- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Standaarddeviatie
Standaarddeviatie
Sander2
-
- 2816 messages
- 0 votes
Bij de profielen van deelnemers staat naast het stemgemmiddelde altijd standaarddeviatie. Wat is dat, en wat heb je eraan om dat te weten? Van wikipedia werd ik ook niet echt wijzer.
gemaster
-
- 1005 messages
- 2715 votes
Volgens mij legt de Wiki het heel erg goed uit hoor.
Sander2
-
- 2816 messages
- 0 votes
Ik heb het nog eens heel goed doorgelezen, dus eigenlijk betekend dat getal hoeveel de cijfers gemiddeld afwijken van het stemgemiddelde. :S
Doom
-
- 8214 messages
- 1540 votes
Nee, dat is het niet.
Het is zo moeilijk om het uit te leggen.
Je hebt 10 keuzes qua sterren op MovieMeter.
0.5*
1.0*
1.5*
2.0*
etc...
Je hebt de volgende films gezien:
Leaving Las Vegas
Dolls
Stel je geeft beide films (Leaving Las Vegas en Dolls) een volle 5.0 *. In dit geval heb je een hoge standaarddeviatie, aangezien je van de 10 mogelijke keuzes slechts eentje hebt gebruikt.
Wanneer je Leaving Las Vegas nu een 5* geeft en Dolls een 4.5*, dan heb je opeens een iets lagere standaarddeviatie vergeleken met het voorbeeld van net. Dit komt omdat je nu de films heb verdeeld over meerdere keuze mogelijkheden.
Je standaarddeviatie is dus in hoeverre jij je films verspreid over het aantal sterren. Geef je veel dezelfde beoordelingen? Dan is je standaarddeviatie hoog. Verspreid je alles erg uitgebreid over je stem mogelijkheden? Dan is je standaarddeviatie begrijpelijk lager.
Hopelijk is het je nu een beetje duidelijk. 
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Ik dacht altijd dat het zo werkte:
ik heb 3 stemmen geplaatst: een 1.0, een 1.5 en een 5.0.
1 + 1,5 + 5 = 7,5
7,5 / 3 = 2,5
1,5 + 0 + 3,5 = 5
standaarddeviatie = 5 / 3 = 1,67
Hetzelfde dus als Sander2 zei, denk ik.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Nou weet ik weer waarom ik geen wiskunde in mijn pakket heb 
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
1 + 1,5 + 5 = 7,5
7,5 / 3 = 2,5
1,5 + 0 + 3,5 = 5
Dat is het dus niet, want dat is gewoon je stemgemiddelde, wat er al staat.
ROOSKY
-
- 29923 messages
- 7937 votes
Volgens mij is het in het voorbeeld van Doom trouwens precies andersom. Als je vaak hetzelfde cijfer geeft, heb je een lagere standaarddeviatie als dat je je cijfers 'uitsmeert' over alle mogelijkheden.
Deze user bijvoorbeeld:
http://www.moviemeter.nl/user/31/votes/
heeft een behoorlijk variabel stemgedrag. Je zou kunnen stellen dat als Hobbes 10 films ziet, hij ze bijna alle 10 een ander cijfer geeft (niet helemaal natuurlijk, maar bijna alle staven zijn even hoog) en dus een hoge standaarddeviatie (1,36).
Ik bijvoorbeeld:
http://www.moviemeter.nl/user/1092/votes/
geef zowat de helft van alle films die ik gezien heb een 3 of een 3.5. Mijn spreiding is veel lager (gebruik de andere cijfers minder) en heb dus een lagere standaardeviatie (0,85).
Hoe hoger dus je standaarddeviatie, hoe variabeler je bent in het toekennen van cijfers.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Volgens mij is het in het voorbeeld van Doom trouwens precies andersom. Als je vaak hetzelfde cijfer geeft, heb je een lagere standaarddeviatie als dat je je cijfers 'uitsmeert' over alle mogelijkheden.
Klopt.
De nederlandse benaming is dan ook 'standaardafwijking', en met dat woord in het achterhoofd is het heel wat begrijpelijker wat er bedoeld wordt, zoals Wikipedia het zegt:
"De gemiddelde afwijking van het gemiddelde."
gemaster
-
- 1005 messages
- 2715 votes
Dus dan staat het toch duidelijk op Wiki? 
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Dus dan staat het toch duidelijk op Wiki? 
Voor de één wel, voor de ander blijkbaar niet.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ja, echt goed heb ik dat ook nooit begrepen. Ik zie het altijd eerder als "in hoeverre je smaak/stemgedrag afwijkt van die van de gemiddelde MM-user". Klopt dat een beetje?
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ja, echt goed heb ik dat ook nooit begrepen. Ik zie het altijd eerder als "in hoeverre je smaak/stemgedrag afwijkt van die van de gemiddelde MM-user". Klopt dat een beetje?
Nee. Het heeft niets met andermans stemmen te maken.
Het zegt iets over de mate waarin je met extremen stemt.
Als je veel 0,5 en 5 stemt, en je gemiddelde op 3 uitkomt, is je standaardafwijking hoger dan wanneer je vooral 2,5 of 3,5 stemt en je gemiddelde op 3 uitkomt.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ah, zo. Ik begin het te snappen. Bedankt. Ik vraag me alleen af wat voor nut het heeft...
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ah, zo. Ik begin het te snappen. Bedankt. Ik vraag me alleen af wat voor nut het heeft...
Op deze site eigenlijk niets, als je het mij vraagt.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Niet meer of minder dan elk ander onderdeel van de site denk ik 
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Dat is het dus niet, want dat is gewoon je stemgemiddelde, wat er al staat.
Nee, het gemiddelde is hier 2,5. De standaarddeviatie 1,67 (zoals ik het dan berekende tenminste
).
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Nee, het gemiddelde is hier 2,5. De standaarddeviatie 1,67 (zoals ik het dan berekende tenminste
).
Mja, ik had het op die 7,5/3.
Maar waar haal je die cijfers "1,5" "0" en "3,5" dan vandaan? Want ik dacht dat dit je stemscores waren maar dat blijkt niet zo.
Doom
-
- 8214 messages
- 1540 votes
Volkomen gelijk. Kleine vergissing zie ik.
Sander2
-
- 2816 messages
- 0 votes
Mja, ik had het op die 7,5/3.
Maar waar haal je die cijfers "1,5" "0" en "3,5" dan vandaan? Want ik dacht dat dit je stemscores waren maar dat blijkt niet zo.
die 1,5 0 en 3,5 was hoeveel de cijfers afweken van het gemiddelde.
ROOSKY
-
- 29923 messages
- 7937 votes
Dan moet het toch 1,5 1 en 2,5 zijn? Opgeteld is dat dan wel weer 5.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Daar heb je gelijk. Klein foutje.
Maar wat Sander2 daar zegt was inderdaad de bedoeling.
Sander2
-
- 2816 messages
- 0 votes
1 + 1,5 + 5 = 7,5
7,5 / 3 = 2,5
1,5 + 0 + 3,5 = 5
Ik heb het net uitgeprobeerd door een nieuw account aan te maken, maar het klopt niet. http://www.moviemeter.nl/user/29084 dan zou het dus zo moeten zijn:
5 + 5 + 0,5 = 10,5
10,5 / 3 = 3,5
1,5 + 1,5 + 3 = 6
standaarddeviatie = 6 / 3 = 2
maar de standaarddeviatie is 2,12 :S
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Je moet het gemiddelde nemen van de kwadraten van de afwijkingen, en daar dan de wortel van
de 5 wijkt 1,5 af van het gemiddelde, in het kwadraat dus 2,25
de andere 5 wijkt 1,5 af van het gemiddelde, in het kwadraat dus 2,25
de 0,5 wijkt 3 af van het gemiddelde, in het kwadraat dus 9
de kwadraten van de afwijkingen zijn gemiddeld (9+2.25+2.25)/3 = 4.5
daar neem je vervolgens de wortel van: voila, 2,12
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Overigens lijkt me deze kennis niet noodzakelijk om nuttige info te halen uit de standaardafwijking.
hoog getalletje = "love it or hate it"-film, of een gebruiker die nogal extreem stemt
laag getalletje = iedereen is het over een film eens, of een gebruiker stemt niet snel extreem
de volgende keer svp testen zonder nieuwe accounts aan te maken
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
De nederlandse benaming is dan ook 'standaardafwijking'
Deviatie is anders ook gewoon een Nederlands woord, maar als "afwijking" begrijpelijker is wil ik dat best aanpassen
Sander2
-
- 2816 messages
- 0 votes
ok, ik begrijp het nu. Sorry dat ik een andere account had gemaakt, maar anders was het nogal moeilijk te testen. Als je wilt mag je die wel verwijderen.
Fikret8
-
- 6169 messages
- 4233 votes
Mijn standaarddeviatie is op dit moment exact 1,00.