• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.364 votes
Profile

13 Reasons Why (Netflix)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Tv-serie gebaseerd op het gelijknamige boek van Jay Asher

13 Reasons Why - Wikipedia - vanaf 31 maart op Netflix

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Bijzonder indrukwekkende serie. Laat je niet foppen door te denken dat het een tiener/meisjes serie a la Pretty little liars is. Hier zit veel diepgang in en het onderwerp is zwaar en beladen.

Audiovisueel erg mooi. De overgangen tussen de flashbacks en het heden en het vermengen ervan, zeer slim en mooi gedaan. De opbouw van de serie, met elke aflevering 1 van de 13 redenen op een kantje van het cassettebandje is ook erg origineel. Het laat je eigenlijk na elke aflevering gelijk verlangen naar de volgende reden, je wilt weten wie of wat de volgende is. Daarnaasr is Hannah een pracht van een meid en ze. Speelt haar rol goed, ze weet precies de juiste emoties uit te beelden. Hetzelfde geldt voor de jongen die Clay speelt.

Dit soort series raken erg onderbelicht tussen al dat Marvelgeweld, hopelijk krijgt 13 reasons Why de aandacht die het verdiend.

De 13 afleveringen en het nabespreken van de producers(oa Selena Gomez), de hoofdrolspelers en hulpverleners in een ruk uitgekeken

Jellesteeg

• 517 messages
  • 208 votes

9 redenen gehad, nog 4 te gaan. Omdat de serie zich per reden opbouwt en je elk personage beter en beter leert kennen, vorm je al snel een zwak voor enkele van deze personages. Favorieten zijn toch wel Clay, Tony en natuurlijk Hannah. Heb overigens een hekel aan Courtney.

'Favoriete' redenen tot nu toe: vijf en negen.

Jellesteeg

• 517 messages
  • 208 votes

Wow, wat een heftige laatste vier redenen. Bij de laatste twee heb ik constant met kippenvel gekeken. Een serie die je van begin tot het eind bij je strot pakt en op het laatst nog even extra hard knijpt.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Samen met de Mrs de eerste aflevering gezien en inderdaad erg goed. We kijken er elke week eentje, dus hopelijk morgen aflevering 2 kijken.

Jellesteeg

• 517 messages
  • 208 votes

AHWA wrote:

Samen met de Mrs de eerste aflevering gezien en inderdaad erg goed. We kijken er elke week eentje, dus hopelijk morgen aflevering 2 kijken.

Ga je niet volhouden, haha.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Tweede aflevering ook prima. Serie roept genoeg vragen om door te willen kijken, dus zaterdag op naar de volgende.

eppo349

• 874 messages
  • 4063 votes

Ik heb ook de eerste aflevering gezien n.a.v. dit artikel: Is zelfdoding tonen in Netflix-serie '13 reasons why' gevaar... - De Standaard

Niet uit sensatie, maar uit interesse of het zo is wat er in het artikel beweert wordt.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Het artikel heeft wel een punt. Maar ook weer niet. Het gaat eigenlijk over iemand

-die haar zelfmoord uitstippelt en naar anderen wijst hoe wreed die anderen ook waren.

- Zelf was ze behoorlijk wreed door zich van anderen af te sluiten en door te doen wat ze uiteindelijk deed.

Het is een beetje een weirde serie: een enorm langdradig mysterie rondom bandjes. En het wordt allemaal enorm spannend gemaakt alsof het Twin Peaks is. En dan moet het ook nog eens educational zijn.

Het is natuurlijk niet zo erg spannend en ook niet zo educational. Toch boeiend omdat het onbedoeld maf is.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Fantastische serie inderdaad die diepe indruk maakt. De dag nadat ik de laatste aflevering had gezien bleef de serie maar in me hoofd rondspoken. De laatste aflevering gaat je dan ook niet in de koude kleren zitten. Over dat artikel in de Standaard. De zelfdoding wordt inderdaad in al zijn gruwelijkheid getoond en wordt zeker niet geromantiseerd. Copycat gedrag hou je altijd, maar ik denk dat er meer jonge mensen (met problemen en zelfmoordgedachten) naar deze serie kijken en toch wel twee keer nadenken nadat ze de laatste aflevering hebben gezien.

Daarnaast weet je niet of Hannah psychische problemen heeft. Ze lijkt een slimme, spontane en sociale meid, maar schijn kan bedriegen. Ze is net met haar ouders verhuist naar een nieuwe stad voor een "verse start". Waarom wordt nergens duidelijk. En de "nicest ass" aflevering en de "gedicht" aflevering laten ook zien dat Hannah problemen zich wel heel snel aantrekt. Heel stabiel vind ik haar vanaf aflevering 1 al niet echt. Het ene moment is ze heel vrolijk (vooral met Clay), maar ze kan zo als een blad aan een boom omdraaien. Wel realistisch en weergaloos geacteerd door Langford, waar we nog veel van gaan horen. Na Stranger Things eindelijk weer een echte aanrader van Netflix.

n00r

• 669 messages
  • 1069 votes

Wauw wat kan ik janken zeg.. Heel heftig deze serie. En ja zo zie je maar weer wat Netflix met je kan doen. Ik moet morgen vroeg op en het is inmiddels bijna 4 uur ??. Zeker de moeite waard.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

n00r wrote:

Wauw wat kan ik janken zeg.. Heel heftig deze serie. En ja zo zie je maar weer wat Netflix met je kan doen. Ik moet morgen vroeg op en het is inmiddels bijna 4 uur ??. Zeker de moeite waard.

Succes vandaag . Ik was de dag nadat ik de laatste aflevering had gezien ook wat afgeleid op het werk. Dat kan Netflix inderdaad met je doen .

n00r

• 669 messages
  • 1069 votes

IH88 wrote:
(quote)

Succes vandaag . Ik was de dag nadat ik de laatste aflevering had gezien ook wat afgeleid op het werk. Dat kan Netflix inderdaad met je doen .

Had jij niet ook nog graag willen weten wat er nadat de ouders van Hannah de tapes gezien hadden gebeurd was?

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

n00r Ja inderdaad. Dat, en wat die Tyler nou van plan was. School shooting? Die foto's waren freaky. Seizoen 2 hoeft van mij niet perse (sowieso zonder Langford gaat er al wat magie verloren), maar wat de ouders met de tapes gaan doen en hoe het verder gaat met Tyler, Alex, Clay en al die andere personages kan nog genoeg interessant materiaal opleveren.

n00r

• 669 messages
  • 1069 votes

IH88 wrote:
n00r Ja inderdaad. Dat, en wat die Tyler nou van plan was. School shooting? Die foto's waren freaky. Seizoen 2 hoeft van mij niet perse (sowieso zonder Langford gaat er al wat magie verloren), maar wat de ouders met de tapes gaan doen en hoe het verder gaat met Tyler, Alex, Clay en al die andere personages kan nog genoeg interessant materiaal opleveren.
Alex is dood. Ik zou best blij worden van een seizoen 2. Inderdaad omdat de meeste van hun nog redelijk interessant zijn en dat met die ouders.

synec

• 752 messages
  • 439 votes

Damn.. Ook ik heb het bijna in een ruk uitgekeken. Het soort serie dat je gewoon grijpt en niet meer loslaat tot het einde. Bijzonder om te zien hoe je perceptie op elk personage volledig veranderd na elke tape.. Sommige keuzes van enkele personages frustreerde me enorm (met name Clay zelf), maar je begreep steeds de precieze motivatie ervan waardoor het nooit zijn geloofwaardigheid verliest. Iets wat door zwak schrijfwerk te vaak een struikelblok is met dit soort highschool drama's met arrogante tieners.

Maar zoals hierboven al aangegeven, laat je niet misleiden dat dit een soort 'Pretty Little Liars' - achtig iets is. Dit gaat zoveel dieper dan dat en is meer dan degelijk uitgewerkt. Laatste paar afleveringen, met vooral de laatste(!), waren bijzonder heftig. Misschien wel een van de beste Netflix originals die ik tot nu toe heb gezien.

Serie blijkt nu al ook erg populair te zijn, het zou ook het record hebben gebroken van de meeste tweets voor een Netflix serie ooit, en hij is nog maar een week uit, dus een seizoen 2 kunnen we wel verwachten. Maar of de serie dat wel nodig heeft weet ik niet.. want de noot waarop het eindigt en de indruk die het me nu nalaat, is net zijn kracht.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

n00r wrote:
(quote)
Alex is dood. Ik zou best blij worden van een seizoen 2. Inderdaad omdat de meeste van hun nog redelijk interessant zijn en dat met die ouders.

Daar heb je gelijk in. En hopelijk dat die Bryce flink wordt aangepakt ( als in, een langzame dood sterft ). Alleen al daarom is een seizoen 2 gerechtvaardigd...

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

Nou zeuren de zogeheten deskundigen over de serie. Ivm zelfmoord onderwerp.

Solis

• 86 messages
  • 1199 votes

Best een goede serie, je wil inderdaad weten wie er op de andere kant van het bandje of het volgende bandje staat. Een zwaar beladen onderwerp wat toch op een of andere manier luchtig gebracht wordt. Toch vind ik veel redenen roddelen, pesten/plagen, eenzaam voelen en een stalker nu niet bepaald een reden om zelfmoord te plegen. Denk dat iedereen minimaal van een van die dingen heeft meegemaakt. Fijn is het niet, maar goed... De andere redenen zoals misbruik en verkrachting zijn natuurlijk een stuk erger, maar met de juiste hulp (en dan heb ik het niet over de decaan) kun je ermee leren leven en de schuldige kan worden aangepakt. Natuurlijk heb ik makkelijk praten als man zijnde.

Hannah kwam over als een meisje wat zich alles heel erg aantrok. Waarom werd me nooit echt duidelijk. Misschien had het te maken met de periode voordat ze verhuist was? Hoe dan ook... Waarschijnlijk zijn het alle beetjes (de een erger dan de andere) bij elkaar geworden voordat Hannah deze verschrikkelijke keuze maakte.

Niet verder vertellen, maar ik ben stiekem verliefd geworden op Hannah. Clay speelt zijn rol trouwens best goed en herkende mezelf er regelmatig in. Tony en Jeff zijn bazen.

Muziek was soms ook best tof! Iemand toevallig die toevallig weet of er een soundtrack van is? Vond het verhaal wel origineel dus ik ben wel benieuwd geworden naar het boek, die schijnt nog beter te zijn. Dus binnenkort maar eens lezen.

Ik moest wel vaak denken aan het spel 'Life Is Strange'. Nog meer mensen?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Goed, goed.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Solis Soundtrack staat op Spotify. Een aantal zeer sterke nummers inderdaad.

Daan258

• 3671 messages
  • 2445 votes

Heel veel over de serie gehoord en wil hem zeker gaan kijken.

Maar even een vraag: er is nu 1 seizoen van. Iemand Enig idee of hier een 2e van komt het blijft dit bij 1???

Solis

• 86 messages
  • 1199 votes

Bedankt IH88, ik ga het opzoeken!

Daan258 wrote:

Heel veel over de serie gehoord en wil hem zeker gaan kijken.

Maar even een vraag: er is nu 1 seizoen van. Iemand Enig idee of hier een 2e van komt het blijft dit bij 1???

Ik denk dat het bij een seizoen blijft.

Daan258

• 3671 messages
  • 2445 votes

Solis wrote:

Bedankt IH88, ik ga het opzoeken!

(quote)

Ik denk dat het bij een seizoen blijft.

Thx voor je reactie.

Dan denk maar volgende week gelijk aan beginnen

Katniss

• 75 messages
  • 13 votes

Ergens vond ik het een vervelende serie. De onderwerpen zijn goed en realistisch. Maar Hannah heeft weinig gedaan om voor zich zelf op te komen. Ze zwelgde in zelfmedelijen en deed altijd zielig voor. Trok zich van alles aan. Clay werd wel kwaad, hij liet zich horen. Al was het te laat. Wel grappig, het feit dat de rechtzaak in de toekomst was gefilmd. Terwijl je kijkt leeft Hannah nog.. alleen waarom snap ik niet.

Heel apart is dat Hannah onwijs zelfverzekerd over komt in het begin van de seizoen. Ze had best wat pit in zich... hoe langer je kijkt naar de serie hoe meer ze hier van afdwaald. Totaal anders dan wie ze in het begin was. Zij had zelf nog zoveel kunnen doen om het anders te laten lopen en dan heb ik het niet over zelfmoord. Zach uitkafferen was een slechte beslissing, ze wist toch hoe het was om vernederd te worden in het publiek. Zach had macht en zij stond er alleen voor.

Solis

• 86 messages
  • 1199 votes

Er komt blijkbaar tóch een tweede seizoen... Natuurlijk ook niet verrassend, gezien het grote succes. Toch zit de kans er dik in dat het niet kan gaan tippen aan het eerste seizoen.

Djurr

• 1 messages
  • 0 votes

Dit is toch echt de slechtste serie die ik gezien heb. De onderwerpen zijn natuurlijk heftig, maar wat was dit slecht. Heb het gevoel alsof ik naar High School Musical heb gekeken in combinatie met Carrie (horrorfilm). Ik snap ook niet hoe een maatschappelijk probleem zo slecht in beeld gebracht kan worden. Geen moment wordt er in oplossingen gedacht. Serie is puur alleen gemaakt om te shockeren en dat is toch vrij ernstig.

Diepgang is enorm ver te zoeken in deze serie en je kunt telkens opnieuw naar een anticlimax uitkijken. Nee, dit is niet zoals je dit onderwerp in beeld moet brengen, want realisme is enorm ver te zoeken.

Daarnaast biedt de serie enorm veel scenes die een bepaalde indruk van de personages geven. Echter is er geen moment dat een personage karakter toont en een normale beslissing neemt. Soms zijn personages na 1 aflevering plotseling anders van karakter.

Het is toch knap dat je bij elke scene jezelf achter je oren krabt, en het gevoel krijgt dat de scene wel 3 minuten korter had gemogen. Minutenlang op een antwoord moeten wachten die natuurlijk allang te voorspellen is (of juist niet, want soms lijkt het wel alsof ik naar pubers aan het kijken ben, die allemaal nooit een gesprek met hun ouders hebben gevoerd en totaal niet te volgen zijn).

De manier zoals Hannah op de bandjes te horen is, blijkt toch wel het meest lachwekkend in beeld gebracht. De arrogantie, het continue gewijs van wat haar allemaal is aangedaan. En dit terwijl Hannah genoeg heeft kunnen voorkomen en misschien maar eens met iemand had moeten praten. Ze wordt als slachtoffer neergezet, terwijl zij toch wel het minste slachtoffer is van het hele verhaal. Keuzes maak je zelf, en van fouten moet je leren.

eppo349

• 874 messages
  • 4063 votes

Djurr wrote:

Dit is toch echt de slechtste serie die ik gezien heb. De onderwerpen zijn natuurlijk heftig, maar wat was dit slecht. Heb het gevoel alsof ik naar High School Musical heb gekeken in combinatie met Carrie (horrorfilm). Ik snap ook niet hoe een maatschappelijk probleem zo slecht in beeld gebracht kan worden. Geen moment wordt er in oplossingen gedacht. Serie is puur alleen gemaakt om te shockeren en dat is toch vrij ernstig.

Diepgang is enorm ver te zoeken in deze serie en je kunt telkens opnieuw naar een anticlimax uitkijken. Nee, dit is niet zoals je dit onderwerp in beeld moet brengen, want realisme is enorm ver te zoeken.

Daarnaast biedt de serie enorm veel scenes die een bepaalde indruk van de personages geven. Echter is er geen moment dat een personage karakter toont en een normale beslissing neemt. Soms zijn personages na 1 aflevering plotseling anders van karakter.

Het is toch knap dat je bij elke scene jezelf achter je oren krabt, en het gevoel krijgt dat de scene wel 3 minuten korter had gemogen. Minutenlang op een antwoord moeten wachten die natuurlijk allang te voorspellen is (of juist niet, want soms lijkt het wel alsof ik naar pubers aan het kijken ben, die allemaal nooit een gesprek met hun ouders hebben gevoerd en totaal niet te volgen zijn).

De manier zoals Hannah op de bandjes te horen is, blijkt toch wel het meest lachwekkend in beeld gebracht. De arrogantie, het continue gewijs van wat haar allemaal is aangedaan. En dit terwijl Hannah genoeg heeft kunnen voorkomen en misschien maar eens met iemand had moeten praten. Ze wordt als slachtoffer neergezet, terwijl zij toch wel het minste slachtoffer is van het hele verhaal. Keuzes maak je zelf, en van fouten moet je leren.

Dat was ook mijn idee. Maar mijn puberdochter van 15 was het daar niet eens...

Solis

• 86 messages
  • 1199 votes

Die serie is dan ook gebaseerd op een boek voor jongeren. Dat is ook de eigenlijke doelgroep voor de serie.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Enkele episodes van bekeken en ook voor mij een tegenvaller. Veel meer dan wat cliché teenage angst heb ik niet kunnen ontdekken. Wat subcultuurtjes en weinig boeiende indie hitjes. Als je er dan audiovisueel ook weinig bijzonders/eigenzinnigs mee doet blijft er weinig over. De heren (en/of dames) hierboven die dit de hemel in prijzen hebben mij in ieder geval goed gefopt

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.