• 178.073 movies
  • 12.209 shows
  • 33.979 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.830 votes
Profile

Serious radio voor Congo

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

De 3FM-actie voor Congo levert goeie radio op. Zes dagen lang, drie dj's, geen eten en uitzenden vanuit een glazen studio op de Neude. Het mooie is dat je platen kunt aanvragen door er geld voor te geven.

Ik ben wel benieuwd of er MM'ers zijn die hier een plaat hebben aangevraagd.

Om af te trappen: ik heb vorig jaar (Darfur) het nummer Rearviewmirror van Pearl Jam aangevraagd.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Als het gaat om dit soort problematieken, ben ik tegen het "voor-wat-hoort-wat" argument.

Raising Awareness en geld inzamel-acties met het oog op amusement en kijk- en luistercijfers. Door wie wordt het gesponsord?

"Ja, het is heel erg wat er is gebeurd in Congo, ik bied 10 euro voor 'deze plaat'!" [principiële bah]

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Op zich heb je een punt. Zo vind ik loterijen waar een deel van het geld naar goede doelen gaat maar niets.

Aan de andere kant: het is een win-win situatie. Vorig jaar 9 ton opgehaald voor Darfur. Waarom zou ik dan de motieven voor deze actie in twijfel trekken? Daarbij denk ik dat een gift sowieso nooit volledig altruistisch en belangeloos is. Dat is echter geen reden om het maar te laten. Dus kom maar op met die nummers.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Ik luister het op m'n werk en ze draaien goede muziek en er wordt veel geld opgehaald.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

win-win situatie?

Geld voor / Informatieverstrekking omtrent de situatie in Congo [prima] - hoge luistercijfers voor 3FM en goedkope reclame voor bedrijven en individuen om hun imago op te vijzelen.

Geven mensen nu echt geld voor de situatie in Congo of is hun primaire doel op de radio te komen met je bedrijf of (studenten)vereniging? Waarom moeten dit soort massale inzameling-acties gepaard gaan met zo veel mogelijk amusement incl. reclame voor (westerse) bedrijven? [ach ja, het begon al in de jaren 60 met Mies Bouwman en "Red het Dorp"]

Anders werkt het niet......zeggen de critici (zij die geld verdienen door dit soort acties) dan.

*vecht als een Don Quixote tegen windmolens*

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Waarom zou je moeten oordelen over de motieven van de radiomakers van 3FM? Of over de mensen die de actie financieel steunen? Hun drijfveren kennen wij niet, het enige dat ik weet is dat het geld naar een goed doel gaat. Een doel waar verder maar heel weinig aandacht voor is: de situatie in Congo wordt ook wel een stille ramp genoemd.

Sowieso is goeddoen volgens mij nooit helemaal zuiver. In hoeverre speelt een goed gevoel over jezelf (onbewust) bijvoorbeeld niet een rol bij het geven van geld? Dat kan echter geen reden zijn om maar op te houden met dit soort acties, omdat de daad en de uitwerking op zichzelf al goed zijn (ook met onzuivere motieven kan je namelijk goede dingen doen).

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

eRCee wrote:

Om af te trappen: ik heb vorig jaar (Darfur) het nummer Rearviewmirror van Pearl Jam aangevraagd.

Wat moest je betalen?

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Moet je zelf weten.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Klopt. Meestal is het iets van 10-25 euro. Maar goed, vanmiddag hoorde ik Starway to Heaven voor 1000 euro. Kan natuurlijk ook.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

(ook met onzuivere motieven kan je namelijk goede dingen doen).

Waarom doen ze dan geen goede dingen met zuivere motieven? Het gaat om het goede doel JA, alleen de manier om "iets te bereiken" schiet bij mij nu eenmaal in het verkeerde keelgat. Maar goed, je snapt mijn punt wel (denk ik). Leve de commercie. Jezus, je kunt zelfs tv-zendtijd kopen in het kader van deze aktie. Sjongejonges. De debilisering van de samenleving.

The Goss

• 502 messages
  • 4757 votes

Ik zag dat ene jordybeukeboom op ebay op de trouwerij van 3FM geboden heeft. Het zal toch niet dé jordybeukeboom van moviemeter zijn?

Respekked

• 6286 messages
  • 1228 votes

eRCee wrote:

De 3FM-actie voor Congo levert goeie radio op. Zes dagen lang, drie dj's, geen eten en uitzenden vanuit een glazen studio op de Neude. Het mooie is dat je platen kunt aanvragen door er geld voor te geven.

Ik ben wel benieuwd of er MM'ers zijn die hier een plaat hebben aangevraagd.

ik vorig jaar Cochise van Audioslave. Denk dat ik het dit jaar weer doe. Wel ander nummer. Ff wachten tot de studiebeurs binnen is dan kan ik weer wat .

Een prima initiatief van 3fm en dat ze hierdoor goede luistercijfers krijgen neemt niet weg dat de actie wel echt voor Congo is en niet voor eigen belang

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

De Tweede-Kamer heeft een motie aangenomen waardoor Van Ardennen een miljoen moet overmaken aan de 3FM-actie. Dus nu al een hogere opbrengst dan vorig jaar.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Oftewel...de amusementsfabriek heeft ook een grote vinger in de pap in politiek Den Haag.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Kappen nou.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Waarom? Ik plaats mijn vraagtekens omtrent amusement en 'goede doelen'. Vertel eens wat over de situatie in Congo i.p.v. welk nummer je hebt 'gekocht'.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Ach, ik snap Mug enigzins wel. Het is wel een typische Westerse manier om geld in te zamelen en de meeste mensen zullen echt niet denk "oh wat vind ik het toch erg wat er in Congo gebeurd, dus laat ik maar veel geld storten als ik een plaatje aanvraag". De meeste mensen doen dit of uit egoisme (zichzelf weer beter voelen en anderen laten zien dat ze ook wat over hebben voor de zielige arme kindertjes in Congo) of omdat ze gewoon met hun media-geile kop op de radio of tv willen.

Maar ik denk dan: ach, d'r komen honder-duizenden euro's binnen. En laten we hopen dat dat dan nog enigzins goed terecht komt. En hoe dat geld dan precies binnenkomt, zo of via huis-aan-huis collecte's; ach ik maak me daar niet zo druk om.

Nu kunnen we in ieder geval een week lang aankijken tegen Chiel Beelen en zien waarom hij juist radio maakt.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Precies...de acties moeten steeds spectaculairder [zie Bridget en Playboy] en langer. Want dat wil het volk door druk van de amusementsfabriek en bedrijven. Daar maak ik me druk om.

Het doel heiligt het middel....(ik vind het zeer goed dat er aandacht wordt geschonken aan 'vergeten' plaatsen in de wereld...Congo is slechts 1 van de vele 'vergeten' plaatsen --> maar waarom moet je iets terugkrijgen als je geld doneert? Zou men geld gegeven hebben als ze niet een plaatje konden aanvragen?)

Ik word hier gewoon een beetje treurig van.

Het meest genante voorbeeld was natuurlijk Live Aid dit jaar, waar Bob Geldof een Somalisch meisje tevoorschijn toverde. Wat moet die jongedame wel niet werkelijk gedacht hebben? En daar was Madonna! En het publiek had weer lol.

(ik ben voor educatie omtrent ontwikkelingsproblematiek, alleen de gevaren van massa-consumptie hieromtrent schiet bij mij in het verkeerde keelgat)

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Je punt is duidelijk. Ik heb erop gereageerd, maar hier gaat het topic niet over.

Het lijkt me tof als iemand hier een nummer aanvraagt en andere mensen dat hebben gehoord. Ofzoiets.

En als je meer wilt weten over de situatie in Congo moet je 3FM luisteren. Ik hoorde net een verhaal over een 60-jarige vrouw wiens billen eraf waren gesneden en wiens benen zo waren doorzeefd met kogels dat ze moesten worden geamputeerd. Zo goed?

Respekked

• 6286 messages
  • 1228 votes

In Congo werden/worden jonge kinderen weggesleurd bij hun ouders door de militie, die vervolgens een jaar of langer hen helemaal brainwashed dmv drugs en lijfstraffen. Tot ze zo ver kapot gemaakt zijn dat ze met die kinderen, die variëren in de leeftijd van 8 t/m 15, een leger hebben geformeerd en eerst de familie van die kinderen af gaan slachten. Dit doen ze om de kinderen compleet afhankelijk te maken van de militie en dus niet meer terug kunnen al zouden ze willen. Als ze 'geluk' hebben mogen de kinderen vechten, anders worden ze ingezet als werker of nog erger seksslaaf. De situatie is dus nogal schrijnend.

Waar het 3fm omgaat is het volgende. Er zijn genoeg kinderen die uit dit militie wereldje willen stappen, maar omdat ze geen familie meer hebben niet kunnen. Met het geld wil 3fm opvang te huizen fiancieren, waar die jongeren weer terug in de normale wereld geholpen kunnen worden. Daarnaast ook de weinige opvang gebieden die er zijn te ondersteuen met medicijnen etc.

Dit is samenwerking met het Rode Kruis dat daar al een tijd zit. Dus het geld gaat niet naar één of andere rare instantie waardoor het geld als sneeuw voor de zon verdwijnt. Daarnaast is Eric Corton, 3fm dj, naar het gebied geweest en die brengt via stukjes radio verslag uit van de ramp die hij daar aantrof.

Ik blijf erbij dat het een goed inititief is van 3fm. Dat hier de commercie voor gebruikt wordt, lijkt me niet meer dan logisch. De commercie is het beste middel om mensen over te halen tot geld storten, omdat de meeste mensen op die manier worden bereikt.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

eRCee wrote:

Het lijkt me tof als iemand hier een nummer aanvraagt en andere mensen dat hebben gehoord. Ofzoiets.

Wat gotti al zei: media-geilheid of "kijk eens hoe goed ik wel niet ben"... Stort gewoon geld zonder een plaatje aan te vragen. Of mag dat niet?

En als je meer wilt weten over de situatie in Congo moet je 3FM luisteren. Ik hoorde net een verhaal over een 60-jarige vrouw wiens billen eraf waren gesneden en wiens benen zo waren doorzeefd met kogels dat ze moesten worden geamputeerd. Zo goed?

Nou, zeer beknopte informatie. Wat zijn de achtergronden van de situatie aldaar? Wie hebben deze misdaad begaan jegens de vrouw? Gaat het geld alleen naar humanitaire doeleinden of ook naar opsporings-methoden en opbouw van het land (door de westerse versie van democratie natuurlijk)? Of vind je het gewoon erg wat daar is gebeurd en daar laat je het dan maar bij?

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Respect @ Respekked

Het gaat om de essentie, niet om de haha-hihi-leukigheid om jouw plaatje te horen op de radio. En daar ontbreekt het vaak aan bij massale acties. Hoeveel procent van de luisteraars gaan zich daadwerkelijk interesseren over het thema "grove misdaden tegen de mensheid in Afrika"? Fantastisch dat veel mensen bereikt worden en zodoende geld binnenstroomt, maar wat doen "de luisteraars" met de essentie?

Zijn we nog op de hoogte van de (nog steeds heersende) crisis in Darfur, of is dat niet hip meer?

Respekked

• 6286 messages
  • 1228 votes

ja dat vroeg ik me eigenlijk ook af toen ik mijn vorige bericht aan het schrijven was. Ik ben een regelmatig 3fm luistereraar, maar heb daar weinig over terug gehoord. Hoewel de actie vorig jaar ook in samenwerking met het Rode Kruis was, waardoor ik er toch maar op vertrouw dat het geld goed terecht is gekomen.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Aha, bedankt voor je eerlijke reactie Respekked.

Stimulerende vragenlijst (voor iedereen):

1) Als je vorig jaar geld hebt gegeven voor de 3FM aktie omtrent Darfur, waarom heb je geld gegeven?

2) Heb je na die aktie zelf initiatieven ondernomen om meer informatie bij elkaar te sprokkelen over de crisis aldaar (kijken van journaals, lezen van kranten)? Of is het "aan je aandacht ontsnapt"?

3) Hoe is de situatie nu in Darfur?

4) Heb je dit jaar geld gegeven / Ga je dit jaar geld geven voor de 3FM aktie omtrent Congo. Waarom?

5) Ga je je na de aktie verdiepen over de situatie aldaar? Of beschouw je dit maar als vluchtige informatie? Geld komt immers goed aan, dus problemen zijn snel voorbij...

Je hoeft echt niet met antwoorden aan te komen, brainstorm er eens over met je vrienden en/of familie. Het Kerstdiner is een prima tijdstip.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Wat een gezeur en gezanik zeg. Ze kunnen natuurlijk ook helemaal niets doen bij 3FM en gewoon het reguliere programma volgen.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

En dat is slecht voor de luistercijfers in deze periode. Veel concurrentie van de top zoveel duizend op vele zenders.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

http://portal.omroep.nl/uitzendinggemist/

Onder 'nieuw' staat het programma BNN serious request, een reportage die Eric Corton maakte in Congo. (Vanaf 9 minuten en vanaf 30 minuten).

Zie verder de film Hotel Rwanda.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Tja, ik ben normaal toch vrij cynisch ingesteld wat betreft media en zogenaamde wereldverbeteraars, maar in dit geval vind ik het toch een heel positief gebeuren hoor.

Oke, bedrijven willen soms hun naam verbinden aan giften en veel mensen zullen wat geven om zichzelf goed te voelen, maar ik zie daar niet zo'n groot probleem in.

De uitzendingen getuigen toch van een hoop medeleven, informatie omtrent de situatie waar het allemaal voor gebeurt en bovendien een hoop geld dat gewoon anders niet zo snel binnenkomt.

Respekked

• 6286 messages
  • 1228 votes

www.3fm.nl en dan rechts bovenin staat een lijstje met nieuws. Ook een kopje over Darfur. Er staan foto's en uitleg wat er met het geld is gebeurd dat vorig jaar binnen is gehaald

Epitaph

• 466 messages
  • 3439 votes

Dikke pluim voor 3fm.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.