Share
Bronenosets Potyomkin (1925)
Genre: Drama / History
Duration: 75 minuten / 66 minuten (VS) / 72 minuten (Blu-ray)
Alternative titles: Battleship Potemkin / Pantserkruiser Potemkin / Pantserkruiser Potjomkin / Potemkin / The Armored Cruiser Potemkin / The Battleship Potemkin / Pantserkruiser Potemkine / Броненосец Потёмкин
Country:
Soviet Union
Directed by: Sergei M. Eisenstein
Stars: Aleksandr Antonov, Vladimir Barsky and Grigoriy Aleksandrov
IMDb score: 7,9 (62.209)
Releasedate: 24 December 1925
Bronenosets Potyomkin plot
"Revolution is the only lawful, equal, effectual war. It was in Russia that this war was declared and begun."
Based on historical events, this film tells the story of the battleship Potemkin. What started as a protest strike by the crew after being fed rotten meat has turned into riots. They raised the red flag, and tried to start the revolution in their home port of Odessa.
Actors and actresses
Grigory Vakulinchuk
Commander Golikov
Chief Officer Giliarovsky
Young Sailor Flogged While Sleeping
Militant Sailor
Petty Officer
Woman with Pince-nez
Student Agitator
Mother Carrying Wounded Boy
Wounded Boy
Reviews & comments
mjk87 (moderator films)
-
- 13541 messages
- 4050 votes
Stem nummer 1000, wat wil je dan zien. Uiteindelijk kwam ik bij deze uit, die ik voor een stukje kende van CKV II jaren terug en deze ook kende als één van de meest invloedrijke films aller tijden. Enfin, een typische Sovjetfilm. Sowieso vanwege het onderwerp dat men aansnijdt (met alle historische onjuistheden) maar ook doordat er geen hoofdrol is: iedereen is gelijk. Eisenstein brengt dit alles op een fijne manier. Soms mooie abstracte beelden (die slaapzaal met driehoeken, de bootjes die varen naar de Potemkin of de zwarte rook in de lichte lucht en de witte schittering van de zon in de donkere zee in één beeld). Ook de montage valt op. Soms voelt het wat onwennig aan, maar verder weet Eisenstein bijzonder veel dynamiek te creëren met alle tempowisselingen. Verder werkt de muziek meestal prima mee. En natuurlijk heeft de film één van de tien bekendste scènes uit de geschiedenis van cinema. Uiteindelijk is niet alles even spannend of interessant en zeker het laatste hoofdstuk na de climax voelt wat slapjes aan (ondanks ook weer enkele mooie beelden). 4,0*.
Vote number 1000, what do you want to see. Eventually I ended up with this one, which I knew a bit from CKV II years ago and also knew it as one of the most influential films of all time.
Well, a typical Soviet film. In any case because of the subject that is broached (with all the historical inaccuracies) but also because there is no leading role: everyone is equal. Eisenstein brings all this in a nice way. Sometimes beautiful abstract images (that dormitory with triangles, the boats sailing to the Potemkin or the black smoke in the light sky and the white glare of the sun in the dark sea in one image). The installation also stands out. Sometimes it feels a bit awkward, but otherwise Eisenstein knows how to create a lot of dynamics with all the tempo changes. Also, the music usually works well. And of course the film has one of the ten most famous scenes in the history of cinema.
In the end, not everything is equally exciting or interesting and certainly the last chapter after the climax feels a bit weak (despite some beautiful images). 4.0*.
De filosoof
-
- 2144 messages
- 1471 votes
“Revolutie is oorlog en van alle oorlogen is deze de enige rechtvaardige”. Met dit citaat van Lenin begint de film en de film is dan ook in wezen een oorlogspropagandafilm maar zo goed gemaakt dat de Russen hiermee laten zien niet onder te doen voor Leni Riefenstahl. Als in de film de gewelddadige opstand uitbreekt roept iemand “Dood aan de Joden!” maar die krijgt vuile blikken van de rest want dat is natuurlijk niet de juiste oorlog die hier wordt gevolgd en verheerlijkt, maar de film lijkt wel de futuristische stijl van de fascisten te kopiëren met een liefde voor machines, snelheid, kracht, geweld, oorlog, chaos, mensenmassa’s en opzwepende crescendo’s. De oorlogsretoriek is ook mooi: de onderliggende solidariteit van “één voor allen, allen voor één” wordt “één tegen allen, allen tegen één” als de vijand wordt geconfronteerd. De film laat echter ook opzichtig en in een wat expressionistische stijl de lelijkheid van het leven van de gewone mensen in die tijd zien – van het moeten eten van bedorven vlees waar de maden door heen lopen tot arme en gehandicapte mensen – alsmede de wrede onderdrukking door de officieren c.q. elite die de revolutie c.q. oorlog rechtvaardigt. De film deed me daardoor ook wat aan Lynch’s Eraserhead denken. Maar bovenal is de film verrassend fris en overtuigend voor een oude, stomme film uit 1925: het verhaal is gewoon spannend, de muziek ondersteunt de actie en emotie effectief en de beelden zijn prachtig en intrigerend. En het is niet moeilijk voor te stellen dat in die tijd heel veel in de film zeer vernieuwend was. Dat maakt de film een terechte klassieker.
“Revolution is war and of all wars this one is the only just one.”
The film begins with this quote from Lenin and the film is essentially a war propaganda film, but made so well that the Russians show that they are not inferior to Leni Riefenstahl. In the film, when the violent uprising erupts, someone shouts “Death to the Jews!” but he gets dirty looks from the rest because that is of course not the right war that is followed and glorified here, but the film seems to copy the futuristic style of the fascists with a love for machines, speed, strength, violence, war, chaos, crowds and stirring crescendos. The war rhetoric is also beautiful: the underlying solidarity of “one for all, all for one” becomes “one against all, all against one” when the enemy is confronted. However, the film also shows, in a somewhat expressionistic style, the ugliness of the life of the common people at the time - from having to eat rotten meat covered by maggots to poor and handicapped people - as well as the cruel oppression by the officers or elite that justifies the revolution or war. The film also reminded me a bit of Lynch's Eraserhead.
But above all, the film is surprisingly fresh and convincing for an old silent film from 1925: the story is simply exciting, the music supports the action and emotion effectively and the visuals are beautiful and intriguing. And it's not hard to imagine that a lot of the film was very innovative at the time. That makes the film a deserved classic.
Dievegge
-
- 3051 messages
- 7843 votes
De Potjomkin, genoemd naar een achttiende-eeuwse veldmaarschalk, was een oorlogsschip van meer dan honderd meter lang, met stoommachines en geschuttorens. Eisenstein gebruikte de Dvenadsat Apostolov ("Twaalf Apostelen"), een ouder oorlogsschip dat ironisch genoeg deel uitmaakte van de tsaristische vloot die de muiterij neer moest slaan. Omdat dat schip aangemeerd lag, komt de steven nooit in beeld. In het begin is de protagonist de matroos Grigory Vakulinchuk. Als bolsjevist gelooft hij in een opstand van de arbeidersklasse. Zijn weigering borsjtsj met rot vlees te eten is de aanzet tot de muiterij. Na een halfuur wordt hij doodgeschoten. Daarna is er geen hoofdpersonage meer, maar gaat het om de strijd tussen het proletariaat en de vertegenwoordigers van Staat en Kerk. Er is een fel contrast tussen de sjofele matrozenpakken en de strakke officiersuniformen. Even revolutionair als de marxistische ideeën was de montagetechniek van Eisenstein. In hoog tempo springt hij van massascènes naar individuele reactieshots en veelzeggende close-ups, bijvoorbeeld van die maden in het vlees. Na de dreigende woorden van een officier zien de matrozen schimmen van zichzelf, opgehangen aan de ra. Een mooi detail is een meeuw die toevallig voorbijvliegt. Talloze figuranten werden ingezet voor de verwelkoming in de haven van Odessa, met een massa die de pier op loopt. De vlag op het einde is wit, maar meestal werd die rood gekleurd, de kleur van het communisme. De trappenscène is fictief, al schoot het leger een half jaar eerder wel op de massa voor het Winterpaleis in Sint-Petersburg. De laarzen van de kozakken geven de dreiging aan. Iconisch zijn de beelden van het rollende kinderwagentje, de schoen op het jongenshandje en de door een kogel getroffen pince-nez. De indrukwekkende montage vindt een goed evenwicht tussen de razernij van de bewegende massa en de emoties van individuen.
Named after an eighteenth-century field marshal, the Potjomkin was a warship over a hundred meters long, with steam engines and gun turrets. Eisenstein used the Dvenadsat Apostolov ("Twelve Apostles"), an older warship that ironically was part of the tsarist fleet that had to put down the mutiny. Because that ship was docked, the stern never comes into view.
At the beginning, the protagonist is the sailor Grigory Vakulinchuk. As a Bolshevist, he believes in an uprising of the working class. His refusal to eat borshch with rotten meat is the impetus for the mutiny. After half an hour he is shot dead. After that there is no longer a main character, but it is about the struggle between the proletariat and the representatives of State and Church. There is a stark contrast between the shabby sailor suits and the tight officer uniforms.
Eisenstein's editing technique was just as revolutionary as the Marxist ideas. He quickly jumps from mass scenes to individual reaction shots and telling close-ups, for example of those maggots in the flesh. After the threatening words of an officer , the sailors see shadows of themselves, suspended from the ra. A nice detail is a seagull that happens to fly by. Numerous extras were deployed for the welcome in the port of Odessa, with a crowd walking onto the pier. The flag at the end is white, but usually it was colored red, the color of communism.
The stairway scene is fictional, although six months earlier the army fired on the crowd in front of the Winter Palace in Saint Petersburg. The boots of the Cossacks indicate the threat. Iconic are the images of the rolling pram, the shoe on the boy's hand and the pince-nez hit by a bullet. The impressive montage strikes a good balance between the frenzy of the moving masses and the emotions of individuals.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
Nuit et Brouillard
History / Documentary, 1956
3 comments
Napoléon Vu par Abel Gance
Biography / Drama, 1927
M - Eine Stadt Sucht einen Mörder
Crime / Thriller, 1931
3 comments
Biruma no Tategoto
Drama / War, 1956
3 comments
Le Notti Bianche
Drama, 1957
3 comments
Dont Look Back
Documentary / Music, 1967
Related keywords
odessababy carriage cossackpanicslaughtermassacreviolenceragesailorsilent filmrussian revolution (1917)revoltimperial russiainsubordinationport citysoviet realismmaggots
Trending Movies
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.