- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Forbrydelsen (The Killing)
Forbrydelsen (The Killing)
ladybug
-
- 75 messages
- 520 votes
Zojuist het einde van seizoen 1 bekeken.
Wat een geweldige serie!
Maar ik was toch wel wat teleurgesteld over de laatste aflevering.
Ik blijf met veel vragen zitten.
Zijn er hier mensen die deze serie ook hebben gezien?
En antwoorden op die vragen kunnen geven?
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
We hebben het hier over de Deense origineel? Of de nieuwe AMC versie die zojuist begonnen is? Het jaartal dat je erachter plakt in combinatie met de omschrijving is een beetje verwarrend, gezien de Deense versie al uitgezonden was in 2007.
ladybug
-
- 75 messages
- 520 votes
Het gaat om de Deense versie.
Dus niet om de Amerikaanse Remake die nu in de USA wordt uitgezonden.
Ik denk dat de moderators 2011 erachter hebben geplakt...
Tisik
-
- 77 messages
- 1736 votes
Zojuist het einde van seizoen 1 bekeken.
Wat een geweldige serie!
Maar ik was toch wel wat teleurgesteld over de laatste aflevering.
Ik blijf met veel vragen zitten.
Zijn er hier mensen die deze serie ook hebben gezien?
En antwoorden op die vragen kunnen geven?
Heb er net op een weekje gans het eerste seizoen doorgedraaid. Idd. hele goeie serie. En welke vele vragen heb jij dan nog?
Zandkuiken
-
- 1744 messages
- 1429 votes
Zonet seizoen 1 achter de rug van de Deense versie. Héél verslavend. Echt zo een serie waarbij je meteen de volgende aflevering MOET zien. En eentje waarbij je enorm meeleeft met de personages. Ik zat bij momenten naar mijn scherm te roépen.
Beetje vergelijkbaar met The Shield, vind ik. Da's ook zo'n meeslepend gebeuren. En net als The Shield is The Killing soms nogal "frustrerend". Personages waarvan dat de kijker wel weet dat ze onschuldig zijn, maar iemand in de serie weet het nog niet (vreselijk bv. wanneer die Arabische leraar in elkaar wordt geslagen. Of de machtspelletjes die Lund er van weerhouden haar werk te doen (met als dieptepunt haar opsluiting in de gevangenis, vond ik er net over)... Heb sinds The Shield niet meer zo op het puntje van m'n stoel gezeten, hoewel Dexter ook wel in de buurt komt.
Enige probleem van The Killing is dat het toch grotendeels drijft op de vraag 'Wie heeft het gedaan?'. Hoewel er een aantal geweldige personages in rondlopen, vraag ik me serieus af wat de herkijkwaarde is van deze serie. En ook bij een eerste kijkbeurt bots je al eens tegen de beperkingen van het whodunitgenre aan. Want met 20 afleveringengaat de echte dader natuurlijk pas helemaal aan het eind op de radar opduiken. Iemand die keischuldig lijkt in pakweg aflevering 8, heeft het dus zeker niét gedaan.
Maar verder is dit wat mij betreft uitstekende televisie. Ook al omwille van het prachtige hoofdpersonage *zwijmel zwijmel zwijmel* Sarah Lund. Wat een vrouw. Ook de rest van de cast speelt erg mooi en aandoenlijk.
Tot slot viel de muziek me nog op: soms nogal kitscherig, maar het werkt echt wonderwel.
Op naar seizoen 2, die blijkbaar wel maar 10 afleveringen telt...
Zandkuiken
-
- 1744 messages
- 1429 votes
Ai ai ai, zinderende climax van een alweer gewéldig tweede seizoen. De helft korter dan het eerste en dus lijkt het tempo nóg hoger te liggen. Nadeel is wel dat er iets minder ruimte overblijft voor karakterontwikkeling, waardoor heel wat personages minder goed uitgewerkt worden.
Verder zien we ook nu weer het gekonkel in de coulissen van de macht. Niet langer op gemeentelijk niveau, maar wel binnen de nationale politiek. En zelfs het leger en de Taliban worden er bijgesleurd.
Het resultaat is een explosieve cocktail die me weer helemaal in de greep kreeg. Enorm verslavende televisie, maar de herkijkwaarde lijkt me nog steeds niet zo groot. De serie zoomt nochtans ook in op de werking van de politiek en heeft dus een zekere sociologische waarde. Maar eigenlijk teert The Killing toch vooral op de spanning van de zoektocht naar de dader.
Afin: opnieuw heel erg genoten van de prachtige Sarah Lund en ook visueel is dit niet slecht. Jammer van de digitale look, maar bij momenten toch redelijk sfeervol in beeld gebracht voor een gewone tv-serie. Vaak leuk spel van schaduw en licht, zorgt toch voor iets extra.
Wat ik overigens ook fan-tas-tisch vind aan The Killing, is de aftiteling. Aan het eind van elke aflevering krijg je nog een soort van round-up van de stand van zaken, met geweldige muziek eronder en de aftiteling zelf er dan achteraan. Echt briljant, eigenlijk nog meer in seizoen 1, waar ze bij de end credits uitzoomen op een foto van slachtoffer Nanna Birk Larssen.
Leo1954
-
- 2073 messages
- 2565 votes
De 20 delen van het eerste seizoen gezien. Het mag een wonder heten dat ik zo nu en dan nog ging slapen, wat raak je daar aan verslingerd zeg! En wat een spel, Sofie Gråbøl speelt echt prachtig. Ik heb het tweede seizoen nog te goed, gelukkig maar....
Leo1954
-
- 2073 messages
- 2565 votes
Nu ook het tweede gedeelte gezien, een heel stuk minder dan deel één. Waar deel één een betrekkelijk eenvoudig en overzichtelijk spannend verhaal is, met mensen die echt voor je gaan leven, is deel twee onoverzichtelijk en weinig overtuigend. Het maakt je op het laatst eigenlijk niet eens meer uit wie het gedaan heeft. Lund en ook de politiechef blijven erg goed, ook in de politiek lopen weer aangename vrouwen rond.
KnetKani
-
- 7 messages
- 12 votes
Deel I van Forbrydelsen erg vermakelijk.
Wat ik wel erg irritant vind is het volgende (spoilers):
Op de voorkant van de DVD en in het hoofdmenu zie je de key karakters van de serie. Aangezien Rama en Holck hier niet bijstaan was mijn redenering al direct dat zij het niet zouden kunnen zijn. Tegelijkertijd bedacht ik me ook tot en met episode 17 dat Vagn eigenlijk een usb karakter was en geen key karakter, maar wel op de voorkant stond.... Het was een beetje teleurstellend voor mij dat deze rare gedachtekronkel uiteindelijk wel steekhoudend bleek te zijn
Verder een must see serie, erg goed!
Decec
-
- 6741 messages
- 8581 votes
Ik heb net gekocht, ik ben benieuwd... beste tv series?
wutangniels
-
- 1 messages
- 2 votes
Net de eerst aflevering gekeken.
Nu al een goede serie, leuk feit dat personage troels hartmann ( lars mikkelsen )
De broer van mads mikkelsen is.
Nu al jammer dat de amerikanen deze serie ook al weer hebben na gemaakt
Decec
-
- 6741 messages
- 8581 votes
Zeer echt spannend serie!
Prima gespeeld, komt uit Denemarken/Zweden en Noorwegen...
Geen spijt van voor 1e deel...
Ik kijk naar uit deel 2, ben benieuwd, want ik lees net @Leo1954?
Echt zeer aanrader...
Die Amerikanen, zonder van tijd!, namaken voor The Killing, ik ga niet kijken.
Dezelfde verhaal. Dit is geen spannend meer...
laundromat
-
- 2434 messages
- 0 votes
Ik heb er ruim 2 week over seizoen 1gedaan en ik vond het uiteindelijk wel een anticlimax. Op een gegeven moment zit je er in en wil je doorkijken. Maar ik hou erg van 'wie heeft het gedaan'. Maar je omdat de serie zo lang duurt (20 dagen in 20uur ja) weet je al in het begin wie het níet is. . Uiteindelijk vond ik het dan toch..ja ik weet niet...heb echt zo'n gevoel: was dit het. Zonde van mijn tijd vond ik het niet, maar miste iets ofzo. Of misschien komt het ook wel door dat je er zo naar toeleeft...?
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat hoor ik van meerdere. Eigenlijk moet je The Killing van AMC gaan kijken. Deze Amerikaanse tegenhanger is toch op elk vlak wel beter.
laundromat
-
- 2434 messages
- 0 votes
Ben er ff klaar mee
Ik ga voor Dexter 6!!
Zandkuiken
-
- 1744 messages
- 1429 votes
Dat hoor ik van meerdere. Eigenlijk moet je The Killing van AMC gaan kijken. Deze Amerikaanse tegenhanger is toch op elk vlak wel beter.
Heb je ze zelf allebei gezien? Is het eigenlijk de moeite om de Amerikaanse remake nog te bekijken of is het gewoon een 1 op 1 kopie van het origineel? De Deense serie dreef toch grotendeels op het plot, dus echt geïnteresseerd in de Amerikaanse versie was ik in eerste instantie niet.
AmazingPP
-
- 2523 messages
- 1858 votes
Goede, iets te lang uitgerekte serie. En dan heb ik het over het eerste seizoen. Er word goed in geacteerd en de spanning is volop aanwezig! Typisch Deens dit: een moord, een mysterie en veel gedonder in de politiek. Deed me een beetje denken aan de eerste Stieg Larsson. Dat niveau haalt het zeker niet, maar het is een zeer vermakelijke serie. Alleen die truitjes van dat mens... Even langs de H&M!
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Heb beide gezien maar echt volledig oneens. Amerikaanse versie is echt op ieder vlak minder.
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Nou, 6 afleveringen onderweg maar valt behoorlijk tegen. Heb hiervoor Bron/Broen gezien en daar kan dit vooralsnog echt niet aan tippen. Wordt dit beter naarmate je langer kijkt, of verandert er weinig in het verdere verloop?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Eindelijk af gezien. De laatste 5 afleveringen vond ik wel erg sterk, het meeste wat daar aan vooraf ging vond ik minder door de vele subplotten en allerlei dwaalsporen.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
The Killing komende zomer elke dag op Nederland 2 - Internet & Media - VK - volkskrant.nl
Voelt een beetje aan als mosterd na de maaltijd want volgens mij heeft inmiddels bijna ieder land de serie wel al uitgezonden en is de dvd er ook al tijden. Neemt niet weg dat het mooi is dat deze serie eindelijk ook in Nederland op tv komt.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Afgelopen maand in een ruk uitgekeken. Een erg verslavende serie. Het grootste pluspunt is dat Sarah Lund niet als een held wordt neergezet in deze serie. Je ziet haar echt helemaal aftakelen en als een bezetene zoeken naar aanwijzingen in de moordzaak. Vele mooie staaltjes out of the box thinking. De vele verdachtmakingen, intriges, ontboezemingen en boeiende personages maken deze serie erg spannend. Ik heb meerdere malen gehad dat ik mij als kijker in het hol van de leeuw begaf, wat een mooi compliment is voor een detective/thriller.
Een minpunt is dat de serie op visueel vlak wel wat opgekalefaterd had mogen worden, daarnaast zijn sommige scenes een beetje flauwig. Bv. als de jonge ambtenaar de burgemeester benaderd in de parkeergarage en je als kijker in de volgende scene ineens verneemt dat hij is aangereden. Hier lagen veel mogelijkheden om de spanning nog meer te optimaliseren, door erbij te blijven en de moord te visualiseren.
Geen favoriet van mij, maar absoluut een goede serie. Deel 2 ga ik ook nog wel een keer kijken denk ik.
discoduck
-
- 309 messages
- 96 votes
Ik heb er ruim 2 week over seizoen 1gedaan
Uiteindelijk vond ik het dan toch..ja ik weet niet...heb echt zo'n gevoel: was dit het. Zonde van mijn tijd vond ik het niet, maar miste iets ofzo. Of misschien komt het ook wel door dat je er zo naar toeleeft...?
2 weken is nog weinig, want ik ga er 6 weken over doen; tenminste, dat denk ik ....
Want ik kijk dus elke avond op NL2.
Maar na 2 afleveringen had ik al het gevoel wat hierboven beschreven is. 
Het boeit me gewoonweg niet, ik vind het niet spannend. Ligt dat aan mij ?
Moet ik de resterende 23 echt uitzitten, vraag ik me nu af.
Een aantal kennissen die het wel al gezien hebben, zijn ook allemaal zo enthousiast.
Kuwiel
-
- 221 messages
- 249 votes
Geweldig !!!!!!!! Spanning , plotwendingen enz enz !! Zeer goed geacteerd !!!
Kon niet wachten om de serie op tv te zien . gelijk alle 20 delen gedownload !!
5 *****
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Ik twijfel om seizoen 2 te gaan kijken. Kan iemand vertellen of het beter of slechter wordt na seizoen 1?
Manuzzi
-
- 1 messages
- 1 votes
Ik twijfel om seizoen 2 te gaan kijken. Kan iemand vertellen of het beter of slechter wordt na seizoen 1?
Heb beide series zo'n beetje achter elkaar doorgekeken. Vond serie 1 geweldig en serie 2 ook zeer onderhoudend, echter zit er weinig karakteropbouw in de laatste, waardoor serie 2 toch een stuk minder vond dan serie 1.
Achteraf zou ik liever even gewacht hebben met kijken naar serie 2.
Vond de eerste het niveau van Millennium evenaren. Hopelijk gaan ze in serie 3 er weer wat meer menselijke diepgang in brengen.
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Ok, bedankt. Dan stel ik seizoen 2 ook nog even uit.
laundromat
-
- 2434 messages
- 0 votes
2 net afgerond. Ben helemaal van 't padje!
Veel beter dan 1 die ik paar maanden geleden heb gezien! Daar had ik een anti-climax gevoel. 2 kijkt (ook) lekkerder omdat ik meer weet 'hoe het werkt'. En meer (subtiele) humor in 2.
Sarah Lund!
GHR
-
- 12 messages
- 1370 votes
Seizoen 2 zojuist ook afgerond. Daar waar ik seizoen 1 waardeerde op een 7/10 waardeer ik seizoen 2 op een 9/10. Vond dat er in seizoen 2 veel meer spanning zat.