- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Borgen
Borgen
Aapje81
-
- 2227 messages
- 5185 votes
Sinds enige tijd is er op Film1 de Deense serie Borgen te zien. Het is een soort politieke soap alleen dan met niveau. De serie draait vooral om het prima acteerwerk., scherpe dialogen en bovenal genoeg leuke en dramatische verhaallijnen. Op papier klinkt het misschien wat droog maar het is een van de sterkste series die ik in tijden heb gezien.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
In Overigen > Televisie > Borgen:
Zie dat deze Scandinavische serie nog geen eigen topic heeft. Vond eerste seizoen zeer veelbelovend. Sowieso een mateloos fascinerende wereld de politiek en wordt hier erg knap inzichtelijk gemaakt. De combinatie met de media maakt het wat mij betreft nog interessanter maar dat kan liggen aan mijn werk.
16 maart komt seizoen 2 in ieder geval uit bij de Volkskrant. Heb de serie net af en wat mij betreft nog iets beter dan seizoen 1. Vooral het wat lagere soapgehalte is een absoluut pluspunt. Heeft de serie helemaal niet nodig. Het politieke spel is meer dan interessant genoeg bewijst dit tweede seizoen.
Voor uitgebreide recensie over tweede seizoen zie ook Recensie: Borgen 2 (serie) « Tim's Filmblog - filmmad.wordpress.com
Japie Mol
-
- 354 messages
- 1995 votes
In Overigen > Televisie > Borgen:
Ik zit nu de eerste afleveringen te kijken van de Deense serie Borgen. Fantastische serie zeg. Interessante verhaallijn, uitstekend acteerwerk en er zijn veel parallellen te leggen met het Nederlandse politieke landschap.
Nog meer liefhebbers?
laundromat
-
- 2434 messages
- 0 votes
In Overigen > Televisie > Borgen kw:
Na de The Killing (S1 en S2) begonnen met Borgen. Ik ging het alleen maar kijken om de goede verhalen (en ok, het Deense wereldje is leuk). Want politiek heeft niet mijn interesse, laat staan Deense. Maar dit is zo goed gemaakt! Ben bijna toe aan S2. Zeer boeiend én verslavend.
Binnenkort beginnen met die andere Scandinavische hit: The Bridge
laundromat
-
- 2434 messages
- 0 votes
Nog 1 ep van S1 en dan meteen door met S2!
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
In Overigen > Televisie > Borgen kww:
Nog geen topic over deze Deense politieke dramaserie? Dan toch maar even aandacht ervoor vragen, ben ook benieuwd naar andere ervaringen.
Ik heb juist het eerste seizoen erop zitten, en ben aardig onder de indruk. Het plot is dat van de (vrouwelijke) leider van de Deense (fictieve) Middenpartij, die plots premier wordt en temidden van alle politieke ontwikkelingen en persoonlijke strubbelingen zich staande tracht te houden. Hoewel de namen en partijen fictief zijn, merk je aan alles dat men probeert een realistisch beeld te schetsen van 'het politieke spel'. De serie volgt namelijk niet enkel Birgitte Nyborg en haar persoonlijke en politieke verwikkelingen, maar ook zaken om de politiek heen: de lobbypraktijken, de spindocters, de pers. Dit tot in aardig detail, zoals de afwegingen en ruzies op de redactie van de staatstelevisie.
Het blijft natuurlijk een dramaserie, waardoor de problemen soms iets te zeer cliché zijn of worden opgeblazen. Dat moet gezegd. Tegelijk vind ik het voldoende subtiel: het blijft allemaal behoorlijk geloofwaardig, en oordeelt niet persé vanuit een cynische of juist idealistische blik.
Het is daarom een merkwaardig fenomeen: een gewaagde dramaserie over een onderwerp dat zich normaliter toch slechts leent voor documentaires. Probeer het eens!
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Beetje een long shot: is er niemand van wie ik een box kan lenen of desnoods goedkoop overnemen? 
Sanvean
-
- 173 messages
- 2584 votes
Eergisteren begonnen aan Borgen, na recent The Killing en The Bridge te hebben gezien; twee werkelijk geweldige Deense (Deens/Zweeds in het geval van die laatste) politieseries.
Na vijf afleveringen van Borgen gezien te hebben kan ik zeggen dat dit alwéér een uitstekende serie is uit dat kleine landje dat groots is in het maken van verbluffend sterke film en televisie.
Hoe kan het toch dat zo'n klein landje zo sterk is in het maken van geweldige films en series? Na al die goede films van Susanne Bier, Anders Thomas Jensen et al denk je dat het vat ooit eens leeg raakt, maar dan gooien ze er ook nog eens een blik fenomenale series overheen.
Nadat recent The Killing en The Bridge mijn dagritme heftig verstoord hadden met hun akelig verslavende werking, verhaallijnen en acteerwerk, vrees ik dat ik nu wederom geen passend antidotum heb om de toxische werking van Borgen te kunnen weerstaan.
Wat maakt Borgen zo goed, evenals de twee bovengenoemde politieseries? Ook hier is weer sprake van werkelijk uitstekend acteerwerk, verzorgd tot in de kleinste puntjes en meest onbeduidende, kleine rollen.
De hoofdpersonage van Borgen, Birgitte (of was het Brigitte), lijkt meer van vlees en bloed te zijn dan haar evenknie uit de twee andere series, Sarah en Saga. Na die twee enigszins vage vrouwsfiguren is Brigitte wel eens een verademing en gewoon net iets meer mens zoals jij en ik dat zijn.
Misschien minder briljant als Sarah en zeker minder wereldvreemd als Saga, maar gewoon een enigszins simpel overkomende moeder die toevallig in een positie komt waar ze zich nog nooit in heeft bevonden, waar ze haar weg in moet vinden en waarin ze zichzelf ook tegenkomt.
Ook de andere personages zijn interessant, intrigerend en gespeeld door uitstekende acteurs. Het blik aan onbekende Deense acteurs is schijnbaar nog steeds niet leeg (of wordt immer weer opnieuw aangevuld, kan ook natuurlijk).
Borgen heeft interessante verhaallijnen, met personages zoals jij en ik (lijkt het), die continue wikken en wegen, de beste optie kiezen, liegen, manipuleren en al met al gewoon lekker opportunistisch zijn als het hun uitkomt om hogerop te geraken of hun doel te bereiken.
Vooral het personage van spindoctor Kasper is in dit verband erg interessant om te volgen.
Mijn inktpotje is nu bijna leeg, dus ik hou er mee op. Op naar de volgende vijftien afleveringen van deze geweldge serie!
Sanvean
-
- 173 messages
- 2584 votes
Oja, help me er aan herinneren dat ik ooit een snelcursus Deens volg! Dat taaltje is léuk joh! Vooral die scheldwoordjes mag ik graag zelf in mijn kleine appartementje naroepen: Forhilder! en vor ferne! of zoiets dergelijks. 
Sanvean
-
- 173 messages
- 2584 votes
Wat me nou toch is overkomen, joh.
Tijdens het lezen van wat recensies over Borgen las ik dat het einde van een bepaalde aflevering (aflevering zeven of acht, weet niet meer precies welke) bij de desbetreffende recensent de tranen over de wangen deed rollen. Tja, dat zou mij niet overkomen. Bij mij geen traantjes als ik een film of serie kijk.
Maar verdomd als het niet waar is: na een werkelijk fantastische aflevering zeven (welke vooral op politiek vlak fenomenaal is, en waarin je uitstekend het complexe spel in beeld ziet van belangen, offers en keuzes welke gemaakt dienen te worden) kwam aflevering acht, waarin vooral het persoonlijke vlak op de voorgrond treedt. Het einde van deze aflevering is werkelijk schitterend. En die traantjes? Jawel hoor, ze kwamen ook bij mij. En dat is me erg, érg lang niet overkomen bij een film of serie.
Na deze twee uitmuntende afleveringen vraag ik me af of het eigenlijk nog wel beter kan. Maar als de volgende afleveringen "slechts" van hetzelfde niveau zijn als episode 7 en 8, denk ik dat ik Borgen zelfs nóg fantastischer vind als The Killing en The Bridge.
Vooral de complexe verstandhouding cq relatie tussen Kasper en Katrine intrigeren mij mateloos.
Snel verder kijken maar...pfff!
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Wat een fantastische serie! Veel beter dan dit kan volgens mij niet. Ik ben in drie marathonzittingen 20 uur lang aan de buis gekluisterd gezeten om de seizoenen 1 en 2 staart-kop te bekijken. Intrigerend, dramatisch, vaak ontroerend. Werkelijk prachtig.
Naar verluidt zijn The Killing en The Bridge (haast) net zo goed. Daar moet ik dus maar snel naar op zoek. Maar het kan ook zijn dat ik eerst weer gewoon opnieuw met episode 1 van Borgen begin. Klasse!
Zuid1
-
- 18 messages
- 19 votes
Helemaal mee eens. Kijk op Uitzending Gemist de Nederlandse afleveringen , want wordt hier te laat uitgezonden en op vrijdag om 20.40 uur op Canvas 2 afleveringen na elkaar van de 2de serie. Mij stoort het niet om de 2 eerste series afleveringen gemixd te zien. 10 sterren !
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Haha. Samsom zet je even genadeloos op je plek. Geniale reply van de beste man.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Zo dan. 1ste aflevering van seizoen 2 is al beter dan heel seizoen 1 bij elkaar. Fantastisch gewoon.
ZenZin
-
- 314 messages
- 711 votes
Oja, help me er aan herinneren dat ik ooit een snelcursus Deens volg! Dat taaltje is léuk joh! Vooral die scheldwoordjes mag ik graag zelf in mijn kleine appartementje naroepen: Forhilder! en vor ferne! of zoiets dergelijks.
haha, for helvede : letterlijk : voor/naar de hel,
for fanden : voor de duivel
hold kaeft : hou je bek
hold da helt kaeft : krijg nou de kelere
en nog een stelletje
maar : vloeken vertalen is erg lastig !
GOEIE SERIE ZEG !
Jacquestheone
-
- 43 messages
- 31 votes
Beste serie liefhebbers,
Eerst "TheBridge" (complete serie) gezien.............. toen "The Killing" (complete serie) bekeken en van beide waren wij diep onder de indruk. Wat een geweldige series! .......... Maar toen, toen zijn we aan Borgen begonnen en ik ben compleet van slag, smoor verliefd (Birgitte Nyborg & Katrine Fønsmark, ja je leest het goed, ik durf HET zelfs met 2 vrouwen aan
) en ben bedroeft dat het er na 3 seizoenen op zit. Wat een meesterwerk !!!
Laat ik hopen dat de Hype die hiervoor is ontstaan lang zal naduren en dat daardoor eenieder de tijd zal vrijmaken om dit Klasse Werk te bekijken.
Niet voor niets is ook de Hype in Den Haag onder de politici uitgebroken en hopelijk leren ze daar wat over inhoudelijke oprechtheid!
I Rest My Case! 
Gegroet weer !!
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Net seizoen 1 uit. Leuk hoor. Het is me net iets te soapy op sommige momenten, maar verder sterk. Ik hoop wel van ganser harte dat Katrine terugkomt in seizoen 2, zou anders een serieuze domper zijn.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Serie 3 afgesloten. Wellicht zelfs het beste seizoen van de drie. Echt ongekend sterk gespeeld.
Denk niet dat er veel series zijn die dit kunnen evenaren qua drama.
merijn82
-
- 1931 messages
- 460 votes
Hmm...
Die kwaliteit waar jij het nu over hebt heb ik er niet in kunnen ontdekken na wat losse episodes gezien te hebben. Wel goed hoor, daar niet van, maar verder weinig bijzonder. Dat gevoel heb ik wel vaker met Scandinavische series overigens (Killing bijvoorbeeld).
Misschien toch nog eens een kans geven dit.
laundromat
-
- 2434 messages
- 0 votes
Seizoen 3 in 3 dagen uitgekeken. Steengoede serie! Ga ze missen!
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Tweede seizoen is sowieso klasse beter
Mwoah, vind ik nogal meevallen. Wel aantal erg sterke afleveringen (de vredesonderhandelingen, Laura in de kliniek) en het is fijn dat het obligate scheidingsgebeuren tussen Birgitte en Phillip wat meer op de achtergrond staat, maar over-all toch niet zoveel beter dan het eerste seizoen. Beiden goed, houd ik het voorlopig op.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Het derde seizoen van Borgen was minstens zo goed als de eerdere twee, maar zoveel beter? Wat mij betreft niet.
De kracht van het seizoen zit hem in de hoofdlijn rond Birgitte Nyborg. Waar het me in het eerste seizoen al verbaasde dat ze haar direct minister-president lieten worden, wordt nu gekozen voor de underdog-positie. Dat werkt natuurlijk altijd goed, zie bijvoorbeeld Lord of the Rings, deel 1 van de Matrix enzovoorts. Als vervolgens onze heldin ook nog met persoonlijke tegenslagen te maken krijgt wordt deze positie nog verder uitgebuit, voor een maximaal effect. De beste aflevering was voor mij dan ook die waarin borstkanker wordt gediagnosticeerd en behandeld, en Nyborg dit allemaal in haar eentje wil doen (“De val”). Smullen geblazen!
De andere lijnen vind ik wat minder. Eerder was Borgen een mix tussen politiek en journalistiek, maar het centraal stellen van Torben “slappe zak” Friis maakt daaraan een einde. Nu zien we alleen de politieke spelletjes in de regiekamer maar niet meer het echte journalistenwerk. Daarnaast is de echtscheidingslijn volkomen oninteressant en clichématig.
Verder vind ik dat Katrine minder goed past in haar nieuwe rol als spindocter. Eerder is ze neergezet als een journaliste pur sang, en dat wordt zomaar overboord gekieperd. Kasper Juul komt nog nauwelijks in het stuk voor, wat ook jammer is.
Tenslotte stoorde ik me er in het begin al aan dat de relatie tussen Kasper en Katrine is stukgelopen. De verklaring daarvoor is veel te slap als je kijkt naar de diepgaande vriendschap en de romance zoals die in seizoen 1 en 2 werden gepresenteerd. Reden lijkt vooral te zijn dat het fijn is om met een vrouwelijke protagonist wat vrijheid te hebben en nieuwe relatieperikelen te introduceren. Dit levert voor veel kijkers wellicht amusementswaarde op, maar doet afbreuk aan de karakters.
Kortom; wederom een sterk seizoen, met vooral in het middenstuk enkele top-afleveringen (dat met die varkens was bijvoorbeeld ook sterk). Maar beter dan de eerdere seizoenen vind ik het eerlijk gezegd niet.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Haha ja dat is niet bepaald de eerste keer.

.