- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Elfen Lied
Elfen Lied
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Elfen Lied is een 13-delige Anime-serie op basis van de 12-delige manga van auteur Lynn Okamoto.
Het verhaal draait om de interactie, de visie, emoties en discriminatie tussen de mens en een mutantenras genaamd diclonius. Deze laatste lijkt over het algemeen op een mens, maar is herkenbaar aan twee hoorns als kattenoren en zogenaamde "vectoren": onzichtbare handen die zich met grote snelheid door de lucht en objecten kunnen bewegen. De serie wordt gekenmerkt door naaktheid en zeer gewelddadige scènes, waarbij regelmatig personen worden omgebracht door onthoofding of soortgelijk fysiek geweld.
Plot: Een 18-jarige diclonius genaamd Lucy ziet kans om uit een strengbewaakte instelling te ontsnappen en maakt daarbij een groot aantal slachtoffers. Tijdens haar vlucht raakt ze echter gewond door een kaliber .50 patroon van een sluipschutter en valt in zee. De volgende dag treffen twee studenten haar op het strand aan en merken dat Lucy de geestelijke vermogens van een 5-jarige heeft en dat ze niets anders kan zeggen dan "Nyu". Als gevolg noemen de studenten haar Nyu en nemen haar mee naar huis. De serie concentreert zich daarna op de verhouding tussen de diclonius en de studenten, waarbij het verleden een belangrijke rol blijkt te spelen naarmate de serie vordert. Ondertussen wordt er jacht gemaakt op Lucy om de mensheid te beschermen tegen het onheil dat de diclonii kunnen brengen.

AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Klinkt best interessant. Ik zal het op de lijst zetten.
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Klinkt best interessant. Ik zal het op de lijst zetten.
Zeker doen
Ik zal vanmiddag eens een uitgebreide review schrijven. Ik heb NW ook zo ver gekregen om het te gaan kijken in de vakantie, dus ik ben erg benieuwd wat hij (en andere) users van deze serie vinden 
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Goed om te horen dat jij hem wel zo ver krijgt 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Hey, heb de eerste episode van TWW echt gekeken hoor
.
nclo
-
- 1494 messages
- 157 votes
Ik zie dat er op dit topic al een geruime tijd niets is gezet. Best jammer, want ik kijk nu de eerste aflevering en het zag er allemaal best interessant uit. Naaktheid wordt hier inderdaad niet gecensureerd en er worden gretig armen en benen verlost van de arme slachtoffers. De animatie op zich maakt het zeer interessant aangezien het wel op een vrij kinderlijke manier is geïllustreerd (qua illustratie is het soms echt alsof je een aflevering van Pokémon aan het kijken bent dat na 3 uur 's nachts wordt uitgezonden). Daardoor heeft de gore extra effect en kan er makkelijker een switch plaatsvinden tussen de sfeer van de serie. Wat ook fijn is, is dat die gore ook een functie lijkt te hebben om voldoende sfeer te creëren.
Voor mensen met een zwak hart kan je deze anime beter vermijden, want nogmaals in de serie moorden die dicloniusen (of wat een goede vervoeging is van het woord) veel, graag en bruut er op los. Voor mensen die dat geen probleem vinden, aanrader 
Edit: Ziekelijk mooie muziek trouwens.
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Eén van mijn favoriete animéseries
Hoog tijd om weer eens een keer te herzien.
nclo
-
- 1494 messages
- 157 votes
Klopt, ik ben nu met aflevering 5 bezig en nog steeds is het echt rete interessant. Geweldig ook dat ze in de intro en de outro zo mooi refereren naar Klimt en zijn schilderijen. De serie verrast mij in dat opzicht steeds weer.
nclo
-
- 1494 messages
- 157 votes
Voor de geïnteresseerden die er niet mee kunnen leven dat de anime slechts 13 episodes bevat: ik heb hier nog de manga die qua storyline toch behoorlijk afwijkt van de serie (dat was ook één van de redenen waarom de serie geen doorgang kon vinden, ze waren te ver afgeweken van het originele verhaal en daardoor het open einde).
Elfen Lied Manga - Read Elfen Lied Online For Free - mangareader.net
Dit geeft mij sowieso de gelegenheid om deze serie als een film te beoordelen, want door de vrij korte duur zie ik het meer als een miniserie die je in een avondje of 2 op je dooie gemak kunt bekijken.
De eerste 9 minuten waren gelijk duidelijk: dit is geen film voor pussies of mainstream tekenfilm liefhebbers. Dit is een film voor mensen die wel van lekkere gore houden en die 9 minuten dienen ook puur om de kijker te choqueren. Een proefballon wordt opgelaten en een groot gedeelte valt al weg. Zonde, want dat was eigenlijk wel het ruigste stukje van de serie (al wordt er daarna nog steeds veel en graag met ledematen of hoofden gesmeten). Wie in het geval geen been in ziet (ondanks dat ze pontificaal over de vloer verspreid liggen wordt beloond, want hierna begint het verhaal pas echt. Nadat de hoofdpersonen Kouta en Yuka worden geïntroduceerd is daar de eerste plottwist al: het verschrikkelijke monster dat je hebt leren kennen en iedereen aan haar vectors rijgt die in haar weg loopt is nu veranderd in een klunzig en daardoor schattig wezen wiens vocabulaire niet verder reikt dan ''nyu''. Dat dit wezen ondanks haar schattige uiterlijk een destructief monster is, is voor de hand liggend. De eerste 2 afleveringen houd je dan ook in spanning. Je weet niet waardoor, wanneer of waar het monster zal ontwaken en daardoor creëren de makers een Quentin Tarantino sfeertje, want elk gesprek kan zomaar uitmonden in een ware slachtpartij van het ergste soort. Pas bij plusminus aflevering 5 ontdek je dat er meer achter de serie zit. Een filosofische insteek die ook succesvol werd toegepast bij Ghost in the Shell. Hoe goed is de mens en in hoeverre verdient hij het om nog van deze planeet te mogen genieten. Lucy is namelijk op aarde gekomen om de mensheid van die planeet af te vegen (en doet dat niet onverdienstelijk), maar is van nature gewoon een aardige meid. Haar omgeving maakte het beest in haar los en dan slingeren wij naar het nature/nurture debat. Wordt een mens op aarde gezet met een doel, of is hij/zij geheel afhankelijk van haar omgeving wat willekeurig is aangewezen door onze god?
Een interessantere wending is dat Lucy elke aflevering wat menselijker lijkt over te komen. In de welbesproken eerste 9 minuten had ze zelfs nog een masker op waardoor er geen enkele vorm van menselijke expressie in haar viel te ontdekken. De daaropvolgende afleveringen krijg je al een hint dat ze een zwak heeft voor Kouta en bij de derde aflevering geeft ze haar tegenstanders een humanere dood door ze niet eerst dood te laten bloeden. In aflevering 5 komt ze voor het eerst in de serie een mede-diclonius tegen die ze nog in eerste instantie liet wegkomen met een waarschuwing, wat ze daarvoor ook niet deed. Dit vorderde tot het einde waarna je een Lucy ziet die in staat is haar daden te overzien en een snelle dood sterft. Een evolutie van een persoon waardoor je een brok in je keel krijgt. De emotie wordt gelukkig wel benadrukt.
Eigenlijk moet je deze serie op twee momenten in je leven kijken. Wanneer je tussen de 17 en de 25 jaar bent en je het leven nog vrij abstract en plat bekijkt. En wanneer je 30 jaar verder bent en de schoonheid tussen de afgehakte benen, armen en hoofden ziet van de serie. Ik raadt daarom nog steeds iedereen deze serie aan die wel een beetje klaar is met het brave Naruto, Fairy Tail of One Piece. Ik verdenk de makers er namelijk ook van er zo veel gore in te stoppen als een reactie tegen deze commerciële series op Tokyo TV en ze zijn niet gespeend van hele duistere humor, zoals dat een meisje aan een soldaat met een dubbele beenbreuk, een afgehakte arm en een paar doorgestoken ogen vraagt of het goed met hem gaat. Dan zit je bij mij qua humor aan het goede adres 
nclo
-
- 1494 messages
- 157 votes
Net even de manga uitgelezen. Wat een geweldige en emotionele ervaring was dat zeg. Ongelofelijk hoe zo'n man zo'n geweldig verhaal kan brengen. De manga is zeker aan te raden en misschien wel het beste wat uit Japan is gekomen