• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.347 votes
Profile

Freaks & Geeks

streeter

• 1436 messages
  • 6799 votes

Is deze serie ooit in Nederland te zien geweest?

Het was een prachtige serie die helaas na 18 aflveringen ophield in 2000. De hele serie werd pas geleden op DVD uitgebracht.

Het gaat over high school in 1980. Linda Cardalini (Scooby Doo) en James Franco (Spider-man) speelden de hoofdrollen.

jassonn

• 5303 messages
  • 3233 votes

IK moet zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb.

Yekezzez

• 2512 messages
  • 1126 votes

Deze serie is hier in Nederland wel op tv geweest. Een leuke serie, maar ik bleef er niet voor thuis. Maar waarom speciale aandacht voor deze serie? Er zijn er zoveel die zich rond Highschool afspelen.

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Op Net 5 kwam deze nog een tijdje geleden. Keek het ook wel eens.

streeter

• 1436 messages
  • 6799 votes

Yek:

Deze serie was uitstekend geschreven. Het was de beste serie van 1999-2000 (volgens de critici) maar had slechte kijkcijfers. Samen met The Wonder Years is het misschien de beste serie over high school - beide zijn zeer nostalgisch.

Toen het op TV kwam keek ik het soms maar niet altijd omdat het niet op een gunstig tijdstip te zien was. Maar nu heb ik de serie op DVD en ben ik ze allemaal weer aan het kijken. Het is echt jammer dat ze na 1 seizoen ophielden.

Yekezzez

• 2512 messages
  • 1126 votes

Zonder dat je de serie ooit goed bekeken hebt, schaf je toch de DVD aan. Ik bedoel, het was een leuke serie maar toch. Hem op DVD gaan verzamelen zou nooit bij mij opkomen.

Ik had ergens eerder gelezen dat jij je bezig hield met regiseren (schrijven?) van films ed. Is deze je aangeraden door school of mede-studenten? (Vanwege het goede script.)

streeter

• 1436 messages
  • 6799 votes

Yek: Toen de serie op TV was had ik meestal geen tijd om het te kijken. Ik vond het toen al een leuk programma.

Het werd niet op school aangeraden, maar ik raad het wel aan. Freaks and Geeks is een uitstekend voorbeeld van heel goed comedy/drama televisie scriptwriting.

edejong

• 277 messages
  • 531 votes

Erg grappige serie, ben nu binnen 2 dagen al bijna door alle aflevering heen. Jammer, maar zeker een serie die ik (ooit) nog eens ga kijken!

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5742 votes

Ik ben het nu ook aan het kijken en het is inderdaad hilarisch. Linda Cardellini is geweldig en vooral Busy Phillips levert een uitstekende bijrol.

Poisonthewell

• 4939 messages
  • 13401 votes

Na de successen van de F&G alumni (waaronder Forgetting Sarah Marshall; de beste Amerikaanse comedy sinds Groundhog Day) heb ik deze serie nu ook bekeken en ben er zéér over te spreken. Oneindig jammer inderdaad dat ie na één seizoen al gecancelled werd.

Voor wie veel geld te besteden heeft: er komt een year book 6dvd editie aan in november geloof ik. Gaat voor een kleine 130 dollar op amazon.

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5742 votes

FF doorspoelen naar 5 minuten... Dat was voor mij het grappigste moment uit de serie!

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Ik denk dat ik de serie ook eens ga zien, ben inmiddels wel erg benieuwd geworden (houd namenlijk heel erg van dit soort plotjes) In ieder geval nog bedankt voor de tip (eerder in het coming of age topic) Matthijs_013!

Zag laatst toevallig dat alle fleveringen in delen op youtube staan dus zal ik het maar even op die manier doe (het zijn er tenslotte maar 18) aangezien de dvd box niet te betalen is. En dan kan ik later altijd nog bepalen op het zijn geld waard is natuurlijk...

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

niethie wrote:

aangezien de dvd box niet te betalen is.

Vind hem ook niet zo snel voor onder de €50,- maar kan je verzekeren dat de boxset desnoch elke cent waard is.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Heb de eerste aflevering gezien als fan van het Apatow-universum. Ken de serie al langer, maar ben er nooit aan toegekomen. De eerste aflevering bood hoop, dus ik ga het seizoen zeker afkijken.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Erg leuke serie. Heb hem er in een paar dagen doorheen gejaagd. Het Amerikaanse schoolsysteem lijkt niet op het onze maar er zaten zo nu en dan behoorlijk herkenbare stukken in. De hand van Apatow kan je er ook wel in zien. Sowieso komen er erg veel acteurs voorbij die je later in zijn films ziet opduiken maar ook het vermengen van komedie met oprechte emoties vind je hier in terug.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Vorige week de gehele serie er in een aantal dagen doorheen gespeelt. Wel irritant dat het via youtube moest, aan zo'n kleine schermpje kan je dan nog wel wennen (ik doe het immers vaker) maar het feit dat ze in sommige stukken het geluid volledig weg hadden gesneden bedorf de pret toch flink voor mij, maar gelukkig heb ik op tijd een andere stream site kunnen vinden.

Vond het een geweldige serie, echt lang geleden dat ik iets zag waar ik me zo mee vermaakt heb en voor mij ook totaal niet vergelijkbaar met Apatow's latere werk! Het is voor mij eigenlijk een soort antwoord/kruising tussen de makkelijke wegkijks factor die een serie als That 70's Show kent, maar dan een decenium later afspelend, met (uiteraard) beter geschreven grappen en personages, want die show verbleekt hiernaast toch flink. En de warmte die een serie als Dawson's Creek uitstraalt, maar dan alsnog compleet anders. Het barst van de geweldige flauwe grappen, heerlijk verhaallijnen met inderdaad vele herkenbare punten/obstacles uit je eigen jeugd en hele oprechte emotie, die nergens te geforceerd overkwam voor mij. Ook de jeugdige cast is werkelijk geweldig, het was toch al lang geleden dat een groep jeugdige mensen met amper acteerervaring zo'n sterk front vormde. Cardellini is werkelijk geweldig in de rol van Lindsey, het brave meisje met een hart van goud dat dolgraag ergens bij wil horen (herkende wel wat trekjes van mezelf in haar terug. De bende gasten waar ze mee optrekt deed het ook prima, Franco, Rogan en Segal zouden later immers heel grote worden. Sam en zijn buddies waren ook heel leuk, vooral Bill (Starr) was briljant, hij speelde zonder enige twijfel een van de meeste memorabele rollen in een serie ooit. Zelfs de bijrollen (in bepaalde afleveringen) waren erg memorables, en zoals mijn voorganger zij ook weer veel gezichten die later grote bekenheid zouden verwanen Verder waren eigenlijk alle 18 afleveringen erg goed en geeft de serie een zeer realistisch beeld hoe het is om een buitenbeentje te zijn op school en hoe hard de buitenwereld vaak tegen je kan zijn zonder dat je het zelf echt snapt. Maar ook het zoeken naar je eigen indentiteit werd prima weergeven over de gehele speelduur van de serie. Daarnaast vond ik het ook erg mooi om te zien hoe werkeleijk iedereen (op zijn minst) een beetje uitgediept werd, vooral die ouders die langzaam verranderde van afschuwelijk ouderwets naar sympathiek Het einde was overgens ook geweldig! Geen typisch Amerikaans happy end waar Lindsey toch nog in de armen van Nick werd gedreven en gewoon haar college beurs ging volgen en dus braaf naar haar ouders luisterde, maar heel onverwacht een reis met Kim en die hippie/Grateful Dead aanbidders ging maken om de wijde wereld in te trekken om zichzelf te vinden. Petje af daarvoor!

Ik zou dit dus ook zomaar als de beste coming of Age serie tot nu toe durven bestempelen, ben echt serieus een aantal dagen overstuur geweest over het feit dat dit na een seizoen al werd gecanceld. Eeuwig zonde want door de kracht en de enthousiste groep mensen die erachter zaten was ik ervan overtuigt dat dit makkelijk een aantal seizoenen (succesvol) door had kunnen gaan. Alhoewel, het einde (zoals ik al eerder zei) een mooie afronder was van het geheel, al bleef ik natuurlijk nog wel met veel vragen zitten en had ik zo graag gewilt dat bepaalde personages meer tijd hadden gekregen om zich te ontwikkelen.

Oh en de dvd box gaat er hier zeker inkomen, kan me niet schelen wat hij kost. Ik moet dit opnieuw, opnieuw en opnieuw zien! Die komt dus ver bovenaan het to buy lijstje.

Kwa cijfer zou deze serie tegen een dikke 4,5 aan zitten!

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Wel irritant dat het via youtube moest

Dat hoeft niet als je ooit van torrents hebt gehoord.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Of nieuwsgroepen.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Is niet meer nodig, heb de dvd box alweer een tijdje in huis inmiddels.

Zandkuiken

• 1744 messages
  • 1430 votes

Al een tijdje geleden dat ik Freaks & Geeks heb gezien, maar de serie blijft me nog steeds heel erg bij. Echt een wondermooie coming-of-age reeks met een übercharmante Linda Cardellini als absolute hartendief. Dikke aanrader!

Ook "opvolger" Undeclared valt overigens best te pruimen. Een stukje minder athentiek maar na verloop van tijd word je er toch compleet ingezogen.

LynnD

• 11 messages
  • 33 votes

In Overigen > Televisie > Freaks and geeks:

Ik vind het een goede serie, maar ik snap iets niet. Sam zit in 9th grade en ze noemen het high school, maar 9th grade is toch nog junior high school?

Poisonthewell

• 4939 messages
  • 13401 votes

Nee, 9th grade is juist het eerste jaar van high school. Bovendien kennen niet alle schoolsystemen in de VS een junior high/middle school. Elementary school loopt in veel counties meteen over in high school.

LynnD

• 11 messages
  • 33 votes

Oh ik meende dat in de Wonder years Kevin Arnold in de 9th grade in het laatste jaar van junior high school zat.

Maar als in sommige schoolsystemen high school direct start na elementary kan het sowieso.

jacom

• 305 messages
  • 2243 votes

is deze serie te koop in belgië of nederland? of moet je hem via internet bestellen?

LynnD

• 11 messages
  • 33 votes

Via internet, bij Amazon bijvoorbeeld, maar hij is wel duur.

jacom

• 305 messages
  • 2243 votes

dankjewel

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

De zin "Wat heeft Apatow met zijn talent gedaan, na zijn serie avontuurtjes" (Undeclared zag er ook nog aardig vermakelijk uit) is misschien wat flauw. Het is is echter wel het eerste wat ik dacht. Beter kun je de vraag stellen waarom hij zijn stijl toch betrekkelijk ver heeft omgegooid.

Worden we bij F&G getrakteerd op komedie met referentie naar film, muziek en jeugd en een flinke scheut drama om de serie een kloppend hart te geven. Bij zijn films probeert de man toch net iets teveel Kevin Smith na te doen en slaagt daar maar zelden in. De Suck en Fuck grappen en andere platvloersheid vliegen je vaak genoeg om de oren en als je met deze serie bewezen hebt over zo'n schrijftalent te beschikken, dan heb je dat gewoon niet nodig. Eeuwig zonde.

Op internet zag ik iemand de opmerking maken: Linda Cardellini was Ellen Page, before there even was Page. Die opmerking is spot on. Niet alleen hadden de 2 zussen kunnen wezen, Page deelt ook dezelfde manier van doen, die Cardellini had. Leuk gegeven dat ze volgend jaar beiden in dezelfde film gaan spelen, Super van James Gunn (Slither).

Alle sidenotes terzijde, dit is gewoon een hele sterke serie.

Cardellini is gewoon uber cute en erg slim als struggling teenager Lindsay. Zeker met haar vriendengroep had ik in het begin wat meer moeite. DeFranco liet zelfs vroeger al zien over veel talent te beschikken, maar hij was dan ook de enige. Rogen kon ook toen al niet echt acteren en gelukkig zegt ie weinig. Als hij dan zijn mond opentrekt, is het lekker sarcastisch, zonder dat er meteen gevloek uitkomt. Toch wel een voordeel dus. Toch was ik er niet zo weg van. De groep samen vormden echter wel een sterk team, waar Defranco en Cardellini in uitblonken.

De geek club was voor mij wel het leukst. Een stelletje film nerds, die niet begrepen worden. Met elkaar hebben ze echter de grootste lol en dat is wat telt.

Groot voordeel dat de serie ook echt wat te zeggen had. Perfecte afwisseling tussen licht drama en komedie. Het gaf de serie een hart. Soms was het dan wel wat moralistisch, maar de moralistische kant kwam altijd van de volwassenen. Leuk gedaan, want zo zie je dat als jongere ook.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Ha, stuitte net op deze nooit afgemaakte recensie, meer dan anderhalf jaar oud inmiddels:

Nou niethie, je enthousiasme werkt aanstekelijk. Was hier als liefhebber van coming of age- en highschoolfilms natuurlijk wel van op de hoogte, het is immers een klassieker in het genre, maar de wil om er echt eens achteraan te gaan ontbrak altijd. De recente opleving hier op MM heeft me dan toch doen besluiten de series een kans te geven.

En gelukkig maar. Want hoewel alles waar ik bang voor was in het kwadraat terugkomt – de jaren tachtig zijn zowat een personage op zich ; de geeks zijn èchte geeks, met enorme brillen en foute interesses ;

En toen hield het op. Ik kan me in ieder geval nog herinneren dat ook ik het betreurde niet van nog een paar seizoenen te kunnen genieten. Vond het een integere serie vond met een toffe soundtrack en een leuk stel acteurs.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Er is zeker geen dvd-versie met ondertiteling?

Thomas83

• 4026 messages
  • 3631 votes

Inmiddels is het alweer een paar jaar geleden dat ik deze serie zag, maar toch maar eens een bericht hierover posten. Het is toch een serie die echt de moeite waard is. Een drama/komedie in een highschool-setting uit de stal van Apatow klinkt sowieso al wel interessant, en je ziet hier ook nog aardig wat bekende acteurs in spelen, die later zouden doorbreken, al dan niet in Apatows eigen films. Seth Rogen was toen al een erg leuke droogkloot, James Franco en Jason Segel spelen mooie gevoelige rollen en Samm Levine is bijvoorbeeld ook erg leuk.

Hoewel er nog wel verschillende typetjes voorbijkomen, waarschijnlijk ook onvermijdelijk want op de waarheid gebaseerd, krijgen ze wel echt diepgang mee. Daniel is bijvoorbeeld de aantrekkelijke maar niet zo slimme jongen, maar gaandeweg de serie merk je wel dat hij het daar niet zo makkelijk mee heeft. Kim lijkt aanvankelijk echt de bitch waar je een beetje een hekel aan moet krijgen, maar hier zit ook weer een verhaal achter, zo blijkt.

Net zoals in het nog altijd onovertroffen The Wonder Years bevat Freaks and Geeks wat aardige muziek die ook een beetje de tijdsgeest schetst. Niet zo sterk als in TWY, maar het is toch aardig. De culturele verwijzingen ontbreken ook niet, en wat me erg bevalt is de lekker scherpe humor die met name in de dialogen goed tot uiting komt. Samm Levine steelt wat dat betreft misschien wel de show. Bill is meer voor de wat lompe maar vaak nog zo leuke humor.

Typisch misschien ook wel, bij zijn uiterlijk verwacht je misschien dat hij wat meer de slimme nerd is a la Paul in TWY. John Francis Daley en Linda Cardellini (broer en zus in de serie) spelen eigenlijk de hoofdrollen, maar hoewel Lindsay leuk is hangt Sam er echt maar een beetje bij. Ook niet al te sterk gespeeld. Lindsays voormalige beste vriendin, een zeer gelovig en wel heel onschuldig meisje, vond ik dan wel weer echt een typetje (net als die hippie guidance counselor) en ergens wat flauw. Al wordt ze sterk gespeeld en is ze wel verantwoordelijkheid voor een van de meest geinige momentjes in de serie als ze gaat pianospelen en zingen met Nick. Ze heeft daar maling aan het anders zijn en is gewoon zichzelf, zo lijkt de boodschap. Dat is volgens mij ook wel de boodschap die heel de serie uiteindelijk uitdraagt. Die prachtige laatste aflevering draait daar ook om.

Vond de serie soms wel typisch Amerikaans. In de tweede aflevering wordt er bijvoorbeeld een hele heisa gemaakt om bier drinken. Zoals ze er over praten lijkt het wel alsof ze het over heroïne spuiten hebben, haha. Ook die stukjes later in de serie over drugs zijn tamelijk overdreven, en ik snap niet hoe Lindsay van het begin al wordt afgeschilderd als een of andere rebel waarmee het de verkeerde kant opgaat, terwijl ze zo echt totaal niet overkomt. Dan merk je toch wel duidelijke verschillen tussen Nederland en Amerika.

De serie bevalt wat hilarische momenten, zoals de aflevering waarin de vriendengroep van Lindsay een hoop moeite doet om fake ID's te regelen zodat ze in een kroeg een optreden van een band kunnen zien, en als ze in de kroeg zitten op de avond van het optreden zien dat de leadzanger van de band hun hippie guidance counselor is. Geweldig!
Ondanks de humor blijft de serie wel serieus, vooral in de latere afleveringen, die ook ijzersterk zijn. Je zou willen dat er meer waren gemaakt. Zelfs een onderwerp als hermafroditisme wordt niet geschuwd. Samengevat een serie die je gezien moet hebben eigenlijk. Al was het alleen maar doordat er weinig afleveringen zijn gemaakt en je er feitelijk zo doorheen bent.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.