- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Transparent
Transparent
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
http://www.amazon.com/Transparent-HD/dp/B00I3MPZUW
Transparent gaat over een net uit de kast gekomen transgender en zijn (ik bedoel haar) prettig gestoorde familie. Echt nieuw is de serie niet meer. Ik heb Transparent weliswaar pas in december gezien, maar de release van het hele eerste seizoen was eind september al. Inmiddels is de eerste grote prijs al binnen, een Golden Globe voor beste comedyserie, en wie weet is dat een voorbode voor nog meer moois.
Volgens de critici is de serie "as much about a change in television as it is about personal change. [It] raises the bar for programming with sophistication and sincere dedication to the human journey, warts and all."
Voor mij persoonlijk is het ook wel een beetje baanbrekende televisie. Meer nog dan Laurence anyways heeft Transparent mijn ogen geopend voor dit thema. Dat komt door de goede acteurs, muziek en personages en de juiste balans van serieus en grappig.
D-ark
-
- 1755 messages
- 420 votes
Wat een stilte bij toch een van de betere komische drama series in jaren. Zoals verwacht is er een flinke twee deling in Amerika erover maar Transparent is vooral erg menselijk. Ieder personage is niet bepaald perfect of zelfs verantwoord bezig met zijn handelingen maar dat is ook zo in het leven. De kinderen en hun transgender vader lopen langzaam tegen dingen aan waar ze nooit vroeger aandacht aan hebben besteed en nu problemen door ondervinden.
Jeffrey Tambor speelt de rol van zijn leven en de rest van de cast is ook erg sterk. Samen met de Duplass(waarvan Jay de zoon hier speelt) broers's Togetherness een van de beste komische dramas in jaren.
Donkerwoud
-
- 8661 messages
- 3940 votes
Ik volg hem op de publieke omroep. Iets in mij heeft graag nog de ouderwetse houvast van op bepaalde momenten die favoriete serie opzetten. 
Vooralsnog vind ik het ook een verschrikkelijk sterke serie, maar ik had wel liever afleveringen van 45 minuten gezien t.o.v. die van 25. Voor een serie over verschillende leden van een familie werkt dat toch iets beter.
Donkerwoud
-
- 8661 messages
- 3940 votes
Volwassen serie over de grenzen en de mogelijkheden van vrije seksualiteit in de tegenwoordige tijd. Het hoofdpersonage Mort zit in een pijnlijke transitie van man naar vrouw, terwijl zijn ex-vrouw en kinderen elk op een eigen manier óók worstelen met vraagstukken over seksuele geaardheid en relationele kwesties. Misschien is de worsteling van Mort alleen meer aan de oppervlakte tegenover wat zijn ogenschijnlijk meer normatieve familieleden doormaken. Wat de serie zo aangenaam maakt is dat het zwarte humor en intiem drama in elkaar verweeft op een manier dat het zelf óók de grenzen van verschillende genres overschrijdt.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Vond dit ook een van de betere series die ik vorig jaar zag! Deed me meermaals aan de film Beginners denken trouwens. Voor sommige misschien ietsje te "arthouse"/"hipster", maar de serie had het hart zeker op de juiste plek. Ontroerend.
Benieuwd naar seizoen 2, als die ooit uit gaat komen..
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Op zoek naar nieuwe comedy na Master of none (aardig) en The last man on earth (volkomen ruk) tegen deze aangelopen. Ik ben niet zo'n fan van Tambor en had een andere serie verwacht, maar na een aflevering of 5 lijkt dit wel heel goed te gaan zijn.
Die scene aan tafel in de vijfde daar speelt Tambor weergaloos, waanzinnig goede scene. Het is de scene waar Tambor een oude bekende tegenkomt die een tafelgenote probeerde te versieren
Hipsterish? Absoluut. Controversiëel? Ook, en niet alleen vanwege het onderwerp. Josh vind ik een walgelijke gast, Ali mag ik wel, sommigen zullen haar ook wel uitkotsen kan ik mij zo voorstellen.
Maar vooralsnog sterk, heel sterk.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Knappe serie, alle hoofdpersonen zijn werkelijk walgelijk en toch wil je blijven kijken. Volledig disfunctionele familie waarbij iedereen ontzettend veel praat, maar helemaal niemand luistert, omdat iedereen er een sport van heeft gemaakt de grootste narcist ter wereld te willen zijn.
En dan toch het hoofdonderwerp goed aan kunnen snijden
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Knappe serie, alle hoofdpersonen zijn werkelijk walgelijk en toch wil je blijven kijken. Volledig disfunctionele familie waarbij iedereen ontzettend veel praat, maar helemaal niemand luistert, omdat iedereen er een sport van heeft gemaakt de grootste narcist ter wereld te willen zijn.
En dan toch het hoofdonderwerp goed aan kunnen snijden
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Normaliter ben ik te beroerd om op vragen te reageren, maar hoe kom je aan deze onzin?
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Maar zijn alle hoofdpersonen transgender? Dan is dat de clou ik duidelijk gemist heb. Zeker Josh zie ik niet zo.
En het is geen gewone nette vraag, het is een insinuatie. Eentje die nergens op gebaseerd is, omdat ik ook voor een deel uitleg geef.
De enige transgender hoofdpersoon is net zo, de andere bijrollen van o.a. Davina juist niet, dat maakt het zo schrijnend.
En een bericht eerder
Donkerwoud
-
- 8661 messages
- 3940 votes
Geloof inderdaad dat ik (Willie) niet heb horen zeggen dat hij transgenders en hun leefstijl afkraakt. Wel noemt hij inderdaad de keuzes van de hoofdpersonages 'walgelijk'. Die mening deel ik zelf niet helemaal, maar ik snap wel waar het vandaan komt: de andere familieleden van Mort zijn enorm op zoek naar hoe zij zich seksueel/intiem/relationeel verhouden tot de andere mensen in hun omgeving. Dat maakt inderdaad dat ze bewust de grenzen opzoeken met bepaalde seksuele gedraging die tegen het randje aanzitten. Vreemdgaan, onveilige seks, one night stands, friends met benefits. Soms gaan ze de grens óók gewoon over. Seks met een minderjarige bijvoorbeeld.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Ik dacht dat het niet te maken had met de seksuele keuzes, ik heb daar ook geen oordeel over, dat moet iedereen vooral zelf weten, maar toen ik mijn reactie wilde tikken kwam ik er op dat uit dat je gelijk heb, het heeft inderdaad te maken naar de zoektocht die jij omschrijft en waardoor ze in situaties terecht komen waarbij ze zich walgelijk gedragen.
Voorbeelden:
Ali: Als haar vriendin Syd er voor uitkomt dat ze al jaren gevoelens heeft voor Ali, dan kan dat inderdaad einde vriendschap zijn, maar Ali komt terug, gaat er op in en een paar dagen later wil ze eigenlijk al weer iets anders, dan ben je wel zo'n beste de slechtste vriendin ooit
Maura: Als ze er achter komt dat ze als trans niet welkom is op het vrouwenfestival gaat ze een discussie aan, dat kan, maar als het vervolgens niet haar kant op draait dan gooit ze haar lul op tafel, dan heb je ook wel nul empathisch vemogen, iets wat je van je complete omgeving voor 100% verwacht. En hoe ze met Davina om gaat is helemaal schandelijk, het is nota bene de persoon die zich over je heeft ontfermt.
Sarah: Eigenlijk valt het bij haar nog wel mee, goed ze zit in een achtbaan waar ze en haar kinderen beschadigt en dan ook nog Len en Tammy meetrekt in haar ellende, hoewel ik met Tammy weinig medelijden kan hebben, maar als je op zoek gaat naar je mappa en je besluit dat na 30 seconden op te geven omdat je vindt dat je achter een batje aan moet lopen getuigt dat niet van de juist keuze maken
Josh Rabbi, meer hoeft er niet geschreven te worden lijkt me.
Shelly: Naar mijn idee niet eens zo vaak in beeld en te veel een karikatuur dan een karakter en bloedirritant. Die scene dat Josh verhaal komt halen over Rita zegt alles, net gekozen in een bewonerscommissie en dan ratelen, ratelen, ratelen, over jezelf en Josh die probeert een gesprek op te starten waar gewoonweg geen enkele aandacht aan wordt gegeven, omdat je een egoïstisch kreng bent.
Overigens maakt dit ook de serie, ik vind het echt heel goed en zit er genoeg in waar transgenders recht wordt gedaan m.b.t. hun ontwikkeling.
Het is ook meer drama dan comedy. Bij een blije, alles is fantastisch Will & Grace achtige serie waar er vooral flauwe grappen over transgenders zouden worden gemaakt was ik al lang afgehaakt.