants bij wat via uitzendinggemist niet zo makkelijk is te vinden, ga dit zeker proberen te kijken binnenkort.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Holland Doc is wat dat betreft echt geweldig. Zit zo veel interessants tussen. Jammer dat ze niet alles goed getagged hebben (zo kwam ik laatst ineens nog een aflevering Van de Schoonheid en de Troost tegen [dus niet in het Wim Kayzer kanaal]).
O, en die link gaat dus naar die docu over Wikipedia, niet over Ad Verbrugge (die trouwens ook te vinden is op Holland Doc).
David Bowie
-
- 14 messages
- 0 votes
De mensen die enthousiast zijn over Tegenlicht moeten ook absoluut de aflevering over De Israel Lobby hebben gezien! Dit is een onderwerp dat normaal gesproken absoluut onbespreekbaar is op de televisie.
Ook te bekijken in het Engels via Youtube.
Deze week de Israël lobby in Amerika. Want hoe reëel is het voor de VS nog Israël volop te steunen, nu de lont in het Midden-Oosten-kruitvat steeds korter wordt.
Welke rol spelen de belangen van Israël in Amerika's omgang met Irak en Iran? Hoe oneindig is de Israëlisch-Amerikaanse vriendschap?
Mogen in de Verenigde Staten wel kanttekeningen worden geplaatst bij die wederzijdse verbondenheid, of is de Israël lobby financieel en politiek zo sterk dat kritiek op de relatie tot Israël taboe is? En wat gebeurt er met hen die het onzegbare toch bespreekbaar willen maken?
In maart 2006 publiceerden de Amerikaanse politicologen John Mearsheimer (University of Chicago) en Steve Walt (Harvard) het controversiële artikel The Israel Lobby and US foreign policy. Zij beschuldigen de Israël lobby ervan dat mede door hun toedoen de VS, tegen het Amerikaanse eigenbelang in, ten strijde trok tegen Irak. Samen met politieke verschuivingen in het Congres en het steeds verder uitdijende Irak-moeras, heeft deze beschuldiging het debat over de Amerikaanse Midden-Oosten politiek verder gepolariseerd. Tegenlicht spreekt met de betrokkenen.
Fervente voorstanders van de innige band tussen Amerika en Israël wijzen op gemeenschappelijke politieke belangen (zoals neoconservative Richard Perle) of de geloofsverwantschap (evangelist John Hagee). Op het jaarcongres van de belangrijkste lobby organisatie AIPAC (American Israel Public Affairs Committee) in Washington filmde Tegenlicht het vuur waarmee, ook door Amerikaanse politici, de Israëlische zaak wordt verdedigd en actie tegen Iran wordt bepleit.
Critici van de Israël lobby die aan het woord komen: Amerikaans congreslid Earl Hilliard uit Alabama, zocht toenadering tot de Arabische wereld en werd vervolgens verslagen door een opponent die zich mocht verheugen in de financiële steun van AIPAC. De historicus Tony Judt, die durfde te beweren dat Israël ‘een oorlogszuchtige en intolerante, door geloof gedreven etnostaat aan het worden is’. Maar ook Human Rights Watch directeur Kenneth Roth, die persoonlijk doelwit werd na berichtgeving over de Libanon-oorlog van afgelopen zomer. En voormalig Israëlisch vredesonderhandelaar Daniel Levy, die de belangen van Israël zelf in gevaar ziet komen door de Israël lobby.
Tenslotte wordt door de stafchef van Colin Powell, kolonel Lawrence Wilkerson, uitgelegd welke rol de Israël lobby heeft gespeeld bij de inval in Irak. AIPAC, het Amerikaans Congres, het Witte Huis en Israël zelf lijken in een verstikkende omhelzing beland te zijn...
Kolonel Lawrence Wilkerson: “We can’t get out of there even if we want to. You just cannot say: Israel you are on your own.”
Regie: Marije Meerman
Research: William de Bruijn
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Al gezien ja, idd erg interessant (hoewel niet helemaal iets nieuws).
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Schitterende aflevering weer deze week:
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ik zag er een stukje van: Inderdaad interessant (thanks voor de link)!
Pitakaas
-
- 2962 messages
- 246 votes
Tegenlicht - Money & speed: Inside the black box - tegenlicht.vpro.nl
Leuke aflevering!
Het is een docu over financiën ja, dus wel je hoofd er bij houden .
Gaat erover dat steeds meer bedrijven niet zelf een fysiek persoon op de stockmarket zetten, maar vaker gebruik maken van computers (oftewel de Black Boxes), die met behulp van onwijs geavanceerde algoritmen zelf koopt er verkoopt. Omdat computers tegenwoordig allang niet meer in dezelfde tijdsgeest zitten van nu, is hier eigenlijk geen controle op. Computer opereren in milli- en nanoseconden en zijn daardoor de investeerders altijd te snel af.. Nu blijkt dus dat dit systeem waarin computers eigenlijk de mens overnemen heeft geleid tot die Flash Crash in mei 2010.
Erg interessant om te zien, hij is nog op de site van Tegenlicht te zien!
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Geweldig komische aflevering over een politiebureau in Guangzhou deze week, zag toevallig net de herhaling van gisteren.
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2010-2011/ongekend-china/bureau-stationsplein-guangzhou.html
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ah, bedankt, zal hem binnenkort gaan kijken.
Alweer van een tijdje terug, maar de aflevering over de crash van het Pools regeringsvliegtuig is ook een topper. Vooral doordat je een prachtig beeld krijgt van hoe de Polen naar zichzelf, naar Europa en naar Rusland kijken.
Ook wel de moeite waard was de aflevering over democratie, met name dankzij Fareed Zakaria, die heeft het helemaal begrepen. 
Welcome to the real world. 
Respekked
-
- 6286 messages
- 1228 votes
Ontzettend boeiende Tegenlicht net over Duitsland en de wortels van haar huidige stabiliteit/succes. Wat een geweldig land ook. Iedereen terugkijken op uitzendinggemist!!
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1832 votes
Echt een hele sterke aflevering van gezien vanavond over het ontstaan van ISIS. Ik vind Tegenlicht een van de allerbeste programma's van de Nederlandse televisie en pleit er dan ook voor om meer van dit soort programma's op de televisie te laten zien. Helaas bestaan er kijkcijfers.
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Ben benieuwd naar andere afleveringen die de moeite waard zijn. Tips?
The Wall Street Code vond ik erg interessant. Maar in principe vind ik eigenlijk elke aflevering wel interessant, zowel de eigen docu's als de aangekochte uit het buitenland.