- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Shaka Zulu
Shaka Zulu
Mischa
-
- 601 messages
- 2426 votes
"Shaka Zulu" (1986) - imdb.com
Drama / Avontuur
(tv-serie, 10 delen)
geregisseerd door William C. Faure
met Henry Cele, Edward Fox en Robert Powell
Shaka Zulu is het waargebeurde verhaal over het 19e eeuwse donker Afrika. De serie volgt het leven van de machtige Zulu- leider Shaka. Zijn leven staat in het teken van een oude profetie en hij is degene die zijn volk tot een eenheid weet te smeden. Hij klimt op van verschoppeling tot absulute heerser. Shaka wordt gedreven door z'n sterke karakter en een onverwoestbaar geloof in zijn opdracht.
Heerser van een continent? Dat lijkt me iets teveel eer voor onze beste Shaka. Mooie serie, al was ik doodsbenauwd voor de heks!
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
De zwarte napoleon. waarschijnlijk leuk voor de dames. 3.5
Purmerend
-
- 2775 messages
- 3309 votes
He, komen hier ook de Shaka Zulu lippen vandaan? 
JanReintjens
-
- 33 messages
- 382 votes
Een heel mooie serie die ooit op televisie is geweest. Geweldig mooi acteerwerk en mooi verhaal.
Een must voor iedere filmliefhebber!

Waku
-
- 5456 messages
- 6491 votes
Er zijn nogal wat verschillende versies op de markt waarin met name de lengte afwijkt.
De versie die ik zag was 300 minuten.
De film zelf is boeiend en toont veel over het leven van de Zulu krijgers, de strijd om macht en de blanke overheersing die een vinger in de pap probeert te krijgen.
Massale gevechtscenes en mooie lokatiebeelden.
3,5
sekiaku
-
- 70 messages
- 0 votes
He, komen hier ook de Shaka Zulu lippen vandaan?
Humor van de bovenste plank?
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Dit was een (uitzonderlijke vreselijk saaie) TV serie en hoort dus niet op moviemeter thuis!
We gaan toch ook niet hopelijk De Fabriek, Dallas en Dynasty er op zetten, he?!
film-gek
-
- 344 messages
- 160 votes
heb net de eerste 2 afleveringen gezien en ik vind het machtig mooi gewoon, een plus is, dat de zoeloes hun eigen taal spreken op bepaalde momenten nu maar afwachten of de serie het hoge niveau blijft houden 
film-gek
-
- 344 messages
- 160 votes
geweldige serie mede dat het op sommige momenten iets te langdradig wordt kom ik uit op een:
4*
Roowland
-
- 167 messages
- 392 votes
is deze van dat liedje: WE ARE GROOOOOWING ??
pink_roosje
-
- 1792 messages
- 807 votes
Mooie serie echt heel mooi gedaan, alleen ook langdradig. 3*
Skuller
-
- 250 messages
- 2422 votes
Een heel mooie serie die ooit op televisie is geweest. Geweldig mooi acteerwerk en mooi verhaal.
Een must voor iedere filmliefhebber!
Helemaal mee eens ! 
sherena
-
- 261 messages
- 123 votes
Mooie serie die soms wel wat gruwelijke beelden laat zien. Echter is t op waarheid gebaseerd. Het eindigt wel abrubt.
wat gebeurt erna met de stam, wie word nu hun leider, wat gebeurt er met Fairwel, die was toch op zoek naar Shaka?
Humphrey
-
- 370 messages
- 314 votes
Vermits het gebaseerd is op ware feiten, zal het zeker af en toe even langdradig overkomen. Geschiedenis wijzig je zomaar niet ... Dat hoort er bij vind ik en desondanks dat, is het een enige serie. 3,5 *
Spetie
-
- 38871 messages
- 8146 votes
Ik weet nog dat ik vroeger enorm onder de indruk was van deze miniserie. Nu jaren later blijkt het echter allemaal wel mee te vallen.
De serie vertelt het verhaal van Shaka Zulu, een jonge Afrikaan die in erg moeilijke tijden uitgroeit tot de meest succesvolle Zulu leider aller tijden. Wie zien zijn opkomst en zijn macht die hij heeft als hij eenmaal leider van het Zulu volk is. Hij is een enorm geschikt leider, die zijn stam van de ene naar de andere overwinning leidt in de strijd tegen andere Afrikaanse landen en stammen. Shaka Zulu is echter ook een erg wreed heerser en heeft daardoor ook best wel wat vijanden, die uiteindelijk zijn ondergang zullen inluiden.
Eigenlijk lijkt het wel een soort van Afrikaanse maffiaserie, maar dat af en toe net een beetje anders is. Er zit trouwens aardig wat mooie muziek in Shaka Zulu, waarbij het nummer "We are growing" zelfs zo succesvol was dat het tot de hoogste plaats reikte in de top 40. Leuk om eens een keer te zien hoe het er aan toe gaat bij een Afrikaanse stam, al is het niet altijd even realistisch. Bij vlagen vermakelijk, maar soms ook een tikkeltje langdradig.
3,0*
royals
-
- 489 messages
- 836 votes
Dit is mijn favoriete film(ervaring) allertijden. Ik vindt het acteren, de sets, het realisme allemaal geweldig. En die medicijnvrouw was inderdaad angstaanjagend. Ook spannend, vooral dat stukje van dat die engelse gasten in dat bootje aan strand aanspoelen en Shaka's leger er in de verte aan komt rennen. Moet je voorstellen dat je in de schoenen van die engelsen stond.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Vermits het gebaseerd is op ware feiten, zal het zeker af en toe even langdradig overkomen
Rare redenatie.
fairouz
-
- 3 messages
- 0 votes
Heerser van een continent? Dat lijkt me iets teveel eer voor onze beste Shaka. Mooie serie, al was ik doodsbenauwd voor de heks!
Prachtige rol van die medicijn vrouw. En ja ze was eng. weet iemand eigenlijk wie die rol speelde ?
kalehein
-
- 254 messages
- 255 votes
Mijn herinnering aan deze film (werd destijds uitgezonden als mini-serie) was een vakantie in Oostenrijk 1988 (!!)
De heks blijft ook goed in mijn geheugen zitten met haar blinde ogen en haar grijze kroeshaar
Vaag kan ik me nog herinneren dat hij per toeval ontdenkt dat zijn schilden te klein zijn en zijn speren te groot. Hij breekt deze dan ook doormidden
De titelsong was ook een diamantje "Zom-bum-bum-bumbum, Ajeeeehhh. We are growing, growing higher and higher." Hier is later nog een parodie op gemaakt door Henk Spaan en Harrie Vermegen "Sjakie Zoeloe"
Ik moet deze film toch echt nog een keer zien, want het is inmiddels al meer dan 20 jaar geleden. (poeh... ik word oud)
kalehein
-
- 254 messages
- 255 votes
is deze van dat liedje: WE ARE GROOOOOWING ??
zie mijn onderstaande post 
SnakeDoc
-
- 4687 messages
- 2243 votes
De Shaka Zulu box met deel 1 & 2 (nieuw) heb ik in mijn bezit en is voor de liefhebber te koop of te ruil!
SnakeDoc
-
- 4687 messages
- 2243 votes
Een hele aardige serie die een goed beeld geeft over het leven van de Zulu's begin 19e eeuw. Shaka was een apart maar interessant man. De rol is Cele op het lijf geschreven. Hij doet het vol overtuiging.
Niet alles ziet er altijd even gelikt uit, maar het blijft ondanks de langdradigheid wel vol te houden!
Leuk om een keer gezien te hebben!
black swallow
-
- 182 messages
- 602 votes
Prachtige rol van die medicijn vrouw. En ja ze was eng. weet iemand eigenlijk wie die rol speelde ?
De heks was genaamd Sitayi, gespeeld door Nomsa Xaba -
Devedeetje
-
- 65 messages
- 84 votes
PRACHTIGE SERIE !
Enig minpuntje vond ik dat je ongemerkt in de flashbacks belandt,
waardoor je makkelijk de draad kwijt raakt.
Maar met plezier de hele serie nog maar weer eens bekeken.
Stap in de wereld van Shaka, en laat je meevoeren door een geweldadig Afrika.
Werd nog een soort van vervolgd met een drie-uur-durende miniserie:
Shaka Zulu (2) - The Citadel. (a.k.a. Shaka Zulu: The Last Great Warrior)
Die is als op-zich-zelf-staande film prima te genieten,
maar kun je het beste totaal los zien van deze eerste negen-uur-durende klassieker.
Aanraders in het gerne:
- Zulu (1964 / met Michael Caine)
- Zulu Dawn (1979 / de prequel op Zulu)
- The Man Who Would Be King (1975 / met Sean Connery en Michael Caine)
clubsport
-
- 3815 messages
- 6941 votes
mooie serie waarin de 2 rollen van shaka en de heks het meest tot de verbeelding spraken .