• 178.061 movies
  • 12.207 shows
  • 33.977 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.784 votes
Profile

I, Claudius (1976)

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

I, Claudius (1976)

Groot Brittannië

Drama

740 minuten (miniserie)

geregisseerd door Herbert Wise

met Derek Jacobi, Brian Blessed en Siân Phillips

Het verhaal van de Romeinse keizer Claudius, die aan het eind van zijn leven een nietsverhullende familiegeschiedenis schrijft. Het verhaal wordt aan de hand hiervan in flashbackvorm getoond. Beginnend bij de heerschappij van keizer Augustus wordt het leven beschreven van een aantal Romeinse keizers over meerdere decennia. Claudius wordt al sinds zijn jeugd geplaagd door zijn gebreken; hij stottert, heeft rare zenuwtrekjes en hinkt verschrikkelijk omdat zijn ene been tien centimeter langer is dan het andere. Door de keizerlijke familie en de rest van zijn omgeving wordt hij onterecht bestempelt als een achterlijke. Zijn reputatie als zot wordt echter zijn redding.

Briljante Derek Jacobi schijnt toch niet de lakens uit te delen. Echte boeiende Britse Cinema. 4.5

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

Ik ben net in het midden van de serie. En gaat richting de 5*

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Deze heb ik vroeger bij Latijn gezien. Vond ik altijd heel interessant, maar sommigen niet en die zaten er dan doorheen te lullen.

eeflien

• 383 messages
  • 261 votes

Stukjes van bij KCV gezien, erg jammer dat het maar 2 of 3 afleveringen waren! Had ze graag allemaal gezien

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

FisherKing wrote:

Briljante Derek Jacobi schijnt toch niet de lakens uit te delen. Echte boeiende Britse Cinema. 4.5

Nou cinema. Geen grote veldslagen of meer van die geld slurpende elementen. Maar dat maakt niet uit, de perfectie ligt op een ander vlak.

Goed zeg, dat er nu miniseries mogen worden toegevoegd.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Ja hoor, mijn internet ligt er ff uit (DAMN YOU! ESSENT!) en er worden ineens miniseries toegestaan! Een goede zaak .

Ook ik heb deze miniserie bij latijn gezien en ik vond m erg goed. Het geeft een erg goed beeld van de intriges aan de Romeinse top en het is niet zo overdreven als bijvoorbeeld Caligula. Goed geacteerd en Captain Picard komt ook nog even voorbij (hij snijdt het hoofd van een kindje af toch?), alleen had onze lerares geen idee waar we t over hadden .

4*

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

empirekees schreef:

(quote)

Nou cinema. Geen grote veldslagen of meer van die geld slurpende elementen. Maar dat maakt niet uit, de perfectie ligt op een ander vlak.

Toneelstuk cinema.

hugohei

• 2149 messages
  • 2347 votes

Is ook begonnen als roman. Daarna toneelstuk.

Was ook in Nederland te zien op toneel (met een toprol van Siem Vroom).

DVDkijker

• 15 messages
  • 14 votes

De aanloop van deze serie valt tegen, maar vanaf deel 5 wordt het aanzienlijk interessanter. Je moet het wel bekijken als een soort tv-serie, dus af en toe een deel. Het geeft een beeld hoe het met de keizers in het Romeinse Rijk ging, met de vele intriges daar omheen.

Goed dat deze serie nu op dvd, voor een zacht prijsje te koop was.

predator

• 1665 messages
  • 1948 votes

Steengoed is dit. Vooral het gekonkel en de wisselende coalities. In een dergelijke omgeving word je volgens mij vanzelf wel superachterdochtig (die sfeer komt heel goed over). Geeft een prachtig beeld over de waanzin van macht.

5*

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

Deze serie is een combinatie van de twee boeken van Robert Graves, I, Claudius en Claudius the God. Onlangs heb ik een BBC radio versie van I, Claudius gehoord.

predator

• 1665 messages
  • 1948 votes

empirekees wrote:

Deze serie is een combinatie van de twee boeken van Robert Graves, I, Claudius en Claudius the God. Onlangs heb ik een BBC radio versie van I, Claudius gehoord.

En dit zijn weer gebaseerd op de boeken van Tacitus.

Plakband

• 38 messages
  • 0 votes

DVDkijker wrote:

Je moet het wel bekijken als een soort tv-serie, dus af en toe een deel.

Nee hoor, kan prima achter elkaar, heb je er wel voor over, als je een beetje een Claudiusfreak bent als ik

Goed dat deze serie nu op dvd, voor een zacht prijsje te koop was.

Ja klopt, was superblij toen ik m bij de kassa in de MM zag liggen, voor maar 15 euro! Zo blij, dat ik zelfs een kreet van geluk uitbracht en 'AAH, Claudius!!!' riep, woehaha, die verkoper zal ook wel gedacht hebben...

Verder is het echt geweldig gefilmd en geacteerd, precies het beeld wat ik in mn hoofd had van al die personages en ruimtes... Heel dope gedaan! 4,5*

JP

• 620 messages
  • 262 votes

Bij de FRS voor 6,99E (ook nog eens in de 2e dvd halve prijs actie, komt ie op 5E nog wat)...

Exploitation

• 370 messages
  • 3449 votes

Ben nu voor de 3e keer aan de serie begonnen....en hij blijft fascineren... zelfs na hem al 2x compleet gezien te hebben. Geweldige serie, met superieure acteer prestaties, geweldige inhoud en super lokaties... * 5

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

I, Claudius wordt bestempeld door menigeen als een van de beste tv-series allertijden. [zie de rating alhier bijvoorbeeld, om maar te zwijgen over de rating op imdb]. Waarom?

Eerst even een kleine inleiding. I, Claudius is nu voor een spot-prijs te verkrijgen op dvd [5 euro]; de Romeinse tijd staat weer in de spot-light door succes-series als Rome en Empire; vergelijkingen met andere tv-series (in casu I, Claudius) worden dan snel gemaakt. "Nou, dan ga ik dat maar eens kopen dan!"

Het huidige tv-publiek [het moet snel, spectaculair, actie] zal ongetwijfeld I, Claudius bestempelen als saai, lelijk, langzaam, ouderwets. En daar hebben ze al het recht toe. Want I, Claudius heeft 30 jaar later minder impact op de huidige chips-generatie. Typische studio-decors en zeer verouderde make-up art [valt nogal op door de vele close-ups].

I, Claudius moet het niet hebben van spektakel (gevechten e.d. komen niet in beeld, daar wordt alleen over gesproken), prachtige visuals en aktie. Nee, I, Claudius is een serie dat gekoesterd moet worden door liefhebbers van theater. I, Claudius ís theater. Briljant script vol fantastische dialogen en monologen, en een superbe cast om van te smullen. Brian Blessed schmiert erop los als Augustus, maar het is vooral Siân Phillips als de ultra-gemene feeks Livia die de scenes steelt in de eerste helft van de serie. [ik ben pas op de helft]

Liefhebbers van theater, verhaal, en acteerwerk: dit is uw ding. Liefhebbers van aktie en spektakel en niet houden van alleen 'gelul': laat liggen laat liggen, ook voor die spotprijs. Anders is het wellicht een ideaal cadeau voor je ouders.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Zo, en gisteravond 'eventjes' afgerond.

John Hurt is helemaal in zijn sas als keizer Caligula. Zijn dans-scene is te hilarisch voor woorden. Zijn performance is briljant. Zijn verschijning toverde iedere keer weer een glimlach op mijn gezicht.

Derek Jacobi's performance als manke, stotterende, met zijn hoofd schuddende Claudius was wennen, maar dat was van korte duur. Sjongejonge, wat een acteur.

Het script is ingenieus, maar dat had ik al verteld. I, Claudius is een fantastische BBC serie vol kwaliteit. Nogmaals, alleen voor liefhebbers van theater.

- My dear, You look like a Greek tragedy.
- And you look like a Roman farce.

En natuurlijk de fantastische slotzin, briljant!
Farewell, Tiberius Claudius Drusus Nero Germanicus, god of the Britons, onetime emperor of the Roman world. Fare...well.
snotter. 4,5* Om te koesteren.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Nou, heb 'm ook maar gekocht, mede op jouw aanraden .

Voor dat geld kan ik een topserie niet laten liggen. En 4:3 zal mij persoonlijk ook worst wezen. Ben benieuwd .

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

kos wrote:

Nou, heb 'm ook maar gekocht, mede op jouw aanraden .

Voor dat geld kan ik een topserie niet laten liggen. En 4:3 zal mij persoonlijk ook worst wezen. Ben benieuwd .

Deze serie was toch ook 4:3?

Heb hem al jaren en jaren geleden gezien (in de eerste uitzending op Nederland, 1980 of nog eerder ofzo).

Edit: Zal nog wel eerder geweest zijn, zie nu dat deze uit 1976 komt. Ik was heel jong, maar pa en ma vonden het goed en ik zag daarom af en toe (meer af dan toe) ook iets.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

TV-werk (zeker uit die tijd) is bijna per definitie 4:3.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Brian Blessed , wat een briljant acteur.

offermans

• 152 messages
  • 196 votes

Top geacteerd, top dialogen, gedateerde filmtechniek en smink acteurs. Nooit is het gekonkel en gesnoer beter in beeld gebracht in het oude Rome. Top tv-serie. Aanrader voor ieder die in het oude Rome is geinteresseerd. 4,5

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5741 votes

Hij duurde zoooo lang

*0,5

offermans

• 152 messages
  • 196 votes

Flauw hoor Matthijs_013 om een 0,5 te geven. Je weet toch waar je aan begint. De tijdsduur staat op het dvd-hoesje. I, Claudius is geen snelle hap.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Ik geloof er sowieso geen reet van dat je de hele serie uitkijkt als je 'm zo slecht vindt.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

In dit geval geloof ik het goed. Deze serie is nogal populair onder docenten Latijn.

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5741 votes

Ik heb hem ook niet afgekeken. Moet je niet boos worden dat niet iedereen deze "film" geweldig vind, haha.

italian

• 1391 messages
  • 262 votes

ik heb er vandaag een stukje van gezien.

Waar Caligula, gespeeld door een magistrale John Hurt, zijn orgie geeft tot hij Claudius wilt laten trouwen.

Je ziet onmiddellijk dat het een mini-serie is: camerawerk is niet speciaal maar acteerwerk was wel goed !

het leek me wel allemaal waarheidsgetrouw.

voor dat stukje zou ik een 4 geven maar aangezien ik te weinig heb gezien om te stemmen zal ik het maar bij een berichtje houden.

catweasel

• 1571 messages
  • 951 votes

matthijs_013 wrote:

Ik heb hem ook niet afgekeken. Moet je niet boos worden dat niet iedereen deze "film" geweldig vind, haha.

Niet geweldig is wel een erg zwak excuus voor 0,5*. Toevallig is I Claudius niet alleen een hoogtepunt in de geschiedenis van de BBC, maar ook de perfecte verfilming van de boeken van Robert Graves.

Daarnaast is het acteerwerk ijzersterk en blijft de serie mij in elk geval steeds opnieuw boeien. Ik heb trouwens zelf nog nooit 0,5* gegeven, omdat in elke film veel tijd en moeite zit, die dan ook niet vergeten moet worden. Dat zorgt altijd voor minimaal 1*.

Maar goed, de feiten spreken voor zich, 4,08 op MM en 9,4 op Imdb zegt misschien net iets meer dan jouw waardering.

stinissen (crew films & series)

• 23438 messages
  • 76923 votes

Ik denk dat het meer met leeftijd te maken heeft...matthijs_013....

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.