- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- VPRO Cinema - cinema.nl
VPRO Cinema - cinema.nl
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Het is in ieder geval al 10000 keer beter als die rotzooi van Rene Mioch. Helemaal overtuigen doet het mij nog niet, maar het moet nog wst groeien.
JoeCabot
-
- 2682 messages
- 1785 votes
Heb gisteren een stukje gezien. Viel wel mee. Wel leuk weetje over Alladin. Moet die film ook eens zien.
The Hunter
-
- 1029 messages
- 0 votes
Ik vond het ook wel leuk, al zat er wel een onvergeeflijk grote spoiler voor Dancer in the Dark in.
.
Verschrikkelijk ja.
Ik was niet echt aan het kijken, maar toen hoorde ik ineens Björk zingen.
Toen dus even kijken en ja hoor....wát een spoiler.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Dat was dus waar ik gisteren langszapte
Was al bang dat dat Dancer in the Dark een gigantische spoiler was...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bizar is dat ik het programma niet 1,2,3 kan vinden op de cinema.nl site, noch op de site van de VPRO. Op uitzendinggemist.nl komt het programma niet voor, en ook niet op de website van Nederland 2.
Nu wel:
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Vond het heel aardig. Mooi, die aandacht voor nieuwe films, technische aspecten en bredere beeldcultuur. Overal straalt een grote liefde voor het visuele vanaf.
Ook de Dancer in the Dark scene vond ik geslaagd. (maar ik ben dan ook nauwelijks een 'plotkijker') Aardig idee om de actualiteit te koppelen aan een beroemd filmfragment. Net als de sneeuwscenes, mooi gedaan. Ben benieuwd of ze dat zo geslaagd kunnen volhouden.
En die scene uit Out of Sight is natuurlijk wonderschoon.
Wel jammer dat ze nauwelijks aandacht besteedden aan Our Daily Bread. Een prachtfilm, juist ook beeldend. Valt veel over te vertellen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Redelijk programma dat toegankelijk wil zijn, maar stiekem ook iets wil vertellen. En dan vraag ik me af of de kijker die ze voor ogen hebben wel echt geinteresseerd is in die games.
Even afwachten. Ben nog niet overtuigd, maar ook niet afgehaakt.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Geloof ook niet dat games terugkerend zullen zijn, toch?
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Wat betreft Cinema.nl Radio:
Iemand het al eens geluisterd? Wil wel graag weten hoe andere erover denken.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Ben nu aflevering 10 aan het luisteren (met Sombogaart). Beetje knullige presentator tot nu toe. Veel fouten.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Is het nu serieus waar dat vanavond om 23:30 op NL 2 cinema.nl over het Ned Film Festival begint en om 23:28 op NL 3 de reguliere cinema.nl...?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik kom trouwens tijdelijk niet op de beta site.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik vind die zwarte vlakken niet meteen een verbetering.
De koppen vind ik moeilijker leesbaar dan in de huidige situatie.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Ziet er niet zo best uit. Zwart en wit gaan niet fijn samen op deze manier. Het accent op aparte koppen met wat zwarte randen is veel beter.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
De beta site deed het gister wel, nu niet meer.
De persoonlijke site is erg leuk, (vooral het overzicht van je eigen emailservice, waar ik veel gebruik van maak) EN de sterren gaan nu ook tot 5 en niet meer tot 6.
Qua functionaliteit een verbetering, maar de lay-out is minder met al dat zwart-wit.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ja, weird. Het is toch algemeen bekend dat witte letters op een zwarte achtergrond stukken minder leest. ? Rare verslechtering.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Vanmiddag zou de nieuwe site online gaan, maar er is nog niets veranderd. Zouden ze onze kritiek toch serieus hebben genomen? 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Het is toch algemeen bekend dat witte letters op een zwarte achtergrond stukken minder leest. ?
Op print wel ja, op schermen hangt dat er maar vanaf. Zeker op CRT schermen die licht beamen kan een volle witte achtergrond zwaar irritant worden om op te lezen, aangezien het wit veel te fel is. Een donkere achtergrond met lichte tekst kan daarom veel aangenamer zijn voor de ogen.
Hoewel ze het op cinema.nl ook niet ideaal oplossen, want dan mag het font iets dikker en mogen de letters iets verder uit elkaar.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Uit tal van onderzoeken blijkt dat het lezen van meer dan één A4-tje op een beeldscherm sowieso resulteert tot vermoeide ogen.
Een zwarte achtergrond met witte letters hoeft niet perse minder prettig te lezen, doch, het is bekend dat website met veel tekst een witte achtergrond prefereren. Een algemeen lichte website gebruikt dan ook meestal een donker achtergrond om een onderdeel te accentueren. Het is aangetoond dat en zwarte blok op een witte achtergrond prettige in het oog springt dan visa versa.
Een lichte achtergrond heeft ook een bijkomstig (technisch) praktisch voordeel. Bij websites met overwegend een donker achtergrond en/of vele attributen in beeld, banners, logo's enz., treft de bezoeker vaak een print knop aan die een popup lanceert waar de bezoeker alleen de tekst in aantreft. Standaard nemen veel printers anders de donkere achtergrond mee bij de afdruk namelijk.
Dit "probleem" valt, vanzelfsprekend, bij de printer in te stellen maar veel mensen, met name ouderen, weten niet hoe.
Ik prefereer zelf een lichte achtergrond, ik vind het in de meeste gevallen meer "rust" uitstralen en ook prettiger om teksten op te kunnen lezen. En als ik een webpagina wil uitprinten verwacht ik een mooie print met de lay-out erbij geprint zonder dat de lay-out overhoop wordt gehaald en dit nadelig is voor de tekst c.q. content.
Het is ook sterk afhankelijk wat je "doel" is. De VPRO heeft altijd een "eigenzinnige" stijl gehanteerd. Ruw, tekst als onderdeel van de vormgeving en hard rechte lijnen werden voor vele websites steevast gehanteerd. Met andere woorden, het is ook een beetje hun "trademark" en die van Mediamatic een bekend ontwerp bureau in Amsterdam die meerdere opdrachten van VPRO heeft uitgevoerd.
Persoonlijke note, ontwerp wordt vaak sterk beïnvloed door stijlen gedicteerd door de grote gemene deler onder grote namen binnen de software en hardware industrie die op hun beurt (beroemde) industriële ontwerpers (Apple als bekend voorbeeld) in dienst nemen.
Kort gezegd, zwart is momenteel "hot'. Zie bijvoorbeeld operating systeem Vista (balkje) en tal van hig-end post productie pakketten editing (beeld/geluid), steevast donkere kleuren.
Voorts deel ik de mening van Hannibal, ik vind de opties erg leuk en vooral praktisch. Cinema.nl heeft er echt werk van gemaakt en de optie om zelf een persoonlijke aankleding aan mee te kunnen geven stimuleert alleen maar om een eigen sub-site op cinema.nl in te gaar richten. Ik zal mijn account daar ook binnenkort eens onder handen gaan nemen.
Eerst liggen alleen nog andere ontwerpklussen in het verschiet.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Wat het printen betreft, daar dient een degelijke print stylesheet voor natuurlijk, heeft verder weinig te maken met hoe het er op het scherm uitziet.
Wat betreft de voorkeur voor zwart op wit, die is me bekend, maar daar mag je ook best rekeninghouden dat de meeste sites die het omgekeerde toepassen daarbij weinig rekening houden met leesbaarheid, en dat met wit op zwart net wel zeer belangrijk wordt. Beetje een clash tussen designers en usability experten die beiden iets te star aan hun idealen vasthouden.
Maar sowieso is het niet aangewezen om in grote blokken tekst met puur zwart of wit te werken. Zelf prefereer ik donkere achtergronden met lichte tekst. Als je een hele dag achter een beeldscherm zit komen je ogen er veel beter vanaf.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Wat het printen betreft, daar dient een degelijke print stylesheet voor natuurlijk, heeft verder weinig te maken met hoe het er op het scherm uitziet.
Een verschil tussen een print opdracht geven die daadwerkelijk print wat je ziet (voor sommige websites een prettig bijkomstigheid) en tussen het drukken op een knop die voorts een template genereert die alleen de tekst print anders dan zoals je deze op het scherm gepresenteerd krijgt is wel degelijk relevant met hetgeen je op het scherm gepresenteerd krijgt.
Ikzelf geef de voorkeur dat wat ik zie ook op papier kan laten drukken. Ik vind het dus ook prettig dat de lay-out zich schikt ten opzichte van de content.
Uitzondering is natuurlijk wanneer de doelgroep een totaal andere visualisatie vergt, één waarbij "tekst" geen rol van enig importantie speelt.
De scheiding tussen designer en usability experts is passé. Een professionele designer beschikt beide inzichten en visa versa geld dit voor "programmeurs".
Alleen al voor het ontwerpen van een GUI (graphical user interface) is vereist dat het ontwerp zich leent voor de usability en visa versa. Een persoon hoeft geen professional te zijn op beide terreinen maar wel de know-how van de twee zaken in huis hebben. Temeer omdat usability en design gerelateerd zijn ten opzichte van elkaar.
Anno 2008, godzijdank, speelt breedband een belangrijke rol. Afhankelijk van de doelgroep die een website wenst te bereiken kan nu op een veel breder terrein gekeken worden hoe design en usability tot uiting kan komen.
Net zoals de, mijns inziens kinderachtige, discussie tussen mac en pc gebruikers allang achterhaald is. Beide machines kunnen vrijwel dezelfde prestaties leveren, het voornaamste verschil is dat bepaalde high-end software, nog, niet op beide systemen wil draaien. Ook dat is een kwestie van tijd. En ook bij programma's zie je dat een programma zich niet langer leent voor één specifiek doel maar worden meer mogelijkheden geïntegreerd. Maar dat is een ander onderwerp.
Kan ik me voorstellen.
Hoe dan ook prefereer ik duidelijk leesbare tekst. Wat je nog steeds vaak ziet is dat er websites worden geproduceerd met een witte achtergrond met zeer kleine en grijze (!) lettertjes. Dat ziet er strak uit maar is alles behalve praktisch. Zeker op een HD beeldscherm heb je daarbij een loep nodig mits je de teksten niet handmatig vergroot. Dat vind ik, ondanks dat mijn ogen prima in orde zijn, nou helemaal niets.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Beiden zijn toch op te lossen met een aparte stylesheet. Als site owner kan je volledig de print van je site regelen, ook zonder een extra knop met apart template. Het enige wat je niet kan tegengaan is wanneer gebruikers zelf hun achtergrond uitstellen of een printscreen nemen.
Verder is het wel aardig om een gelijkaardige visualisatie aan te houden, maar ik hecht meer belang aan optimalisatie voor print en beeld afzonderlijk.
Heb ik nog maar zeer weinig van gemerkt. Getuige het internet. Ook zo'n cinema.nl heeft blijkbaar niet al te veel input gekregen van een usability expert, noch een echte designer. Het zou inderdaad zo moeten zijn dat de twee profielen naar elkaar toe moeten groeien, maar die stap is nog lang niet gemaakt.
Waar ik je wel gelijk in geef is dat het contrast gewoon ten alle tijden goed moet zijn. Grijs op wit vind ik ook vreselijk, hoe mooi dat van op afstand ook mag ogen. Wat lettergrootte betreft, dat lost een goeie site zelf op uiteraard 
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Heb ik nog maar zeer weinig van gemerkt. Getuige het internet. Ook zo'n cinema.nl heeft blijkbaar niet al te veel input gekregen van een usability expert, noch een echte designer.
Er zijn natuurlijk altijd lieden die claimen het beter te kunnen. Een fenomeen dat zo oud is als de weg naar Rome en waaruit spreekwoordelijke clichés zoals de beste stuurlui staan aan wal voortkomen 
Tja, smaken verschillen natuurlijk en over smaak valt niet te twisten. Maar genoeg clichés.
De ontwerper van Cinema.nl is in ieder geval een professional, zover is zeker. Dat staat los van de vraag of je het mooi vindt of niet.
Ik vind cinema.nl redelijk tot goed ontworpen, op beide terreinen, die van design en usability.
Ik kan alleen oordelen over mijn ervaring in Nederland en wat ik tegenkom.
Misschien dat in België die conjunctie tussen usability en design nog niet is gemaakt maar in Nederland bestaan er zoveel werknemers die de know-how op beide terreinen hebben dat dit het tegendeel simpel gezegd aantoont.
Komt nog eens bij dat op tal van vacature-sites men een toename ziet van de vraag naar werkzoekende die op beide terreinen ervaring hebben. Dat vacature websites hierop inhaken heeft alles te maken met vraag en aanbod, die bestaat er niet voor niets natuurlijk.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Nochthans ben ik zelf schipper, en dat er wat gaten in de nieuwe site zitten in het hele usability verhaal is redelijk duidelijk. Zet je javascript af zijn sommige delen onbereikbaar, lettergroottes kunnen niet voldoende vergroot worden, navigatie items waarop niet geklikt kan worden ... werk aan de winkel heet dat.
En dat de vraag naar zulke mensen zeer hoog is weet ik ook. Vooral omdat zulke mensen eigenlijk amper te vinden zijn, maar wel broodnodig. Het aantal designers dat zonder verdere uitleg goed kan inspelen op een liquid/elastic design is echt miniem.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Nochthans ben ik zelf schipper
Wat heeft dat er nu weer mee te maken 
Had jij de leiding dan over de productie van cinema.nl?
Kritiek vanuit de zijlijn staat volkomen los van hetgeen je als beroep uitoefent in deze context. Of je nu HTML pagina's bakt of een ontwerper bent is hier niet de issue.
Ongetwijfeld kunnen er opmerkingen geplaatst worden. Dat hoor je mij niet ontkennen. Als geheel vind ik, persoonlijk dus en op het eerste gezicht, de website goed werken.
Daarbij heet de nieuwe website van cinema.nl niet voor niets Bètaversie. 
Bètaversie-software is nog niet stabiel genoeg om in productie genomen te worden, maar wel al (deels) functioneel. De bètaversie wordt vaak verspreid onder een selecte groep van gebruikers voor een gebruikerstest. Dit kan een gesloten selectie gebruikers zijn (closed beta) of gewoon voor elke gebruiker (open beta).
Bron.
Ik zou stellen, kopie-paste die kritiek in een e-mail en stuur deze naar cinema.nl. Dat is ook waar ze om vragen. En kritiek van een schipper is natuurlijk al helemaal prachtig.
Ik kan hier alleen maar uit destilleren dat je weinig bekend bent met de hoeveelheid ontwerpers die ter degen know-how hebben met betrekking tot usability in het algemeen alsmede ontwerp.
Enfin, de zaken liggen een stuk genuanceerden dan hetgeen jij hier schetst en daar laat ik het bij. 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Navigatie die niet onder alle omstandigheden werkt is niet zomaar een "opmerking". Ook het gedrag van de layout trouwens. Een beetje usability expert valt daar gewoon over, dus ik betwijfel echt op er op dat vlak veel verteld geweest is.
En alles heet tegenwoordig betaversie. Zelfs sites die al 2 jaar runnen gaan nog onder de naam van betaversie. Makkelijk zat, kan je alle kritiek daarop afschuiven (en verder gaat die term doorgaans over functionaliteit, niet over punten die ik aanhaal).
Verder zit ik genoeg in de business om te weten dat je voor nuance al ver moet gaan zoeken. De meeste mensen die websites maken weten amper waar ze mee bezig zijn. En dat is een uitspraak die absoluut niet genuanceerd hoeft te worden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Is de RSS feed functionaliteit met de nieuwe site verdwenen?
Ik gebruikte die feed vaak, maar deze werkt al een tijdje niet meer.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Het lijkt erop dat die functie niet langer meer werkt inderdaad. In mijn safari browser in ieder geval niet terwijl bij de oude website dit inderdaad geen probleem opleverde.
Jammer.