• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.003 actors
  • 9.371.495 votes
Profile

Voor- en nadelen aan films op televisie

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ik zag dat hierover nog geen topic was. Hoe staat iedereen tegenover films die op televisie getoond worden. Heel handig omdat je ze niet moet huren, of net onhandig omdat ze nooit op een gemakkelijk tijdstip beginnen en onderbroken worden door reclame?

Films op tv hebben oa het voordeel dat je al niet de film moet huren en zo ook gratis nieuwe titels kan proberen. Omdat je dan toch kan wegzappen zonder er spijt van te hebben. Voordeel voor mensen met een gezin is ook dat ze niet heel de tijd naar series moeten kijken maar zo ook samen naar een film kunnen zien. Ook draaien ze films die soms moeilijk op dvd of video te krijgen zijn.

Nadeel is wel dat als je een druk sociaal leven hebt of met school/werk zit hebt en 's avonds een film wil zien die meestal al bezig zijn. (Kan je beginnen opnemen natuurlijk). Ook hebben comerciele zenders veel reclameblokken in een film steken die voor echte filmliefhebbers irriterend overkomen. Anderzijds kan je ook niet kiezen wanneer je de film even onderbreekt om naar de wc te lopen. Ook worden bij vreemde zenders de films gedubt (Terminator met z'n Je Reviens) of moet je het bij goeie films op buitenlandse zenders zonder ondertiteling stellen. Animatiefilms worden ook veel in het Nederlands gespeeld terwijl die meestal beter zijn in de originele taal.

Hoe staan jullie tegenover films op tv, of houden jullie het liever op dvd en bioscoop?

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

Tv is prima neem veel op via de dvd recorder met 160 gb harde schijf.

daar voor nam ik veel op via de video.

en nu kan ik zelfs reclame eruit wissen en branden op schijf en dat allemaal met 1 apparaat.

er komen veel goede films en soms moet ik zelfs kiezen.

heel veel films die ik hier stem zeker 80% heb ik gezien van tv

prima dus

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Groot nadeel is dat er nog steeds films in 4:3 worden uitgezonden waarbij dat niet hoort. Al wordt dat wel wat minder.

tukkerstein

• 2216 messages
  • 3467 votes

Ik vind de hoeveelheid reclame vaak wel meevallen, heeft mij de gelegenheid om wat eten te pakken of naar de wc te gaan. Uitzondering is RTL 5, die mogen vanwege de Luxemburgse zendmachtiging veel meer reclame uitzenden en dan is het op een gegeven moment niet leuk meer, vaak neem ik die films gewoon op. En voor grote spektakelfilms huur ik sowieso de dvd, het kost hier als je vooruit betaalt 1,70 EUR en dan heb je top beeld en geluid.

Pascal A

• 213 messages
  • 0 votes

Zelf kijk ik zelden een film op TV, meestal trekken die films mij niet, of heb ik ze allang gezien, ook heb ik het vaak dat ik denk waarom zend je die film in godsnaam nog uit, een goed voorbeeld dat bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan kan halen Coming to America, er zijn zoveel goede oude films die bijna nooit op tv zijn gekomen waarom zenden ze die niet gewoon uit i.p.v. de zelfde film soms wel een paar keer per jaar uit te zenden om verschillende zenders.

voordat ik een film een tweede keer kan kijken moeten er toch wel een aantal jaar tussen zitten.

ook vind ik dat sommige films gewoon te laat worden uitgezonden, de perfecte tijd is 20:00 verdomde goedetijden slechtetijden, 20:30 oke geen verkeerde tijd, behalven als je op SBS6 kijkt dan komen er twee van die mutsen je film versoren, met een bek alsof ze hun werk met tegenzin doen, waarom ze dat doen ?

Misschien om de reclamezendtijd te strekken, ik weet het niet maar het is strond vervelend.

Nou ik toch bezig ben over televisie, waarom noemt iemand zijn zender Net 5, als er al een RTL5 is ?

Dat is zo irritant bij het instellen van de zender.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Bij mij thuis hebben we gelukkig een HD-recorder. Dat betekent dat ik de meeste films die op tv komen en die ik wil zien opneem. Voor mij is de film op televisie dan ook een makkelijke manier om aan films te komen, alleen kan het qua kwaliteit nooit aan een dvd tippen (bijv. lelijke cuts naar de reclame en soms schijnen ze zelfs in films te knippen).

salvatore

• 1937 messages
  • 3236 votes

Vaak heb ik zelfs dat als er op de televisie een film is die ik al op dvd heb, ik de film toch nog ga kijken. Op de een of andere manier lokt het om films op tv te kijken. Kan waarschijnlijk ook misschien komen dat ik niet zo 1, 2, 3 een dvd aan zet die ik al heb gezien. Ook ben ik niet vies van af en toe een reclame tussendoor. Dat geeft me even de tijd om andere dingen te doen die nog moeten gebeuren. Bij dvd's doe ik dat minder snel aangezien ik dan misschien teveel tijd besteed aan andere dingen waardoor ik de film vergeet. Oftewel de structuur van films op tv pleziert me wel.

Groot nadeel is natuurlijk als er Hart van Nederland tussendoor komt. Verpest veelal de hele film.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Ik maak zelf meer een onderscheid in hoe ik naar televisie programma's kijk en naar films en/of documentaires.

Vaak kijk ik niet echt meer om naar mijn eigen DVD collectie, te druk, andere zaken aan mijn hoofd enz. Veelal zak ik dan even, in de avond, onderuit voor mijn computer om nog wat zaken af te ronden en schakel ik de televisie aan.

Echter, ik "zap" dan niet door zenders heen maar kijk eerder op wat ik op mijn HD-recorder heb staan. Steevast neemt dit apparaat namelijk televisieprogramma's op zoals Buitenhof, Netwerk, Nova en (!) documentaires waar ik eveneens verzot op ben. Dat is mijn manier van televisie kijken.

Als ik een film in het programmablad zie staan neem ik, als ik deze wil zien, deze dan ook meestal op om later te bekijken, vanzelfsprekend alleen als de film mij aanspreekt.

Ik maak voor mijzelf dus onderscheid tussen televisieprogramma's en tussen die van films die worden uitgezonden op de televisie. Opgenomen televisieprogramma's bekijk ik veelal op de televisie zelf en opgenomen documentaires en films speel ik via de beamer af op het grote scherm. Want een film of een documentaire op groot formaat bekijken geeft voor mij althans een veel beter bioscoop ervaring.

dulcinea

• 923 messages
  • 818 votes

Als het echt bekende films zijn heb ik ze meestal al gezien of in m'n dvd collectie maar soms is het wel leuk om oudere films ns terug te zien of voor de eerste keer te ontdekken want er zijn nog heel wat films die ik gewoon nooit gezien heb

Ik kijk wel heel zelden rechtstreeks als een film op tv komt, meestal neem ik die gewoon op zodat ik kan kijken wanneer het beter uitkomt en de reclame kan doorspoelen.

Ik denk dat ik zo toch wekelijks wel 3 films opneem om dan later te bekijken, soms ééntje om terug te zien of soms gewoon omdat het verhaal of de trailer me aansprak

• 31148 messages
  • 5448 votes

Vooral door tijdsgebrek zie ik praktisch enkel nog film op dvd, met af en toe een bioscoop. Bij mij zijn het vooral de tijdstippen dat een film begint enorm slecht. Om 21.00 is midden in de avond. Als je dan nog weg wil en thuis achteraf een filmpje wil zien is die al volop bezig. Enkel op BBC lukt het me dan om eens een filmpje in z'n geheel te bekijken. Jammer, want tussen de commerciele films door is er soms toch ook wel eens een sterke film bij die ik ook wel eens zien.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Inderdaad, op Canvas en BBC komen 'vaak' op zeer relaxte tijden (12.00, 1.00) goede films (zoals Requiem for a Dream morgen om 1.00hr

Verder heb ik geen dvd-recorder, dat zou soms wel handig zijn. Aan de andere kant heb ik nog zat DVD's liggen die ik nog niet gezien heb.

Films op de commerciële zenders kijk ik eigenlijk nooit. Het is maar goed dat op de zenders met veel reclame ook de slechtste film komen.

Over het algemeen houd ik het dus ook op bios en DVD, maar af en toe een goede film die op tv langskomt probeer ik wel mee te pakken, mits het in de planning past.

Thomas83

• 4025 messages
  • 3631 votes

Ik kijk regelmatig films op tv. Al heb ik meestal de toptitels inmiddels al gezien. Maar lang niet altijd.

Hieronder voor mij zo'n beetje de voor- en nadelen aan films op tv kijken:

Voordelen:

-Veel mensen kijken ze tegelijk, waardoor je leuker over een film kunt napraten met vrienden, collega's, klasgenoten, enzovoort.

-reclames vind ik vaak niet zo heel erg, handig als plaspauze of pauze om eten of drinken te halen.

-Je kiest zelf niet welke film je kijkt en kunt dus aangenaam verrast worden. Zoiets als een sneak preview zonder dat je er al voor hebt betaald, en je weet van tevoren al wel welke film er wordt uitgezonden.

-Gratis. Ze zenden films uit die je wel de moeite waard vindt, maar niet om er geld aan uit te geven door hem te bezoeken in de bioscoop of te kopen of huren op DVD

Nadelen:

-Pauzes op momenten dat je het niet wil, met als absoluut dieptepunt de Hart van Nederland-onderbrekingen op SBS 6.

-Soms knippen ze stukken uit de film

-Domme sms-spelletjes en bepaalde opvallende logo's etc in beeld

-Je blijft afhankelijk van de zender. Een film kan niet doorgaan, te laat worden uitgezonden of de zender kan uitvallen

-De aftiteling wordt, in elk geval op de commerciële zenders, er vrijwel altijd uitgeknipt

-Sommige titels zijn al tig keer uitgezonden. Maar dat vind ik nog niet zo'n heel groot probleem, die kijk ik dan ook niet

-het uitzenden van films in een verkeerd beeldformaat

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Vroeger toen was je gewoon blij dat je tv had, lekker veel films kijken. Toen ik een videorecorder had gekocht was dat helemaal mooi dan kon ze opnemen en op een tijdstip die beter uitkwam ze afkijken. Videobanden met films erop waren ook erg duur. En huren kost ook geld.

Reclame vind ik niet erg. Er is altijd en overal reclame geweest. Wel hangt het af van de mate. Dat werd met die commerciëlen ook steeds meer. Reclame die onderbroken wordt door een stuk film.

Dvd's werden steeds goedkoper, Blu-ray's zijn ook niet meer zo prijzig. Het hangt er vanaf wat je graag kijkt. Wel is het aanbod van beide erg beperkt, met die laatste helemaal.

Tv is gewoon niet meer wat het is geweest. Steeds dezelfde films en een heleboel films worden niet meer uitgezonden. Die "moe(s)t" je dan wel pindakazen.

Zeker als je alles met ondertitels wil bekijken is dvd/Blu-ray gewoon prettiger. Dat is met animatiefilms en Nederlands gesproken, zeker het geval, hoewel die Nederlandse stemmen ook niet allemaal zo slecht zijn. Maar je hebt een keuzemenu en kan dan zelf bepalen welke versie je wilt zien. Het kijkt ook rustiger, filmmuziek die te hard is of wat spreken ze onduidelijk, dat is er dan niet meer bij. Ook extra's zijn allemaal een pluspunt. Dan zie je bijvoorbeeld dat het maken van zelfs een simpele film toch niet zo eenvoudig is als het lijkt. Die informatie mis je als je films alleen van tv kijkt.

Maar ook bioscoop is niet meer wat het is geweest. Hoge prijzen en het is wel leuk en gezellig, maar dat het niet leuk en gezellig is, die kans is ook veel groter dan in de thuisbioscoop.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Ik ben juist voor het eerst in jaren weer begonnen met films op tv kijken. Ik check hier wat er de komende drie dagen opkomt en neem het dan op met KPN. Geen reclames, kijken wanneer ik wil; ideaal.

Jellesteeg

• 517 messages
  • 208 votes

Zwolle84 wrote:

Ik ben juist voor het eerst in jaren weer begonnen met films op tv kijken. Ik check hier wat er de komende drie dagen opkomt en neem het dan op met KPN. Geen reclames, kijken wanneer ik wil; ideaal.

Laatst, sinds lange tijd, weer eens een film opgenomen. Tot mijn grote spijt. Ingesteld op 30 minuten van te voren, en 30 minuten na de film opnemen. Ondanks dat stonden de laatste +- 10 minuten er niet op. Laat mij dan maar fijn die Blu-ray's kopen of pindakazen.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dat is inderdaad een probleem wat al heel lang speelt.

Voor mensen die een film kijken en die niet nog eens hoeven te zien en dat is met de meeste films kan het een voordeel zijn. En andere films worden ieder jaar uitgezonden. Wil je niet veel spullen in huis hebben kan dat ook een voordeel zijn.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Jellesteeg wrote:

(quote)

Laatst, sinds lange tijd, weer eens een film opgenomen. Tot mijn grote spijt. Ingesteld op 30 minuten van te voren, en 30 minuten na de film opnemen. Ondanks dat stonden de laatste +- 10 minuten er niet op. Laat mij dan maar fijn die Blu-ray's kopen of pindakazen.

Bij KPN gaat dat automatisch. Je klikt gewoon de film aan. Heb nog niets gemist.

Jellesteeg

• 517 messages
  • 208 votes

Zwolle84 wrote:

(quote)

Bij KPN gaat dat automatisch. Je klikt gewoon de film aan. Heb nog niets gemist.

Zitten bij Ziggo hier thuis, dat zal 't verschil zijn.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Kijk al wel 10 jaar geen films meer op tv. Slechte beeldverhouding, stukken uit films geknipt, programma's tussen films door, reclameblokken, reclames in de film. Kan me anno 2016 nog nauwelijks voorstellen dat mensen dit nog wel doen, publieke tv zenders uitgezonderd want daar is het uiteraard beter geregeld. Maar ik kan niet meer accepteren dat ik een film moet kijken op het moment dat de programmamaker wil dat ik dat doe. Past niet meer in deze tijd. Maar goed, ik kijk dan ook sowieso zo goed als geen tv meer. Aanbod is belachelijk triest.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

The Oceanic Six wrote:

Maar ik kan niet meer accepteren dat ik een film moet kijken op het moment dat de programmamaker wil dat ik dat doe.

Nou ja, dat hoeft dus ook niet meer. Tv anno nu zie ik meer als een gratis Netflix-achtige dienst waarbij ik zelf bepaal wanneer ik wat wil kijken. De nadelen die je opnoemt ervaar ik niet (reclames spoel ik door), alleen vervelend dat alles op de Nederlandse zenders ondertiteld is.

Live tv-kijken doe ik inderdaad ook niet meer. Dat is wel compleet verouderd en zal vast niet heel lang meer bestaan, met uitzondering van sportwedstrijden of andere live-events.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Het aanbod is gewoon weinig. Bij KPN blijft het een jaar bewaard. Maar daarna kun je het weer opnieuw opnemen want ze herhalen toch de meeste films.

Uiteraard betreft het films. Wil je graag veel actualiteiten, nieuws, sport,.... kijken of heb je kleine kinderen thuis dan is tv handig.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Zwolle84 wrote:

(quote)

Nou ja, dat hoeft dus ook niet meer. Tv anno nu zie ik meer als een gratis Netflix-achtige dienst waarbij ik zelf bepaal wanneer ik wat wil kijken. De nadelen die je opnoemt ervaar ik niet (reclames spoel ik door), alleen vervelend dat alles op de Nederlandse zenders ondertiteld is.

Live tv-kijken doe ik inderdaad ook niet meer. Dat is wel compleet verouderd en zal vast niet heel lang meer bestaan, met uitzondering van sportwedstrijden of andere live-events.

Ok, opnemen via de kastjes is inderdaad een uitzondering. Maar ik doelde ook vooral op live tv kijken. Zooo, om half 9 is Passenger 57 weer op SBS. Ga ik eens lekker voor zitten, voor de 67e keer in de laatste 5 jaar. Snap je, kan dat echt niet meer voorstellen in een wereld met goede betaal tv, streamdiensten en downloaden.

Buiten sport, journaals en live evenementen kijk ik al jaren geen tv meer. Kan mijn tijd wel beter besteden met zoveel goede films, series en docu's die ik nog wil zien.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Dick:

Valt enorm mee hoor, als je het een beetje bijhoudt. Vooral NPO en Canvas zenden veel kwaliteitsfilms uit in de categorie van La Vie D'Adèle, Hitchcocks Notorious etc.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Ok, opnemen via de kastjes is inderdaad een uitzondering. Maar ik doelde ook vooral op live tv kijken. Zooo, om half 9 is Passenger 57 weer op SBS. Ga ik eens lekker voor zitten, voor de 67e keer in de laatste 5 jaar. Snap je, kan dat echt niet meer voorstellen in een wereld met goede betaal tv, streamdiensten en downloaden.

Buiten sport, journaals en live evenementen kijk ik al jaren geen tv meer. Kan mijn tijd wel beter besteden met zoveel goede films, series en docu's die ik nog wil zien.

Ja, dat moet je inderdaad niet willen. Op verjaardagen bij vrienden staat ook de meest hersendodende prut op, al die Linda de Mol-vehikels. Snap nog steeds niet wat de funfactor daarvan is.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Zwolle84 wrote:

(quote)

Ja, dat moet je inderdaad niet willen. Op verjaardagen bij vrienden staat ook de meest hersendodende prut op, al die Linda de Mol-vehikels. Snap nog steeds niet wat de funfactor daarvan is.

Dat ja. Zit wel eens bij vrienden, dan staat een domme talentenshow aan. Ik krijg dan serieus de neiging om me op te hangen. Talentenshow en iets met mislukte BN-ers. Meer hebben we tegenwoordig niet meer. Echt gênant en afschuwelijk.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Dat ja. Zit wel eens bij vrienden, dan staat een domme talentenshow aan. Ik krijg dan serieus de neiging om me op te hangen. Talentenshow en iets met mislukte BN-ers. Meer hebben we tegenwoordig niet meer. Echt gênant en afschuwelijk.

Haha, ja. En dan vanuit je mondhoek iets mompelen over echte artiesten die zich opwerken via het livecircuit waardoor je weer wat gedesinteresseerde blikken ontvangt.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Zwolle84 wrote:

Dick:

Valt enorm mee hoor, als je het een beetje bijhoudt. Vooral NPO en Canvas zenden veel kwaliteitsfilms uit in de categorie van La Vie D'Adèle, Hitchcocks Notorious etc.

Die zijn wel goed. (Gewoon doen, als je er de voordelen van ziet).

Jellesteeg

• 517 messages
  • 208 votes

Vind persoonlijk dat NPO3 de laatste paar maanden met goede televisie komt. Programma's als Spuiten en Slikken op reis en Break Free zijn vaak interessant en mooi in beeld gebracht. Geen idee of anderen dit ook ervaren, het zou natuurlijk aan mijn leeftijd kunnen liggen (19).

Verder kijk ik ook nog maar zelden televisie, uitgezonderd van sport (voetbal; F1; tennis; wielrennen; OS).

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ik hou sinds een tijd het televisie-aanbod bij voor de Vlaamse zenders en dan zie je snel wat tv vandaag nog aanbied. Je hebt enkele zenders met vooral tv-films een reeks zenders met blockbusters waarvan het grote deel op regelmatig tijdstip terug komt. En dan heb je Canvas als tegenhanger. 2-3 films op een week die iets ouder zijn, niet-Engelstalig of minder commercieel. Af en toe op één zie je nog een oudere film, maar zodra er sport is (wielrennen of voetbal) is er geen film te zien. Vrij triestig filmaanbod.

Voor films op tv ga ik iets meer naar de Nederlandse openbare zenders of BBC (voor het oudere aanbod). Een filmprogramma is er al helemaal niet en de echte filmliefhebber moet het doen met die enkelingen die toch worden aangeboden.

Langs de andere kant mag je mensen niet overschatten en er van uitgaan dat iedereen film ziet via pc of vod. Deze week werd Teletekst in Vlaanderen afgeschaft (buiten ondertiteling) en je verschiet dan toch hoeveel mensen hier nog gebruik van maken. Veel mensen zullen dus nog wel genieten van het hapklare aanbod aan films op tv. Maar daar ben ik als filmliefhebber niet veel mee natuurlijk.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.