- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Hornblower
Hornblower
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
De eerste episode van deze tv-films-reeks rond Horatio Hornblower gisteren bekeken. De reeks, naar de gelijknamige boeken (van Forrester dacht ik), werd overal bekroond en kreeg goede commentaren. Waarom is maar de vraag. Het verhaal op zich is erg cliché, voorspelbaar en hoogstens redelijk onderhoudend. Cinematografisch staat 'Hornblower' echter nergens. Het is een 'romantische' verfilming, dat alle cinemaconventies lijkt te bundelen. Doodgewone camerastandpunten, alledaagse dialogen, ...; de serie onderscheidt zich op geen enkel moment van de Vitaya-series rond de middag (of toch wat ik me daar bij voorstel), wat 'Hornblower' Canvas-onwaardig maakt.
Deze serie heeft (definitief) afgedaan.
Episode 1: Hornblower - The Even Chance (aka: The Duel): 1,75*
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Lijken mij anders zeer goede tv-films, met een beperkt budget gemaakt, maar altijd acceptabel en een solide cast. Hieruit voort kwam voor Ioan Gruffudd het grotere succes. Zag Hornblower: The Examination for Lieutenant en vond dat een sterk deel. 4 steren waardig als je het mij vraagt.
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Lijken mij anders zeer goede tv-films, met een beperkt budget gemaakt, maar altijd acceptabel en een solide cast. Hieruit voort kwam voor Ioan Gruffudd het grotere succes. Zag Hornblower: The Examination for Lieutenant en vond dat een sterk deel. 4 steren waardig als je het mij vraagt.
Ik hou nu eenmaal niet van dat soort 'doodgewone' tv-filmpjes. Deze klassieke stijl kan mij gewoon geen anderhalfuur boeien, omdat de cliché zover doorgedreven wordt. Soms werd het zelfs echt lachen om de haast middeleeuwse gebruiken die ze er lijken op na te houden (vb. duelleren). Komt daar nog eens bij dat ik het er niet goed vind uitzien, tjah, dan zit dit volgens mij echt niet goed...
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Dat duelleren (in filmsvolksmond swashbuckle-en) was gebruikelijk voor hun. Ik zie het punt niet, want neem nam jet het niet serieus omdat het niet in de tijdsgeest hoort naar jouw idee? Of vond je het enkel knullig overkomen? Heb je die ik noemde ook gezien trouwens?
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Dat duelleren (in filmsvolksmond swashbuckle-en) was gebruikelijk voor hun. Ik zie het punt niet, want neem nam je het niet serieus omdat het niet in de tijdsgeest hoort naar jouw idee? Of vond je enkel knullig overkomen?
Het punt is dat duelleren inderdaad een verouderd fenomeen is dat niet in onze tijdsgeest thuishoort. Uitdaging voor de regisseur dus om dit rare gebruik spontaan van het scherm te laten druipen, geloofwaardig en zelfs (als het even kan) met het nodige respect. Géén van deze was hier het geval; beide heren nemen een geweer, richten drie seconden op elkander om elkaar dan sowieso te verwonden (rare vorm van vechten trouwens). Als je dan als kijker in een lachen ontsteekt vanwege de ridicule manier van 'de vete oplossen' dan kan je wellicht stellen dat het proces 'knullig' in beeld wordt gebracht... Er straalt zo'n onwetendheid vanwege de scenaristen vanaf ("Wij weten ook niet waarom zij zo raar deden..." (om het nogal debiel voor te stellen)), vind ik. Bijna de tegenpool van bv. 'The Duellists' (Ridley Scott), die ons alle kneepjes van het 'legaal moorden' bijbrengt...
Neen, ik heb hier afleveringen 1 tot 3 liggen, opgenomen van Canvas dus, maar zal die eerstdaags overnemen voor Monty Python's Flying Circus (momenteel ook lopende op Canvas en na Hornblower ook te zien op Canvas (elke werkdag feitelijk)). Jouw afleveringen zal ik zo lang mogelijk sparen, wie weet kijk ik hem ooit nog eens (, al lijkt me nogal onwaarschijnlijk
)...
macc
-
- 20 messages
- 11 votes
Ik vind het een erg goede serie. Ondanks het krappe budget ziet het er toch nog erg goed uit. Ook het acteren is erg goed.
Tsja, tuurlijk is duelleren ridicuul, maar dat is zo'n beetje alles aan de manier van oorlogvoeren van toen. Met zeilschepen enkele metertjes naast elkaar liggen en dan blazen met kanonnen, mariniers in apenpakjes die je van honderden meters ver kan zien aankomen..
Maar daarom is het nog niet onrealistisch. En ik zou echt niet weten hoe je de duellereingsscene meer naar deze tijdgeest zou moeten maken, of realistischer.
Natuurlijk is het wel onrealistisch dat Hornblower al die avonturen overleeft zonder schrammetje, maarja het gaat nou eenmaal over de avonturen van Hornblower, en dat zoveel keer een anderhalfuur.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Ken zoveel verhalen die geschreven werdenom mensen mee te slepen in een avontuur. Dat hij geen schrammetje oploopt moet je dan maar accepteren, want het is wel vaker dat een held niks overkomt.
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Tsja, tuurlijk is duelleren ridicuul, maar dat is zo'n beetje alles aan de manier van oorlogvoeren van toen. Met zeilschepen enkele metertjes naast elkaar liggen en dan blazen met kanonnen, mariniers in apenpakjes die je van honderden meters ver kan zien aankomen..
Maar daarom is het nog niet onrealistisch. En ik zou echt niet weten hoe je de duellereingsscene meer naar deze tijdgeest zou moeten maken, of realistischer.
cfr. 'The Duellists' van Ridley Scott...
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Ken zoveel verhalen die geschreven werdenom mensen mee te slepen in een avontuur. Dat hij geen schrammetje oploopt moet je dan maar accepteren, want het is wel vaker dat een held niks overkomt.
Het blijven tenslotte doodgewone avonturenromannetjes, toch? Maar zoals ik reeds zei, filmisch zit het fouter dan qua verhaal...
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ik heb altijd met veel plezier naar de serie gekeken en heb de serie nu op dvd. Ioan Gruffudd is binnenkort wederom als marinier te bewonderen in Amazing Grace.
Martin Van K
-
- 9050 messages
- 4553 votes
Ik heb toch ook wel genoten van deze serie. Dit weekend heb ik de volledige serie op dvd gekocht voor amper €20. Ik zal hem dus met veel plezier opnieuw herbekijken!
WesselP
-
- 1 messages
- 11 votes
Ik heb deze serie ook op DVD. Ik vind de serie nog steeds de moeite waard om te bekijken!
Barcel
-
- 1370 messages
- 30 votes
Heb deze films in een box gekocht, echt leuk! Ik kan zonder twijfel die leuke films verder kijken.. heb wel meer dan tien keer per serie bekeken.. 
Tuurke
-
- 3 messages
- 12 votes
Persoonlijk vond ik "Master and Commander" maar een zeer slap aftreksel van de Hornblower-series.......
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
Een zeer mooie serie, met prachtige kostuums en een goede cast. Ik heb de hele serie nou twee keer gezien, en het blijft goed 
maarten_d
-
- 120 messages
- 107 votes
zeer goeie tv-serie (toch de eerste 4 episoden) de 2de 4 episoden heb ik nog niet volledig gezien jammer genoeg, maar zeker een aanrader
maarten_d
-
- 120 messages
- 107 votes
Persoonlijk vond ik "Master and Commander" maar een zeer slap aftreksel van de Hornblower-series.......
absoluut gelijk, ik heb hetzelfde gevoel.
Persoonlijk vind ik master and commander niet zo slecht maar als je de film vergelijkt met hornblower dan doet master and commander dik onder voor hornblower. Prachtige serie dus.
armand 1
-
- 178 messages
- 5376 votes
Ik heb 6 dvd's ik mankeer er nog 2 van.
Hornblower:Loyalty
Hornblower:Duty
Want ik vindt deze reeks zeer mooi.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Naast series als Rome of Deadwood valt dit op door zijn belegen beschaafdheid, maar juist daarom is het ook wel weer lekker. De effecten zijn niet fantastisch, gelukkig staan zij in dienst van goed geschreven scripts en een fantastische titelheld. Het is eeuwig zonde dat ze er niet verder mee gegaan zijn.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
'Donkerwoud' heeft er al zo'n beetje gezegd wat ikzelf ook over de serie denk.
Inderdaad: eeuwig zonde dat ze er niet mee zijn doorgegaan.
Hoewel...je weet 't maar nooit.
De verhalen in de originele 'Hornblower' boeken strekken zich uit over vele jaren, en volgen Hornblower op zijn levensweg.
Ze zouden er later nog eens op terug kunnen komen, wie weet?
De filmcarrière van de talentvolle hoofdrolspeler Gruffud, is intussen niet zo geweldig verlopen.
Hij speelde na zijn rol in 'King Arthur' weliswaar in Amerikaanse producties, en TV series, maar geen enkele daarvan heeft de kwaliteit van 'Hornblower'.
A.L.I.E.N
-
- 775 messages
- 1054 votes

Heb zojuist voor een habbekrats de eerste 4 afleveringen op VHS gekocht. Met Ioan Gruffudd en Robert Lindsay, ik ben benieuwd...
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
De complete DVD box is trouwens ook niet al te duur (bij Mediamarkt)
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
NOg geen 15 euro voor de complete serie op dvd 
nightbreed
-
- 3360 messages
- 5027 votes
Ik heb de hele serie voor 12,50 gekocht bij de Blokker. Net deel 1 gezien. Ik moest wel heel erg wennen aan het oude 4:3 beeld.
dominion
-
- 4062 messages
- 0 votes
Mijn opa en oma hadden die ook gekocht en vond dit gelijk een van de saaiste series die ik ooit heb gezien
.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Tja er zit een degelijk opbouwend en doorlopend verhaal in en minder lompe en domme aktie.
Is dit saai? Verre van!
Maar gezien jouw top 10 hou je niet echt van verhalende films maar voornamelijk van aktie en niet van inhoud. 
Samen met de Sharpe serie met Sean Bean vind ik dit juist een van de betere series ooit.
dominion
-
- 4062 messages
- 0 votes
Ik hou wel van opbouwende verhalen maar dit sprak mij eigenlijk niet echt aan hou sowieso niet echt van die piraten gebeuren zoals Master and Commander.