• 178.079 movies
  • 12.210 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.961 votes
Profile

Classic Albums

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Fijn programma over de totstandkoming en ontstaansgeschiedenis van succesvolle albums.

De nieuwste aflevering gaat over Caro Emerald en is online te zien:

Classic Albums: Caro Emerald | Publiekeomroep.nl

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Ja, is een leuk concept, maar Caro Emerald classic album.... .

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

In december zag en hoorde ik haar live in een TV show zingen...

Niet erg toonzuiver, en af en toe regelrecht vals.

Echt beschamend was dat.

Beetje te veel pretentie ook.

Waar die "Classic"status v.h. album vandaan komt begrijp ik ook niet helemaal.

Zijn de verkoopcijfers daarvoor doorslaggevend?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

In de reeks Classic Albums presenteert de VPRO aanstaande zaterdag om 21.25 uur op Ned 3 At Home van Shocking Blue, bekend van de wereldhit Venus.

Sinds de jaren negentig heeft de oprichter van de band, Robbie van Leeuwen, de pers gemeden. Speciaal voor Classic Albums verbreekt hij eenmalig het stilzwijgen.

(afbeelding)

Luister naar At Home op de 3voor12 Luisterpaal

Trouwens:

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

kos wrote:

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

kappeuter wrote:

Trouwens:

(embed)

Hoe is 't mogelijk!?

En nooit een proces geweest m.b.t. plagiaat?

Leuk om mama Cass van The Mama's & the Papa's bij dat groepje te zien/horen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Brix wrote:

Hoe is 't mogelijk!?

Dat weet ik niet, misschien komt daar in de aflevering meer informatie over.

Uzza_Sparta

• 1195 messages
  • 2138 votes

kos wrote:

mee eens, maar dat geld ook voor "one hit wonders" Shocking Blue!

zo te zien hebben de VPRO de concept gewoon opgekocht (die serie is jaren oud) om aandacht te geven aan wat Nederlandse artiesten?

wel grappig dat die Shocking Blue hitje Venus was zelfs door andere artiesten wereldwijd een veel grotere hit (o.a. Bananarama), en dat Caro Emerald nog veel albums in het buitenland nog moet verkopen om The Smurfs in te halen

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Uzza_Sparta wrote:

Niet helemaal correct, want al hadden ze geen wereldhit meer zoals Venus, toch waren er een hele rits andere hits, die het in Europa goed deden (zeker 10)

De best verkochte waren wel 'Never mary a railroad man' en 'Mighty Joe'.

Beide goed voor meer dan een mijoen verkochte singles.

narva77 (crew films)

• 12725 messages
  • 6540 votes

Uzza_Sparta wrote:

Pardon??? "One hit wonder"? Jezus, jij weet écht niet waar je over praat. Shocking Blue was by far géén "one hit wonder", net zo min als dat die andere bands uit de regio Den Haag waren (Den Haag, de "Beatstad").

Earth & Fire, Tea Set, Golden Earring, Shocking Blue. Hebben allen vele hits op hun naam staan.

Tss, one hit wonder... Nee, kom jij maar terug als je je wat meer hebt verdiept en de feiten en gegevens kent. Dit soort ongefundeerde onzin slaat écht nergens op...

kappeuter wrote:

Fijn programma over de totstandkoming en ontstaansgeschiedenis van succesvolle albums.

Maar, maar, maar, maar dit programma bestond toch al veel langer? Maar dan met internationale bands en albums? Zoals Dark Side of the Moon, The White Album, Nevermind van Nirvana, Brothers in Arms etc.?

Of was dat een ander programma?

Je had jaren geleden ook een heel leuk soortgelijk programma, maar dan over grote hits van Nederlandse artiesten en bands. Iets met "Single..." ofzo.

Jimmiie

• 586 messages
  • 51 votes

Er was (en misschien nog steeds) een programma dat om singles draaide. Zo zag ik een keer een programma waar de hele aflevering ging over het nummer Driver's Seat van Sniff 'N The Tears. Kan me helaas niet de naam van het programma herinneren.

narva77 (crew films)

• 12725 messages
  • 6540 votes

Single Luck heette het. Even opgezocht.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Single luck was erg okay!

narva77 (crew films)

• 12725 messages
  • 6540 votes

Brix wrote:

Hoe is 't mogelijk!?

Leuk om mama Cass van The Mama's & the Papa's bij dat groepje te zien/horen.

Oh man, nooit geweten dit! Aiaiai, dit is erg jammer zeg!

MAAR, die The Big 3 gaan zélf óók niet vrijuit, want zij hebben dan weer voor dat bewuste nummer "The Banjo Song" de tekst gebruikt van een song genaamd "Oh! Susanna" uit 1848, geschreven door Stephen Foster...

Misschien was dát de reden dat er nooit een rechtszaak is gekomen...?

kappeuter wrote:

Dat weet ik niet, misschien komt daar in de aflevering meer informatie over.

Nee dus. Daar werd niks over gezegd. Maar uiteraard wél over het feit dat Nirvana ooit in 1989 (voordat ze bekend werden) het nummer "Love Buzz" coverden.

Daar werd gelukkig wel bij stilgestaan!

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Brix wrote:

[Beide goed voor meer dan een mijoen verkochte singles.

En wat dacht je van de dagelijkse miljoenen, wereldwijde bezoekers van de SHOCKING BLUE clips op Youtube trouwens. (Kwam daar nog een Blues nummer door SHOCKING BLUE tegen.)

Een band die buiten NL veel populairder is dan in eigen land. Opvallend, hoe op Youtube 'Demon Lover' het goed doet.

Mariska is qua bouw wel een aardige kloon van Mama Cass geworden by-the-way.

Had 'At Home' nog op LP; meteen maar op CD (restored) besteld.

PS

'Venus' solo van Robbie van Leeuwen in de docu. was erg goed trouwens.

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

narva77 wrote:

MAAR, die The Big 3 gaan zélf óók niet vrijuit, want zij hebben dan weer voor dat bewuste nummer "The Banjo Song" de tekst gebruikt van een song genaamd "Oh! Susanna" uit 1848, geschreven door Stephen Foster...

Misschien was dát de reden dat er nooit een rechtszaak is gekomen...?

Westernliefhebbers zijn opgegroeid met "Oh Susanna", want dat lied, maar dan met de oorspronkelijke melodie die heel anders is dan die in de versie van The big Three, komt voor in talloze westerns.

In werkelijkheid was het dan ook een erg populaire song in de dagen van het Amerikaanse "wilde westen".

Dus ik ga er van uit dat die melodie, die Robbie van Leeuwen gebruikte voor Venus, wel bedacht was door The Big 3.

Talent had Van Leeuwen daavan afgezien wel degelijk.

In het TV programma van gisteren werd e.e.a. belicht, maar die man heeft nog heel wat meer op zijn muzikale palmares staan.

Ik noem slechts een voorbeeld>

In de glorietijd van de Amerikaanse Walker Brothers, die echt gigantisch populair waren destijds, namen ook zij een nummer van Robbie op, My love is growing (1966) een nummer dat ook gespeeld werd door Robbie's band The Motions (een van de beste 'Beatbands' die Nederland ooit gehad heeft, en die ik vaker live mocht aanschouwen. Hun drummer Sieb Warner was mijn grote voorbeeld )

Zoiets was ongehoord in die tijd, een wereldact die een nummer van een Nederlands "bandje" coverde.

YouTube - THE WALKER BROTHERS?MY LOVE?IS GROWING

(Ik hoor het zelf liever dan Venus, haha)

En dit is de originele versie van Robbie en The Motions

YouTube - The Motions - My Love is growing

Verder heb ik mij geweldig vermaakt met het programma gisteren, vooral de uitspraken van van Leeuwen, en zijn afkeer van drukdoenerij en sterrendom lieten mij meermaals in hardop lachen uitbarsten.

@Dogie_Hogan:

Ja, inderdaad, Mariska was op latere leeftijd bijna een evenbeeld van Mama Cass.

Mooi gitaarwerk van Robbie van Leeuwen in die instrumentale uitvoering van Venus , aan het eind v.h. programma.

Spelen kan hij nog uitstekend.

Edit

Ik herinner mij nog een interview uit de jaren '60 met van Leeuwen, in een of ander muziekblad.

(Moet er nu nog om lachen)

Er werd hem toen gevraagd hoe hij op de ideeën voor de songs en de teksten kwam.

Robbie gaf ten antwoord dat hij voor de teksten meestal de songtekstpagina's van de diverse muziektijdschriften doorzocht, en gewoon tekstregels die hij leuk vond( van verschillende liedjes ) uitknipte, en bij elkaar legde om een nieuwe tekst te vormen.

Reden was vooral dat hij het Engels niet best beheerste.

Dat dat laatste klopte kwam gisteren ook wel aan het licht, door de fout die er aan het begin van de tekst van Venus zit, 'Goddness', i.p.v. 'Goddess'.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Interessante review: Godness vs Goddess.

Blijf me nogmaals verbazen, dat song 'Demon Lover' niet aan bod gekomen is. Op Youtube in verhoudig met 'Venus' tig clips met tig covers (zelfs uit Peru), en met grote, nog dagelijks groeiende bezoekersaantallen.

Maar goed, 'Demon Lover' staat (helaas) ook niet op album 'At Home'.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

kos wrote:

Ja, maar de 1e hit van Emerald was ook een cover.

narva77 (crew films)

• 12725 messages
  • 6540 votes

Brix wrote:

Westernliefhebbers zijn opgegroeid met "Oh Susanna", want dat lied, maar dan met de oorspronkelijke melodie die heel anders is dan die in de versie van The big Three, komt voor in talloze westerns.

In werkelijkheid was het dan ook een erg populaire song in de dagen van het Amerikaanse "wilde westen".

Dus ik ga er van uit dat die melodie, die Robbie van Leeuwen gebruikte voor Venus, wel bedacht was door The Big 3.

Ja, klopt, dat denk ik ook. Ik had het dus niet over de melodie / muziek, maar puur en alleen over de tekst.

Uzza_Sparta

• 1195 messages
  • 2138 votes

narva77 wrote:

....Pardon??? "One hit wonder"? Jezus, jij weet écht niet waar je over praat. Shocking Blue was by far géén "one hit wonder", net zo min als dat die andere bands uit de regio Den Haag waren (Den Haag, de "Beatstad").

Earth & Fire, Tea Set, Golden Earring, Shocking Blue. Hebben allen vele hits op hun naam staan.

Tss, one hit wonder... Nee, kom jij maar terug als je je wat meer hebt verdiept en de feiten en gegevens kent. Dit soort ongefundeerde onzin slaat écht nergens op....

werk jij toevalig voor de nederlandse pers? of binnen de muziekwereld van Den Haag?

Want wat jij nu beweert is ongefundeerde onzin!

Buiten de Benelux zijn ze allemaal one hit wonders, en over "die andere bands uit de regio Den Haag", ik hoop niet dat je het over Anouk hebt want zij blijft zelfs een non-hit nooit een wonder

Golden Earring had een hit in de jaren 70 (Radar Love) en Shocking Blue had Venus.

Wat ze op hun nederlandse wiki paginas dan gaan vertellen over de buitenland is eigenlijk onzin. Ze verkochten niet de aantallen dat ze beweren, en in vergelijking met andere bands uit de jaren 70 stelde ze dan ook niks voor.

Anouk is helemaal een lachertje want ze kreeg niet eens haar platen uitgebracht in engelstalige gebieden (zo slecht was haar engels!)

De realiteit over nederlandse artiesten in het buitenland is (als je gaat verdiepen in de feiten ) dat de meest verkochte albums van een originele artiest (dus album van artiest met hun eigen liedjes) vanuit Nederland is nog steeds ........ The Smurfs

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.