• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.985 votes
Profile

Orphan Black (Space/BBC America)

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

http://cdn.screenrant.com/wp-content/uploads/Orphan-Black-570x294.jpg

Geef de zoekmachine maar de schuld als hier al een topic van blijkt te zijn....ik zag hem niet.

Orphan Black dus. Sarah, een wees, ziet een vrouw voor de trein springen. Het slachtoffer? Iemand die zomaar haar tweeling had kunnen zijn.Als Sarah in haar achtergelaten handtas gaat snuffelen komt ze te weten dat het hier gaat om Elizabeth Childs.

Dat is het begin een beetje, al gaat de serie doorgaans in sneltreinvaart door het plot heen. Enkel in aflevering 1 komt Sarah al in aanraking met meerdere van die "dubbelgangers". Zeker als het eenmaal op gang komt komen er echt karakters bij die in gedrag zoveel van elkaar verschillen, dat het makkelijk andere actrices hadden kunnen wezen. Tsjah, dat is eigenlijk ook de reden om de serie te gaan kijken. Niet sinds United States of Tara zag ik iemand zo schizofreen spelen.

De serie zelf is wel vreemd, maar ook erg slordig in details en plotholes. In wezen een actiethriller met elementen van komedie, mystery, sf en drama. Qua feel en tempo doet de show me erg denken aan de Nikita-serie uit 1997, enkel met veel betere spanningsopbouw en -acteerwerk. De soundtrack is erg industrial en de look is modern gestileerd, met flarden hyper-editing.

Ik zag er vorig jaar al een aantal afleveringen van, maar nu pas echt fanatiek begonnen, naar aanleiding van haar geweldige rol in Picture Day.. Op de helft van seizoen 1 nu (10 eps) en Tatiana Maslany draagt de hele show, met haar verschillende rollen, die zich allemaal ook anders gedragen. Met een andere actrice had dit zomaar slecht uit kunnen pakken. Een show die anders misschien wel compleet belachelijk was geweest, aangezien je vooral niet teveel moet focussen op de losse eindjes in het verhaal. Dat lijken de makers ook niet te doen, mocht dat wel zo zijn houden ze nog wel erg veel achter en zijn er bepaalde zaken wel erg onlogisch.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Seizoen 1 af en het blijft een beetje zoals ik al eerder schreef. Het is vooral spannend en grappig, met erg goed acteerwerk van Maslany, rare technotalk en bizarre situaties. Heel tof, mits je niet al te veel diepgang verwacht.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Na Breaking Bad te hebben afgerond is dit het volgende seizoen waar ik aan begonnen ben. Eerste twee eps nu gezien. Maslany doet het heel goed, en verhaal is interessant genoeg om te blijven kijken. Leuk wegkijkvoer, fijn om even iets luchtigers te kijken na het toch wat zwaardere en gelaagdere BrBa.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Seizoen 2 inmiddels af, iets wetenschappelijker. Ook nog een subplotje met nieuwe mensen een cult, waar ik niet zo blij van werd. Qua karakters en Maslany's acteerwerk is het nog wel steeds sterk en er zitten meer emotionele/diepgaande momenten in dan het 1e seizoen. Michiel Huisman komt nog even langs, maar doet het lang niet zo goed als in Treme, al is zn rol ook niet slecht. Al met al iets minder, maar nog steeds tof.

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

Ben er ook mee begonnen, zag het toevallig op Netflix staan. Drie episodes gezien en ben toch wel enthousiast. Scheelt een hoop dat Maslany een zeer aantrekkelijke verschijning is die ook nog eens sterk acteert.

Thrillerplotje blijft ook boeien, kijkt vooralsnog erg lekker weg.

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

Oh, ik zie nu pas dit topic.

Anyway, een aantal maanden terug de eerste twee seizoenen gezien. Op zich wel aardig met leuke humor erin verwerkt, maar echt boeiend wil het nergens worden. Het is dat Tatiana Maslany zo sterk acteert, want qua verhaal is het tweede seizoen stukken minder.

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

Iedereen om me heen hoor je praten over Breaking Bad en Game of Thrones, maar nog nooit heb ik iemand over Orphan Black gehoord. Ook mij was de serie onbekend totdat ik hem toevallig op Netflix tegenkwam. Enorm ondergewaardeerd dit.

Ik ben zelfs een beetje overdonderd door deze serie, en dat ligt voor 80% aan Tatiana Maslany. Ook van haar nog nooit gehoord, maar dit is zo'n beetje het beste acteerwerk wat ik heb gezien, meerdere prijzen ook voor in de wacht gesleept. Doordat ze meerdere rollen als dubbelganger op zich neemt zie je pas hoe veelzijdig ze is. Ze acteert zo goed dat het daadwerkelijk andere actrices lijken, ookal zit ze drie keer in dezelfde scene. Verschillende uiterlijke kenmerken, andere accenten en gedrag. Daarbij zijn de characters erg interessant en verschillend, met Alison als leuke, zwartkomische uitschieter. Maar ook de overige cast is sterk met o.a. de homoseksuele Felix en Michael Mando die furore maakte als Far Cry's Vaas. Brengt toch dat kleine beetje humor erin.

Het verhaal wordt in het tweede seizoen soms wat ingewikkeld en hier en daar zitten er kleine plotholes in. Dat doet echter niks af aan de leuke, knappe Maslany die de show steelt. En laat zij nu juist 80% van de screentijd opslokken. Toffe score ook trouwens. Dit is een blijvertje.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

In rap tempo er doorheen gejaagd. Erg fijne SF-serie, vooral hoog entertainment gehalte. De humor, de krankzinnige situaties, de nog krankzinnigere twists en vooral het sterke acteerwerk van Maslany is de kracht van de serie. Als je niet te hoge eisen hebt heb je in Orphan Black een dijk van een serie. Aanrader.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Erg blij met je tip NW! En lang leve Netflix, kijkt heerlijk weg.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

T zal velen hier niets zeggen, maar seizoen 3 krijgt Ksenia Solo , wat helaas dan wel betekend dat ze vrijwel stopt met het door mij geliefde Lost Girl. Maar goed, erg fijne toevoeging, ik ben alvast benieuwd.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Graag gedaan Eline, fijn dat mijn intuïtie me niet in de steek liet .

Cinemaniak

• 566 messages
  • 513 votes

Seizoen 3 is van start gegaan. Benieuwd of ze het een beetje waar gaan maken.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Ik ga dit zeker oppakken weer, maar wacht liever tot het seizoen is afgelopen, denk ik. Lekker bingen, zo komt het verhaaal ook beter tot zijn recht.

Cinemaniak

• 566 messages
  • 513 votes

Ik twijfel ook nog een beetje. Ik zie dat ergens in juni de laatste aflevering zou komen. Dus als ik halverwege mei begin, komt het wel aardig uit.

Raffael77

• 1891 messages
  • 0 votes

Ben benieuwd waar het heen gaat. Ik vind toch dat dit seizoen iets minder wordt. Seizoen 1 is toch het beste.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Eerste 3 episodes gezien, maar blijf toch dat die actrice veel te veel hooi op haar vork neemt. Het is niet zo een goede actrice dat ze zoveel rollen aan kan. Grootste handicap voor mij aan de serie. Irritatie ligt daarom wat hoog bij mij. Die briste vriend is ook vreselijk. Ben bang dat dit niet voor mij is. Misschien moet ik volhouden...

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Nee,. laat maar zitten. Als je Maslany al geen goeie actrice voor de rol vind, kun je beter stoppen. Het worden er alleen maar meer namelijk.

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

Heb sinds dit seizoen iets meer moeite met de verhaallijn te volgen, maar Maslany is dé reden om hem toch elke week weer aan te zetten. Top actrice en nog eens erg knap ook

Raffael77

• 1891 messages
  • 0 votes

FillumGek wrote:

Heb sinds dit seizoen iets meer moeite met de verhaallijn te volgen, maar Maslany is dé reden om hem toch elke week weer aan te zetten. Top actrice en nog eens erg knap ook

Zeker nice.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Gisteravond/nacht gestart met deze serie, na hem veel te lang op het verlanglijstje te hebben laten staan. Leek me wel een serie om samen te volgen met mijn wederhelft, en dat is zeker waar. De eerste indruk is erg goed. Voldoende spanning en heerlijk mysterieus. De hoofdrolspeelster mag ook zeker gezien worden, hallelujah wat een knappe meid. En de gay pleegbroer vind ik, tot nu toe, ook grappig. Vanavond nog een paar afleveringen er achter aan knallen.

bobbee

• 132 messages
  • 45 votes

Prima serie met een goede mix van spanning en humor. Een ongelofelijke prestatie van hoofdrolspeelster Tatiana Maslani. Beslist een aanrader.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Fijne serie. Iets te ingewikkeld plot en te hoog tempo met veel zijweggetjes, maar gelukkig neemt het zichzelf niet al te serieus, zoals veel series wel doen (Breaking Bad en Westworld bijvoorbeeld), en Tatiana Maslany is erg leuk om naar te kijken. Seizoen 3 is beter dan 2 tot zover, maar eerste seizoen blijft voorlopig wel favoriet, vooral omdat het daar allemaal nog nieuw is.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Zo ben erdoor. In twee weken tijd vijf seizoenen gezien, zegt al genoeg.

In tegenstelling tot de heersende mening op TvMeter vind ik het vierde seizoen het beste. Dat begint al direct als men terug gaat naar het plot rond Beth Childs. Sowieso spreekt de 'stoere chick'-variant van Maslany's impersonaties me het meeste aan, oftewel Sarah en Beth. Maar de hele manier waarop het verhaal van Beth verweven wordt in het seizoen is heel sterk. Daarbij vind ik ook de bot een zeer goede vondst, want dit creeert een nieuwe vorm van dreiging die alle eerdere eigenlijk overstijgt. En tenslotte vind ik de wig die er wordt gedreven tussen Felix en Sarah een goed plotelement. Sterker nog, dit had aan het einde beter uitgewerkt kunnen worden. Nu krijg je het gevoel dat men een afslag heeft gemist en dat de laatste twee afleveringen beter bij seizoen 5 passen.

Het slotseizoen deed me wat minder. Dat hele eilandgebeuren spreekt me ook niet zo aan ten opzichte van de strijd tegen Dyad. Vond het ook wat te groots misschien worden. De laatste twee episodes geven wel een mooie endgame en fijn slot.

Al met al een toffe serie met een hoog entertainment gehalte, goeie personage-binding, fijne humor en ook behoorlijk wat spanning. Behoort bij mijn favorieten tot zover.

PS. Het beeld van Helena met een hert op haar rug die met een glunderende blik het nietsvermoedende gezinnetje in bus aankijkt, onbetaalbaar.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ik neem mijn eerdere kritiekpunten terug als geneuzel in de marge. Heb de hele serie direct nog een keer gezien en vind het gewoon ronduit geweldig.

Op youtube is mooi materiaal te vinden over de techno-dolly waarmee men de scenes heeft geschoten waarin meerdere klonen die met elkaar interacteren in bewegend beeld zijn gevat. De makers zeggen hierbij dat dit tot een paar jaar geleden niet mogelijk was. Vraagt ook zeer veel van Maslany.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.